روايات

رواية فجر الليل الفصل الخامس عشر 15 بقلم جانا مبروك

رواية فجر الليل الفصل الخامس عشر 15 بقلم جانا مبروك

رواية فجر الليل الجزء الخامس عشر

رواية فجر الليل البارت الخامس عشر

رواية فجر الليل الحلقة الخامسة عشر

وفي يوم كان ليل ووالده يجلسان في غرفه المكتب يتحدثون في بعض الامور الخاصه بالشغل واذا بمروان وفجر يدخلون من الباب ويقول مروان
مروان: يا جماعه انت ليكم عندي خبر حلو
ابو ليل: خير يا مروان خبر ايه
مروان: هو خبر هيفرحكم قوي وكمان دي المفاجاه اللي انا قلت لك عليها يا ليل
ليل بابتسامه: مفاجاه ايه يا مروان فرحنا معاك
مروان: انا قررت اخطب فجر وهي وافقت
ليل بصدمه:نعم
مروان :ايه يا جماعه انتوا مش فرحنين لينا ولا ايه
ابو ليل:ايوه يا ولدي بسـ…
يقاطعه ليل:بس ايه يا ابوي الجوازه دي مستحيلة

 

 

مروان باستغراب:ليه يا ليل انا فيا حاجه مش عجباكم
يمسك ليل مروان من ياقه قميصه ويقول
ليل: ده لا يمكن يتم الجوازه دي مش هتتم الا على جثتي
فجر:وانت باي حق بترفض انت مالكش كلمه عليا وبعد اذنك يا عمي انا لي اب هو اللي يقدر يرفض او يوافق واحنا جئنا بس عشان نعرفكم وانا هلم هدومي وهارجع بلدنا ومروان هيجي يخطبني من هناك
ليل بعصبيه:ده مش هيحصل انتي
فاهمه
فجر :لا ليه ان شاء الله انت مالك بيا اصلا
ليل:لا ليا فيكي وليا كتير كمان
فجر: انت بتجول ايه ليك فيا كيف يعني انت اتجنيت ولا ايه
ليل: لا ليا فيكي عشان انت تبقي مر….
ابو ليل بصوت عالي :ليـــل خلاص
ليل: خلاص كيف يا يا بوي انت مش سامع هي بتقول ايه
ابو ليل :وانا قلت خلاص مش وقته دلوقتي الكلام ده
وانت يا فجر اطلعي دلوقتي على اوضتك لما نشوف لنا صرفه في الموضوع ده
فجر: لا يا عمي بعد اذنك انا هاسافر لابوي انا خلاص بقيت كويسه ولو في علاج هاكمل وانا هناك
ثم ذهبت فجر واحضرت حقيبتها استعدادا للسفر ونزلت الى غرفه الجلوس فوجدتهم يجلسون في صمت فاستاذنت من عمها في الذهاب الى محطه القطر ولا تريد من احد ان يوصلها ولكن عمها رفض بشده واصر ان السواق سوف يوصلها الى بيتها فودعتهم فجر بعد ان اخذت ميعاد من مروان في الذهاب اليهم لخطبتها وثم ذهبت الى وجهتها
جلس ليل ومروان وابو ليل صامتين لبعض الوقت ثم تحدث مروان
مروان:طب قولي بس يا جوز عمتي انت وليل رافضينني ليه هو انا في حاجه وحشه ده انت يا جوز عمتي اللي مربيني وكنت بتقول عني ان زي الليل دائما حصل ايه بقى دلوقتي
ابو ليل: يا ولدي الفكره مش إكده الفكره بس ان فجر بالذات ما تنفعكش
مروان:ليه بس ما تنفعنيش فجر بنت محترمه وعلى خلق وانا عايزها تكون ام لاولادى لانى هامن على نفسي وعلى بيتي معاها
ابو ليل: اصلك ما فاهمش حاجه
مروان :طب فهموني لو في حاجه انا مش فاهمها فهموني على الاقل اكون على نور
ليل:من غير ما تفهم انت تبعد عن فجر تماما وما لكش اي علاقه بيها عشان الجوازه دي مستحيل تتم
مروان: ازاي يعني ابعد من غير ما افهم انا لازم افهم يا كده يا ما تزعلش مني يا ليل انا هاخطب فجر وهنتجوز
ليل :على جثتي الموضوع ده مش هيحصل ابدا وانت لو ما بعدتش عنها صدقني مش هارحمك
مروان بعصبيه: وصوت علي نسبيا انت بتهددني يا ليل طيب يا ليل وانا من بكره هاروح عند فجر واخطبها وهنتجوز ولو حبيت تحضر انا ما عنديش مانع ولو ما حبيتش صدقني مش هتفرق
قام ليل ومسك مروان من ياقه قميصه وهو يتحدث بعصبيه
ليل: ده مستحيل يحصل انت فاهم
مروان بزعيق: لا مش فاهم يا ليل وهاتجوزها انا بحبها وهي بتحبني
عندما قال مروان هذا الكلام تعصب ليل بشده وظل يلكم مروان حتى وقع ارضا وهنا تدخل والد ليل وابعادهم عن بعض فوقف مروان بعصبيه
مروان: انا عايزه اتجوزها على سنه الله انا مش عارف هو بيعمل كده ليه
ليل بعصبيه شديده وقد برزت عروقه: بعمل كده علشان هي مراتي
مروان باستغرب شديد: امراتك ! مراتك ازاي يعني
ليل: ايوه امراتي ايه اللي مش مفهوم في الكلام يعني

 

 

ابو ليل :اقعد يا مروان يا ابني واحنا هنفهمك كل حاجه
جلس ليل ووالده ومروان يتحدثون فقال والد ليل
ابو ليل: يا مروان يا ولدي فجر تبقى مرت ليل ابني متجوزين داخلين على السنه دلوقت
مروان: مراته ازاي يعني مراته من غير ما هي تعرف يعني ما انا مش فاهم حاجه
ابو ليل:هي فعلا مراته من غير ما تعرف لان فجر عملت حادثه قريب وفقدت الذاكره والدكتور حذرنا من اي حاجه ممكن تحصل لها انتكاسه ولو قلنا لها اي خبر او اي معلومه عنها ممكن تصدمها وتدخل في غيبوبه فعلشان كده ليل قرر انه ما يعرفهاش ان جوزها لحد ما تبدا تتعافى وترجع لها صحتها تاني وبعدها انت ظهرت
مروان : انتوا ما قلتليش ليه قبل كده
ابو ليل :كنا خايفين تقع بلسانك قدامها ويحصل لها حاجه
مروان: طيب وبعدين دلوقت انا هاعمل ايه
ليل: هتعمل ايه في ايه هو انت لسه ما فهمتش بقولك مراتي عايز تتجوز مراتي
مروان :طيب وانت ما فكرتش لما دلوقتي انا ابعد عنها والمفروض ان هي بتحبني
يقاطعه ليل بعصبيه :انت بتقول ايه يا بني ادم انت

 

 

مروان: اسمعني للاخر انا بقول اللي حصل هي دلوقتي المفروض ان هي بتحبني والمفروض عارفه اني بحبها واني هاروح اخطبها دلوقتي لما انا اتخلى عنها واسيبها وما اروحش ايه اللي هيحصل لها اكيد هتتعب وممكن تنتكس وتدخل في الغيبوبه اللي الدكتور قال لكم عليها
ابو ليل:كلامه صح يا ليل يا ولدي
ليل: يعني ايه كلامه صح يعني اسيبه يتجوز مراتي ولا ايه
مروان: انا ما قلتش كده بس احنا لازم نلاقي حل للموضوع ده
ابو ليل: طب والحل ايه يا ولدي
مروان:الحل ان انا هاروح اخطبها
ليل بعصبية:……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى