رواية فريدة الالفي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فريدة أحمد
رواية فريدة الالفي الجزء التاسع والعشرون
رواية فريدة الالفي البارت التاسع والعشرون
رواية فريدة الالفي الحلقة التاسعة والعشرون
فريدة كانت خارجة من اوضتها وهي ماشية وقفت بصدمة قدام اوضة نوح لما سمعتو بيكلم حد وبيتفق معاه يقت.ل ياسين.
فتحت الباب مرة واحدة ودخلت بغضب كان نوح خلص المكالمة
فريدة بزهول .. اللي انا سمعته دا صح.
نوح بلامبالاه… سمعتي ايه
فريدة بعصبية وغضب …انتا عايز تقت.ل ياسين .. انت بجد هاتعمل كدة.
نوح بغضب وغـ ل.. أيوا هاقت.لوا .هاخد طا،،ر ابويا اللي هو ابوكي انتي كمان ولا نسيتي. حبيب القلب نساكي انو قتـ ل ابوكي
فريدة بدموع.. عشان خاطري متعملش كدة.
نوح بسخرية .. ايه خايفه عليه
فريدة .. خايفه عليك انت
سكتت شوية وكملت ..و. وخايفه علي ابني
نوح باستغراب .. ابنك
فريدة.. انا حامل من ياسين.
نوح… اييه حامل
مسك دراعها بغضب.. انتي حامل بجد ولا بتقولي كدة عشان اسيبه
فريدة بدموع ..لا انا فعلا حامل
نوح مسح علي وشه بغضب وقال .. اسمعي انتي تنزلي ال بطنك ده . فاهمة. لأني استحالة اسمح ان يكون في بينا وبينهم طفل مشترك.. بكرة تروحي لاي دكتورة وتنزليه سامعة
فريدة بعياط .. انا فعلا كنت هنزله لاني انا كمان مش حابة اخلف منه. وروحت اعمل العملية فعلا بس جيت في اخر لحظة ومقدرتش .. مقدرتش امو، ت ابني
وعيطت اكتر.. مش هقدر يانوح. مش هقدر
نوح بقسوة …. مفيش حاجة اسمه مش هتقدري. هتنزليه وده هيحصل برضاكي او غصب عنك
فريدة…. لا يانوح انا مش هعمل كده وانت مش هتغصبني
مسكها من دراعها بغضب ولسه هيتكلم قاطعته لما قالت بدموع… انت الزاي بقيت كده قلبك جامد ومش بيهمك.ليه بقيت بتعاملني كده. ليه قلبك بقا قاسي عليا كده. انا غلطت عارفة بس اتأسفتلك كتير.يانوح انا نفسي ترجع تعاملني زي الاول.انا ماليش غيرك
وفضلت تعيط اوي
نوح غمض عينه بغضب من نفسه وخدها في حضنه وضمها ليه بحنية وقال… خلاص اهدي. انتي اغلي حد عندي وانتي عارفة
ومسك وشها بين ايديه وباسها علي راسها
فريدة قالت بدموع … دا ابني ودا نصيبي. انا مش همو، ته.
نوح بهدوء…انا مش هغصبك
فريدة .. اوعدني انك مش هتعمل حاجة ل ياسين.
كملت علطول… علشان خاطري. انا مش هستحمل اخسرك. والله ما عشانه. انا خايفة عليك انتا.. نوح انا وماما دلوقتي ملناش غيرك .عشان خاطري بلاش تضيع نفسك .كفاية اوي ال حصل انا معنديش استعداد اخسرك انت كمان. اوعدني يا نوح عشان خاطري
نوح هز راسه وضمها ليه وقال بشرود .. متخافيش.
كان بيلمس علي شعرها وهو حاسس ان الدنيا بتتعقد اكتر وان هيبقى في طفل هيربط بين العيلتين
………
عند ميرنا كان ادهم مستنيها قدام بيتهم بالعربية
ميرنا خرجت كانت رايحة شغلها بعد ما ادهم اتعاقد ليها مع قناة تانية علشان تشتغل فيها بعد ما خلاها فسخت العقد مع القناة التانية بسبب صاحبها اللي كان غيران عليها منو لكن في نفس الوقت سابها تشتغل و تحقق حلمها موقفش قصادها وقرر انو هيعملها كل اللي هي عاوزاه ويحاول معاها ومش هييأس ابدا لحد ما تسامحه
بقلم فريدة احمد
خرجت ميرنا لاقيته واقف ساند علي العربية مستنيها
ميرنا نفخت بضيق ويأس لانو كل يوم بييجي علشان يوصلها شغلها
ادهم ببتسامة ..صباح الفل
ميرنا بهدوء…صباح الخير
ادهم فتحلها العربية وركبت ووصلها مكان شغلها
وقبل ما تنزل
ادهم…ميرنا
ميرنا بصتله
ادهم خرج علبة صغيرة وقال… ممكن تقبلي دي
وفتحها وكان خاتم من الالماس شيك ورقيق جدا
ميرنا… بمناسبة ايه
ادهم… انك حبيبتي
اتنهدت وقالت … ادهم ريح دماغك ووفر علي نفسك . انا مش هرجعلك. وياريت تطلقني بقا علشان اخلص. لاني مش هصبر كتير صدقني. مش هصبر كتير يا ادهم..متضطرنيش اعمل حاجة مش هتعجبك. واكيد انت فاهم قصدي
ونزلت من العربية وسابته وهو بيتنهد بتعب وهو بيقول لنفسه…استحمل ياحلو لسه قدامك المشوار طويل
كان جواه اصرار انه لازم يخليها تثق فيه وترجعله بعد ماتتاكد انه بيحبها بجد ومش عاوز غيرها
………..
مر اربع شهور.
. فريدة اللي بطنها بقت بتكبر وعايدة مهتمية بيها وبحملها
. ياسين عرف أنها حامل وحاول معاها أنهم يرجعو لبعض علشان خاطر ابنهم بس فريدة رفضت
. عمر ونهي هما كمان اتخطبو. وكانو بيجهزو لفرحهم ومبسوطين مع بعض جدا وبقو متفاهمين مع بعض اكتر من الاول. لأن عمر قدر يثبت ل نهي قد اي هو بيحبها وبيحققلها كل ال بتتمناه وهي كمان حبتو اوي
. ادهم وميرنا كمان رجعو لبعض بعد ما ميرنا اتأكدت ان ادهم اتغير بجد لانو فضل وراهما وعمل المستحيل علشان تثق فيه وكلهم فرحو جدا برجوعهم لبعض
………..
عدت الشهور والايام. وجي ميعاد ولادة فريدة.
فريدة كانت في غرفة العمليات وكلهم واقفين قدام الاوضه منتظرين لحد ما الدكتور اخيرا خرج
كلهم بلهفة قربو عليه وهما بيقولو.. طمنا يا دكتور الدكتور ..الف مبروك. اطمنو مدام فريده كويسة والبيبي كويس كمان
شوية والممرضة خرجت ومعاها البيبي
عايدة اخدتو منها و كلهم اتلمو علي البيبي بفرحة وحب
بعد ساعات.
فريدة كانت انتقلت غرفة عادية وكلهم حواليها.
فريدة وهي بتفوق من البينج ..ابني .. فين.
عايدة ببتسامة.. حمد لله على سلامتك يا حبيبتي.
فريدة بتعب ..الله يسلمك يا ماما
ياسين بحب.. حمدالله على سلامتك يا فريدة.
فريدة.. الله يسلمك
نوح قرب منها وباس راسها .. حمدالله عل سلامتك يا حبيبتي.
فريدة .. الله يسلمك
وبعدين قالت ..عايزة ابني.
شهيرة كانت شايلة الولد قربت منها وادتهولها
فريدة ميلت وباست ابنها بحب
و شهيرة قالت ..حمدلله علي سلامتك يا حبيبتي
فريدة بدون ماتبصلها .. الله يسلمك
شهيرة حست بإحراج بس قالت بأسف.. ممكن تسامحيني وماتزعليش مني. علي اي حاجه عملتها معاكي ..انا عارفه ان انا كنت سخيفة معاكي
كملت بندم .. ممكن تقبلي اعتزاري يا فريدة
فريدة بهدوء .. محصلش حاجه.
مها قربت من فريدة وباستها .. حمدالله على سلامتك يا فريدة وباست البيبي من ايده وهي بتقول.. حبيب عمتو ياناس قمر ماشاء الله. ربنا يباركلك فيه ياروحي
فريدة ببتسامة.. ربنا يخليكي ياحبيبتي
وميرنا وادهم كمان سلمو علي فريدة وباركولها علي المولود
شوية وعمر ونهي هما كمان جم .
“طبعا عمر ونهي اتجوزو ونهي كمان بقت حامل”
بقلم فريدة احمد
نهى وعمر سلمو علي فريدة وعلي كل الموجودين وباركولهم
ميرنا كانت واقفة هي وادهم وشايلة البيبي بفرحة.
ميرنا بحب .. بص يا ادهم قمور الزاي. ماشاء الله
ادهم .. ماشاء الله ربنا يبارك فيه.
بعدين بصلهم وقال.. ها بقا هتسموه ايه. انا من رأي تسمو ادهم علي اسمي الواد طالع نسخة مني ياجدعان
ميرنا بسخرية قالت ..اه قمور زي عمو.
كلهم ضحكو.
ادهم مال عليها وقال…. طب بذمتك مش بتمو تي فيا
ميرنا…مش اوي يعني
ادهم..ياشيخة
ميرنا ابتسمت وادهم قال…انا بقا بموت فيكي..ماتجيبي بوسة
ولسه بيميل عليها
ميرنا برقتله وقالت….ادهمم.في ناس موجودين معانا
ادهم ولا يشغلونا
وميل باسها علي خدها بسرعة
وميرنا اتكسفت جدا
كلهم ضحكو وحركو راسهم بيأس عليه
وعمر قال وهو محاوط كتف نهي ومش عاوز يسيبها ابدا هو كمان … ها يجماعة هتسمو ايه
ياسين بص ل فريدة وقال مامته ال هتسميه
مها .. هاا يافريدة هتسميه ايه
فريدة بهدوء.. محمد.. علي اسم بابا
يتبع……..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فريدة الالفي)