روايات

رواية فتاة الملجأ الفصل الثالث 3 بقلم آية صالح

رواية فتاة الملجأ الفصل الثالث 3 بقلم آية صالح

رواية فتاة الملجأ الجزء الثالث

رواية فتاة الملجأ البارت الثالث

رواية فتاة الملجأ الحلقة الثالثة

انتظرت سلوي وروان جهاد خارج الكلية طويلا
سلوى:هي اتاخرت كدا ليه
روان:مش يمكن تكون روحت
سلوى:لا يابنتي هي قالتالي هنتقابل عند البوابة
روان:انا هستنى خمس دقايق كمان ولو مجاتش همشي
سلوى:انتي ليه محسساني انك وراكي مشاوير
روان:لا والله انا بس عايزة انام
” ”
خالد:كنتي بتقولي اي بقى؟
جهاد:اااا.ااسفففةاا
خالد وهو يقترب منها أكثر:امممم وشادي مجاش معاكي ليه
جهاد:انا اااا.اااصلا معرفهوش
“””
:بقولك انا لازم أوقع الدكتور دا بأي طريقة
:ازاي يعني وطارق يابنتي
:لا طارق اي بقى دا ميجيش في نص الدكتور
:بس دا اكبر منك بكتير
:و اي يعني الحب مش بالسن
:وانتي تسمي دا حب دا انتي هتشقطي الراجل
:هتشوفي دلوقتي
:رايحة فين يابنتي
:هعدي عليه في الاوضة
:طيب خديني معاكي
:لا انا هروح لوحدي خليكي انتي
“ظل يقترب منها حتى ارتطمت بالحائط”
وصلت رنا الي غرفة دكتور خالد حتى سمعت صوته يتحدث الي أحدهم،وفتحت الباب ببطئ ورأت جهاد تلك الذي تم طردها في الصباح
رنا:بقى كدا يا دكتور تعمل قدامنا مفيش منك اتنين وانت خاربها في الاوضة ومع مين الشحاته جهاد طيب
اخرجت هاتفها وبدأت في التصوير
جهاد:انا قولت لحضرتك اسفة
وكادت أن تذهب ولكن امسك بمعصمها وسحبها إليه حتى أصبحت ملتسقة بجسده وذراعها وراء ظهرها
خالد:انا قولتلك امشى،لما تاخدي مني الاذن ابقي امشي
رنا:يالهوي دا الفيديو دا لو انتشر هيخرب الدنيا
جهاد بدموع:اااااه دراعي سيبني
تركها خالد وابتعدت عنه ولكنها سفعطه علي وجهه بقوة:انت واحد متربتش احترم سنك دا انا في مقام بنتك حسبي الله ونعم الوكيل فيك
لاحظت رنا أن جهاد كادت أن تخرج حتى توقفت على كلمات خالد
رنا:يالهوي اروح امشي بسرعة
خالد:خليكي فاكرة الي عملتيه ومتجيش تندمي ياحلوة
نظرت إليه نظرة احتقار وذهبت
اخرجت هاتفها واتصلت على سلوي
جهاد:الو
سلوى:اي يابنتي بقالنا ساعة واقفين انتي فين
جهاد:سلوي معلش روحي انتي وروان عشان هقابل واحدة صاحبتي
سلوي:مش كنتي تقولي طيب قبل مانقف نستناكي
جهاد:انا اسفة
وأغلقت
روان:شوفتي زي ما قولتلك
سلوي:صوتها فيه حاجة غريبة
روان:يوووووه انا همشي
تركتها وذهبت وركضت خلفها سلوي
سلوى: يابت استني
ذهبت جهاد الي المرحاض الخاص بالكلية،لكي تغسل وجهها
ظلت تبكي بصوتاً عالي حتى دخلت عليها رنا
رنا نظرت إليها وامسكت الهاتف كأنها تتحدث مع أحدهم:يابنتي خلاص البنات اتجننت كل واحدة دلوقتي عايزة تتلزق في أي دكتور عشان يعجب بيها
نظرت إليها جهاد وشعرت وكأنها تلمح إليها وأخذت حقيبتها وذهبت
ولكن سمعت صوت رنا يعلو باسمها:اي يا جهاد عاملة اي بقولك عايزة اوريكي حاجة
جهاد:نعم
فتحت لها الفيديو المسجل وانصدمت بما تراه عيناها
رنا:طبعا انتي تعرفي الفيديو دا ممكن يعمل فيكي اي
جهاد:اي دا
رنا:لا يا ماما متعمليش نفسك عبيطة،ولو منفذتيش طلباتي بالحرف الواحد هتلاقي صورك والفيديو منشور على جروب الدفعة وعلى الفيس بوك وسمعتك هتبوظ
” ”
عمر:الوووو جو حبيب قلبي
يوسف:حبيبي الي وحشني اخبارك اي
عمر:اهي ماشية،بقولك اي كنت عايز منك خدم
يوسف:اؤمر يابا
عمر:كنت عايز شقة
يوسف:شقة مفروشة
عمر:اه
يوسف:من عنيا بقولك صحيح جمب الشقة في بنت لسه شغالة عندي اسمها نواعم وبصراحة البت نواعم فعلا
عمر:لا ياسطا انا عايز الشقة بس وخليك حنين في السعر
يوسف:انت عايز الشقة كام ساعة
عمر:عاوزها شغلت3ساعات كدا
يوسف:كدا هتدفع 250جنيه
عمر:يابا مش قولتلك خليك حنين دا كمان البت الي انا هجبها لسه بشوكها وهتتعبني معاها
يوسف:ياسطا ماتخليك في البنات الي احنا عارفنهم عشان متحصلش مشاكل
عمر:متقلقش سيبها عليا
يوسف:الي تشوفه هبعتلك العنوان بتاع الشقة ع الواتس
عمر:حبيبي تسلم
اغلق معه واتصل عليها
عمر بتمثيل:الو ايوه يا حبيبي
منار:مالك ياقلبي انت كويس
عمر:مفيش ياروحي
منار:قولي في اي وإلا هزعل منك يا عمر
عمر:مفيش مشاكل عندي في الشغل وتعبان جامد
منار:طيب اناينفع اشوفك انت فين انا لازم اطمن عليك
عمر:لا ياقلبي مش عايز اتعبك معايا
منار:أنجز يا عمر
عمر:خلاص هبعتلك العنوان وانتي تعالي عليه
منار:خلاص ماشي
عمر:بقولك ياقلبي
منار:ايوه
عمر:معلش انا هتقل عليكي انا بصراحة كنت مزنوق في قريشين كدا
منار:قول ياقلب وروح منار عايز كام
عمر:مش كتير كلهم250جنيه بس
منار:بس كدا حاضر ياروحي
وبعد ساعة تقريباً كانت منار جاهزة وفتحت باب المنزل ببطئ حتى خرجت،اتصلت عليه مرة أخري وأخبرته أنها على وصول
بعد نزولها من التاكسي الذي أوقفها أمام شارع مهجور
منار:معقول دا مكان شغل عمر
اتصلت عليه
منار:انت فين بتاع التاكسي شكله نزلني في حته غلط الشارع الي انا فيه شكله غريب وفاضي
عمر:انا واقفلك في البلكونة شيفاني
منار:اه شيفاك خلاص انا جيالك
اغلق هاتفه وظل منتظرها حتى تاتي،بعد خمس دقائق كانت تطرق الباب
عمر:منورة الدنيا يا قلبي اتفضلي
ظلت تنظر في أنحاء المكان وقالت:هو دا مكان الشغل بتاعك
عمر:لا دا بيتي قولت بدل ما تروحي علي مكان شغلى عشان بعيد،خشي خشي استريحي في الاوضة الي جوه شكلك تعبان وهعملك حاجة تشربيها
دخلت الغرفة وجلست على السرير تنتظره حتى أتى إليها وهو عاري الصدر تماماً واغلق الباب بالمفتاح وألقاه بعيداً
منار بتوتر:انت بتقفل الباب ليه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة الملجأ)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى