روايات

رواية فريدة الالفي الفصل الثالث 3 بقلم فريدة أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية فريدة الالفي الفصل الثالث 3 بقلم فريدة أحمد

رواية فريدة الالفي البارت الثالث

رواية فريدة الالفي الجزء الثالث

فريدة الالفي
فريدة الالفي

رواية فريدة الالفي الحلقة الثالثة

رد محمد علي التليفون بسرعة…. عرفت المكان
راجل من رجالته… ايواا ياباشا
محمد بلهفة … فين
الراجل… في الفيلا بتاعته اللي في المقطم
محمد…. طب بسرعة خد باقي الرجالة واطلعو علي هناك وانا هحصلكم
الراجل.. تمام ياباشا. احنا في طريقنا علي هناك
وقفل معاه
وبعد وقت كانو الرجالة وصلو المكان بس لما دخلو ملاقوش حد، المكان كلو كان فاضي
الراجل كلم محمد… ايوا ياباشا. احنا وصلنا بس
وسكت
محمد بعصبية… بس ايه. ماتنطقق
الراجل…. المكان مفيهوش حد ياباشا. بس احنا لاقينا سلسلة. اكيد بتاعت بنت سعادتك
محمد قفل بغضب.. ابن ال** بيلعب بيا
………
عند ياسين
تليفونه رن وكان راجل من رجالته
ياسين… عملت ايه
الراجل… كلو تمام ياباشا. نفذت اللي امرت بيه. وراحو ملاقوش حاجة
ياسين… تمام… خلي بالك عندك. الرجالة تفتح. مش عاوز غلطة. مفهوم
الراجل… مفهوم ياباشا
قفل ياسين ورجع ضهره لورا علي الكرسي باستمتاع وهو بيقول.. ولسه يامحمد يا الفي
في الوقت ده دخل صاحبه عمر
عمر وهو بيقعد علي الكرسي اللي قدامه… ياسين الالفي قالب الدنيا علي بنته
ياسين ببرود…. عارف
عمر… طيب انت ناوي علي ايه.. خلي بالك هو مش هيسكت
ياسين… اعلي ما في خيله يركبه
عمر… ياسين محمد الالفي مش سهل وانت عارف
ياسين بثقة… مش هيعرف يعمل حاجة
عمر… طيب انت هتعمل ايه مع بنته اللي عندك دي.. اوعي تأذيها يا ياسين. انت طا. رك مع ابوها مش معاها هي
ياسين…..متقلقش
وبعدين قال وهو بيتوه في الموضوع … عملت ايه في المناقصة
عمر…. كلو تمام.. كده كده هترسي علينا
ياسين لسه هيتكلم
عمر بشك …. ياسين ايه اللي في دماغك
ياسين…. من ناحية
عمر….هتعمل ايه مع بنت محمد الالفي.ومتوهش يا ياسين
ياسين… متشغلش بالك. ومتقلقش قولتلك
عمر…. يعني بردو مش هتريحني . تماام ياصاحبي
وقعدو يتكلمو في الشغل
………….
مساءا
عند فريدة
ياسين راح عندها لاقها نايمة
فريدة اول ماحست بيه صحيت
ياسين وهو بيبص للأكل اللي قدامها اللي واضح انها مكلتش منو حاجة … مبتكليش ليه
فريدة.. انا عاوزة امشي من هنا
ياسين… ليه. في حد هنا ضايقك.. لو حد ضايقك قوليلي وانا هتصرف معاه
فريدة… انت عاوز ايه. سيبني خليني امشي
ياسين وهو بيخرج علبة السجاير من جيبه وبيسحب سيجارة يولعها قال ببرود… لأ انتي هتفضلي هنا مش هتمشي
قامت فريدة وقفت وبعصبية قالتلو …. يعني ايييه يعني هتفضل حابسني هنا..انت عاوز توصل لأييييه بالظبط…هااا عاوز توصل لإييه
كان ياسين بيبص عليها وهي هتموت من العصبية لكن كان بيدخن سيجارته ببرود ولا كأنه سامعهاا
فريدة اتعصبت اكتر من بروده وقالت… ردد علياا عاوز مني ايه ماتسيبني امشي بقاا
وهي بتحرك صوابعها بين شعرها بعصبية وبتلف حوالين نفسها بعدين قربت عليه وقالت بتهديد… خرجني من هنا احسلك والا انت عارف بابي ممكن يعمل فيك ايه
ياسين بنفس بروده قال باستهزاء… هيعمل ايه
وقام قرب عليها وهو بيبص علي جسـ مها بوقاحه وقال..
وبعدين انتي الصراحة عجباني ومحتاجك معايا يومين.. هبسطك بس انتي تفكي
فريدة بغضب… انت حيـ واان وز، بالة.
وبغضب اكبر… مشيني من هنا ياز، بالة ياابن الكـ لب
مسك دراعها ولواه ورا ضهرها و بغضب وقال… لسانك ده لو طول تاني هتصرف تصرف مش هيعجبك. ساامعةة
فريدة وهي حاسة بالم من مسكته لكن اخفته وقالت بقوة… انت مش قد بابي ومتعرفش ممكن يعمل فيك ايه. بابي اكيد مش هيسكت وهياذيك ف لو خايف علي نفسك سبني احسن ليك
ابتسم ياسين وقال بسخرية … بجد.. هيعمل ايه ابوكي يعني.
فريدة….. هيعمل كتير وانت عارف
ياسين…..طب انا مستني يوريني شطارته.
كمل وقال بسخرية… ابوكي اللي فرحانة بيه ده مش هيعرف يعمل حاجة ولا يقدر يقف قصادي.
ضحك وقال.. دا حاليا بيلف حوالين نفسه
…………
عند محمد الالفي ونوح ابنه
محمد…. ابن *****بيلعب بينا
ثم اكمل بتوعد… قسما بالله لو عمل فيها حاجه ما هيكفيني عيلته كلها
نوح…. هو مش هيإذيها
محمد….. وانت واثق اوي ليه كده
نوح…. لأني اكتر واحد عارف ياسين كويس.. ياسين مش هياخد طا. ره من واحده
محمد….. امال خطفها ليه
نوح…. هو بس بيهددنا بيها..
اتنهد وقال.. المهم احنا لازم ننيمه. نهدي شويه وما يبنش علينا ان احنا بندور عليها علشان نديله الامان ونقدر نلاقيها بسهوله.. احنا لازم نعرف هو ناوي على ايه علشان نعرف نتصرف
محمد…. ما حدش يقدر يعرف اللي في دماغه.. ياسين مش سهل دماغو سم ده ابوه كان ارحم منه بكتير
………….
عند ياسين
خرج من عند فريدة وقال للرجالة اللي برا يدخلو ليها اكل غير اللي جوا وبالفعل جابو ليها الاكل ودخلو عندها
شويه وكان ياسين برا معاه تليفون
وبعد مخلص المكالمة
… ياسين بيه
لف ياسين.. ايه
الراجل… الهانم اللي جوا مش عاوزة تاكل ياباشا
ياسين… روح شوف شغلك انتا
وبعدين دخل جوا فتح باب الاوضة ودخل
كانت قاعدة علي السرير اول ماشافته بصتله بغضب
قرب ياسين عليها وقعد قدامها وهو متجاهل نظراتها
ومن غير مايتكلم حط الاكل في بوقها
فريدة بغضب… انا مش عاوزة اكل
مردش ياسين عليها ولسه بيأكلها
فريدة بعصبية…. بقولك مش عاوزة اكل. انت مبتسمعش
ياسين بصلها… انا مش عاوز طولت لسان. وبعدين لازم تاكلي. لأني مش عاوزك تمو. تي دلوقتي.
بصتله فريدة بخوف وهو اتجاهلها
…….
في بيت ياسين
كان واقف بصدره العار، ي في البلكونة وهو بيشرب سيجارة بشرود
جات حضنته من ظهره واتكلمت… مش هتنام
لف ليها وباسها علي راسها بهدوء ودخل من غير مايتكلم
ميرنا… كنت فين اليومين اللي فاتو
ادهم وهو بيطفي السيجارة في الطفاية بعد ماقعد علي السرير…. كنت مسافر
ميرنا بتساؤل… كنت مسافر فين يعني
ادهم بغضب…. انتي مالك. انتي هتحققي معايا
ميرنا عنيها اتملت دموع وقالت بصوت مخنوق….. اسفة
غمض ادهم عينه بغضب من نفسه انو اتعصب عليها
اتنهد وهو بيمسح علي وشه وهو بيسب نفسه علي طريقته وقام قرب عليها
مسك ادهم وشها باديه وقال … انا اسف. متزعليش
وباسها علي خدها وقالها… تعالي ننام
…..
تاني يوم في الصباح
تحت
ميرنا قاعدة علي الكنبة والحزن باين عليها
نزلت شهيرة من فوق شافتها كده قربت وقعدت جمبها
شهيرة…. مالك ياحبيبتي
ميرنا مفيش ياطنط
شهيرة…. الزاي مفيش انتي باين علي شكلك في حاجة مزعلاكي. ايه اللي مزعلك ياحبيبتي.. حصل حاجة بينك انتي وادهم
ميرنا بدموع… انا عاوزة اطلق ياخالتو
شهيرة مسكت ايديها بحنيه… ليه بس. ايه اللي حصل
ميرنا بدموع…. ادهم مبيحبنيش. و. و
وفضلت تعيط اكتر
شهيرة…. بحزن علي حالتها خدتها في حضنها وفضلت تطبطب عليها
…….
في اخر الليل
كانت فريدة في الاوضة وهي بتلف حوالين نفسها وهي بتفكر الزاي تهرب
شوية وجات في دماغها فكرة فتحت الباب ونزلت وخرجت الجنينة
البادي جارد اول ماشافها… علي فين يا انسه
فريدة قربت عليه وقالت… مفيش خارجة اشم هوا شوية. عندك مانع
البادي جارد… لا طبعا.
كمل بخوف.. بس ياسين بيه
فريدة… مالو
: لو عرف انك خرجتي مش هيسمي عليا.. لو سمحتي ادخلي الاوضة. انا مش قدو
فريدة… لا متخافش هو مش هيعرف.
حطت ايديها علي عضلاتو وقالت… وبعدين عيب لما تبقي طول بعرض كده وتخاف
وهي لسه بتحرك ايدها عليهم لحد ماوصلت باديها لعضلات صدره وهي بتحركها بإغراء خلته بلع ريقه برغبة
فاق علي صوتها وهي بتقول .. هما طبيعي دول ولا نفخ علي الفاضي
بغمزه.. لا دول طبيعي. حتي شوفي
فريدة… اه واضح ربنا يخليهملك
اتحركت وراحت قعدت علي الكنبة اللي في الجنينة وقالت… تصدق حلوه القعدة معاك. تعالي تعالي متتكسفش
قرب وقعد قصادها علي الكرسي
وقعدو مع بعض يتكلمو ويهزرو
فريدة وهي بتضحك علي كلامو…. يخربيتك دمك خفيف مووت.. مقولتليش صحيح اسمك ايه
: فهد
فريدة.. اسمك حلو.. بقولك ايه. ماتروح تعملنا كوبايتين شاي خلي القعدة تحلو
بصلها بشك راحت قالت علطول… ياعم خايف من ايه الباب مقفول اهو والبواب قاعد زي القرد صاحي وانا مبعرفش انط من علي السور. يالا وبعدين متقلقش خالص انا اصلا مش عاوزه امشي من هنا
بصلهاباستغراب
هزت راسها وقالت… اقولك علي سر.ولاني ارتاحتلك..خدت نفس وقالت.. انا اصلا بحب ياسين وهو كمان بيحبني
كملت بحزن مصطنع…كنا هنتجوز بس لولا المشاكل اللي بين العيلتين..المهم موضوع خطفو ليا ده جاي علي هوايا اصلا .. قطعت كلامها وقالت….. يالا يا فهودي روح هات الشاي وتعالي اكملك
راح يعمل الشاي بعد ما صدق كلامها وهي فضلت مستنياه لحد مادخل جوا و اتسحبت وراحت من ورا البواب اللي قاعد بيسقط من النعاس ومسكت حديده كانت في الارض وراحت خبطتو بيها علي دماغو وقع علي الارض فاقد الوعي
وهي بتقرب عليه بتوتر خدت المفتاح من جيبه وفتحت البوابه وخرجت وبمجرد ماخرجت بدات تجري
خرج بالشاي اتصدم لما ملاقهاش فضل يتلفت عليها زي المجنون واتصدم اكتر لما عينه جات علي البواب وشافه واقع علي الارض جري عليه وهو بيفوقه
دخل واحد تاني من رجالة ياسين وهو بيبص علي الارض وهو بيقول… في ايه
فهد بزهول… هربت
: هي مين
فهد بخوف…. فريدة
: نعمم ياروح امك
فهد… احنا لازم نلاقيها حالا قبل ماياسين بيه يعرف ويسفرنا للأخرة بتذكرة
بعصبيه… وانت كنت فين يازفت انت لما هربت
فهد.. مش وقتو. يلاا
وخرجو الاتنين يدورا عليها فضلو الليل كلو لكن ملاقولهاش اي اثر. اختفت
عند ياسين كان نايم فاق علي صوت تليفونه واول ما رد قال بغضب… بتقول ايه هربت الزااي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فريدة الالفي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى