روايات

رواية فارس الصعيد الفصل السادس 6 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الفصل السادس 6 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء السادس

رواية فارس الصعيد البارت السادس

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة السادسة

غيرة
(ايوه بغير لانا نقصان ولا فلتان ولا زايغ من عيني الضي ولا حد احسن مني في شي بس بغير ولي جلولك غيره الراجل قله ثقه او قله فهم خلق حمير غيره الراجل نار في مراجل نار بتنور مبتحرجش واحنا صعايده مبنستحملش عرجنا حامي وطبعنا حامي ولي تخلي صعيدي يحبها يبقي يا غلبها اصلنا ناس علي قد الطيبه كلنا هيبه )
.
.
خالد::جرا اي يا ام ياسين الدكتوره علي كيفها وراحتها وجفالها زي اللقمه في الزور
.
ام ياسين بسخريه::وكمان لاجيه الي يدافع عنها حكم
.
دخلت ام ياسين بيتها واغلقت الباب بقوه
.
خالد::معلش هي اكده طبعها .
ثم تابع كلامه كنتي فين من غير ما تقوليلي
.
هنا بأستغراب من طريقته ببرود::كنت هعرف ادافع عن نفسي مش محتاجه الكلميتين بتوعك دول ثم انت مالك بيا واقولك انا رايحه فين وجايه من فين ليه انت مجنون
.
خالد بحده::قولتلك لسانك ميتعداش حدوده معاي عيب تتحددتي مع زوجك اكده
.
هنا نظرت له نظره غريبه تحاول اخفاء خوفها منه ثم صعدت الي شقتها
.
خالد بسخريه::مسيرك هتوقعي تحت ايدي وتعتذري يا حبيبتي لما تكوني في بيتي هعلمك الادب وكمان تاخدي اذني قبل ما تروحي في اي مكان سامعه ولا شكلك بتحبي الضرب
.
.
هنا دخلت شقتها بعد ان استمتعت لكلمات خالد وادركت انه مجنون وانها وقعت في خطر
.
اصابتها حاله غريبه تحدث لها في كل مره تشعر بلخوف بدء صدرها يعلو ويهبط بقوه وانفاسها تتسارع ويدها ترتعش بقوه
.
امسكت هاتفها بصعوبه وحاولت الاتصال باي رقم ولكن رعشت يدها لما تساعدها وقعت علي الارض بقوه وحاولت مره اخري وهي تتألم وانفاسها تعلو اتصلت علي رقم وانتظرت ثواني حتي اجاب
.
.
.
هنا وهي تتحدث بتقطع::الحقني
……………
.
كان فارس يقود سيارته بعد ان اوصل هنا لشقتها ولكنه فوجئ باتصال من زياد
.
فارس بملل::خير يا زياد وصلت
.
زياد بقلق::فارس الحج هنا بسرعه هي في شقتها
.
فارس اوقف السياره بسرعه::في اي حصلها حاجه انطق
.
زياد بتوتر::معرفش هو لقيت فاتن بتتصل وبتقول هنا اتصلت بيها وبتقولها الحجيني وانا لسه موصلتش فجلت اتصل بيك
.
اغلق فارس الهاتف وقاد السياره بسرعه ولم تكن غير ٥ دقائق حتي وصل لشقه هنا فتحت الباب بقوه وجدها مرميه علي الارض وتبكي وتتنفس بصعوبه
.
امسكها بلهفه عاشق وخوف فشكلها لا يبشر بخير ::مالك يا هنايا حصلك ايه
.
هنا امسكت يده بقوه وتشبثت بها وبدء صوتها بكائها المكتوم يرتفع وهي ترجف كانه شعرت بلامان الان وانه منجيها
.
شعر فارس بقلبه يتقطع خوفا وحزن علي حالها فهو رأي الان ان قوتها التي تظهر بها يمكن ان تكسر بسهوله لولا ثباتها فقط
.
فارس بقلق وخوف كبير عليها وكانه الان في ساعات قاتمه لم يشهدها من قبل علي حال هنا الغريب ::جرالك اي يا هنايا دانا لسه سايبك من ربع ساعه
.
.
هنا بكلمات غير متزنه::م..ما….يه
.
وقف فارس بسرعه يبحث عن المياه واعطها لها
.
جلس امامها ومسح علي شعرها بهدوء وهو ينظر لها بقلق وتوتر
.
.
.
…………..
وصل زياد القصر
فاتن بقلق::خير هنا مالها
.
زياد بهدوء::مفيش الدكتوره مدلعه شويه شافت فار في الشجه وخافت
.
فاتن وهي تشعر براحه::الحمد لله انها بخير …قولي فارس لسه مجاش ليه
.
زياد::فارس راحه يخلص شويه شغل واحتمال ميعاودش اليله
.
فاتن::بس كنت عايزه اشوفه اتوحشته
.
زياد بمرح::انا وفارس واحد عاد يعني اعتبريني فارس واعطيني الحضن
.
فاتن بابتسامه::قليل حيا
.
.
……….
بعد حوالي اكثر من ساعه تقريبا كانت الاوضاع ساكنه في البلد الوقت متأخر الجميع نائم ماعدا ابطلنا
.
.
فارس::بجيتي احسن
.
هنا وهي جالسه علي الكرسي بعد ان هدات قليلا::الحمد لله
.
فارس بقلق::ممكن تفهميني ايه الي حصل لده كله والحاله دي
.
.
هنا تاخذ نفس عميق وتتحدث بتعب::انا اسفه اني ازعجتك بس انت عرفت ازاي
.
فارس يحاول يكتم غضبه::انا بكلمك في حاجه يبقي تجاوبي عليها
.
هنا::حضرتك لازم تمشي الوقت اتاخر الناس هتقول عليا اي كفايه الي بسمعه
.
فارس بغضب وصوت عالي وحاد::يحرج ابو الناس فهميني اي الي حصلك
.
هنا::لو سمحت وطي صوتك انا مش ناقصه
.
فارس مسك ايد هنا وخرج بره شقتها بعدها ركبها العربيه وركب هو كمان وساقها وكل ده وهنا مش فاهمه حاجه وعماله تقوله::اي الي انت بتعمله ده انت اتجننت
.
…………….
..
.
زياد وهو نايم علي سريره ::ياترا فيه اي وايه الي حصل يا فارس استر يارب
.
.
………………
.
فارس اخذ هنا علي بيته الخشبي او مكانه السري زي ما بيقول
.
.
هنا وهي في حاله استغراب كبير من تصرفات فارس::انت جايبني هنا ليه انت عاوز مني ايه اصلا واي الي انت بتعمله ده
فارس بغيظ وصوت حاد جدا ونبره تهديد::بصي يا بنت البندر كلمتين مفيش غيرهم احكي الي حصلك بعد ما سبتك والا قسم بأيات الله اطربق العماره علي الي فيها واعرف اي الي حصل
.
هنا بهدوء::انت بتعمل كل ده ليه ياخي حتي لو رحت في دايهه ولا مت انت داخلك اي
فارس بحده::كلامك ده متعاودهوش تاني انا بعمل اكده لانك في بلدي يعني في حمايتي مش اكتر ولا اقل
.
هنا::وانا مش عايزه اكون تحت حمايه حد انا بعرف احمي نفسي وب…
.
قطع كلام هنا سحب فارس ذراعها وتحدث بغضب وحده اخافتها::ايه الي حصل مش هكرر السؤال كتير
.
.
هنا وهي لاول مره تنظر لعينيه::انا بيحصلي الحاله دي لما اخاف
فارس بهدوء تام وبادلها نظراتها ::تمام وايه الي خوفك
.
هنا وهي تغمض عيناها::واحده ست في العماره بتفضل تقولي كلام في الطالعه والنازله ووبعدها …
.
فارس يحاول التحكم في غضبه ::ها وبعدها اي
هنا لا تريد قول اي شى يخص خالد::بعدها مفيش حاجه بعدها غير الي حصل
.
فارس وهو يجز علي اسنانه ويده تضغط علي ذراع هنا بقوه::عايزه تفهميني انك خوفتي من كده بس وانتي من يوم ما جيتي البلد وانتي محدش قدرتك وبتبجحي في اي حد انطقي ايه الي حصل
.
هنا وهي تتألم::ايدي يا فارس
.
فارس ترك يدها بسرعه عندما ادرك انها يؤلمها وايضا فهي لاول مره تنطق باسمه
.
فارس بهدوء::احكي خليني اساعدك
.
………
اميره وهي في المستشفي
.
جيجي::بس هو الدكتور مدحت ميتعيبش والله ده ادب واخلاق وجمال هي هنا بتتبطر علي النعمه ليه
.
اميره::يا سلام انت بتحسبيها كده.
.
جيجي::امال هي تتحسب ازاي فهميني
.
اميره::بتتحسب بلنصيب وهل الشخص ده تقدري تعيشي معاه عمرك ولا لا يا كتوره جني
.
.
فوزي::كل واحده سايبه منوبتها وقاعدين بترغوا في ايه يا دكتره
.
جيجي بتوتر::لا يا دكتور فوزي مفيش احنا هنرجع لشغل حالا
.
.
بعد ان ذهبت اميره وجيجي الي عملهم فوزي ::العرسان بدأو يهلو عليكي يا هنا وده مش في صالحي خالص انا لازم اخد خطوه جد المره دي
.
.
……………………..
.
هنا جالسه وهي تدعي الثبات ولكنها خائفه جدا من فارس فهي كانت تعتقد انه سيثور ويغضب او حتي يقتل هذا الشخص المدعو خالد وخصوصا بعد ان ادرك انها هو من كانت تقف معه من قبل وكذبت عليه واخفت هويته
.
.
هنا وهي تنظر الي فارس الذي تحيطه هاله من الغموض
.
هنا ::احممم انا عايزه اروح شقتي لو سمحت يا حضرت
.
فارس لم يرد
.
هنا::علي فكره انا بكلمك يا استاذ رد عليا
..
نظر لها فارس بعينه السوداء القاتمه::مفيش طالعه من المكان ده اليله لحد لما اوصل لابن المركوب ده
.
كانت هنا ستتحدث
.
فارس قاطعها::وده امر وتهديد في نفس الوجت
.
هنا::لا والنبي وليه بقي ان شاء الله
.
فارس::انت غبيه يا بت انتي افرض اتعرضلك ولا عمل حاجه فيكي اكون فرحان بشبابي انا
.
هنا::وانت مالك بيا انا بعرف …..
.
فارس قاطعها::يادي النيله السوده عارفه انا اكتشفت انك بوج وخلاص
.
هنا::استاذ فارس اعتقد انك نسيت حكم علاقتنا انا الدكتوره الي بتعالج اختك بس انت ليه ناسي
.
فارس بصوته الذي يملئه الهيبه::ده الي مخك صورهولك بس… دلوقتي روحي عندك المطبخ شوفي هتعملي اي لما اخلص شويه شغل
.
هنا ::استني هنا اي الاسلوب الجديد ده
.
فارس ببرود::وتعودي عليه من هنا ورايح
.
خرج فارس وترك هنا مذهوله من هذا التحول الغريب بلنسبه لها
.
.
.
.
ايه بخبث::عيب عليك كل حاجه زي ما ايه مخططه لها هتحصل والكل هيكون مرضي
.
.
دخل حسن علي ايه
.
حسن::ها اي الاخبار
.
ايه بعد ان انهت مكالمتها ::اي يا بوي شحال لو الموضوع كله كان علي ايدك المهم بس استني لما فارس يعاود ونبدء ادخل نام انت الوقت تاخر
.
.
.
.
………………………………
هنا قاعده علي الكرسي وبتكلم نفسها::طب هو رخم ومستفز وبارد مقلناش حاجه لكن كمان معندوش رحمه سايبني جعانه و
.
افتكرت هنا حاجه::ايون الكيسه الي كان جيبهالي فيها اكل
.
خرجت هنا ووجدته يتحدث في هاتفه وعلامات الحزم والجد ظاهره عليه
.
هنا::اروح اكلمه ازاي ده لا انا جعانه هي موته ولا اكتر
.
هنا بصوت هامس::اسمع
.
.
فارس انتبه لها ::لحظه اكده يا زياد
.
هنا::هات مفتاح العربيه هجيب حاجه منها
.
فارس اعطاها مفتاح العربيه ::خلي بالك لدوسي علي حاجه غلط العربيه غاليه
.
.
هنا بسخريه::لا متخفش وبعدين مش هتبقي اغلي منه
.
اخذت هنا المفتاح وذهب للسياره
.
فارس::والله ولا كنوز الدنيا كلها اغلي منك يا هنايا
.
استعاد فارس صوته الحاد مره اخري ::زياد بكره الصبح اشوفك وتكون المعلومات في يدك
.
زياد::خلاص متجلجش هروح القاهره صد رد واعاود ونشوف اخره الموضوع ده
.
.
فارس::غريبه روحت القاهره يومين ورا بعض
.
زياد::لا ابدا عندي بس امتحان في الجامعه وكدا
.
فارس::تمام ترجع بسلامه
.
اغلق فارس الهاتف ونظر لهنا التي تحمل كيس في يدها
.
فارس::اي ده
.
هنا::دي الحاجات الي كنت جيبهالي في الطريق
.
فارس بستفسار::ليه
.
هنا::جعانه حضرتك وانا معرفش المكان جوه ..
.
فارس بتنهيده::غلط الي دخلك طب فين عجلك منتي لو دورتي زين كنتي لاقتيه بدال الاكل الماسخ الي عتكليه ده
.
دخلت هنا المنزل::ملكش دعوه بيا اكل الي اكله
.
.
بعد نص ساعه كانت هنا تقاوم النوم
.
فارس::هتفضلي اكده كتير عين مفتوحه وعين مجفوله
.
هنا بنعاس::ملكش دعوه انا هستني كدا للصبح عشان امشي من هنا
.
فارس ابتسم علي مظهرها ووقف::انا هروح انام جوه وانتي خليكي اكده واهو بلمره احرسي المكان حكمن الديابه هنا حاجه واعره خالص
.
وقفت بخوف::انت بتقول كدا عشان ….صرخت هنا بقوه عند انقطاع الكهرباء
.
.
فارس::هو يوم باين من اوله
.
هنا بخوف وتوتر::عشان انت موجود فيه بس
.
فارس::جصري لسانك هروح اجيب الكشاف من جوه
.
هنا امسكت يده::اقسم بلله مانت رايح في مكان
.
فارس انفجر من الضحك::كان في واحده دكتوره جايه اهن عندنا كانت جبروت متعرفهاش يا انسه
.
هنا بحده::متتريقش ده بس انا بكره الضلمه
.
فارس::والله واليوم ده خلاني اكتشف فيكي حاجات يامه
.
.
النور رجع
.
هنا::الحمد لله يارب الصبح يطلع بقي انا تعبت
.
ابتسم فارس علي مظهرها
.
.
.
……………………
.
في الصباح
.
كان زياد قد وصل الجامعه وعلي وجهه ابتسامه مستفزه وجلس في مكتبه وطلب من مساعده يدخل الطلاب واحد واحد بهدوء
.
.
.
.
كان الامتحان عباره عن سؤال واحد لجميع الطلاب ما استفاداتك من علم الاجتماع فشعر الطلاب براحه كبير لان السؤال لم يكن محدد بورقه او اي شئ
.
.
دخلت اخر طالبه وكانت عزه
.
زياد بأستفزاز::اسمك كامل
.
عزه تحاول الرد عليه بصوت هادئ::عزه جابر
.
زياد بنفس النبره المستفزه::واثقه انك هتنجحي يا انسه جابر
.
عزه وهي تغمض عيناها بغضب::حضرتك يا دكتور لما تسال هتشوف مش محتاجه استجوبات كتير زائد انا اسمي عزه جابر مش انسه جابر
.
زياد::بس انسه جابر لايق عليكي اكتر
.
عزه ::علي فكره انا فاهمه اسلوبك ده كويس كل ده عشان حتت نظاره وانا اعتذرت وعوضت حضرتك يبقي اسالني وبلاها الاستفزاز ده
.
.
زياد ::خمستاشر جنيه هو ده التعويض انتي عارفه هي بكام دي ١٥٠٠ يعني ال١٥ الي انتي مديهالي ده محتاجه جنبها صفرين
.
عزه ::بص يا دكتور الخمستاشر جنيه الي حضرتك مستهون بيهم دول يعملولي كتير ده اولا ثانيا محدش قالك البس نظاره بلتمن ده ثالثا وده الاهم انا مش عايزه امتحانك ده وانا عارفه اني بعد ده كل شايله الماده
.
خرجت عزه
.
زياد::دي عفريته دي ولا اي يا ساتر يا رب علي كلامها
.
.
………….
..
فارس::طب اهدي شويه
.
هنا بصوت عالي نسبيا::لا والنبي ده مكان مقطوع كله ارضي مفيهوش غير البيت ده ولا الكوخ اين يكن واستغليت اني مش شايفه بليل
.
فارس بحده::بت انتي صوتك ميعلاش مره تانيه مش فارس العربي الي يستغل حرمه وفوتي جدامي علي العربيه عشان اخلص من كلامك الي زي السم ده
.
.
هنا::انا كمان عايزه اخلص منك يا شيخ ده جنان خالد ارحم منك ومن كلامك
.
.
كانت الشراره التي اشعلت قلبه امسك ذراعها::سيره المخفي ده متجيش علي لسانك ولا سيره اي راجل وخلي بالك انا ساكتلك علي كلامك كله لاني واخدك علي قد عقلك لكن لما لسانك يتكلم علي راجل تاني يبجي دي الي مش هسكت فيها ابدا
.
ثم تركها وذهب لسياره
.
هنا::ده كابوس الي انا فيه ده اطلع من نقره اقع في دحديره
.
فارس بحده::انجزي اركبي
.
ركبت هنا السياره بسرعه
.
.
.
………………….
.
.
كانت فاتن وسعاد وايه وحسن علي سفره الافطار
.
حسن::حبيبه عمها صحتها كيف انهارده
.
فاتن بفتور::بخير يا عمي الدكتوره هنا في ايديها الشفا
.
ايه بخبث:::فينها عاد بجالها يجي يومين مجتش لتكون زهجت وفلسعت زي الي قبلها
.
سعاد::جرا اي يا ايه الدكتوره استأذنت يومين وهتلاقيها جايه كمان هبابه
.
فاتن::هي جالت انها هتعاود تاني وانا مصدجاها
.
.
دخل فارس وهنا عليهم
.
فارس::واهي عاودت تاني
.
فاتن بابتسامه وفرحه كبيره::المكان نور بيكم يا قلبي
.
هنا احتضنت فاتن وسعاد::وحشتوني جدا
.
ايه تمثل الطيبه ::انت لسه شايله مني يا دكتوره ده كان سوء تفاهم
.
فارس::الدكتوره مبتشيلش من حد يا ايه وبلاها كلام ملهوش عاده
.
هنا اضايقت لانه رد مكانها ولا كانها موجوده
.
انا طالع ابدل خلجاتي كملوا فطاركم بلهنا عليكم ثم نظر لهنا وذهب
.
.
هنا تذكرت شئ ثم لحقت فارس
.
ايه بغيظ وهمس::والله واياكم هباب يا بنت المركوب
.
.
هنا وهي تلاحقه::استني هنا لو سمحت انا عيزاك
.
.
…………..
مريم::خلاص يا عزه خلاص وجعتلنا راسنا
.
عزه::يا بنتي ده دكتور متخلف ومغرور ودماغه دماغ صعايده
.
زياد::انا فعلا دماغي دماغ صعايده
.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى