رواية فارس الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء الرابع
رواية فارس الصعيد البارت الرابع
رواية فارس الصعيد الحلقة الرابعة
نا حاولت جمع قوتها واظهار صوتها الثابت
.
هنا::مين؟؟.
.
فوزي بسخريه::افتحي يا هنا انا عمك
.
هنا فتحت الباب وجدت عمها الدكتور فوزي::غريبه جاي في وقت زي ده ليه يا عمي
.
فوزي ببرود::وانا هجيلك في وقت زي ده ليه كل الحكايه اني كنت في الدوره شهريه للمستشفيات الخاصه بينا هنا وافتكرتك فقلت اجي اكل حاجه واستريح شويه قبل مامشي مش جيت عشان سواد عيونك ولا حاجه
.
هنا بشمئزاز من كلامه::المتوقع منك ..انا داخله انام عندي شغل بدري
..
.
.
في الصباح استيقظت هنا ونظرت في ارجاء الشقه فلم تجد اثر لعمها فعلمت انه رحل بدات تتجهز لعملها وهي تدعو ان تجمعها الصدفه بفارس اليوم حتي تعتذر له
.
هنا وهي ترتدي ملابسها::يارب يارب انا عارفه اني غلط في حقه بس هو برضوا مستفز جدا عشان انا كدا زودتها معاه
.
سكتت هنا شويه وبعدها::انا اصلا الي من ساعه ماجيت هنا وانا في خناق معاه زي ميكون بينا طار معرفش ليه
.
انهت هنا ارتداء ملابسها وهي عباره عن جيبه سوداء للركبه ضيقه قليلا وبلوزه حمراء وحذائها الابيض وقررت ترك شعرها الحريري الطويل جدا منسدل علي طول ظهرها واخذت حقيبه عملها وذهبت ::يارب اقبله واعتذره بدل الذنب الي حاسه اني شيلاه ده
.نزلت هنا من شقتها وهي في كامل اناقتها واستعدادها للعمل
.
جاره في نفس المبني التي تسكن فيه هنا::اباي علي السحنه من صباحيه ربنا
.
هنا ::عفوا انتي بتكلمينيالست::ايوه بكلمك صنجه اياك
.
هنا باستغراب::وحضرتك بتكلميني كدا ليه
.
الست بسخريه::اتحشمي في خلقاتك ومحدش هيكملك اكده
.
دخلت الست الي شقتها واغلقت الباب في وجه هنا التي كادت ان تنفجر من الغيظ::اي ده
.
.
ذهبت هنا الي قصر العربي وهي تشتعل من الغضب
.
.
………….
.
فارس استيقظ من النوم وجلس علي سريره ::يارب انا لبتاع حب ولا كلام عيال ملازقه عايز ابعد عنيها في الحقيقه تجيلي في الحلم
.
نهض فارس وانهي روتينه الصباحي ونزل لاسفل بهيبته ورجولته الظاهره علي ملامحه
.
.
.
دخلت هنا القصر في نفس الوقت الذي نزل فيه فارس
راي فارس ملامح وجهها الذي احمر من شده الغضب ولكنه قرر تجاهلها
.
هنا بعد ان اخذت نفس عميق::علي فكره في حاجه اسمها صباح الخير
.
.
نظر فارس لها ولكنه لم يرد عليها
.
اقتربت منه هنا ::علي فكره برضوا انا بكلمك
.
فارس بصوت بارد وحاد::مش بينا كلام انتي الي بينك وبين دخولك القصر ده هو علاجك لفاتن غير اكده ملناش صالح بيكي
.
هنا تحاول تجاهل كلامته فهي تعلم انها اخطات وعليها تحمل خطأ لسانها::بص انا اسفه بسبب كلام امبارح الي قلته انا كدا دبش وساعات بقول كلام مقصدوش
.
فارس بحده وغضب يحاول اخفأه:: والله لسانك الدبش ده يجي عندي ويقف انا مش عيل صغير وسامحتك علي غلطك فيا كتير لانك ضيفه وواجب الضيف اكرامه يابنت البندر
.
.
هنا بغيظ::انا اسمي الدكتوره هنا مش بنت البندر واعتقد ان انا اعتذرت بس انت الي معناد
.
مسكها فارس من معصمها بعد ان القي نظره مطولها عليها وعلي ما ترتديه وسحبها خلفه وركب هو وهي سيارته التي قادها بسرعه الي وجه لاتعلم بها هنا
.
.
هنا بستفسار::يا استاذ حضرتك وا…..
.
قطعت هنا كلامها عندما وجدته يقف تحت شقتها
.
هنا بدهشه::جايبني هنا ليه
.
فارس وهو ينظر امامه وبصوت خشن وقوي::خمس دقايق تغيري الهباب الي لابساه ده
.
هنا::مين سمحلك تعلق علي لبسي
.
فارس بصوت عالي وحاد::مش عايز مناهده يلا
.
هنا نزلت من السياره بسرعه
.
.
فارس بغضب::شكله هيبقي مرار طافح عليك يابن العربي
.
.
هنا بعد ان بدلت ملابسها لبنطلون من القماش الاسود وبلوزه بيضاء
.
نزلت وركبت السياره بغضب::ممكن افهم دلوقتي اي الي حصل ده ومين سمحلك تعلق علي لبسي لا وكمان تخليني اغيره
.
فارس وهو يدير السياره ::خلاقاتك الي كنتي لابساها دي مشفهاش علي جتتك والا قسم بأيات اللله ميكون خير ليكي يابنت البندر وده مش تحذير ده تهديد ونشوفيه دماغك دي مش هتنفعك معاي
.
هنا باستغراب::انت بتتكلم كدا ازاي
.
فارس لم يرد عليها
.
.
وصلوا قدام القصر
.
فارس::انزلي
.
هنا بغيظ وهي تفتح باب السياره::انسان مستفز
.
.
…………
ايه كانت بتبص عليهم من شباك اوضتها::والي خايفه منه هيحصل بس مبقاش بنت حسن العربي لو ما وريتك النجوم في عز الضهر
.
.
.
.
…………………
.
فوزي::الله مانا قلتلك يا مدحت هي مش موافقه علي الجواز وهي مش عيله عشان اجبرها هنا قويه ومبتخفش
.
مدحت دكتور اطفال يعمل في نفس المستشفي وهو شخصيه طيبه وبيحب هنا ::يا دكتور فوزي حضرتك عمها واكيد ليك تأثير عليها
.
.
فوزي وهو يقلب في اوراق ويرد بدون اهتمام::انت شايف نفسك مناسب لعيلتنا
.
مدحت::انا اكيد هناسب عيلتكم بس اعتقد حضرتك المفروض السؤال هل انا مناسب لدكتوره هنا او لا والاجابه حضرتك هتعرفها لو حصل نصيب
.
فوزي ببرود::طمعان في ايه
.
مدحت باستغراب::طمعان …طمع اي الي بتتكلم عنه
.
فوزي بحده::اسمع يا مدحت انت دكتور شاطر بس عينيك عليت قووي هنا انا الي هقرر امته تتجوز ولمين وازاي هنا مش بس دكتوره وجميله لا دي عندها ملايين يعني مطمع لاي حد واعتقد انك فاهم
.
مدحت بحده ::حضرتك انا دكتور محترم واكيد مش هتجوز هنا عشان طمعان في فلوسها زي ما بتقول الظاهر اني غلط لما اتكلمت معاكرحل مدحت وهو غاضب من اتهام فوزي له بلطمع
.
فوزي وهو يشعل سيجاره::ياريت كان ليا ابن تاني وانا مش اضيع الكنز ده مني
.
.
.
……….
فاتن::انا حاسه بتحسن كبير جوي
.
هنا ::١٠ ايام بس وظهر التأثير ده ان شاء الله مش هنكمل حتي ١٠٠ يوم وهتكوني كويسه يا فتونه انتي عندك عزيمه
.
لبني::ربنا زرع في يدك شفاها يا بتي
.
هنا::والله يا داده نص الانجاز ده فاتن ليها جزء فيه لانها متقبله العلاج كويس
.
فاتن بحزن::تفتكري يا هنا هقدر اقوم علي رجلي مره تانيه ولا هفضل قاعده اكده طول عمري
.
هنا بأبتسامه::انتي هتقومي يا فتونه زي الحصان ان شاء الله وكمان ياستي هيجيلك فارس علي حصان ابيض وتجوزي واحضر فرحك اي رايك بقي
.
فاتن ضحكتك::انا عندي الفارس
.
هنا بغمزه::يا واد يا جامد مين الفارس بقي
.
فاتن ضحكتك ::هههههههه الفارس هو فارس اخوي ربنا يخليه ليا
.
هنا باحراج::افتكرت حد تاني ..علي العموم انا همشي بقي واشوفك كمان يومين
.
فاتن::هتوحشك جوي جوي
.
هنا وهي تضم فاتن::وانا هتوحشك جوي جوي
.
.
.
.
.
……………………
فارس::زياد انا هروح ابدل خلقاتي عشان هروح القاهره خلي عينك وسط راسك لغايه لما اعاود
.
زياد::انت تؤمر يابو الفوارس
.
ركب فارس سيارته واتجه لمنزله الخشبي وارتدي بدله سوداء بدون كرافيت وفتح اول ازارار القميص وصفف شعره الاسود بمهاره وهندم دقنه فكان يبدو كأبطال السينما بل افضل منهم بعضلاته البارزه ومظهره الرجولي الذي يسحر اي احد
.
ركب سيارته السوداء وانطلق الي القاهره حتي يتابع اعماله هناك وهو في الطريق تذكر كلام فاتن ان هنا ستسافر هي ايضا الي القاهره
.
فارس::هتروح كيف دي وهي متعرفش حاجه عن الموصلات اهنه وكمان الوقت اتاخر
.
……………….
كانت هنا واقفه وهي ترتدي فستان من القماش لونه اصفر طويل ونظارتها الشمسه ::اي البلد دي هو مفيش هنا اوبر
.
.
فارس::مالها البلد دي احسن من غيرها
.
هنا بدهشه ::انت
.
فارس بلهجه مصريه::ايوه انا اي خضيتك
.
هنا بدهشه وواضحه::طب ازاي فين الجلبيه والعمه
.
فارس ابتسم ابتسامه خفيفه::اركبي وبلاش كلام كتير
.
هنا ::احمم اركب ليه يعني بعدين هو امر لما تقلي اركبي هركب ثم ان سكتنا مش واحده
.
فارس::دماغك عمرها ما هتتغير ناشفه كيف الحجر
.
نزل فارس وركبها العربيه وركب جنبها
.
هنا بذهول:: طيب قولي الاول مش انت اخو فاتن
.
فارس وهو يرتدي نظارته السوداء::تقصدي انا فارس العربي ااه يا بنت البندر انا هو
.
هنا::فهمني بقي ازاي حالك اتبدل كدا
.
فارس وهو يدير السياره::مش كل بلد وليها سيلوها برضوا ولا ايه
.
هنا::وانت بقي سيلوك اي دلوقتي
.
فارس::رايح القاهره عندي شويه شغل واكيد مش هروح بلجلابيه والعمه .بعدين ليه الاساله دي كلها المفروض تشكريني لاني اخدتك معايا ورحمتك من الموصلات وانتي شكلك عيله فرفوره اكده ومش تستحملي سفر ٣ ساعات
.
هنا::اشكرك ليه هو انا غصبتك توصلني
.
فارس وقف العربيه فجأه::انزلي
.
هنا بدهشه::نعم
.
فارس::قولت انزلي اي اطرشتي
.
.
هنا::انت انسان عديم الذوق الحق عليا من الاول اني ركبت معاك و…
.
كانت هنا ستفتح الباب ولكن تفأجات بانطلاق فارس بلسياره مره اخري
.
هنا بحده::انت بتعمل اي انت بتهزر.
فارس ببرود::انا بوصلك بس لاني دي من عادتي مش غصب ولا حبآا في مساعدتك ده واجب واي حد مكاني هيعمل اكده
.
هنا كتفت ايديها::لو سمحت مش تتكلم معايا تاني لحد ما نوصل لانك مستفز
.
……………….
.
اميره::بقولك اي يا جيجي هنا جايه انهارده وانا عيزاكي تمسكي الشفت بتاعي بليل عشان هخرج معاها وكدا
.
جيجي:: موافقه يا ستي وابقي سلميلي عليها وقوللها انها وحشاني جدا
.
مدحت دخل عليهم ::هي دكتوره هنا جايه انهارده
.
.
اميره::ااه بس هترجع تاني شغلها
.
مدحت يحدث نفسه””كويس علي الاقل اعرف اكلمها هي””.
……………..
.
.
فارس سايق العربيه وهنا قاعده مكتفه ايديها وضاربه بوز
.
هنا شغلت اغاني
.
وفارس قفله
.
هنا::انا مبحبش الجو ده
.
فارس ببرود::عربيتي وانا حر فيها
.
هنا::انا راكبه فيها يبقي تحترم وجودي
.
رجعت هنا شغلت اغاني واغنيه لعمرو دياب بتاعت “”انت مغرور انت معدوم الشعور””
.
.
هنا بهمس::الاغنيه متفصله عليه سبحان الله
.
فارس::انا مبحبش المطرب ده
.
هنا بعناد::انا بحبه
.
فارس بتأفف:: اباي مهدخلش معاكي في جدال ممنوش فايده
.
.
……………..
.
.
زياد دخل القصر بعد ما انهي شغله::امااه… يا جماعه يلي اهن انا واقع من الجوع
.
.
ايه بخبث::سلامتك من الجوع ١٠ دقايق والوكل يكون جاهز
.
زياد ببرود::معيزش منيكي حاجه امي هتجهزلي
.
ايه ::جرا اي يا زياد عادي انا بت عمك يعني اجهزلك واكلك عادي
.
زياد::معايزش منيكي حاجه يا ايه
.
ذهب زياد وترك ايه تغلي من الغيظ::حتي انت يا زياد واما نشوف اخرتها اي
.
.
…………………
.
وصل فارس وهنا القاهره
.
فارس::هتنزلي فين
.
هنا ::نزلني في اي مكان
.
فارس ::يعني اي مكان دي
.
هنا::فتحت باب العربيه خلاص هنزل هنا
.
نزلت هنا من العربيه.
فارس نظر لها قليلا ثم انطلق بلسياره::مجنونه
.
.
دخلت هنا بوتيك ملابس كبير وسالت الموظفه ::لو سمحتي اماني فين
.
الموظفه::استاذه اماني في مكتبها
.
ذهبت هنا الي اماني وفتحت الباب
.
هنا::اماني انا جيت و انا مضايقه
.
اماني هي صديقه هنا وعندها محل ملابس كبير تعرف هنا لانهم كانت جارتهم قبل انتقالهم وقبل موت اهل هنا عندها٣٦ سنه متجوزه ومستقره في القاهره وللصدفه هي ايضا صديقه فارس وعائلته
.
اماني::خير ودي داخله بدل ما تسلمي عليا
.
هنا ::مش وقته يا ستي انا مضايقه ومحتاجه اتكلم
.
.
. ………….
فارس في شركته::خلاص كدا يا مروان الاوراق دي كلها رجعتها كل الاوراق الباقيه جهزها لاني همشي بعد بكره او بكره بلكتير ومحتاج اخلص كل حاجه
.
باسم::تمام يا فندم
.
.
…………………….
.
اماني::ادعي عليكي ولا اقوم اضربك ولا اعمل اي هتفضلي دبش ومدب كدا لحد امته يا شيخه
.
هنا::هو الي مستفز واضطرني اقول كلام مش عايزه اقوله
.
اماني::واسمه اي بقي
.
هنا::فارس
.
اماني::هنا بعد الي حكتيه ده كلوا خلي بالك لانه في الاول والاخر راجل وصعيدي يعني مش من سهل تغلطي فيه بلكلام وكمان انتي بتقولي انه كبير البلد يعني خلي بالك قوي
.
.
هنا::ميقدرش يعمل حاجه دانا كنت بهدلته
.
اماني ::انتي جيالي ليه يا بت انتي جايه تفقعي مرارتي
.
هنا::اووف منك مبستفدش حاجه منك
.الباب خبط……..
.
اماني::ادخل
.
دخل فارس
.
اماني بأبتسامه::فارس ازيك اتفضل
.
هنا وهي فاتحه عينيها من الصدمه ::انت ….هو وانت بتراقبني ولا اي
.
اماني::تعاله يا فارس متخدش علي كلامها
.
فارس قعد بكل هيبه وتقل الرجال::عامله اي يا اماني والبنات الحلوين
.
اماني بأبتسامه::الحمد لله طولت الغيبه المره دي
.
فارس::مشاغل بقي
.
.
هنا ::فهموني اي الي بيحصل هنا عشان ماتجننش
.
…………………
.
.
ايه::ورحمه امي مهخليها تتهني وهطربقها فوق راسها هي والمشلوله الي كانت السبب في دخولها البيت
.
حسن بحده::الي عرفته انها ركبت معاه الطريق كله للقاهره
.
ايه بغيظ::بت المركوب بس هنشوف ياني يا هيا
.
.
امسكت ايه التليفون واتصلت برقم
.
ايه::هي هتيجي كمان يومين عايزاها تخرج من البلد بفضيحه او تخرج وهي متحمله بين اربعه
.
.
.
.
……………….
.
زياد::لازم اسافر عندي بكره اجتماع في الجامعه ولا نسيتي ان ابنك دكتور فيها ولا اي يامه
.
سعاد::روحتك للقاهره دي بتقبض قلبي في كل مره
.
زياد::وكل مره برجع بسلامه والحمد لله بلاش خوفك ده بس يله سلام عليكوا
.
فاتن::خلي بالك من نفسك يا زيادزياد::حاضر يا ست البنته
.
…………………هنا بأستغراب::يا سلام يعني انا بتعامل مع الانسان ده بقالي اكتر من سنه وده بسببك انتي
.
….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)