رواية فجر الشاهين الفصل الثامن عشر 18 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين البارت الثامن عشر
رواية فجر الشاهين الجزء الثامن عشر
رواية فجر الشاهين الحلقة الثامنة عشر
عطية أعطاه كوب ماء ومسح العرق الذي يتصبب على جبينه
في ايه ياابني نفس الكابوس رجعلك من تاني..
شاهين وهو ياخذ انفاسه بصعوبه ويرتشف قليلا من الماء هز رأسه نفس البت ياحج كانت بتغرق وتمدلي يدها تترجاني عشان أخرجها وانا بحاول اخرجها مش عارف بس باندهلها بقولها متخفيش يافجر..انا معاكي مش هسيبك
عطيه احنا بكرى نروح نشوف الحكيم .حالتك دي مبقاش يتسكت عليها.
شاهين مش عارف قلبي مقبوض كده ليه..
عطيه ربنا يهدي سرك يابني…
*********…
خالد غريبه قوي انتي ييمه..الامهات بيحاولو يحافظوا على بيوت ولادهم..
وانتي عاوزاني اتجوز واخرب بيتي واخسر مراتي وابني ليه يمه ليه..
كل ده عشان ايه عشان شاهين هو اللي جوزههالي..
خوله بغل عشان مسمعتش كلامي وروحت اتجوزت بت نعمان من غير علمي و عشان سمعت كلام شاهين .وعصيتني…
انت لو عاوزني ارضى عليك ياتطلق بت نعمان ياتتجوز عليها..
نهض خالد باختناق انا لاهطلق زينه ولا هتجوز عليها وعندك ابنك التاني بدل مهو بيجري ورى مرات شاهين لميه وجوزيها وهمليني بروحيي كفايه بقى حرام عليكم انا فيا اللي مكفيني…
مصدقت اني خلاص حالي اتعدل وبقيت بشر زي الخلق عاوزاني اخسر نفسي تاني يمه ليه عشان ايه ..
خوله بتكسر كلامي يابن بطني..
خالد انتي امي وجزمتك فوق نفوخي بس بيتي مش هخربه عشان ارضي الكره اللي جواكي اني همشي يمه ومش هرجع البيت تاني واما تعوزيني ابقى كلميني بس بلاش تتدخلي بحياتي مع مراتي. فهماني يمه خلوني بعيد عن خططكم وافكاركم السوده انتي وابنك عاوز اعيش بسلام.ليخرج من عندها وهي تنادي خلفه الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
خوله ولاا ياخالد بقولك تعالى هناا …. استنى.بكلمك..
لكنه لم يستمع لها وغادر..
*********
في السوق
نعمات تعبتك معايا يامحروس ونزلت السوق بالوقت ده..
شاهين مفيش تعب ياهانم خير عم عطيه مغرقني..
نعمات هات اشيل عنك شويه..
شاهين ميصحش اني هوصلهم العربيه.
كانت نعمات تحاول قدر الامكان الاقتراب من شاهين واشغال تفكيره لكن الاخر كان مشتت فجر تزوره كل ليله في المنام تستنجد به لكن هو لايعلم من هي…..كانت تشغل باله كثرا فهي جميله جدا لم يكن يعلم بان التي تزوره بالمنام واسرت قلبه وسيطرت على احلامه هي زوجته..
وضع الاشياء في السياره..
وفي الجهة الاخرى من الطريق كانت فجر مع امراة .مسنه قد انهت التسوق لطفلها بعد ان علمت بانها حامل بولد كانت تتحدث مع تلك المراة بسعاده وانها ستسمي الطفل شاهين …
فجر خلاص ياخالتي كلها كم شهر وابني يشرف الدنيا واخده بحضني…
المرأة ربنا يتمملك على خير يابنتي انتي تستاهلي كل خير…
فجر يخليكي ليا ياخالتي اني معارفاش اجازيكي كيف عاللي عملتيه معايا…
المرأه تجزي مين يابنتي انا معملتش حاجه ومتنسيس انك وصيت الغالي..
فجر بابتسامه ربنا يخ وفي تلك اللحظه التفت فجر ورات شاهين يقف مع نعمات ويدخل الاشياء في السياره .
سقطت الاغراض مين يدها دموعها نزرت بغزاره وهي تقول ششششاهين..
المرأه ربنا يرحمه..
فجر ده ده شاهين ياخاله شاهين لتسرع وتقطع الطريق وسط تلك السيارات التي تخاول تجنبها وعيناها متركزتنا عليه كم اشتاقت له وارادت ضمه والبكاء بين احضانه… صراخها مستمر باسمه حتى لاحظوها جميع من في الشارع.. فجر شاهين ..شاهين انا هنا ياشاهين..
لكنه صعد السياره مع نعمات وغادر…
فجر لم تستسلم اوقفت سياره ودموعها منهمره لم تتوقف انه على قيد الحياة احساسها بوجودخ كان حقيقي…
صعدت سيارة اجره وتبعتهه وهي تبكي وتقول للسائق والنبي ياخويا متضيعش العربيه خليك وراها..عشان ربنا
السائق حاضر ياهانم حاضر..
وصل شاهين وانزل الاشياء لنعمات ..
نعمات تشكر يامحروس بس لو تطلعهملي فوق عشان مفياش حيل من الوقفه طول النهار..بالسوق
شاهين اكيد يااستاذه حمل الاشياء وطلعها مع نعمات..
نزلت فجر من السياره بسرعه وهي ترى شاهين يصعد مع تلك السيده الى منزلها صعدت خلفه بتعب في حامل ومتعبه وايضا رؤية شاهين جعلتها تتوتر اكثر..
نعمات خلعت حجابها لتظهر شعرها ورمت عبائتها وكانت ترتدي ثياب ضيقه تظهر مفاتنها تسلم ايدك يامحروس تعبتك معايا النهارده
شاهين تهرب بنظره عنها..العفو بعد اذنك
نعمات على فين اقعد يامحروس هعملك كوباية شاي..
شاهي معلش مستعجل..
ربتت على صدره بدلال وعشان خاطري يامحروس…
حاول التهرب..
ليصدم بصراخ فجر بدموع شاهيين
شاهين ..
نعمات..
*********
زينه عاوز ايه ياخالد..وجايب حاجتك هنا ليه
خالد عاوز اافضل جمب مراتي مينفعش..
زينه لي هما البنات اللي تعرفهم مش مكفيينك..
خالد وانا اعرف غيرك ياجميل..
زينه ضمت ذراعيه الى صدرها اه بامرات اللي كنت تبوسها بشرم..واللي كلمتها قدام..
خالد مايبقاش قلبك اسود.ده حتى انا محضرلك حتت مفاجأه..هتبهرك
زينه مش عايزه مفجأتك..
خالد اقترب منها بود طب وعشلن خاطري اجهزي عشان هوديكي مكان هيعجبك قووووي.
ليقاطعه رنين هاتفه اجاب بسرعه..
خالد ايووا..
…..
خالد صوتك مااله انتي كويسه..
….
خالد طب مسافة السكه وهكون عندك متبكيش خلاص.
…..
اغلق الهاتف لينظر الى زينه.التي امتلأت عينيها بالدموع اي هتروحلها ياخالد..
خالد زينه حقك عليا هعوضهالك بس انا لازم امشي..
زينه مسحت دموعها بشهقات وبكاء بصوت طفولي روحلها ياخالد روحلها لترمي حقيبته ارضا روحلها وخد حاجتك معاك ومش عايزه اشوفك..تاني..مش عايزه اشوفك لتجلس على الارض بتذمر وتبدأ بالبكاء
خالدد…
زينه…
*************
خوله باخساره معرفتيش تربي ياخوله ولادك اللي دا ي ورى مراته وبيسمع كلامه..واللي هيتجنن عشان ست ارمله وهو زينة شباب البلد..
هاشم عاوزه ايه يمه..
خوله عوزاك تعقل وتشيل بت الزناتي من نفوخك بقى
هاشم يمه انتي عارفه اللي فيها واني عاوز اتجوزها ليه..
خوله بتكدب يابن بطني ..ولو هتكدب عالدنيا دي كلاتها متعرفش تكدب على امك..انت حاططها بنفوخك عشان البت رفضتك مش كده….واني عارفاك اول ماتبقى بتاعتك هترميها
هاشم مش باين انها هتبقى بتاعتي يمه البت طلعت هربانه من اهلها..
خوله بصدمه انت بتقول ايه.
هاشم زي ماسمعتي يمه..واني هالاقيها يعني هالاقيها
خوله هملها بقى واني هجوزك ست سستها
هاشم مش قبل ماكسر عينها يمه…ليقاطعهم رنين الهاتف
هاشم ايوووا …..عرفت مكانه..
….
هاشم بابتسامه المنتصر طب والله تستاهل اللي يكافأك.
…….
هاشم..متقلقش مش هنساك ابعتلي العنوان بقى…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الشاهين)