روايات

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم محمد

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم محمد

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني البارت الثاني عشر

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني الجزء الثاني عشر

فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني
فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني الحلقة الثانية عشر

وقفنا المره اللي فاتت لما حمزه كان بيقول لأحمد انه عايز يتجوز
أحمد: عايز تتجوز مين
حمزه: الانسه آلاء بنت عمتي اروي
أحمد: اممم آلاء بنوته جميله وخلوقه هكلم عمك مازن واشوف معاه
حمزه: لا ياأبي أنا هكلمه
أحمد: تمام
أستاذن حمزه وتوجه إلي مكتب مازن
_ادخل
حمزه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مازن: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامل ايه يا حمزه
حمزه: الحمدلله في زمام النعمه وحضرتك يا عمي
مازن:ادام الله حمدك الحمدلله
حمزه قاعد ساكت
مازن بتساؤل: خير يا حمزه ساكت ليه
حمزه: احم أنا عايز اتجوز الانسة آلاء
مازن بعدم فهم: مين آلاء
حمزه: آلاء بنت حضرتك
مازن بفرح: انا مش هلاقي ارجل منك يبني والله وانا يشرفني جدا بس الرأي رايها
حمزه: شوفها وأنا مستني رد حضرتك يا عمي
مازن: إن شاء الله
أما هنا كانت تدلف ألاء الي المنزل هي وابراهيم أخيها وجدوا أماني في المطبخ
ألاء تحتضنها: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أروي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ايه الاخبار
ألاء بتنهيده: الحمدلله
أروي: مالك
ألاء: ماليش الحمدلله
أروي: لا في دا أنا مامي يعني مش عليها
ألاء بتنهيده: الجو حر يا مامي والحجاب محررني أوي ادعلي ربنا يصبرنا
أروي بإبتسامة: يا رب يا حبيبتي يا رب بس احتسبي يا حبيبتي كفايه انك محافظه علي نفسك ومش كاتبه باباكِ واخاكِ ديوث ومحافظه علي نفسك للي مستهلك وبعدين حر اصبر علي الحر دا ولا حر جهنم ﴿ قُل نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَو كانوا يَفقَهونَ﴾ [التوبة: ٨١] فاصبري في الدنيا الدنيا ايام قلائل والموعد الجنه اما الاخره هيكون دايما خلود بلا موت
ألاء وهي تقبل يد أماني: إن شاء الله يا حبيبتي الحمدلله انك أمي دايما مصبراني ودالاني علي الخير
أروي وهي تحتضنها: الحمدلله أنك بنتي
ألاء: أومال عبدالله فين
أروي: لسه جاي ودخل اوضته
ألاء: تمام
صعدت ألاء لغرفة عبدالله وجدته يراجع ما يحفظه من كتاب الله
ألاء: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عبدالله: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جلست ألاء بهدوء: اكمل وارفع صوتك عايزه اسمع
بدأ عبدالله يقرأ بصوت عالي وعذب وألاء تستمع بكل خشوع وتدبر نزلت دموعها من كثر الاشتياق الي الجنه وهي تستمع بتدبر أنتهي عبدالله من القراءة وجلس بجانبها واحتضنها: مالك بس يا لولو بتعيطي ليه
ألاء: نفسي ادخل الجنه ومشتاقه ليها بس حاسه اني منافقه وما استاهلهاش
عبدالله بإبتسامة: طالما قولتي كدا يبقي أنت مش منافقه وبعدين ليه بتقولي كدا
ألاء: عندي ذنب خلوه كل ما اتوب واقول الحمدلله خلاص بقيت قوي اقع تاني
عبدالله بإبتسامة: يا حبيبتي طالما بتوبي فدي حاجه جميله جدا جدا وبعدين الزم الاستغفار وحاولي تبعدي علشان سر الانتكاسات ذنوب الخلوات وادعي الله كتير الدعاء سلاح قوي جدا وبعدين ادعي زي ما ربنا أمرك وهو سيستجيب كما وعدك{ وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ }
[ سورة غافر : 60 ]
ألاء وهي تمسح دموعها وتقبل رأس اخيها وسندها: حاضر إن شاء الله ربنا ما يحرمني منك
عبدالله: ولا منك يا روحي اومال ابراهيم فين
ألاء: وصلني ومشي تاني
عبدالله: امممم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أما هنا عند أفنان صلت استخاره فشعرت براحه شكت في شعورها فقررت الكره ثانيا وثالثا ثم وهي جالسه مكانها: يا ربِ ما الخير في عبد ليس ملتزم وربما يجرني الي الذنوب استغفر الله العظيم ما هذا الذي تقولينه يا أفنان استغفر الله العظيم سامحني يا الله راضيه بكل ما تختاره لي ونزلت تساعد سلسبيلا في تحضير الغداء
سلسبيلا: اعملي السلطه أنتي
أفنان: بس كدا أحلي سلطه سكتت مليًا ثم قالت مامي
سلسبيلا: نعم
أفنان: انا صليت استخاره وارتحت بس خايفه
سلسبيلا: ليه
أفنان: لانه مش ملتزم خايفه اوي
سلسبيلا: حبيبتي اعرفي ربنا مش هيختار لك الا الخير وبعدين انت ماسمعتيش بابي وهوا بيقول انه اتغير وبدأ يقرب من الله
أفنان: سمعت
سلسبيلا: يبقي سبيها علي الله هوا مش هيختار لك الا الخير
أفنان: إن شاء الله
ــــــــــــــــــــــــــــــ
أما هنا عند مازن وصل البيت وجد أروي تجلس وتحتسي فنجان قهوه
مازن بحب: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أروي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مازن وهو يجلس: الجميل عامل ايه
أروي: الحمدلله وانت عامل ايه
مازن: الحمدلله بخير مادام انت بخير عايزه اقولك علي حاجه
أروي: اتفضل
مازن: حمزه متقدم لألاء
أروي بفرح: حمزه ابن أحمد اخويا
مازن: اممممم
أروي: طب والله ما في اخلاقه اظن وافقت
مازن: ان كان عليا موافق بس زي ما انت عارفه الرأي رأيها
أروي: ايوا طبعا
مازن: كلميها أنت
أروي: إن شاء الله
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
إما عند ألاء كانت ساجده لربها تبكي
ألاء: يا الله تعبت الانتظار ولا اريد اغضابك لاني أحبك أكثر من الجميع ولكني تعبت يا الله اخطأت حين تعلقت به منذ الطفوله ولكن دون ارادتي ارحني يا الله
انتهت ألاء من صلاتها وجدت أمها تدق الباب وتدلف
أروي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ألاء: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أروي:تقبل الله
ألاء: منا ومنكم يا ست الكل
أروي: في عريس متقدملك
تغيرت ملامح وجه ألاء لعبس
ألاء: ومين دا
أروي بترقب: حمزه
تهلهل وجه ألاء: حمزه مين
أروي بترقب: حمزه ابن خالك
ألاء بصدمه :……..
بقلم مريم محمد القطيفي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يا ترى ايه اللي هيحصل وايه رد ألاء

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى