روايات

رواية فارس حياة الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم زينب سعيد

رواية فارس حياة الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم زينب سعيد

رواية فارس حياة البارت السادس والثلاثون

رواية فارس حياة الجزء السادس والثلاثون

رواية فارس حياة
رواية فارس حياة

رواية فارس حياة الحلقة السادسة والثلاثون

بعد مرور خمسة أشهر.

عاش فيهم فارس وحياة بسعادة شديدة وأكتملت بحمل حياة .

وتزوج تيم ونهال وها هي حامل.

بينما نهال فهي أنجبت صبي وسموه فارس علي أسم شقيقها.

بينما والدة فارس وزوجها سافروا من أجل متابعة عمل زوجها بالخارج .
…………. بقلم زينب سعيد…………..

في أحد الأيام.

يستيقظ فارس علي شئ يداعب وجهه.

ليفتح عينه بنعاس:أيه حياة بتصحيني ليه النهاردة أجازة.

حياة بفرحة:قوم يا فارس بطل رخامة هينا نقضي اليوم من آوله مع الولاد أنت طول الأسبوع مشغول وبعيد عننا.

فارس بنوم:طيب نصف ساعة.

حياة بغيظ وهي تشد المخده من تحت رأسه:قوم يا فارس أحسنلك.

فارس ببرود:هتعمليلي أيه يعني.

حياة بغيظ وهي تلقي كأس الماء عليه وتنهض سريعاً:هعمل كده أهو.

لتركض حياة سريعاً وورائها فارس وهو يتوعد لها بغيظ.

لتركض حياة إلي الأسفل ومن خلفها فارس لينظر لها الصغار بفرحة وينهضوا ويركضوا خلفها حتي مالك يجلس ويقهقه بسعادة.

ليمسك فارس حياة من وراعيها بغيظ وتوعد:بقي كده يا حياة ترمي المياه فوقي.

حياة بضحك:ما أنت إلي مش راضي تصحي.

فارس بغيظ:ماشي يا حياة خليكي فكراها وتعالي هنا يا هانم أزاي تجري أنتي ناسية إنك حامل.

حياة بأسف:في دي عندك حق أسفة يا حبيبي.

فارس بحنان:أنا خايف عليكي أنتي يا حبيبتي ممكن نبطل شقاوة لغاية ما نطمئن عليكي أنتي وحياة الصغيرة.

حياة بإبتسامة :بردو مصمم أنها بنت وهتسميها حياة .

فراس بتأكيد:أيوة يا قلب فارس هطلع أغير عقبال ما الفطار يجهز وبعدين تقعد تستني عز وتيم لما يجوا.

حياة بهدوء:ماشي يا حبيبي.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

بعد ساعة.

في الجنينة.

يجلس تيم وفارس وعز وخالد مع بعضهم يتناقشون في العمل .

بينما في الجانب الآخر تجلس الدادة سهير ونهال ونهلة التي تحمل صغيرها فارس البالغ من العمر شهرين وحياة التي تحمل مالك.

نهلة بإستفسار:بقيتي في الكام يا حياة.

حياة بهدوء:في الثالث يا نهلة.
نهلة بضحك:أنتي ماشية مع نهال أه بقي لو تولدوا أنتوا الأتنين سوا.

نهال بتمني:ياريت والله .

حياة بإبتسامة:ده هيبقي يوم جامد.

نهلة بضحك:أه والله ناوية تسمي أيه يا يويو .

حياة بحنان: فارس مصمم أنها بنت وهيسميها حياة فبصراحة مفكرناش في أسم الولد.

نهلة بإعجاب: يا سيدي علي الحب وأنتي يا نهال هتسمي أيه.

نهال بتوجس:تيم حابب لو جت بنت نسميها لارا ولو ولد أسميه أنا .

حياة بهدوء:نهال يا حبيبتي سمي بنتك زي ما جوزك حابب أنا مش هزعل يا قلبي.

الدادة بإبتسامة:ربنا يقومكم بالسلامة يا حبايبي.

البنات :يارب يا دادة.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

عند الرجال.

تيم بتساؤل:مش ناوي تتجوز يا خالد ولا أيه.

خالد بضحك:هو أنا لقيت وقولت لأ.

فارس بهدوء:البنات كتير يا خالد بس أنت أنوي.

خالد بهدوء:بإذن الله.

عز بهدوء:كل حاجة بوقتها يا جماعة مسيره يقع زينا.

خالد بضحك:معنديش مشكلة والله .

عز بضحك :بكره نشوف.

ليضحك الجميع بصخب.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

في اليوم التالي.

في شركة فارس.

يجلس فارس يتابع عمله بتركيز تمام.

ليطرق الباب ويدخل سكرتيره ويتحدث بإحترام:في واحدة بره عاوزة حضرتك يا فارس باشا.

فارس بهدوء:مقلتش هي مين.

السكرتير بنفي:لأ يا باشا.

فارس بهدوء:طيب دخلها.

ليخرج السكرتير ليدخل بعد ثواني وخلفه سيدة ما.

لتجحظ عين فارس عند معرفة هويتها:مدام صفية .

صفية بكسرة :أيوة أنا يا فارس باشا.

فارس بهدوء:أتفضلي أقعدي أخرج أنت يا علي شوف شغلك.

علي بهدوء:أمرك يا باشا ليخرج السكرتير ويغلق الباب خلفه.

فارس بهدوء:خير في أيه يا مدام صفية وألف سلامة علي دراعك.

صفية بحزن:الله يسلمك يا فارس باشا أنا جاي أستسمحك عايزة عيالي.

فارس بسخرية:ده إلي هو أزي حضرتك ناسية إنك متنزلة عن حضانتهم لأختهم ولا أيه.

صفية بحزن: عارفة أني أتنزلت عنهم ومبقاش ليا حق فيهم بس خلاص مبقاش ليا غيرهم خلاص.

فارس بإستغراب: ليه يعني مش أتجوزتي.

صفية بحزن:كان راجل مفتري يا باشا وسرقني وزي ما أنت شايف كسرلي دراعي ورماني في الشارع وأدين أجرت شقة علي قدي بس عايزة ولادي عارفة أني ظلمتهم ودامت حياة والله أنا ندمانة وعايزة أروح لحياة أعتذر لها.

فارس بهدوء: والله حياة إلي تقرر مش أنا .

صفية بلهفة:أنا مستعدة أروح ليها وأعتذر لها لغاية ما تسامحني.

فارس بهدوء:تمام أتفضلي معايا نروح ليها.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

في فيلا المزرعة.

تجلس حياة مع أشقائها الصغير تذاكر لهم .

ليرن الجرس ويدخل فارس .

لتنهض حياة سريعاً وتركض له وتحتضنه.
ليبادلها فارس الأحضان ثم تبتعد عنه وتنظر له بإستغراب:مالك يا فارس.

فارس بهدوء:تعالي نقعد في المكتب شوية.

حياة بهدوء: حاضر يا حبيبي.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

في المكتب.

يجلس فارس مع حياة يخبرها بأمر زوجة أبيها.

لتتحدث حياة بحزن:أنا مسمحاها يا فارس لو حابه تاخد الولاد معنديش مشكلة بس لو هي أتغيرت فعلاً.

فارس بهدوء:زي ما تحبي يا حياة ومتقلقيش لو حدتهم أنا هشتريلهم شقة وهتكفي بمصاريفهم.

حياة بإمتنان: ربنا يخليك لينا يا حبيبي.

فارس بحنان:ويخليكي ليا يا روح قلبي.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

بعد ساعة.

تجلس حياة مع أشقاء وزوجة والدها التي أضطرت لمسامحتها من أجل أشقائها.

لتظل معهم عدة أيام حتي يجهز لها فارس شقة تسكن بها هي والصغار علي أن يأتوا لزيارة حياة كل فترة.

بعد مرور عدة أشهر أستقرت فيهم الأوضاع كثيرا وعرف فيهم حياة وفارس أنهم سينجبون فتاة وكذلك ستجلب نهال فتاة هي الآخري حتي أنا خالد أعجب بسكرتيرته الجديدة وتقدم لخطبتها.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

يوم الخطوبة.

تجلس حياة ببطنها المنتفخة مع نهال التي بنفس وضعها ومعهم نهلة التي تجلس معهم تحمل صغيرها فارس وتضحك عليهم بشدة.

بينما الشباب يقفون مع صديقهم خالد ويمازحونه وفارس يحمل صغيره مالك.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

عند البنات.

تجلس حياة بتعب وهي تتمسك ببطنها وتحاول أن تخفي ألمها.

لتلاحظها نهلة لتتحدث بقلق:مالك يا حياة.

حياة بتعب:مش عارفة يا نهال تعبانة أوي.

نهلة بقلق:يمكن هتولدي .

حياة بدموع:مش عارفة مش قادرة.

نهلة بخوف:هقوم أنادي فارس ما كادت نهلة أن تنهض حتي ضوي صوت صريخ فارس.

ليخرج فاس إتجاهها سريعاً ومن خلفه الشباب
ليتحدث فارس بقلق: مالك يا حياة.

حياة بصريخ:أنا مش قادرة شكلة بولد.

ليحملها فارس سريعاً ويغادر ومن خلفه الشباب بإستثناء خالد.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

في المستشفي.

يقف الجميع أمام باب العمليات في إنتظار ولادة حياة.

علي أحد المقاعد تجلس نهال بتعب فيبدو أنها ستلد لكن تحاول التماسك حتي الإطمئنان علي حياة لكن لم تستطع الصمود لتصرخ هي الآخري.

ليتجه الجميع لها ووادخل العمليات مع حياة.

…………. بقلم زينب سعيد…………..

بعد ساعة.

يلتف الجميع حول نهال وحياة الذين خرجوا للتو من غرف العمليات .

وتيم يحمل صغيرته لارا وبجلس بجوار نهال.

بينما يحمل فارس صغيرته حياة ويجي بجوار زوجته بفرح شديد.

أما عز ونهلة فهم يقفون وينظرون لهم بفرحة وعز يحمل الصغير فارس.

عز بضحك وهو يشاكس إبنه:قدامك عروستين يا قلب بابا تختار مين بنت خالك ولا بنت عمتك.

تيم بفرحة:بنتي أنا أكيد.

فارس بتحدي :لأ طبعاً أكيد بنتي.

حياة بضحك :طيب وهنستني لغاية ما يكبروا عشان نعرف.

نهلة بلهفة:أنا عندي فكرة عز يروح يخلي فارس يبوس البنات نشوف هيرضي يبوس مين فيهم.

نهال بمرح:يلا يا قلب عمتو.

ليذهب عز أولاً لأرا ويطلب من الصغير تقريب لارا ليبتعد الصغير عنها ليتحرك ويذهب لحياة الصغيرة ويطلب من الصغير نفس الشئ.

ليقترب الصغير من حياة ويقبلها ليرتفع ضحكات الجميع علي ما حدث فيبدو أنها ستبدأ قصة حب فارس وحياة من جديد.

تمت بحمد الله.

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى