روايات

رواية فارس الصعيد الفصل السابع 7 بقلم ريهام محمد

موقع كتابك في سطور

رواية فارس الصعيد الفصل السابع 7 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء السابع

رواية فارس الصعيد البارت السابع

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة السابعة

غيره٢
( طب لو عندك حتت ماس ترضيها تكون مداس للناس ولا تجفلي عليها اوضه بميه ترباس حتي ممكن تاجري ليها جوزين حراس يبقي لانا غافل ولا سكران كل الفرق مبيني وبينك اني صعيدي يلعن ابو ده يوم الاكحل الي لا له اخر ولا اول الي صحيت وليقتني صعيدي)
.
.
.
.
هنا::فارس استني
.
فارس بابتسامه يحاول يخفيها ونجح في اخفائها::خير يابنت البندر
.
هنا بانزعاج:::بلاش الكلمه دي ثم اني عايزه اروح الشقه
.
فارس::عاودنا للعناد
.
هنا بخجل::والله ما عناد ولا حاجه كل الحكايه اني عايزه اروح اغير هدومي واجيب تليفوني
.
فارس::افطري الاول لان شكلك هتوجعي من طولك كمان شويه وانا هطلع اوضتي وارجع اخدك
.
هنا::اوكي بس انا اقصد ايه يعني….
.
فارس::تجاهليها خالص
.
فارس طلع السلم وساب هنا واقفه وبعد حوالي ربع ساعه خرج فارس من اوضته بعد ما غير هدومه ولبس جلابيه صعيديه سوداء وعمته كان زي الجبل بهيبته وجماله
.
فارس باستغراب::متجوليش انك لسه واجفه من ساعت ما سبتك
.
هنا::بص انا مش هرتاح لو رحت قعدت معاهم وايه دي موجوده
.
فارس بتلاعب::يعني لو كنت معاكي كان هيبجي عادي لو ايه موجوده
.
هنا بتلقائيه::ايون
.
فارس بابتسامه::ليه بجي مش اني البارد المغرور الي بتضايقي منه
.
هنا::بس انت هتوقفها عند حدها عشان انت صاحب البيت ولان لو هي اتجاوزت حدودها معايا يا فارس انا والله ما هقعد هنا ثانيه ولا هرجع تاني ابدا
.
فارس اقترب منها جدا وهمس لها::بجيتي بتجولي اسمي عادي يا بنت البندر
.
هنا::اسمي دكتوره هنا
.
فارس ازداد في قربه منها::وانا يبجي اسمي فارس بيه تعرفيها تجوليها
.
هنا::حد قالك قبل كدا انك انسان مستفز
.
فارس بأبتسامه بارده::محدش يقدر
.
هنا بخجل::طب ابعد عني بقي شويه
.
فارس::ليه خايفه حد يشوفنا ولا خايفه تقعي في حبي
.
هنا::انا مبخفش من حاجه
.
فارس ابتعد خدي مفتاح العربيه واجعدي فيها لغايه ما اكلم زياد واجيلك مش هعوج
.
هنا اخدت مفتاح العربيه وراحت وفارس نادا علي زياد
.
فارس بصوت عالي::زياادد
.
ايه بدلع::زياد مش اهنه يا ولد عمي لو عايز حاجه انا موجوده
.
فارس ببرود::الي هعوز فيه زياد ملكيش صالح بيه انتي
.
هنا اقتربت منه وامسكت طرف العبايه من عند صدر فارس::ليه مش يمكن اسد مكانه وابجي معاك وكمان تستغني عن زياد انا اقدر افهمك كويس
.
فارس بصوته الخالي من اي مشاعر سوى البرود:: انتي مستحيل تكوني معاي ابدا يا ايه انتي
.
قطع كلام فارس دخول هنا عليهم التي اندهشت من هذا الشكل لم تستوعب انه بامكانه فعل هذا انه كلبقيه وليس صلبا ولا يتأثر كبقيه الرجال كما اعتقدت
.
خرجت هنا التي كانت هنالك غصه عالقه ودمعه محتجزه في عيناها فتحت السياره ودخلت وهي تلعب في اصابعها من توترها وغيظها
.
.
دخل فارس السياره ورأئها وتحدث بمنتهي البرود::جدامك قد اي لما تخلصي الحاجات الي هتجبيها دي
.
هنا لم ترد
.
فارس::بكلمك انا اي القط اكل لسانك ولا اي
.
هنا لم ترد وتحاول ان تتحكم في اعصابها ولا تبين له غيظها
.
.
فارس قاد السياره الي مكان غير طريق شقه هنا
.
هنا::انت واخدني فين
.
فارس::بتعرفي تتكلمي اهو امال عامله فيها الفتاه الصامته ليه
.
هنا::انت مش مكسوف من نفسك
.
فارس::حسني كلامك واتكسف من ايه انا
.
هنا::لا والله امال المنظر الي شفتك فيه انت ولي ما تتسمي ايه اي ده بقي
.
فارس بفرحه داخليه في قلبه هل بدء هنا في الغيره عليه::عادي بت عمي
.
هنا بغيظ::لا والنبي بنت عمك تمسكك وتقرب منك كدا علي كدا بقي انا لو ليا ابن عم يبقي
.
فارس قطع كلامها وبصوت عالي::اوعاكي تكملي الكلمه ولا حتي تتخيلي انك ممكن تكوني في موقف زي ده مع اي بني ادم فاهمه
.
هنا:: لا والله انت بقي بتحرم علي الناس وتحلل علي نفسك منتا بتقول عادي بنت عمك يبقي المفروض كل ولاد العمل يتعاملوا بنفس طريقتكم دي
.
فارس اوقف السياره في ارضه التي بها منزله السري::كل البنات وكل الناس كوم وانتي كوم يا بنت البندر ومتقرنيش نفسك بحد يا ست البنات
.
.
هنا بتعجب::انت انسان غريب وكلامك اغرب منك بني ادم متناقض ساعات بحس انك متسلط وساعات بتبين طيبتك مش مفهوم
.
.
فارس::بكره تفهمي تناقضي ده وتعرفي مين هو فارس العربي
.
.
هنا بصوت مرهق يملائه الغيظ من تذكرها لشكله هو وايه::مش عايزه افهم حاجه منك كلها شهر وال١٠٠ يوم يخلصوا وامشي من هنا وارجع لحياتي البعيده عن الحربايه ايه ومشفش مواقفكوا الرومانسيه
.
فارس::لا اله الا الله بتجولي اني متناقض.
.
هنا كتفت ايديها::روحني بقا لو سمحت
.
.
……………….
.
زياد:: ها وبعدين كملي يا انسه جابر
.
عزه تصطنع الحزن::دكتور زياد انا مقصدش بس حضرتك ضغط عليا جدا وانا اصلا اول مره اشوف خلقتك في الجامعه وتقوم تشيلني السنه ياشيخ اتقي الله
.
.
مريم::جيتي تكحليها عمتيها
.
زياد لبس نضارته::سلام يا انسه جابر
.
ركب زياد سيارته وخرج بره الحرم الجامعي
.
.
عزه ::انا المفروض يتقطع حته من لساني
.
مريم::حته اي دا يتقطع كله يا شيخه وديتي نفسك في ستين داهيه
.
.
عزه::دانا امي لو عرفت اني شايله ماده هتفضحني مبالك لو قلتلها امي انا شايله السنه كلها دي تطردني بره البيت طردت الكلبه دي امي وانا عرفاها انا لازم اشوف حل واتصرف في الموضوع ده
.
.
مريم::وهتعملي اي يا ناصحه بقي وهو مشي وشكله خلاص ناوي يوديكي ورا الشمس
.
عزه بعزم ::هتشوفي
.
.
………………..
.
هنا بعد ان انتهت من ارتداء ملابسها وهي عباره عن فستان طويل لونه احمر وحذاء ابيض وجعلت شعرها علي هيئه ضفيره علي جانبها الايمن واخذت حقيبه عملها وخرجت
.
.
نزلت هنا من شقتها ولمحها فارس
.
فارس بصوت هامس::سبحان الذي صورك يا هنايا
.
هنا ركبت::يله عشان جلسه انهارده طويله
.
.
فارس بأستفهام::انتي مش كلتي حاجه
.
هنا::لو سمحت يا استاذ فارس لو ياريت تكرمت واقتصرنا كلامنا مع بعض جدا في حاله فتون وبس
.
تجاهل فارس كلامها ورد علي هاتفه
.
فارس::اي يا زياد حكايتك
.
زياد::هعاود بكره ان شاء الله
.
فارس::الشغل كتر والصفقه قربت وانت عارف لو مرسيتش علينا هنخسر كتير
.
زياد::يا ريس متجلجش كله هيكون تمام باذن واحد احد
.
فارس::يارب يلا سلام
.
اغلق فارس هاتفه وتابع القياده بدون ان يوجهه كلمه لهنا
.
……………….
.
ايه::تمام اكده احتمال اجي بكره الصبح خلينا بس علي اتصال سلام دلوجتي
.
.
حسن::سبع ولا ضبع
.
ايه بضحكه خبيثه::سبع يا حسن باشا
.
ضحك حسن::والله وبجيتي احسن من ميه راجل بشنبات يا غاليه وبتيجي دهب
.
ايه وهي تنظر لوالدها وتعلم مدي حبه للمال ::ترابيتك
.
..
.
.
الساعه ٦ مساءا
.
.
هنا بتعب::الحمد لله جلسه انهارده خلصت كانت طويله بس انجزنا فيها
.
فاتن ::تعبتك وياي يا دكتوره
.
هنا::انا لو مش تعبتلك هتعب لمين
فاتن::غاليه والله غاليه جوي
.
هنا وهي تبتسم لها::بقولك اي يا فاتن هو انا ممكن اسالك سؤال
..
فاتن::معجوله عاد اسألي من غير استأذان
.
هنا::هي الي اسمها ايه دي مخطوبه
.
فاتن::لا كل ما يتقدم لها عريس ترفض وابوها مش معارض فافارس قال انه ملهوش صالح
.
هنا::اشمعنا فارس يعني يقول كدا
.
فاتن::فارس كبير الدار يا هنا وكبير البلد كلها مفيش لا صغيره ولا كبيره الا وله علم بيها وبيجدم نصايح ويساعد الكل طب تعرفي انه جوز نص بنات البلد وبيتكفل بعلاج وتعليم ناس كتير جوي
.
هنا بأبتسامه::ربنا يكرمه ويبارك فيه
.
فارس ::اللهم امين والله الواحد محتاج الدعوه الحلوه دي
.
هنا::انت ازاي تدخل كدا من غير استأذان وعلي اتنين بنات كمان
.
فارس::فين دول
.
فاتن::فارس عيب عليك
.
فارس::طيب يا ست فاتن يلا عشان العشا جاهز
.
فاتن حركت الكرسي الخاص بها بمساعده لبني::ماشي هروح اغير خلاجاتي الاول
.
.
هنا بتلم حجاتها::علي فكره خلال اسابيع قليله او ايام معدوده و فاتن هتقدر تتحرك بعدها هتحتاج مستشفي كويسه عشان تعمل لها جلسه او جلستين وبعدها هترجع طبيعيه بأذن الله
.
فارس بحب::مش عارف اشكرك كيف ولا اعطيكي حقك مظبوط
.
هنا بصت في عنيه::انا مش محتاجه حاجه خالص انا بعالج اختي…يله سلام عليكم
.
فارس بأستغراب::علي فين العزم
.
هنا::هروح شقتي
.
فارس بحده::لا والله ومين جالك علي اكده
.
هنا::قالي اي هو انا هحتاج استأذان عشان اروح شقتي
.
فارس قرب منها::بصي يا بنت الناس روحه لشجتك ممنوعه في الوقت ده مش ضامن الحيوان ده ممكن يعمل اي انتي هتجعدي اهن معززه مكرمه
.
هنا بغيظ::ااه بأماره اني اتطردت قبل كدا من هنا
.
فارس وهو ينظر لعيناها::محدش يجدر يقربلك يا ست البنات
.
هنا تاهت في عينيه السوداء التي تحتوي الحده والغموض في نفس الوقت::انا مبحبش اتقل علي حد
.
فارس::ده بيتك ومكانك
.
.
سعاد دخلت عليهم::الوكل جاهز يا
.
قطعت سعاد كلامها بأستغراب من وقفه هنا وفارس
.
فارس نظر لها ::جاي يا خاله
.
.
هنا اخذت نفس عميق::انا محتاجه اشم هوا
.
فارس ::ناكل لجمه تصلبي بيها طولك الاول انتي مكلتيش حاجه طول اليوم وانتي بجيتي كيف عود القصب اكده
.
هنا ::نعم نعم لا والله انا قمر زي مانا يا استاذ فارس ولا انت مش شايف الي ما تتسمي الي اسمها ايه دي عامله زي البرميل
.
فارس بضحكه::الله عاد وانتي مالك ومال البنيه
.
هنا بغيظ::ملييش
.
خرجت هنا بره الاوضه وسابت فارس بيضحك عليها وعلي هبلها
.
.
………………..
.
.
سعاد وهي واقفه في المطبخ مع لبني::والله يا لبني الموضوع فيه أنه مش معجول وجفتهم دي فارس اصلا عيونه فضحاه
.
لبني::بجي فارس بيه ممكن يحب في يوم ويتجوز
.
سعاد::يسمع من بجك ربنا والبنيه كيف لهطه الجشطه
.
لبني::عجايب يا ولاه
.
ايه دخلت عليهم وادعت الطيبه::بتتحدتو في ايه يا خاله سعاد
.
سعاد::عن الدكتوره هنا
.
ايه بغيظ::ليه سيره بنت المركوب دي
.
لبني::ليه بتغلطي فيها يا ست ايه
.
ايه بنرفزه::مسمعش حسك ومتنسيش مكانك اهن
.
سعاد::عيب يا ايه دي واحده مننا لبني طول عمرها معانا وعشره عمر
.
ايه ::والله بعد اكده كل واحد يحفظ مجامه
.
خرجت لبني من المطبخ وهي تكتم بكائها
سعاد::ميصحش الي عملتيه ده يا ايه دي في سن امك الله يرحمها
.
ايه لم ترد عليها وخرجت هي كمان
.
.
………………
.
فاتن::يا عم حسن مش اكده اكيد انت فاهم غلط
.
حسن بخبث::افهم غلط كيف وهي لازجاله يا بتي اكيد لفت شباكها حوليه
.
فاتن::هنا متعملش اكده ثم هي طيبه جدا ويارب يكون في نصيب ليهم في بعض
.
حسن::وانا الي كنت فاكرك هتجولي لا يا عمي فارس ميخدش غير بت عمه ايه اليتيمه الي ملهاش حد من بعدي غيركم
.
فاتن::يا عمي ايه احنا عمرنا منفرط فيها ولا فيك بس النصيب والقلب وما يريد وفارس مش عيل صغير عشان نختارله
.
.
حسن::بس انتي تجدري تكلميه انتي عارفه غلاوتك عنده دي ايه طيبه
فاتن بفتور::الي عايزه ربنا هيكون
.
..
…………………
.
لبني وهي جالسه علي كرسي في الجنينه لمحتها هنا
.
.
هنا::داداه بتعملي ايه هنا
.
لبني تمسح دموعها::ولا حاجه يا بتي بشم هوا
.
هنا::طب بتعيطي ليه
لبني تمسح عيناها::فين البكا ده انا بس عيني وجعاني شويه
.
هنا قعدت جنبها::هعمل نفسي عبيطه ومصدقه واقولك احكيلي لاني كمان عايزه اعيط
.
لبني::واه ليه اكده
هنا::الحربايه الي جوه مضيقاني
.
لبني::تجصدي ايه
.
هنا::وانتي عرفتي منين بقي اني هي الحربايه الا اذا انتي كمان شيفاها كده
.
لبني::كلامها يسم البدن ومتجنعره ومغروره
.
هنا::ولا تهمك يا داداه ثم اني مش متعوده عليكي مكشره وبتعيطي وهي اصلا متستهلش
.
لبني::الله يحفظك يا بتي ويجعلك من حظه ومن نصيبه
.
هنا::وهو مين ده بقي
.
لبني::زينه الرجال الي يستاهلك
.
هنا ابتسمت
.
.
………………..
..
فارس جلس مقدمه السفره
.
فاتن::هنا مشت ولا ايه
.
فارس::لا في الجنينه
.
ايه ::اي اتحسبت علينا ولا ايه دي جاعده في القصر وكانه بيتها
.
فارس بغيظ::مانتي جاعده فيه برضوا كأنه بيتك وهو بيتي انا يا ايه
.
حسن بأحراج::اي يا فارس انت كده بتهيني انا يا ولدي
.
فارس::مفيهاش اهانه يا عمي بس انا جايل لبتك جبل اكده اني بس الي اجول مين يجعد ومين ميجعدش بس هي بتنسي
.
ايه::فارس انا….
.
فاتن::خلاص يا جماعه فارس اخوي ميجصدش حاجه ويلا بسم الله
.
دخلت لبني عليهم وهي تسند هنا
.
راها فارس وهب مسرعا كلصاعقه فما خطب جنيته الصغيره ما بها هكذا تبدو زابله
.
امسكها فارس بلهفه ::مالك يا ست البنات فيها ايه يا خاله لبني
.
لبني ::والله يا ولادي كنا جاعدين سوا وجعت من طولها
.
هنا بتعب::دي دوخه بسيطه بس عشان مكلتش حاجه انا كويسه انا دكتوره وعارفه
.
فارس بغضب::خاله سعاد ناوليني مفتاح عربيتي والشال من اوضتي لو سمحتي
.
سعاد::امرك يا ولادي
.
…………….
.
.
زياد قاعد في البلكونه وبيقرا كتاب لقي تليفونه رن
.
زياد::الو مين معايا
.
عزه::دكتور زياد انا عزه
.
اندهش لسببين الاول كيف عرفت رقم هاتفه والثانيه لما اتصلت به وفي هذا الوقت
.
استعاد رابطه جشأه::خير يا انسه جابر في حاجه
.
عزه بغيظ تحاول ان تداريه بنبره صوت هادئه::يا دكتور لو سمحت انا محتاجه اكلم حضرتك
.
زياد::احنا بينا كلام اي
.
عزه::احنا بنا مستقبل هيضيع بسبب شويه كلام سمعتهم وانا مقصدش انا بس لما بتعصب مبتحكمش في لساني
.
زياد::وبعدين
.
عزه::انا لاول مره في حياتي بقول اسفه وبقولها لحضرتك
.
زياده::وايه كمان
عزه::انا لساني طول شويه بس كرم اخلاقك هيخليك تنسي ونبدء صفحه جديده
.
زياد::هااا وبعدين
.
عزه::لا انا مبحبش البرود ومتتكبرش عليا دانا بعتذرلك انت هتستعبط وتسوق فيها ولا ايه
.
زياد::سلام
.
اغلق زياد المكالمه
.
عزه::يا ايامي السوده والهباب ولساني الي هقطعه
.
اميمه والده عزه::خير عملتي ايه تاني
.
عزه::والنبي يا حاجه اقعدي انت كدا واتفرجي علي خيبتي من بعيد عشان انا مش ناقصه
.
.
…………………….
.
ستوووووووب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى