رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الخامس عشر 15 بقلم مريم محمد
رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الخامس عشر
رواية فتاة بالنقاب تجملت البارت الخامس عشر
رواية فتاة بالنقاب تجملت الحلقة الخامسة عشر
وقفنا المره اللي فاتت لما حد كلم سلسبيلا
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مين معايا
المتصل بصوت مخيف: عفرييييت
سلسبيلا بصدمه وخوف مصطنع: يا ماااااااامي خوفت بت يا اماني ماتبطل التفاهه اللي انت فيها
أماني بغضب طفولي: هوا مش انت اللي بدأت وكل ما ارن عليك تقولي مين اومال لو مش مسجل الرقم قدامي كنت قلت ماشي
سلسبيلا بضحكه خفيفه: يا ستير كل دا غل جواك ليا
أماني: لا ياختي اكتر المهم عايزه اقول لك حاجه
سلسبيلا: اتفضل يا روحي
أماني: بصي يا ستي في واحده ساكنه في شقه قدامنا والست دي يوما علي الصبح لما تصحى وهي بتنضف تشغل أغاني والصوت عالي والصراحه عايززه انصحها سكت عن المنكر دا كتير جدا ومش قادره اسكت اكتر
سلسبيلا بصدمه: انت مين
أماني: سلسبيلا بالله ماهو وقتك
سلسبيلا: لا بجد انا مستغراباك هوا انت اماني اللي مكانتش تستحمل تشوف منكر ثانيه وتسكت ليه ساكته كل دا
أماني: خايفه لان أسلوبها وحش
سلسبيلا: وايه يعني يا أماني علشان اسلوبها وحش نسيبها في الضلال انت عارف مره النبي ﷺ كان قاعد مع أصحابه فمرت جنازه يهودي فبكي ﷺ فبيسألوه الصحابه بتبكي ليه يا رسول الله ﷺ فقال روح افلتت. مني ودخلت النار فانت مستنيه ايه يا أماني سايبها لما تموت علي الذنب دا
أماني: أنا خايفه بجد
سلسبيلا: لا ما تخافيش يا أماني اصدق الله سيصدقك الله اهم شئ النيه هحكي لك قصتين جمال علي من يصدق الله بس اعتذر للقراء الاول علشان احنا رعبناهم وممكن لو قابلونا في الشارع يقتلونا ههه 😂😂😅
سلسبيلا: أنا اسفه اعزائي القراء اني قلقتكم بجد انا أماني دايما كدا مجانين
القراء: سلسبيلا انت وأماني ناس مستفزه ولو شفناكم هنولع فيكم
سلسبيلا: يا ستير يا رب احم ان شاء الله مش هتشفونا اجري انا
القراء بغيظ: امشي ابت
سلسبيلا: يلا يا أماني علشان احكي لك القصتين صلي على النبي
أماني: عليه افضل الصلاة واتم التسليم
سلسبيلا: بسم الله الرحمن الرحيم هكي لك قصة الصحابي مع النبي ﷺ ثم قصة علي بن أبي طالب رضي الله عنه
بصي يا ست البنات كلهم في مره واحد اسلم تمام وجيه في غزوه يقتال مع النبي ﷺ وكان بيحمي ظهر الصحابه في الغزوه المهم بعد انتصار المسلمين النبي ﷺ بيوزع الغنائم فبعت ليه نصيبه فمرضاش ياخده فصحابه اخده واخده نصيبه وراحوا للنبي ﷺ وحكوا له فقال له النبي ﷺ لما لا تأخذ المال فقال رضي الله عنه ما لهذا تبعتك يا رسول الله فقال له النبي ﷺ اذا علي ماذا قال له تبعتك علي ان اقاتل في سبيل الله فأضرب بسهم ههناء فيخرج من ههناء فأموت ثم يبعثني ربي ويقول لي لما فعلت هذا فأقول ابتغاء مرضاتك وكان يشاور علي رقبته يا رب وفي الغزوه اللي بعدها بعد ما انتهت النبي ﷺ امر تفقد المصابين والشهداء فوجدوا الصحابي من ضمن الشهداء وكما قال بالظبط لرسول الله ﷺ مضرب بالسهم كما قال فقال النبي ﷺ أهو هو هوا دا تبع السهم قالوا بلي يا رسول الله قال النبي ﷺ صدق الله فصدقه الله سبحان الله النيه دي تعمل حاجات اللهم بارك فانت حبيبتي اصدق الله حبيبتي وسيصدقك
أماني بدموع تأثر: لا إله إلاّ الله الله أكبر يا بخت الصحابي دا ربنا يمن علينا ويجمعنا بيهم
سلسبيلا وهي تمسح دموع تأثرها: اللهم آمين يارب العالمين ثم اضافت بمرح: هوا انت مش راحمه حد من حسدك حتي الصاحبي
أماني: ايوا ياختي واحكي لي قصة سيدنا علي متفلسعيش
سلسبيلا بحب فهي تعشق ابنة عمتها:هي مالهاش في النيه كتير يعني بس هحكيهالك مع البنات متبحثيش عنها
أماني بغيظ: سلسبيلا بالله ما تعلقني كداا
سلسبيلا بنوم: زي ما اتفقنا بكرا إن شاء الله لاني هموت وأنام
أماني حست ان سلسبيلا عايزه تنام: ماشي يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا وهي تستسلم للنوم: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ونام الابطال كلهم ومر اليوم واماني عزمت انها ستكلم الست دي
♥♥♥♥♥♥♥♥.
استيقظ سلسبيلا للقيام واستغربت إن سلمان مش هوا اللي صحاها فراحت له بعدما اتوضت ولبست الاسدال خبطت علي الباب ما لاقتش رد فعرفت انه نائم
دخلت سلسبيلا لاقته نايم واثار التعب باينه عليه من الشغل قبلت جبينه وابتسمت بمكر وجابت اقلام كتير ملونه وقاعدة جنبه ولسه هترسم علي وشه لاقت اللي مسك ادياها ويبص لها بشر مصطنع
سلسبيلا وهي تبلع ريقا بخوف: احم كويس انك صحيتي كنت جايه اصحيك
سلمان بتلاعب: وكنت هتصحني ازاي
سلسبيلا بتوتر: ها كنت كنت
اخد سلمان قلم من اللي في يدها ومسك ادها وظل يرسم علي وجها
سلمان: هوا انا علشان كيوت وساكت لك هتهيصي فيها
سلسبيلا بتحاول تبعد وشها: بالله خلاص انا اسفه مش هتتكرر بالله خلاص
تركها بعد ما رسم خريطه علي وشها
سلمان: يلا قومي علي ما اتوضي اغسل وشك خلينا نصلي
سلسبيلا بغيظ بددبد في الارض زي الاطفال: حاضر يا سلمان مردودالك
سلمان: امشي يا بت مشت سلسبيلا وهي تبرطم
نظرت في المراءه فصرخت: اه يا سلمان حاضر حاضر وابتسمت بشر(انا معتش مأمنه للبت سلسبيلادي)
صلت سلسبيلا وسلمان والقيام واتجه كل منهم لصلاه الفجر
🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
سلسبيلا براحه: ينهار ابيض اخيرا المحاضره خلصت والراجل اللي كان عمال تكلم دا ومش فاهمه منه حاجه طلع
البنات: ههههه من سمعك يعني اللي فاهمين
أماني: يلا خلينا نروح الكافتيرا
البنات: ليه
أماني: سوسو القمر هتحكي لنا قصه
وذهبن للكافتيرا
سلسبيلا: بسم الله الرحمن الرحيم هكي لكم قصة سيدنا علي بن أبي طالب رضي الله عنه بطل غزوة خيبر
المهم النبي ﷺ قال لهم ليعطين الله الرايه غدا لرجل يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله
ويحبه الله ورسوله يعني ربنا هيعطي الاماره بكرا لرجل بيحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله ليس بفرار يعني مش جبان بيهرب يفتح الله علي يده خيبر الله مين القمر دا دا كان حال الصحابه الكل كان بيتمني يكون الرحل دا لدرجه ان سيدنا عمر رضي الله عنه اللي كان يكره الاماره قال والله ما تمنيت الاماره في حياتي إلا هذه المره ايوا طبعا عايز يفوز بالشرف دا مين بقا البطل دا اتخيلوا النبي ﷺ بعد ما صلى العشاء قال الكلمتين دول دخل خيمته نام ومطلعش لحد الفجر أما عن حال الصحابه فمحدش فيهم نام محدش عارف ينام الكل بيتمني الشرف دا فشعلت نار اشتغلت جوه الصحابه فتحولوا لاسود فاللي بتمرن علي الرمايه واللي بيتمرن علي المبارازه واللي بيجري واللي وافق يصلي قيام الليل فقالوا طول الليل نعرض نفسنا علي رسول الله نفكره بينا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا رسول كيف الكل عايز الشرف يا جماعه دا راجل يحبه الله ورسوله في احسن من كدا جيه بقا معاد الفجر والكل علي اعصابه فيخرج النبي ﷺ والصحابه رضوان الله عليهم كانوا يقتتلون علي الصف الاول ودي كانت اكتر مره يتخانقوا علي الصف الاولاني فقال النبي ﷺ تعالي يا بلال اغرس الرايا في اتجاه القبله أمامي قبل ما يبدأ ﷺ في الصلاه علشان تبقي الرايا قدام الصحابه وهم بيصلوا وعينهم علي الهدف الله عليك يا رسول الله ﷺ وبدأوا في الصلاه واول مره الصحابه عايزين النبي ﷺ يخلص بسرعه مش قادرين يصبروا وخلصوا صلاه لف النبيﷺ وبص يمين وشمال اظن انتو متخيلين ضربات قلب الصحابه دلوقتي فالنبي ﷺ بص بعينه يمين وشمال وبعدين قال اين علي بن ابي طالب اخ يا خبر الله سيدنا علي بن أبي طالب الله مش موجود فقالوا يشتمي عينه يا رسول الله عينه وجعاه مريض مريض اختار غيره واخده بالك انت حال الصحابه فقال ماله قالوا عنده رمد يا رسول الله مانت عارف كل فتره يجلو ومالهوش علاج الرمد دا اختار غيره اختار غيره فابتسم ﷺ وقال اتوني به هاتوا اختار غيره ايه دا اختيار الله يا رسول الله اختار غيره النبي ﷺ هاتوه فرحوا شالوا سيدنا علي وجابوا وقال ﷺ حطوا رأسه علي رجلي فحطوا راسه في حجر النبي ﷺ فقال مالك يا علي فقال اشتكي عيني يا رسول الله دا الرمد تعلم لا اكاد ابصر يا رسول الله مش عارف اشوف فابتسم ﷺ وقال غمض عينك فتفل في يديه ومسح علي عين علي تفل هنا اعزكم الله مش معناها نفل بمياه لا بالهواء بس لما تتفل كدا من غير ميه وقعد يدعي اللهم اشفي علي اللهمَّ اشفي علي اللهمَّ اشفي علي وظل يكررها سيدنا علي رضي الله عنه قال والله تمنيت ألا تشفي حتي لا اقوم من حضن النبي ﷺوبعدين رفع النبي ﷺ يده وقال قم يا علي ويقول سيدنا عل رضي الله عنه والذي بعث محمد رسولا بالحق قمت ولا ادري ايهما كنت المصابه والله قمت ومش عارف اي واحده اللي كانت مصابه من كتر ما شايف فيها10علي 10 قال له ﷺ خذ الرايا يا علي وافتح عليه يفتح الله عليك وتوكل علي الله ولا تلتفت خلفك ياخد سيدنا علي الرايا ويقول حاضر يا رسول الله ويكبر الصحابه الله يابختك يا سيدنا علي بطل الابطال ياخذ سيدنا علي رضي الله عنه الرايا ويتوجه ناحيه الحصن الاول وخيبر كانت عبارة عن حصون وهو ماشي بعد ما بعد شويه رضي الله عنه يحصل موقف بقا هنا بعد ما بعد وخدي بالك النبي ﷺ كان قايل له لا تلتفت متبصش وراك فافتكر ان في سؤال مهم كان عايز يقولوه للنبي ﷺ فعاد القهقره يعني رجع بظهره وفضل ينادي يا رسول الله يا رسول الله وهوا يا حبيبي راجل بظظهر رضي الله عنه علشان مايكسرش كلام رسول الله ﷺ فضحك ﷺ وقال له مالك يا علي بتعمل كدا ليه فقال يا رسول الله انت قولت لي لا تلتفت فضحك ﷺ وقال احسنت يا علي فقال النبي ﷺ ما سؤال يا علي فقال سيدنا علي يا رسول الله اقتل علطول ولا ادعوهم للاسلام اولا فابتسم ﷺ وقال لا يا علي ادعوهم اولا وقال ﷺ الحديث المشهور(لأن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من خير لك من حمر نعم وفي روايه خير لك من الدنيا وما فيها ) حااضر يا رسول الله وانطلق سيدنا علي بن ابي طالب ووصل سيدنا علي رضي الله عنه لبابا الحصن فعمل سيدنا علي حاجه جميله وجريئه جدا خد الرايا وغرزها قدام الباب بتاعهم فطل واحد من اليهود وقال له ايه اللي انت بتعمله دا ومن انت فقال رضي الله عنه انا علي بن أبي طالب ودخل اليهودي علي الحصن وقال لهم الحقوا علوتم ورب موسي بالبدي كدا ومعذرتا علي اللفظ رحتم في داهيه دا علي انت عارفه خافوا ليه علشان كان مكتوب في التوراه عندهم ان اللي هيفتع خيبر علي بن ابي طالب دخل سيدنا علي رضي الله عنه وحط الرايا وابتدي يقنعهم عايز يقنعهم فاليهود لما لقوا سيدنا علي استفذهم طلع له واحد منهم فوقف سيدنا علي ستفزهم هل من مبارز حد يطلع يبارزني انتم خفتوا مني ولا ايه فطلع له واحد اسمه مرحب ومن كبار فرسان اليهود وعمره ما دخل مبارزه الا وفاز وقعد يقول ابيات كدا مفكر نفسه هيزم سيدنا علي رضي الله عنه فرد عليه سيدنا فقال سيدنا علي اسمي كدا انا الذي سمتني امي حيدرا كليث غابات قبيح المنظره اضربكم بالسوط ضرب السنضره
يعني ايه بقا الكلام دا يعني انا اللي امي سمتني حيدرا ودا اسم من اسماء الاسد كليث غابات ليث من اسماء الاسد ومن منظره تخاف وتبدأ المعركه ويدخلوا في بعض فسيدنا علي رضي الله عنه هزمه علطول وقتله فاخو مرحب دا اتغاظ جدا وخد سيفه ودخل علشان يبارز سيدنا علي رضي الله عنه قفال سيدنا زوبير بن العوام رضي الله عنه وقال لسيدنا علي قتلت مرحب فسيب ليه اخو متخيله القوه بيتخانقوا مين يبارز مش مين يستخبأ فيبتسم سيدنا علي ويدخل سيدنا الزبير وهزمه سيدنا الزبير وقتله انتصر سيدنا علي واقتحم الحصن وبدأوا المبارزه فانتصر سيدنا علي رضي الله عنه ويا بخته انتصر بحاجتين حب الله ورسوله وانتصر في المعركه
الله علي الصحابه اللهم اجمعنا بيهم في جناتك يا الله
البنات: اللهم آمين يارب العالمين
💜💜💜💜💜💜💜💜.
وصلت سيدنا البيت وغيرت وقعدت مع اهلها ومخلتش القعده من منغشتها هي وسلمان
محمد: سلسبيلا
سلسبيلا: نعم
محمد: بكرا الجمعه
سلسبيلا عامله نفسها مش فاكره حاجه: وايه يعني يا بابا
محمد: بفكرك العريس جاي بكره
سلسبيلا: حاضر
سلسبيلا بتبرطم: جاتو عتريس البعيد
سمعها سلمان فضحك ضحكه خفيفه: أخيراً هتتجوز واتفك منك انت اللي قدك معاهم عيال
سلسبيلا بزهول: انت ليه محاسسنياني بايره ومل صدقت
سلمان بتلاعب: ما انت بايره
سلسبيلا بغيظ: مالكش دعوه وابتسمت بمكر
سلمان: لو حاولت تعمل اللي كنت بتعمل وانت بتصحني للقيام هعمل فيك اكتر من اللي عملته
سلسبيلا بتحدي: هتشوف استاذن انا
وسابته ودخلت اضوتها ونامت
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
استيقظت سلسبيلا ودخلت المطبخ وجدت عائشه تعد طعام كثير
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير يا قمر
عائشه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح الخير يا قلبي
سلسبيلا بغيظ: كل دا علشان عتريس الغفله اومال لو كان الوزير كنت عملت ايه
عائشه: بس ابت وبعدين دا ابن صاحب باباك الله يرحمه وصاحب اخوك وامه حبيبتي وهوا باين عليه محترم وحبيته زي سلمان
سلسبيلا بغيظ: الله اكبر عليك كل دا
عائشه: ادخل يا حبيبتي اجهزي يلا دخلت سلسبيلا تجهز علي ماعتريس الغفله يجي زي ما هي مساميه وجت اماني وجدتها ومنتظرين اهل العريس
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
يا ترا ايه اللي هيحصل وهل زواج احمد وسلسبيلا هيتم وهل احمد تغير
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة بالنقاب تجملت)