رواية فتاة العناق الفصل العاشر 10 بقلم شيماء
رواية فتاة العناق الجزء العاشر
رواية فتاة العناق البارت العاشر
رواية فتاة العناق الحلقة العاشرة
اول ماخدها في حضنه هديت وبقا صوت عياطها بينقص بالتدريج
حس انها هديت فبص عليها لقاها نايمه وماسكه فيه قرب منها بالراحة وهي بين ايديه وباس جبينها بالراحة .
صحيت الصبح لقت نفسها في السرير اتنهدت بتعب وهي بتحس بإرهاق شديد حست بنغزات فقلبها ضغطت عليه بإيدها ومدت ايدها لدرج وسحبت البرش*ام وشربته قبل ما هادي يرجع رجعت اتأكدت لقت انه دي اخر حبة من البرش*ام
_يارب هعمل ايه دلوقتي .
خدت نفس وقامت بالراحه جهزت الفطور وقعدت مستنياه واول ماشافته
_انا اسفه .
مسح وشه بكفه وهو بيفطر وجاوبها بهدوء:
_ماتتأسفيش انتي لسه تعبانة من لما طلعتي من المشفى
وكل حاجه جت ورا بعض وماارتحتيش وانا كنت متلخبط و جيت وكملت عليكي جايز مش قادر افهمك بس كل لي اقدر اوعدك بيه اني هقف جمبك دايما انا حابب ندي لبعض فرصة ونبدأ من جديد ايه رأيك .
طبطبت على كفه لي ممدود ليها وجاوبته :
_الي تشوفه جايز انا كمان محتاجة لده .
ابتسمت ابتسامه هادية وكملوا فطارهم جهزتله تيابه ومشيت معاه لحد الباب :
_ربنا يوفقك تحب اعملك حاجة نفسك فيها للغدا .
قرب منها وهو حاسس براحة من الطريق لي بدأت تمشي فيه علاقتهم وباس جبينها بيهمس :
_اي حاجة منك حلوة يا قمر جهزي نفسك ماما عزمانا مع بيت عمي المسا اول ما ارجع من الشغل هنمشي ماشي .
قرب ابهامه وداعب انفها بابتسامة ومشي قفلت الباب وكان قلبها بيدق جامد
كملت اروى فطارها ولفت انتباهها رسالة وصلت لتليفونها
_كنتي احلى وحدة في الفرح بجد .
عقدت حواجبها باستغراب وهي بتشوف الرقم غريب
_انت هيثم صح !
كانت مستنية رده بس ماجاوبش رمت تيليفونها ودخلت المطبخ
_تحبي اساعدك في حاجه يا ما ما .
لوت بوزها وجاوبت بنزق :
_مالوش لزوم هتبوضي شغلي ما انا عارفة .
نزلت راسها بحزن وهمست:
_ربنا يسامحك يا امي .
طلعت مخنوقة وقعدت في البلكونه مسكت تيليفونها وكتبت:
_هو انت بجد عايز تتقدملي يعني ولا بتتسلى يا بتيجي بعد يومين تتقدم يا تنسى الموضوع فاهم.
فضل هيثم بيقرأ هي بتبعت ايه وكتب :
_انتي كويسة .
اول ماقرأت رسالته عينيها امتلأت دموع ومدت ايدها لي بتترعش وكتبت :
_معرفش معرفش بس فكر فلي قلتلك عليه.
قفلت ودخلت لاوضتها واترمت على سريرها ونامت كل اما تحب تهرب من تعبها بتنام كتيير .
ضغط على تيليفونه بضيق وشد شعره لورا
_حددلي ميعاد مع والدك بعد بكرا يا هادي عشان اتقدم لاروى .
وقف قصاده بجمود ونطق :
_انت بتحبها بجد ولا عايز تخليها وسيلة تهرب بيها من ماضيك وتبين للناس انه تجربتك في السجن ماأثرتش عليك واول ما طلعت حبيت واتحبيت .
ضغط على ايده جامد وجاوب بصلابة :
_انا حبيتها من اول مرة شوفتها وكلام ناس مايهمنيش
وجواه بيأنب نفسه وبيقول :
_كداب يا هيثم عايز تجمل بيها صورتك قصاد عيلتك والناس .
رجع هادي للبيت ورمى نفسه عالسرير بتعب بصت ليه بشفقة قربت منه بحذر حس بيها بتقلعه الشوز فقام بسرعه ومسك ايديها وحاوط كتافها :
_بتعملي ايه يا قمر مايصحش كده .
فركت ايديها بتوتر :
_شفتك تعبان فقلت اريحك انا جهزتلك الحمام ومية سخنه لرجليك انت راجع اكيد تعبان والاكل كمان جاهز .
شكلها المتوتر ورعشتها بين ايديه وهي واقفه قصاده خلته يقرب منها من غير مايحس كانت بتتكلم وتبرر وهو مش معاها رفعت راسها بتستنى يجاوبها اتفاجأت بيه قريب منها غمضت عينيها وقلبها بيدق بسرعه كان بيحرق المسافات بينهم كان اول تقارب ليهم بعد عنها بسرعه بعد مده ماقدرش يحددها وحمحم
_انا هاخد شاور وانتي جهزي نفسك نروح لبيت اهلي .
مشي بسرعه و اول ما بعد ابتسمت وهي حاطه صباعها على شفايفها ووشها احمر دخل الحمام وقفل الباب بسرعه
بص للمراية وتحديدا لعينيه لي بتلمع
_الحب ولع في الدرة يا هادي والله ووقعت .
همس بيها وهو بيبتسم بعد مده طلعوا ومسك كفها بين ايديه ووصله لبيت اهله التفت ليها وعدلها حجابها .
فتحت مامته الباب وهي بترحب بيهم بفرحه
_بيت عمك وصله من زمان اتفضلوا .
دخلت منزلة راسها وهي ماسكة فإيده بس رفعت راسها بصدمه اول ماجاها صوته :
_مبروك يا ابن عمي كده ماتأجلش فرحك عشان اخوك وابن عمك مسافر مبروك مش تعرفنا دي المدام باين .
حست الدنيا بتلف بيها وضغطت جامد على ايد هادي
وماحستش بعدها بأي حاجة غير بالظلام لي بدأت تستسلم ليه .
_قمررر .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة العناق)