روايات

رواية فرسان الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد

رواية فرسان الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد

رواية فرسان الصعيد الجزء الرابع

رواية فرسان الصعيد البارت الرابع

رواية فرسان الصعيد الحلقة الرابعة

في الشارع ..
كانت تقف فرحه أمامها بدموع محبوسه فبالفعل ذلك كابوس هل يعقل أنه تزوج غيرها اه ماذا فعلت ي حبيبي لقد جعلت قلبي يندم علي عشقه لك لتتحدث بدموع لا تستطيع اياقفها .
/انتي كدابه كدابه ده مستحيل .
صوفيا بحده / هو ايه الي مستحيل ي حساله انتي متعرفيش انا مين انا صوفيا الدميري اشتري بلدكم دي كلها ي بنت العمده .
كان يمر حامد ومعه رجاله لينصدم من ذلك الموقف .
حامد بغضب شديد/فيه ايه عاد انت وهو ملومين كده ليه فيه ايه ي بت ي فرحه وأنتي ي حرمه مرات مين في البلد وايه عاد إلي انتي لابساه ده وكيف سايبك كده .
صوفيا بغضب /احترم نفسك ي راجل ي خرفان انت انا اللبس الا علي كيفي مبقاش الا الفلاحين كمان يتكلموا مع أسيادهم .
لم تتوقع تلك الصفعه من تلك المجروحه لتتضع يديها علي خدها بغضب شديد.
/انتي بتمديد ايدك عليا ي جربوعه ي فلاحه .

 

 

فرحه بوجع وقهره /علشان تتعلمي تتكلمي مع عمده البلد الي قاعده فيها وفي حمايته وإذا كان جوزك بالع لسانه ومش قادر يحكمك زين احنا هنه هنربوكي صوح .
صوفيا بغضب وتوعد /طيب ي بنت الفلاح قسما بالله لخليكي تكرهي عيشتك وتعرف انك بتتكلمي مع اسيادك .
لترحل صوفيا بتوعد وتسير فرحه بقلبا يصرخ الما …
***************.
من امام عماره حوريه .
كان يقف رعد أمامها وهو يسير لداخل ليعلم سبب اختفائها وعدم ردها على الهاتف ليوقفه البواب .
/خير ي بيه حضرتك طالع لحد .
رعد بجديه /الاستاذ رفعت .
البواب /بس ده عزل امنبارح من العماره هو وبته ي بيه .
رعد بصدمه /عزلوا ازي .
البواب باستغراب /معرفش والله ي بيه ده جالهم امنبارح راجل كباره كده قاعده عندم نص ساعة وبعديها ي بيه نزلوا زي مايكونوا هربانين .
رعد وهو يحدث ذاته بشرود/معقول ي ابوي تكون عملت كده معقول .
***************.
في قصرحامد .
في غرفه فرحه…
كانت تشعر بخنجر يشرخ في قلبها لتصرخ بدموع ووجع.
/اتجوز ي شذا سليم اتجوز دبحني بسكينه تلمه ي شذا بعد كل السنين الي فضلت مستنياه فيها اتاريه كان دائما يقولي هنتقم منك وانا افتكره بيهزر بينتقم ل كرامته اتاريه فعلا عاوز يدبحني وخطط ونفذ بس لا ي سليم مش فرحه القناوي الي ترضا بالهزيمه هدفعك التمن غالي جوي ي سليم غالي جوي ي حب عمري .
*****************.

 

 

في فيلا سليم …..
كان يجلس في الجنينه وهو يدون بعض الملفات الهامه ليصعق من مظهرها .
صوفيا بغضب جحيمي /سليم انا اتهنت في بلدك وانت عايش ي سليم .
سليم بصدمه من مظهرها /مين عمل فيكي كده .
صوفيا بغل وتوعد /بنت العمده الست فرحه هانم مدت ايديها عليا انت لازم تجبلي حقي ي سليم والا قسما بالله اقتلها.
سليم وهو يمسكها بغضب شديد/لا كله الي فرحه ده انا امحيكي من علي وش الأرض فاهمه ولا لا .
صافي باستغراب وحده /انت تعرفها ولا ايه ي سليم مين البت دي علشان تتدافع عنها وتسيب حق مرائتك .
سليم بعشق وحده /دي روحي دي حبيبه عمري الا كانت المفروض تكون مكانك دلوقتي واي ضرر يحصلها هخليكي تندمي ندم عمرك فاهمه .
صوفيا بغضب وتوعد/اه هي دي بقا حبيبه القلب اكمنها اتقهرت لما عرفت اني مرائتك.
سليم بصدمه /هي عرفت انك مرائتي .
صوفيا بتوعد وغل /ايوه ي روميو عرفت بس انا بقا مش هسيب حقي مش صوفيا الدميري الي تتضرب بالقلم وتسكت ي سليم وطالما انت مجبتش حقي انا هعرف اجيبه ي سليم .
***************.
في مكتب حامد …
كان يسير رعد بغضب جحيمي وصراخ.
/عملتها ي أبا عرفت مني كل المعلومات علشان تبعدها عني للابد علشان تحرمني منها طب ليه ي أبا ليه .
حامد بحده /علشان انت اهبل ومبتفهمش انت فاكر ان البت واقعه في حبك بس هي بتبص لفلوسك ي اهبل .
رعد بحده /مش كل الناس بتبص الفلوس ي جناب العمده هدتتهم بيه علشان يسيبوا البلد ويختفوا ي أبا معقول وصلت ل كده علشان تحرمني منها لدرجه دي انت قاسي ويهمكش غير مصلحتك .
حامد بغضب /أخرس ي قليل الحياه بكره تعرف اني عندي حق وتعرف من الي بيحبك ومين الي بيستعبطك وجهز حالك علشان فرحك علي بنت عمك .
**************.
في غرفه حازم …
كان يجلس وهو يذاكر دروسه لينتبه لمن تسير وهي تحمل بيديها القهوه .
حازم بغيظ/انا قولت ى ام عمار تجبلي القهوه .
فله بغيظ /ام عمار تبقا امي ي حازم بيه وانا وهي خدامينكم .
حازم بحده /بلاش طريقتك دي معايا لو كنت بعتبرك فعلا مجرد خدامه مكنتش قولتلك الكلام الي قولته الصبح ولا خوفت عليكي .
فله بغيظ /حازم بيه انت قولت الكلام ده لانك ابن زوات وفي بوقك معلقه دهب وتقدر تحقق كل الي نفسك فيه لكن انا بعافر انا مش عايزه اعيش واموت في الصعيد مش عايزه اكمل بقيه حياتي خدامه زي امي عايزه ابقا زي ماريا نهايتي تكون في مصر الجديده ولا المهندسين اتجوز واحد يعيشني مش يموتني .

 

 

حازم بحزن شديد/ي خساره بجد ي خساره كنت فاكرك مختلفه لكن طلعتي تافهه ابقي وريني بقا هتوصلي لكل ده ازي والنهايه هتكون ايه ي فله .
****************.
في غرفه شذا…
كانت تجلس بشرود ليقاطعها طرقات الباب لتفتح لتحدث بدهشة.
/رعد .
رعد بحده وغيظ /ممكن اتكلم معاكي ي شذا .
شذا بارتباك شديد/اتفضل ي ابن عمي.
رعد بجديه /رايك ايه في الي عمك قاله .
شذا بارتباك وخجل/رعد عمي حامد هو الي رباني بعد مابويا مات مقدرش اقوله لا انت الراجل ي رعد وتقدر تتصرف .
رعد بغضب جحيمي/لا ي شيخه جرا ايه ي بت انت هتعمليهم عليا ولا ايه انتي المفروض ترفضي ساعتها ابويا هيوقف الجوازه لكن طبعا انتي مصدقتي اوعاكي تكوني فكراني مش خابر زين انك بتحبيني من زمان مش بعيد تكوني انتي الي وذيتي امي تحدد مع ابوي بس قسما بالله ي شذا لخليكي تكرهي عيشتك وتندمي علي جوازك مني .
شذا وهي تحدث ذاتها بوجع/اه ي ابن عمي لو تعرف اني مفيش راجل في حياتي غيرك انك حب عمري اوعدك ي رعد اني انسيك وجعك واخليك تعشقني كيف مابعشقك ي رعد .
****************.
في بيت ام احمد..
فاطمه بابتسامه حنونه /عايزه حاجه تاني ي ام احمد.
ام احمد بابتسامه/ربنا مايحرمني منك ي ضنايا .
اسد بمرحه المعتاد /بت انتي ي بياعه الجرجير شوفي حد من أهلك أقابله علشان اطلبك منه .
ام احمد بسعاده/للوووووي .
فاطمه بارتباك شديد/ايه ي ام احمد مين قالك اني موافقه اصلا.
اسد بغيظ شديد/ليه ي اختي مشبهش ولا مشبهش انتي تتطولي اصلا ي بت .

 

 

فاطمه بغيظ /ايوه اطول ي اخويا انت واحد دماغه هربانه منه .
اسد بعشق وهمس /هي هربت لما شافت عيونك الحلوين دول ولا جسمك الوحش ده ايه ده عووود .
فاطمه بارتباك شديد/انت قليل الادب ومعندكش دم .
اسد بضحك /هههههه ايه ده انتي بتتكسفي كده زي البنات .
فاطمه بغيظ شديد/ليه عاد مش ست ولا ايه.
اسد بابتسامه ساحره/دي انتي ست الستات كمان وبعدين خلاص انتي دخلتي عرين الاسد ومش هتخرجي منه ابدا…
*****************.
ليلا ….
في جنينه قصر حامد .
كانت تجلس فرحه بدموع ووجع ليتسلل سليم ذلك الباب الخلفي ليقف خلفها ليتحدث بصوته الحنون.
/علي فكره هي متستهلش ولا دمعه من دموعك دي .
فرحه بقلق بالغ وهمس /سليم انت دخلت هنا كيف امشي من هنه ي سليم .

 

 

سليم بابتسامه ساحره/ايه عاد لساتك بتخافي عليا زي زمان .
فرحه بحده ووجع/انا خايفه علي ابويا واخواتي مش عيزاهم يتورطوا في حاجه علشان حد ميستهلش .
سليم بابتسامه ساحره /ايه غيرانه عليا بس بصراحه هي بت جامده هو انا اتجوزنها من شويه .
فرحه بحده وتوعد /ماشي ي سليم انا كمان هعرف ازي احرق قلبك واكون ل راجل الي يستهلني .
سليم وهو يضمها إليه بغيره عاشق /قسما بالله ده يبقا اخر يوم في عمرك انتي وهو انتي ملكه فاهمه انتي ملكي .
ليقبلها بغضب وغيره جعلتها تنظر إليه باستمتاع لغيرته وعشقه الواضح لها لتنظر إليه بخبث فمن الواضح أن المعركه بينهم لن تكون سهله .
*****************.
في فيلا سليم ..
كانت تجلس صوفيا وهي تتحدث في الهاتف بعصبيه وغضب .
/صقر انت لازم تتنقل هنا فيه واحده هنا عايزاها تكره اليوم الي شافتني فيه من الي هيحصل فيها هستناك ي صقر .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرسان الصعيد)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى