روايات

رواية فتون الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الجزء الخامس والعشرون

رواية فتون البارت الخامس والعشرون

رواية فتون الحلقة الخامسة والعشرون

فاطمة بدموع و صدمة:ممكن توصلني عنده رجاءا
سلطان باستغراب:ليه ؟
فاطمة بدموع: ده صاحب بابا و هو كان معاه اخر فترة ارجوك وديني ارجوك
سلطان:حاضر ثواني اجيب محمد و مصطفي
في العربية
محمد :هو احنا هنروح فين ف الصبح اووي كده؟
سلطان :هنروح بيت محمد الدهشوري
مصطفي بخوف:واحنا هنعمل اي هنا
سلطان بنظرة فهموها: هنزل الآنسة و نمشي احنا علي بيتنا
فاطمة: ليه مش هندخل كلنا سوا
سلطان:لا انزلي انتي وحدك احنا مش هنزل اتفضلي
فاطمة :طب ممكن تستنني هنا ممكن الحرس مش يخلوني ادخل
سلطان ‘هنستناكي هنا متخافيش
الحارس:نعم ي آنسة

 

فاطمة: ممكن حضرتك اقبل اونكل محمد الدهشوري
الحارس :نقوله مين يفندم ؟
فاطمة:قولوا فاطمة محمود البناء
محمد الدهشوري بدموع:فاطمة بنتي وحشتيني عاملة اي؟
فاطمة بدموع :بابا ….ب
محمد بحب ابوي: تعالي يحبيبتي اقعدي هنا و احكيلي مالك
فاطمة بدموع و قصت عليه كل شي من منذ مكثها عند مالك القناوي ل وجدها مع سلطان
محمد باستغراب:و هو سلطان وصلك ل هنا ؟
فاطمة :اه بس اكيد مشي هو في حاجة ي اونكل ؟
محمد بحزن:الموضوع كبير جدا يبنتي المهم دلوقتي نعرف مالك اي اللي غير معاملته كده معاكم ؟
فاطمة :انا مش عوزة ارجع هناك تاني انا حاسة اني تقيلة عليه
محمد :صدقيني مالك مش كده انا اشتغلت مع والده كتير ومعه هو كمان هو شخص كويس اكيد في حاجة
فاطمة :انا كمان عوزة ارجع بس انا
محمد بحب:خلاص قومي تعالي
_____________

 

:مساء الخير
مالك بلهفة:كنتي فين ها ازاي تمشي كده و
فاطمة بغضب طفولي و دموع:انت اللي مش عوزني اقعد معاكم
مالك بحزن:انا مش عوزك تقعدي معانا دا احنا روحنا فيكي و اخذها ف حضنها كفاية عياط بقا و
زينب بدموع:فاطمة
فاطمة بدموع تحتضن زينب: وحشتيني
زينب بدموع:مشيتي ليه سبتيني لوحدي متمشيش انا بحبك
فاطمة بدموع: انا كمان بحبك و انهارت في البكاء
جاسم بمرح ل يلطف الجو:انتي بتبكي زينا اهو يأتي قميلة
فاطمة ببتسامة: نينينيني
فتون بحب:حمد الله على السلامة تعالي نطلع نقعد فوق شوي
و أخذت فتون فاطمة و زينب و ذهبوا للاعلي
_______
محمد بهدوء:انا
مالك ببتسامة: مش محتاج تعريف طبعا انت الباشا مهندس محمد الدهشوري صاحب والدي و صاحب عمي محمود و ابو سلطان و كمان شركات الهندسه بتاعت حضرتك من أكبر الشركات ف البلد

 

محمد ببتسامة:لا دا انت الذاكرة مية مية
مالك بضحك:ربنا يخليك ي عمي
محمد بهدوء:انا عارف ان في سبب وراء تغيرك المفاجئ و عشان كده فاطمة سابت البيت ممكن تفهمني حصل اي ؟ و قبل أي حاجة هتقولها متنساش اني كنت ضابط في الجيش يعني عارف مين بيكدب و مين لا و كمان عارف ان الموضوع يخص ورث فاطمة من محمود الله يرحمه
مالك بحزن:فعلا انا في حد كلمني يوم خطوبتي و هددني ب أهل بيتي انا لو مش اتنازلت عن شركة الهندسة بتاعت جدي و كمان فاطمة تتنازل عن كل جنية ليها في ورث عمي محمود و قولت اغير معاملتي معاهم عشان اكيد بيرقبونا و بكده يعرفوا انهم مش بيحبوني ولا انا كمان و يبقا في حاجة تاني واقدر امسكهم
محمد بهدوء:بس تعرف بقا انا الوحيد اللي اقدر ادي فاطمة حقها و ورثها معايا انا و كمان الورق اللي معاك بتاع ورثها ده ملوش لازمها لأن انا الواصي علي فاطمة محمود البناء
مالك و جاسم بصدمة:ازاي؟
محمد :*******

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى