روايات

رواية فريدة الالفي الفصل الثاني 2 بقلم فريدة أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية فريدة الالفي الفصل الثاني 2 بقلم فريدة أحمد

رواية فريدة الالفي البارت الثاني

رواية فريدة الالفي الجزء الثاني

فريدة الالفي
فريدة الالفي

رواية فريدة الالفي الحلقة الثانية

فريدة اول ما لاقيته بيفتح في زاير قيمصه وهو بيقرب عليها خافت وفضلت تقول بعياط.. ارجوك متعملش فيا كدا. ارجووك
وهي بترجع لورا برعب وبتعيط اوي بانهيار وهي بتترجاه ميقربش منها
ياسين لما لاقها كدة وشاف منظرها ده غمض عينه بغضب من نفسه وهو بيمسح علي وشه بضيق لأنه مش كده
وتلقائي رجع لورا علطول ولف وخرج من الفيلا وهو بيقول لنفسه كنت هتعمل ايه ياغبي
…….
عايدة بعياط… بنتي يانوح. اختك لازم ترجع. اتصرف كلم ابوك ييجي يشوف حل. هو السبب
نوح.. انا كلمته وهو جاي.. اهدي ياماما. متقلقيش فريدة هترجع.. انا بعت الرجالة يدورا علي مكانها. وبأذن الله هرجعها في اقرب وقت. بس انتي اهدي
عايدة.. ابوك السبب ودلوقتي اختك اللي بتدفع التمن.. ياسين مش هيسيب حق ابوه.
نوح بثقة.. متقلقيش ياحبيبتي هو مش هيأذيها.
…….
تاني يوم في بيت ياسين
كان ياسين نايم في اوضته
دخلت عليه والدته ست شيك جدا شكلها اصغر من سنها
قعدت جمبه وهي بتصحيه
شهيرة…. ياسين قوم ياياسين.. ياسين
فتح ياسين عينه
قام اتعدل وهو بيقول.. صباح الخير ياماما
شهيرة.. صباح النور
مسك ياسين ايدها وباسها
شهيرة.. ياسين اللي انا سمعته دا صح
ياسين وهو بياخد علبة السجاير من جمبه
وبيولع سيجارة… ايه اللي سمعتيه
شهيرة… انك خطفت فريدة بنت محمد الالفي
ياسين… اه
شهيرة … وبعدين هتعمل ايه معاها
ياسين بغل…. هحر، ق قلب ابوها عليها
شهيرة… هت.. قتلها
ياسين بشرود وهو بياخد نفس من السيجارة… لأ
شهيرة… امال هتعمل معاها ايه
ياسين…..*******
شهيرة بغل… صح كده. انا نفسي اشوفه محروق عليها
……………………
بعد شوية كان ياسين في شركته
ومحمد الالفي كان نزل مصر وكان طلع علطول علي شركة ياسين ودخل ل ياسين المكتب بغضب اعمي
السكرتيرة وهي بتحاول تمنعه… يافندم. مينفعش كده
بس هو كان دخل غصب عنها وفتح باب مكتب ياسين بغضب
كان قاعد ياسين علي كرسي مكتبه بهدوء وهو بيبص عليه ببرود
السكرتيرة بخوف… ياسين بيه هو اللي دخل والله غصب عني
ياسين شارولها تخرج
محمد بغضب … بنتي فين ياياسين
ياسين بنفس الهدوء… يعني ايه بنتك فين
محمد… انا عارف ان انت اللي خطفتها.
ثم اكمل بتهديد… بس قسما عظما لو لمست شعره واحده منها. لتكون نهايتك علي ايدي.. ومش انت لوحدك. انت وعيلتك كلها
قال كلامه وخرج
……….
في بيت ياسين
مها اخت ياسين نازلة من علي السلم وهي لابسه وخارجة
وقفتها شهيرة… رايحة فين ياحبيبتي
مها… خارجة مع صحابي ياماما
شهيرة برفض… لأ مفيش خروج
مها باستغراب… ليه ياماما
شهيرة.. من غير ليه. اطلعي اوضتك. قولت مفيش خروج
مها بعصبية.. يعني ايه. يعني ياماما ما انا لازم افهم مش عاوزاني اخرج ليه. انا عملت ايه
شهيرة .. معملتيش. بس انا خايفة عليكي. مش هبقي مطمنه لو خرجتي
مها بدون فهم .. ليه يعني. في ايه. وخايفة عليا من ايه
شهيرة اتنهدت…. اخوكي ياسين خطف فريدة الالفي وابوها قالب الدنيا عليها.. واكيد لو خرجتي هيأذيكي وممكن يخطفك زي ماياسين خطف بنته علشان يساومنا
مها… وهو ياسين عمل ليه كده.. خطفها ليه ياماما
ثم اكملت بخوف علي فريدة لأنها صاحبتها… هو هيـ نتقم منو فيها..بس فريدة ملهاش ذنب ياماما.
ومسكت ايد مامتها بترجي.. علشان خاطري متخليهوش يأذيها
وبعدين قالت بتفكير… طيب ماكان يبلغ عنو وخلاص
شهيرة… اخوكي عاوز يقت. لو بإيده هو لو كان عاوز يبلغ كان بلغ عنه من زمان واتهمه قدام النيابة وقت اللي حصل.. لكن هو مش هيرتاح غير لما بنتقم بإيده. ربنا يستر بقا
مها…بس كده ياسين هيضيع نفسه. انا خايفة عليه
شهيره… متخافيش. اخوكي ذكي وهيعرف ياخد حقه من غير ما يضر نفسه
مها باستغراب وهي شايفة مامتها اللي بتتكلم بنبرة جامدة… انتي مش خايفة عليه ياماما
شهيرة… انا واثقة فيه وربنا يحميه
مها… يارب
……….
في بيت الالفي
عايدة بغضب لـ جوزها…. يارب تكون ارتحت. بنتك هتضيع وبسببك.. انا بنتي لو جرالها حاجة عمري ماهسامحك. فاهم عمري ماهسامحك
محمد بهدوء غريب.. اهدي بنتي انا عارف هرجعها الزاي.. متقلقيش
عايدة بعصبية من هدوءه… مقلقشش ايييه بنتي في ايد اللي قتلـ.ت ابوه. انت مستوعب.. يعني اكيد هيأذيها
محمد بزعيق… انا قولت هرجعها.. ممكن تهديي
وقاطعه رنة تليفونه
رد محمد بسرعة… عرفت المكان
محمد بصدمة… اييييه. انت بتقول ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فريدة الالفي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى