روايات

رواية فرح في قلب الاحزان الفصل العاشر 10 بقلم منصور سيد

رواية فرح في قلب الاحزان الفصل العاشر 10 بقلم منصور سيد

رواية فرح في قلب الاحزان البارت العاشر

رواية فرح في قلب الاحزان الجزء العاشر

رواية فرح في قلب الاحزان
رواية فرح في قلب الاحزان

رواية فرح في قلب الاحزان الحلقة العاشرة

وفجأه نزلت دموعى على خدى دون أن أشعر
وقومت دخلت غرفتى
ونسرين كانت قايمه داخله خلفى
مازن :سبيها تستريح وابقى عدى عليها
وانتى ماشيه على الشغل وهى هتنزل معاكى
وفعلا عدت عليا وهيا ماشيه وبتقول لى يالا
انا:بلاش بالله عليكى يانسرين انا كل اللى عوزاه منكم تتحملوني شويه لحد ما اخد حقي وبعد كده هديكم اللى عاوزينه
نسرين بغضب؛وبعدين انتى بتاخدينا على قد عقلنا ولا ايه هو لعب عيال قومى يالا وصدقيني مش هتندمى قومى
خلينا نوصل قبل ميعاد ورديتى عشان ادخل معاكى للمدير ونتفق على كل حاجه
انا:امرى لله بس على فكره الموضوع هيكون مؤقت لحد ما الظروف تتصلح
نسرين:اه طبعا ان شاء الله يالا بقى هنتأخر
قومت معاها ومشينا وزى المره اللى قبلها اول ما دخلنا
داخلنا على مكتب المدير واول ماشفنى
قام وقف

 

المدير:اهلا وانا اقول المكتب نور ليه اتارى القمر نزل وجه عندنا
اخيرا اقتنعتي انا مش فاهم انتى كنتى خايفه من ايه دا الف واحده غيرك تتمنى تكون مكانك يابنتى دا الكازينو ده مخرج اكبر وأشهر الفنانات بكره تفتكرى كلامى ده
يا سالم هات لى نسخة عقد للفنانه الجديده
سالم :بسم الله ماشاء الله ايه الحلاوه دى كلها اختيار موافق يابروف هى دى اللى هتكتسحهم كلهم
المدير؛اتحرك ياسالم وبلاش الشويه بتوعك دول اتحرك يا بنى ادم وهات العقد
انا نظرت لنسرين عقد ايه انا هشتغل لفتره مؤقته زى مافهمتك
انا مش همضي على عقود
المدير:لا ازاى بقى هو لعب عيال ولا ايه الكازينو بتعانا كازينو محترم لازم اللى يشتغل فيه يكون بعقد على الاقل سنوى طبعا حفاظا على حقوقك قبل حقوق الكازينو وبعدين دى حاجه شكليه كده ياستي وقت ما تحبي ما تشتغليش معانا انتى حره هو احنا هنغصبك على الشغل ولا ايه يانسرين
دى حتى نسرين نفسها معمولها عقد معانا امال ايه ما تتكلمى يا نسرين
نسرين:ايوه يابروف هتمضي على العقد طبعا
ما اى شغل لازم يبقى فيه عقد امال هتضمن حقوقها ازاى يعنى
سالم احضر العقد واعطاه للمدير وهو بيقول الف مبروك عليكى يابرنسيسه

 

المدير طبعا نسرين قالت ليكى على الأجر وغير نسبتك من الايراد والله انا عملك زى فنانه محترفه دا ولا الاكازيون والله ومش خساره فيكى امضي يا برنسيسه على رأى الولد سالم
خطفت نسرين العقد والقلم من يد المدير واعطتهم لي وهى بتتكلم جنب ودنى امضي ابوس ايدك دى فرصه مش هتتعوض ومسكت ايدى ومدته للعقد امضي ماحستش بنفسي غير اما مضيت
وبعد ما ماضيت سالم تعالى معايا يا برنسيسه لما اوريكي غرفتك وبعد كده تجهزي عشان اوريكى غرفة التمرين والمدرب بتاعب واعرفك على الفرقه
وهو بيكلمنى وانا فى دنيا تانيه مرعوبه من الدنيا الجديده اللى داخله عليها
وخرج وفاكر انى خرجت وراه
وانا خارجه بعد ماركزت فى كلامه سمعت نسرين باشا ما تنساش عمولتى الشهريه انا كمان
المدير:لا مش ناسي طبعا دا انتى حلاوتك كبيره
عدى ياستي على الحسابات قبل ما تستلمى ورديتك وانا هتصل عليهم يالا
نسرين:تسلم يابروف
وخرجت انا ومشيت خلف سالم وانا عندى احساس وكأنى امه انباعت فى سوق النخاسه واتقبض ثمنى وزاد الامر حرقه بداخلى وحسره على نفسي
وسرت خلف سالم ووصلنى لحد غرفتى وفتح باب الغرفه وقال ادخلى غيري ملابسك دى والبسي ملابس الشغل وهرجع ليكى عشان اخدك اعرفك على مدربك وباقى الفرقه

 

وسابني وخرج وقفل باب الغرفه وراه
وانا فضلت انظر داخل الغرفه على الاكسسورات والفساتين والملابس والمكياجات وصور الرقاصه اللى قبلي اللى ملئه الغرفه وغيره ونظرت للمرأه وقولت لنفسي خلاص يافرح بقيتى رقاصه على اخر الزمن ولسه بفكر
خبط سالم على الباب وقال خلاص يابرنسيسه ولا ايه
انا:لا لسه شويه حاضر
وغيرت ملابسي وخرجت وجدته واقف على الباب يالا بينا يابرنسيسه
وطول ماهو ماشي يمدح أدى البرنسيسات ولا بلاش
هى دى الفنانات اللى على حق وظل فى وصلة المدح لحد ماوصلنا لغرفة التدريب وعرفني على الفرقه والمدرب
وعدى اليوم الأول فى التدريب والتعارف
والمدرب لما عرف ان دى اول مره ليا كان متفهم الامر وبدأ معايا وحده وحده
وبصراحه طريقته معايا سهلت الامر عليا كثيرا وخففت من وطأة الامر عليا لانى كنت ميته من الخوف
وبدات الأمور تسير بالتعود والخوف والرهبه تزول مع الوقت

 

ومرت الايام وكنت بدأت انسى امر امى بعد ان ذهبت لها اكثر من مره وكانت كل مره تتحجج لى بشيء وتتهرب منى
حتى يوم كنت راجعه من الكازينو على غير العاده وقولت اعدى على امى يمكن اوصل معاها لأى حل
بس لما وصلت لهناك اتفاجئت بالعمرى ما كنت اتخيله واللى خلى كل حاجه حدثت لى مرت أمام عينى كشريط الفيديو
فقد وجدت.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرح في قلب الاحزان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى