رواية فاز القلب الفصل الثلاثون 30 بقلم يارا عبدالعزيز
رواية فاز القلب الجزء الثلاثون
رواية فاز القلب البارت الثلاثون
رواية فاز القلب الحلقة الثلاثون
– كان لسه هيتكلم بس قاطعه داليا اللي وقعت على الأرض و اغمى عليها عمار بصلها بخوف شديد و نزل لمستواها
عمار:- داليااااااا داليااااااا فوقي اعمل ايه
ملاقاش قدامه اي حل غير انه يشيلها و حاطها على السرير و رن على واحد صاحبه يشوف دكتور لانه بقاله فترة سايب مصر و ميعرفش حاجه فيها
– صحيت حياة من النوم بصيت لمازن اللي بيبصلها و شهقت بصدمة لما شافته رجعت بصيت لنفسها و اتكلمت بصدمة
:- دا ازاييي
مازن و هو بيتنهد بهدوء :- عادي ما احنا متجوزين
حياة بدموع :- احنا هنطلق انت ليه عملت كدا
مازن قام وقف و هو بيديها ضهره و مش عايزة يبصلها عشان مش قادر يشوفها كدا و خصوصاً انه هو السبب اتكلم ببرود عكس اللي جواه
:- احنا متجوزين يحياة مش حرام و لا غلط
حياة صوت شهقاتها بدأ يعلو ، و مش بتشد الغطا عليها اكتر و مش عايزة تقول اي حاجه بتعيط و بس و كل مادا صوت عياطها بيزيد
مازن بعصبية و هو بيروح يعقد جانبها:- ما تبطلي عياط بتعيطي على ايه
حياة بشهقات :- طب ط طلقني بقى انت خدت اللي انت عايزاه خلاص كفاية كدا عليا بقى و خليني اخاد الجزء الباقي من كرامتي و امشي
مازن بعصبية و هو بيمسك ايديها من فوق بغضب و بيجز سنانه بغضب اتكلم بصوت عالي جدا لدرجة ان حياة اتنفضت من الخوف :- انتييي ليه مش عايزة تقتنعي اني بجد بحبك ليه و الله العظيم بحبك انتي
حياة :- ايدي يا مازن وجعتني….
مازن بحب و هو بيسيب ايديها:- انا بحبك و الله
حياة :- مش قادرة اصدقك و مش قادرة اثق فيك مش قادرة و دا مش بأيدي انا مكنتش عايزة اللي حصل و هفضل ندمانة عليه عمري كله اعترف بقى انك خلتني اشرب عشان تعمل فيا كدا و انا اصلا هتوقع ايه من واحد زيك
مازن قام بغضب و زق… التربيزة اللي في الاوضة وقعها و مسك الڤازة كسرها…. بكل قوته :- اعمل ايه طب اعمل ايه اكتر من كدا عشان تصدقي اني اتغيرت اعمل ايه
حياة بغضب عكس الخوف الشديد اللي جواها من عصبيته
:- ما انت خلاص عملت لو كنت بتحبني بجد مكنتش استغليت اني مش وعيي و قربت مني اللي بيحب حد مش بيأذيه
مازن بغضب مفرط:- يبنتي و انا اذيتـ…ك في ايه دا انتي مراتي هو انا جايبك من الشارع متعصبنيش
حياة :- مراتك اما اكون قابلة دا لكن انا طالبة منك الطلاق و مش عايزاك
مازن بغضب و هو بيمسح على وشه :- انا اللي غلطت برضوا اما حبيت عيلة زيك و الله اتنيلي و البسي عبال ما اخلص الفطار و بعد كدا بقى هبطل الحنية دي بما انك بتسوقي فيها كدا
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎
كمل و هو بيعلي صوته اكتر:- ما تقومي تلبسي
حياة بخوف و خجل:- اخرج عشان اعرف اقوم
بصلها بغضب و خرج من الاوضة و بيرزع…. الباب وراه
حياة ببكاء:- انا اللي بني ادمة براس كلب ايه اللي خلاني اشرب ايه اللي خلاني اصلا اسمحله بكدا ضيعتي نفسك يحياة ضيعتي نفسك اقول لابويا ايه دلوقتي
مازن فتح الباب بغضب و بصلها:- يبنتي و الله العظيم احنا متجوزين و الله العظيم اجيبلك قسيمتي الجواز عشان تقتنعي
حياة :- برضوا
مازن بغضب و هو بيمسح على وشه:- هو ايه اللي برضوا متخلنيش اتعصب و هوريكي وش و الله ما هيعحبك نهائي
حياة بتحدي:- وريني
مازن راح عندها و كان لسه هيقرب منها بعدت بخجل :- ايه مش عايزة تشوفي
ابتسم عليها و قام وقف:- ماتتأخريش عشر دقايق و تكوني قاعدة على تربيزة السفرة
:- من الواضح انها ماكلتش من بقالها ايام و ضغطها وطي بسبب الزعل انا عقلتلها المحلول دا عشان يظبط الضغط و يا ريت لو تهتم بأكلها و بلاش زعل المرة دي احنا قدرنا نسيطر على الموقف ممكن ضغطها ينزل عن كدا و وقتها الموضوع هيبقى خطير
عمار بخوف و هو بيبص لداليا:- هي هتفوق امتى
:- اي وقت دلوقتي متقلقش هي بقيت كويسة
عمار :- شكرا لحضرتك و صل عمار الدكتور لحد الباب و دخل الاوضة و قعد على كرسي جنب السرير و هو بيبص لداليا دموعه نزلت بتلقائية منه :- لدرجة دي بايعني يا داليا روحتي اتجوزتي
داليا بدأت تفوق تدريجياً بتعب اتعدلت و قعدت على السرير و هي دموعها نازلة على خدها
عمار بجمود :- الدكتور قال الزعل وحش عشانك
داليا ببكاء:- هو اللي انا شوفته دا صح هو فعلا طلقني انا كنت بحلم صح
عمار خد الورق من على الكمودينو و اتكلم بغضب:- لا مبتحلميش هو فعلا طلقك شوفي طلاق داليا عبدالفتاح من خالد محمود
داليا حطيت ايديها الاتنين على ودنها و اتكلمت ببكاء:- كفاية بقى كفاية و الله مبقتش قادرة
عمار قعد قدامها:- اهدي يا داليا اهدي انا اسف هو انتي لدرجة دي بتحبيه
داليا بغضب :- انت السبب انت السبب انت و مرات و هو كلكم السبب انا استحالة اسامحكوا مش مسامحة حد فيكوا و انت اصلا جاي ليه قوم امشيي يلااااااا
عمار :- انتي ليه بتحاكميني كل دا عشان قولت همشي عشان اجيب فلوس و ارجع اتجوزك دا جزاتي اني كنت عايزاك في احسن حال كنت عايز انتشيلنا من الفقر
داليا:- يا ريتك كنت فضلت مكنتش عايزة الفلوس و الله أنا كنت عايزاك انت كنت قابلة اعيش معاك في اوضتك اللي في بيتكم خلتني اكرهك و اديت الفرصة لامك تطردني من البيت و كانت النتيجة اني رخصـ ت نفسي و روحت اتجوزت واحد متجوز و كنت أنا بالنسباله مجرد نزوة…. مش اكتر امشي يعمار انا مش عايزة حد انا اتعودت ابقى لوحدي
عمار بصلها بصدمة شديدة:- امي طردتك يعني مش انتي اللي مشيتي من البيت
داليا: – امشي و انا همشي ليه هو انا ليا غيركوا اقعد عنده انت اللي مشيت و سابتني من غير ما تسأل فيا
عمار :- و الله العظيم لا و الله سايبلك جواب معاها و حاولت اكلمك كتير لما سافرت بس معرفتش انا عمري ما هتخلى عنك داليا انا لسه بحبك و عمري ما حبيت ولا هحب غيرك في حياتي
داليا:- انا لسه مطلقة و مينفعش اصلا قعدتي معاك يلا اتفضل امشي
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎
عمار:- داليا انتي لسه بتحبيني
داليا:- امشييي مش عايزة حد معايا عايزة ابقى لوحدي
عمار بغضب :- مش ماشي و هفضل هنا غضبن عنك مش هسيبك لوحدك تاني و هفضل اطمن عليكي هروح دلوقتي اعمل اكل الدكتور قال بقالك كام يوم ماكلتيش
قال كلامه و راح المطبخ و هي رجعت راسها لورا بتعب
عائشة صحيت من النوم و هي حاسة ببعض الدوخة لاقيت ابوها قاعد في الصالة
عائشة:- بابا هي ماما فين
محمود :- راحت عند اروى هي و خالد انتي مالك فيه ايه
عائشة: مش عارفه بس دايخة شوية
محمود :- طب تعالي اقعدي يحبيبتى هنا
قعدت عائشة على الكنبة و اتكلمت بهدوء:- بابا انا عايزة انزل اشتغل
محمود :- و انتي حامل عائشة انتي تعبانة و انتي في البيت
عائشة:- يا بابا دا طبيعي في الشهور الاولى من الحمل الدكتورة قالتلي كدا و انا تمام و الله وافق يا بابا بقى انا مليت من قاعدة البيت
محمود :- قولي لنوح و شوفي رأيه
عائشة بعصبية :- هو ايه اللي قولي لنوح هو خلاص طلقني انا مش على زمته دلوقتي
محمود:- عدتك لسه مخلصتش طول ما انتي شايلة ابنه في بطنك يبقى انتي لسه مسؤولة منه و هو من حقه يوافق أو يرفض و لو رفض حقه عشان دا ابنه و من حقه يخاف عليه
عائشة:- يا بابا
محمود :- خدي رأيه وافق انا معنديش اي مانع موفقش يبقى تلغي الفكرة من دماغك
عائشة قامت من قدامه بغضب و عصبية:- هكلمه ازاي دلوقتي انا كملت و هي بتحط ايديها على بطنها
:- خليت ابوك يسيطر عليا حتى بعد ما اطلقنا شوق هنكلمه ازاي بقى هبعتله مسدج و خلاص
فتحت الڤويس و حاولت تتكلم فيه بس معرفتش مسحته
عائشة:- عائشة فيه ايه قولي انا هنزل اشتغل و خلاص طب ما انا خايفة يتعصب عليا هبعته و اعمل بلوك طب هسمع رده منين بقى هبعت و اللي يحصل يحصل
فتحت الڤويس و اتكلمت:- نوح انا هنزل اشتغل في الشركة اللي كنت قايللك عنها ماشي انا بس بقولك مش اكتر و بكرة هروح اقدم ال cv بتاعي
بعتت الڤويس بخوف ربنا يستر
اروى: خلصتي اللي انتي جاية تقوليه
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎
بصتلها عزة باستغراب من طريقتها:- اسمعي بقى ابنك انا استحالة ارجعله اصحابي كان معاهم حق و هم بيقولولي هتتجوزي خالد الفقير و تعيشي مع عيلته في الشقة استحملت كل دا و اتجوزته عشان بحبه استحملتك انتي و بنتك و فضلت موجودة و في الاخر ابنك اللي ميسواش اي حاجه راح اتجوز عليا لكن هقول ايه بقى كل واحد بيدور على اللي شبه و هي شبه قوليله لو عنده شوية د..م يطلقني احسن
خالد كان واقف على الباب و الباب كان مفتوح بس مكنش حد شايفه لانه كان مستخبي عشان يشوف رد فعل اروى و سمع كل حاجه اروى قالتها دخل الشقة انصدمت سناء و اروى اول ما شفوه داخل
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فاز القلب)