روايات

رواية فتون الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الجزء الثاني والعشرون

رواية فتون البارت الثاني والعشرون

رواية فتون الحلقة الثانية والعشرون

في صباح يوم جديد
مالك بهدوء:صباح الخير
فاطمة ببتسامة:صباح النور
و أكملت بصوت عالي:يلا يخالتو الفطار
مالك بعصبية:بسسسس
فاطمة باستغراب و خوف :في اي؟
زينب :بتزعق ليه ؟
مالك :صوتك عالي ليه هي طرشة؟
زينب زعل:شكرا ي مالك
فاطمة بحزن: هو مش قصده انتي يحبيبتي
زينب :انا عوزة اطلع اوضتي
فاطمة بحزن:حاضر يخالتي
و ذهبت هي و زينب بحزن و زعل من طريقة مالك
مالك بزهق:دي مبقاتش عيشة

 

و ذهب لعمله
__________
زينة بحب:ب
صباح الخير ي ماما
والدة زينة بحب:صباح الورد عليكي
زينة و تغلف الطعام :اني خدت فطاري و هنشي بقا هرجع علي 2 الظهر
والده زينة:ربنا يوفقك يبنتي
:كل ده تأخير لا نظبط موعد شوية
زينة بضحك:بتعمل اي هنا ؟
جاسم:قولت اطمن عليكي و اوصلك بالمرة
زينة ببتسامة:بس انا طلبت تاكسي ولسه هعدي علي فتون
جاسم :عادي نعدي سوا علي فتون مفيش مشكلة
زينة ببتسامة:يلا
جاسم بحب:بس اي القمر ده؟
زينة بخجل:ميرسي
جاسم :لو عوزتي اي حاجة ف المذاكرة رني بس هتلقيني علي دماغك
زينة :وانت بتفهم بقا في المواد بتاعت رياضة ؟
جاسم بوقاحة :بفهم اووي و غمز
زينة بخجل:انت قليل الادب

 

جاسم و يقف العربية فجاة: انا قليل الادب
زينة بخوف و تهز راسها ب لا
جاسم بضحك :لا انا قليل الادب حتي بصي و قبلة بسرعة ف شفا*تي”ها
زينة تضربه علي كتفة:ي وقح ي زبالة
جاسم :انزلي نادي صاحبتك احسن اتهور
نزلت زينة بسرعة
فتون ببتسامة:صباح الخير
جاسم ببتسامة:صباح النور
بعد دقائق مرة علي فتون بزعل أن مالك محولش يكلمها من امبارح لدقولت و حتي معملش زي جاسم حتي مرنش عليا يطمن أو أي حاجة
زينة :فتووووون
فتون بخضة:اي؟
زينة :بقالي ساعة بقولك الحصة هتروح علينا انزلي
و نزلت و ذهب جاسم باستغراب من أفعال مالك
_____________
في الجهاز
احمد :هو في حاجة ي مالك انا معرفهاش ؟

 

مالك بتساءل:زي اي يفندم
احمد :فتون و
مالك بجدية:حضرتك احنا ف الشغل و اتمنا نتكلم ف الشغل و بس بعيدا عن حياتي الشخصية
احمد بتفهم:تمام اتفضل و بعتذر ي حضرة الرائد
_________
جاسم باستغراب:حضرتك انا متاكد ان في حاجة غلط
احمد بتعب:انا دماغي وجعاني من التفكير مش قادر ممكن عشان اكون ظهرت ف حياتهم وان بطالب بأن بنتي تقعد معايا ؟
جاسم :بصراحة أنا شاكك ف كده بس برضو مالك و فتون مش واخدين بعد عن حب ؟
احمد باستغراب:اومال اي ؟
جاسم ويقص عليه كل شي
______________
فتون ببتسامة: لا يحلوة مش هترني علي خطيبك هو وصلنا الصبح و دلوقتي مالك يوصلنا
زينة بغيظ:اخر مرة عشان خاطري
فتون بضحك:والله م يحصل
و أخذت ترن علي مالك ولكن لا يرد
زينة بفرح:احسن احسن ارن علي جاسم
و رنت علي جاسم ورد و فعلا راح لهم
جاسم بضحك:و ابوكي يقولي هتشغله ونبي مين شاغل مين مع تاني ؟
زينة :لو مش عاجبك طلقني

 

جاسم :لما اتجوزك بس
فتون ببتسامة زعل :تعبنك معانا
جاسم ببتسامة:ولا يهمك
جاسم بتساءل:هي فتون كلمت مالك
زينة:لا دا حتي رنت عليه اكتر من العشر مرات مش بيرد لحد م مده المكالمة تنتهي هو في حاجة ؟
جاسم ببتسامة:ابدا بس هو عنده شغل كتير جدا يلا ي حبيبتي باي
زينة ببتسامة:باي
جاسم :في حاجة ي صاحبي و مش عارفين ؟
_____________
مالك بصوت عالي:فاطمة
:لا رد
مالك :فاطمة ماما
زينب بنوم:فاطمة بتعمل العشاء
مالك بغضب:فاطمة بقالي تلت ساعة قالب البيت عليها مش بترد ولا ف اي اوضة من الاوض انا م قائل مفيش وقت خروج؟
البواب: يبة الآنسة فاطمة سبتلك الورقة دي و كان معاها شنطة هدوم و معاها عربية والدها الله يرحمه
مالك و اخذ الورقة بخوف : **********

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى