رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم مريم محمد
رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني البارت الرابع
رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني الجزء الرابع
رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني الحلقة الرابعة
وقفنا المره اللي فاتت لما صهيب قال لأحمد أنه عايز يتجوز بنته
أحمد بهدوء: أنا عندي بنتين مين فيهم بقا
صهيب بترقب: احم الانسه ياقوت بس حضرتك شوف رأيها الاول لو تمام اجيب اهلي واجي ولو مش تمام خلاص قولي بيني وبين حضرتك
أحمد بابتسامة علي تفكير صهيب: إن شاء الله
صهيب: استأذن اكمل شغلي
دخل صهيب المكتب ورجع رأسه للخلف واغلق عينه وظل يدعي ربه
حمزه: صهيييييب
فتح صهيب عينه ومردش
حمزه حط ايده علي كتف صهيب: مالك يا حبيبي
صهيب: خايف. خايف ترفض خايف جداً معقول بعد كل ماصبرت كل ماتكونش من نصيبي دا انا من بعد ما دخلت الاعدادي مادخلتش بيتكم إلا مرات لا تذكر كل دا علشان ماغضبش ربنا فيها مش هستحمل بجد
ربط حمزه علي ظهر صهيب وتكلم: تفأل خير تجده رسول الله ﷺ كان يكره التشائم ويحب التفاؤل وبعدين ربنا مابنساش مستحيل ينسي ازاي كنت بتجاهد نفسك وتغض بصرها عنها وانا كنت بشوف دا ومستحيل يبقي شايفك ازاي حافظ مشاعرك علشان الحلال وبعدين ادعي ربنا لو خير لبعض رينا مش هيبعدكم ولو شر فربنا أعلم
صهيب براحه: ونعم بالله شكرا لانك صاحبي ومعايا دايما
حمزه ضربه بخفه: أسكت يلا
صهيب: هههه حاضر انا غلطان اني بشكرك
رن تلفون حمزه وكانت ياقوت
حمزه بضحك: لو جيبت سيرة ملايين ماكتش جت
حمزه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياقوت: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته فينك مالقتكش في مكتبك
حمزه: انا في مكتب صهيب في حاجه يا نهار نستني انا كنت جاي ليه خد الاوراق دي خلصها بسرعه وتروح لابي اصل انت عارف هيعمل ايه
ياقوت بضحك وهي تقلد حمزه: هههههه ايه اللي يخليك تنسي يا يويو عقلك فين هههههه
حمزه وهو ماسك ضحكته عليها ويخرج من مكتب صهيب: عايزه ايه دلوقتي
ياقوت: احم عايزاك تساعدني في حاجه ممكن تعدي عليا
حمزه: عيوني لك حبيبتي
ياقوت: تسلم عيونك
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋.
وصلت أفنان المستشفى وبدأت تتابع مرضها وبعدين دخلت لنورين مالقتهاش علي السرير اتخضت لفت عينها في الاوضه لاقتها في ركن بتصلي ابتسمت وجلست تستناها
خلصت نورين صلاه
أفنان بإبتسامة بعد مارفعت نقابها: الجميل عامل ايه
نورين بحب: الحمدلله وانت
أفنان: الحمدلله في زمام النعمه كنت بتصلي ايه
نورين: الضحي
أفنان بإبتسامة: اللهم بارك ربنا يثبتك مين اللي دلقك علي العمل الجميل ده
نورين:كنت قاعده علي الفيس فشوفت فديو لشاب كدا بيقول أنها صلاة الاوابين وصدقه علي جسمي
أفنان: اممم جميل جداً
النهارده اخر يوم ليك هنا لانك اللهم بارك اتحسنت جداً جداً
نورين بحزن وهي تحتضنها: مش عايزه اسيبك
أفنان: يا حبيبتي أحنا هنكون علي تواصل إن شاء الله ولو عايزه نتقابل هنتقابل إن شاء الله
نورين: إن شاء الله بس قبل ما أمشي هحكي لك ايه سبب اللي وصلني لكدا وخالني كنت هنتحر
أفنان: أنا جاهزه أسمعك حبيبتي وضربت الجرس جت الممرضه
أفنان: خليهم يبعت ميه وعصير لميون
الممرضه: حاضر يا دكتوره
نورين بتساؤل: ليه
أفنان بإبتسامة: طبيعي لما تفتكري هتتعب
نورين بحب فهي بقت تحب أفنان واعتبرتها أختها:تمام
أفنان بإبتسامة: سامعاك يا حبيبتي
نورين: أنا طلعت علي الدنيا لقيت بابي ومامي متوفين مالقتش حد جمبي إلا يزن أخويا كان يزن جمبي في كل حاجه وقبل ما إطلب الطلب ألقيه عندي وفي مرحلة الجامعه في السنه اللي قبل الاخيره تعرفت علي شاب في البدايه حبيته فضلت كدا لحد ماخلص واتصدمت وفرحت لما لاقته اتقدم لي فيزن رفض وقفت قدام يزن لحد ما وافق كنا تمام لحد يوم الفرح وكان أسوأ يوم سكتت نورين ودموعها مغرقه عيونها ربطت أفنان علي ظهرها وأعطتها ماء
أفنان: لو مش هتقدري تكملي خلاص
نورين بضغط علي نفسها: يوم الفرح خطفني ههههه كان عايز يكسر يزن وينتقم منه ههه خطفني وكان ينوي انه يقتلني فرن علي يزن فديو كول وورأه انه خاطفني وقال لي أنا مستحيل أحبك أنا بس واخدك وسيله لانتقام من أخوك هو لما اتقدملي ويزن رفض وانا اصريت عليه يزن مكانش مطمن فادني سلسله في جاهز تعقب وأنا معرفش ثواني ولاقيت يزن بيقتحم المكان مع عناصر الشرطه أخذتو وأنا حالتي كانت زي من شايفه وانا من كتر ما كنت بحبه مكنتش متوقع يحصل كدا فما استحملتش الصدمه وبكت
أخذتها أفنان في حضنها فضلت تربط عليها: أهدي يا حبيبتي أهدي وظلت تقرأ لها قرآن حتي هدأت
أفنان بإبتسامة: أحسن
نورين هي تشرب ماء: الحمدلله
أفنان: طب الحمدلله بصي حبيبتي انت غلطت لما ارتبطي بيه لان أحنا عندنا في الاسلام مافيش حاجه اسمها أرتباط تمام بس دا موقف وراح لحاله ويعلمك أنك معتيش تفتح قلبك إلا في الحلال تمام يا روحي
نورين بحب: تمام
أفنان: انت بقيت كويسه وإن شاء الله أكتبلك علي خروج النهارده
نورين: إن شاء الله
خبط يزن ودخل وهو أصلا كان واقف يسمعهم من بادري بينما أفنان نزلت نقابها بسرعه
يزن وهي يقبل رأس اخته: عامله ايه يا حبيبتي
نورين: الحمدُ لله
أفنان برسميه: أخت حضرتك بقت تمام والحمد لله وهكتبلها علي خروج النهارده أستأذن
يزن: شكراً يا دكتوره
أفنان: العفو دا واجبي أستءذن السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يزن ونورين: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷.
دخلت أفنان مكتبها وجدت أنس جالس مكانها وبيلف بالكرسي
أفنان بشهقه: حرام عليك يا أخي خضتني
أنس بضحك: ههههههه ابو قردان بيتخض
أفنان: ليه يا خويا حد قالك اني مش انسانه وبتخض
أنس: قالولي أنك قرد
أفنان: هههه ضحكتني جاي ليه
أنس: كان في شويه مشاكل في المستشفي وابي باعتي احلها فقلت اعدي اغلس عليك شويه(ملحوظه المستشفى ملك عائلة الدسوقي من زمان )
أفنان: ننننن ضحكتني
قام أنس قبل رأسها: أنا ماشي عايزه حاجه
أفنان بحب: عايزه سلمتك يا حبيبي
ومشي
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
وصل أحمد البيت دور علي سلسبيلا لقها في غرفتها
أحمد بحب: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا بنفس الحب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أحمد: عامله ايه
سلسبيلا: الحمدلله في زمام النعمه
أحمد: ادام الله حمدك بقولك بنتك متقدم لها عريس
سلسبيلا: بنتي مين
أحمد: ياقوت
سلسبيلا: من العريس
أحمد: مش هتتخيلي
سلسبيلا بفضول: مين
أحمد: صهيب
صدمت سلسبيلا ثم تحدثت: صهيب ابن أخويا
أحمد: اه انت عارفه واد ذكي جيدا قالي شوفها الاول يا عمي لو موافقه تمام ولو مش موافقه قول لي بيني وبينك عارفه عمل كده ليه علشان لو هي مش مواقفه مايبقاش في زعل بينك وبين أخوك ويفكر أحنا اللي رافضين
سلسبيلا: وانت رأيك فيه ايه
أحمد: مافيش ارجل منه ومش هأمن عليها غير معاه غير كدا أنسان خلوق جداً وانت
سلسبيلا:: محترم جداً دلوقتي فهمت من الاعدادي مابيجيش علطول ليه بجد رجل
أحمد: نشوف رأي ياقوت
سلسبيلا: سيبها هكلمها أنا
أحمد: تمام
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿.
وصل زيد البيت دخل غرفت بدل ملابسه وجلس ورجع رأسه لورأ وغمض عينه
خبطت سلسبيلا ميمعتش رد ظنت انه لسه ماجاش فتحت الباب ودخلت لاقته قادمها
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مبتردش ليه يا زيد
زيد لا رد
سلسبيلا جلس جانبه وهزته: زيد زيد
زيد بخضه: في ايه يا ست الكل
سلسبيلا: في أيه يا حبيبي خبطت كتير وناديت عليك في أيه
حط زيد رأسه علي رجل سلسبيلا ومدد علي الكنبة ربطت سلسبيلا علي شعره : تعبان يا أمي تعبان جداً
سلسبيلا بخوف: مالك يا حبيبي
زيد بتنهيده: مفتون يا أمي وخايف جداً خايف أغضب ربنا أنا استحمل زعل أي حد إلا ربنا
سلسبيلا بحب وهي تربط علي شعره: في ايه بس يا حبيبي
زيد: مش قادر اتكلم يا أمي بس ادعيلي بالصبر
سلسبيلا: حاول تحكيلي يا حبيبي وما تقلقنيش وتسيبني
تنفس زيد بشده وقام وقبل يدايها: أنت والدتي ومش هستحمل تقل مكانتي عندك
قبلت سلسبيلا رأسه: مستحيل مكان يقل عندي يا حبيبي احكي لي مالك
زيد: مافيش يا أمي كل اللي في الأمر أحببت أخلاق طالبه عندي فبحاول ماخطلتش بيها وبحاول أغضب بصري عنها فربنا يصبرني(استحي أن يقول لامه أنه حبها فقال أحببت أخلاقها)
سلسبيلا بحب وإبتسامه: الحب لا عيب ولا حرام يا حبيبي فمكانتك مستحيل تقل عندي انت ابني حبيبي ليه مش تتقدم لها
زيد: لا يا أمي لما تخلص تعليم هتجوزها إن شاء الله
سلسبيلا: إن شاء الله حبيبتي
🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀.
انهت أفنان عملها ومرت علي مرضها وذهبت إلي نورين وجدت يزن لا يزال عندها كشفت عليها
أفنان: اللهم بارك تحسن رهيب أنا هكتبلك علي خروج
نورين بدون سابق أنذار: قبل ما أخرج عايزه ألبس الحجاب
صدمت أفنان في البدايه ثم بفرح: اللهم بارك مشاء الله أيدك بشده
أخرجت نورين ملابس: بصي دول خليت يزن يشترهم لي قبل ما يجي
أفنان جميل جداً
خرج يزن جلس في الخارج علشان يسيبلهم حرية الحديث
رفعت أفنان نقابها
نورين بصي: انا هلبس الفستان بس الطرحه دي مش هعرف الفها.
أفنان: البسي وتعالي الفهالك
ارتدت نورين الملابس ولفت لها أفنان الطرحه
نورين: أنا هخدها خطوات هلبس الطرحه اتقلم عليها البس الخمار اتاقلم عليه هلبس النقاب إن شاء الله وهكون زي أمهات المؤمنين
أفنان بحب: إن شاء الله
كتب أفنان لنورين خروج ودخل يزن
يزن: مشاء الله ايه القمر دا
نورين بحب: شكلي حلو
يزن لا دا احلي من الحلو
ذهب كل من يزن ونورين البيت ومشت أفنان مع أنس البيت
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼.
خرجت سلسبيلا من غرفت زيد بعد ما قالت يجهز للغداء نزلت المطبخ وجدت ياقوت تحضر الطعام
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سبيه يا حبيبتي انا هعمله
ياقوت بحب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مش ضروري يا حبيبتي وبعدين أنا مروحتش الشركه النهارده فمش ضروري
سلسبيلا: تمام بقولك يا حبيبتي
ياقوت قبلت رأسها: نعم يا ست الكل
سلسبيلا: متقدملك عريس
ياقوت: جاته عتريس دا مين دا
سلسبيلا بترقب: صهيب ابن خالك
ياقوت بصدمه:…………
بقلم مريم محمد القطيفي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يا تري أيه اللي هيحصل وايه رد فعل ياقوت وهب هتوافق
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني)