رواية فارس الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء الرابع والعشرون
رواية فارس الصعيد البارت الرابع والعشرون
رواية فارس الصعيد الحلقة الرابعة والعشرون
الحلقة الثانية-الجزء الثاني
#فارس_الصعيد
(والشمس قد قسمت نصفين نصف لي ولها….النور في وجهها والنار في كبدي….)
.هنا حاولت تمالك نفسها مما سمعته من طفلها وكيف هي حياته في المدرسه وما يعانيه ولكنه اتخذت قرار بعدم اخبار فارس بأي شئ هي لما تعتاد علي ذلك ولكن هذا الموقف لن يتساهل فيه فارس وهي لا تريد تعقيد الامور اكثر
.
.
.
هنا بأبتسامه::سيف يا حبيبي اطلع غير هدومك وخلص الي وراك عشان تتغدي مع اخوك وانسي الي حصل تمام
.
.
سيف ::حاضر يا ماما
.
………………………..
عزه وهي تقبل ابنتها بشغف وحب ::حبيبت قلبي القمر السكر المكرر
….
قمر ::يا مامي ابعدي بقي انتي بتوجعيني
.
اميمه::ربنا يصبر بنتك عليكي
.
سعاد::تعالي يا قمر لحضن تيته
.
قمر لبت نداء جدتها
.
عزه بحزن::اخص عليكي يا قمر انا هقول لبابا عليكي
.
صعدت عزه غرفتها بانزعاج
.
قمر بحزن::انا بحب مامي ومش عايزه ازعلها
.
اميمه::هي مزعلتش يا حبيبتي يلا روحي لداده لبني تجهزلك اكل
.
قمر::حاضر
.
سعاد::هكلم زياد
.
اميمه::فعلا لازم تقوليله
.
…………………….
.
دخل فارس للبيت ووجد عائلته الصغيره جالسه امام التلفاز
.
.
فارس::مساء الهنا
.
اسرع سيف ورعد لحضن والدهم
.
نظرت لهم هنا بأبتسامه ::مساء النور
.
.
عاد الاطفال لجلوس امام التلفاز اما فارس اقترب من هنا وحاوط خصرها ::مساء الهنا والجمال والعسل كله الي مالي حياتي ومنور دنيتي
.
.
هنا::فارس اتلم
.
فارس::بحبك
.
هنا::وانا بموت فيك يا سي فارس وابعد بقي عشان الولاد
.
ثم قالت بصوت عالي ::انا هحضر لكم الغدا
.
.
فارس جلس مع اطفاله::عاملين اي وحاسين بأيه وانتو وجفينلي زي اللجمه في الزور يا حبايب بابا
.
.
في المساء
..
عزه ببكاء::يا زياد كل مافي الموضوع اني بس بحب قمر قووي
.
.
زياد بيحاول يهديها::يا حبيبتي عارف بس انتي مزوداها شويه يعني فاكره اول ما اتجوزنا
.
.
Flash back
.
.
عزه بتأفف::يا زياد يا حبيبي ده اسمه شهر عسل مش لزقه عسل انت لازقلي بقالك اسبوعين والله يا حياتي عارفه انك بتحبني بس سبني اتنفس شويه
.
.
زياد::بجي كدا يا مدام العربي طيب انا هبعد عشان تعرفي تتنفسي
.
.
اقتربت منه وحاوطت ذراعه ::انا اسفه بس انا مش هطير منك والله وانا مراتك يعني هروح فين غير ليك يا بيبي
.
.
زياد::بيبي دلع الماصخ ده
.
عزه::خلاص بقي يا عم متحبكهاش امال
.
زياد حضنها::يا لهوي علي طول لسانك
Back
.
.
زياد::افتكرتي يا ست الحسن والجمال
.
عزه بأحراج::بص هو افتكرت نص نص
.
.
زياد::عزه جومي حطيلي اتعشي احسنلك وعشان اخدك للبنت
.
.
عزه::حاضر
………………………….
.
ايه::وقسم بلله ما هسكت انا سكت كتير يا بوي وجه الوقت خلاص عشان انتقم لرميتنا دي
.
.
حسن الذي بدأ المرض والضعف يأكل جسده::اهدي بجي يا بنتي وخليني اموت وانا مرتاح في اخر ايامي
.
.
ايه::عشان اخليك ترتاح في اخر ايامك لازم ارجعلك حجك يا بوي وهتشوف مين هي ايه حسن العربي
.
……………………..
.
في المساء كانت هنا ترتدي قميص ابيض يصل لركبتها وتركت شعرها الطويل جدا خلف ظهرها
.
.
فارس::بسم الله ما شاء الله جمر متجوز جمر
.
هنا::الله يعزك يا فروستي
.
فارس ::فروستك علي اخر الزمن فروستك
.
هنا ابتسمت::انا هروح اشوف الاولاد وارجعلك
.
فارس سحبها من شعرها بلطف::رايحه فين يا حبيبه جوزك
.
هنا::اشوف الاولاد قبل ما يناموا
.
فارس::ااه تشوفي الاولاد ماشي بس بلبسك ده
.
هنا::دول عيالي يا فارس
فارس::دول مش عيال دول رجاله وعودي نفسك ان لبسك يكون جدامهم ميظهرش منك حاجه
.
هنا::فارس انا بدأت اتخنق
.
فارس تركها::تتخنجي …..انا عشان بحبك ومجنون بيكي وبغير بغير يا هنا بجيت بخنجك
.
.
هنا::انا مقدره ده كلوا ومبسوطه بيه بس متوصلش لدرجه ولادي
.
فارس::عشان ولاد وعشان خايف عليهم قبلك انت ليه مش قادره تفهمي قصدي ايه
.
هنا وضعت عليها روب طويل وخرجت::مش عايزه افهم
.
بعد ان خرجت فارس حطم المرأه التي امامه من شده غضبه
.
عندما سمعت هنا الصوت اغمضت عيناها من شده الحزن
………………
.
.
رعد::انا هقفل في الماده دي سهله جدا
.
سيف::حرام عليك الرياضه من سهله بلعكس العلوم اسهل منها
.
دخلت عليهم هنا::انتو لسه صاحيين ليه
.
سيف ورعد استغربوا فهذه اول مره امهم ترفع صوتها بهذا الغضب معهم
.
.
سيف::مستنيين لما تيجي الاول يا ماما ونقولك تصبحي علي خير
.
هنا تمالكت غضبها وقبلت رأس اولادها::تصبحوا علي خير يا فرسان ماما يلا ناموا
.
.
اغمض الاولاد اعينهم استعداد للنوم وخرجت هنا الي الصاله فتحت التلفاز وجلست امامه بغضب
…………………………
.
.
عزه وهي تضم بنتها::مامي بتحبك يا قمر
.
.
قمر ذات الاربع سنوات::وانا بحبك قوي يا مامي جدا جدا
.
عزه قبلت بنتها بشوق::حبيبه مامي
.
.
زياد::وبابا ملهوش نصيب
.
.
ابتعدت قمر عن والدتها وذهبت لحضن والدها وضمته مع قبله صغيره علي خده::انا كدا خدت نصيبي من بنتي اما مراتي لسه …..(غمز زياد لعزه)
.
.
عزه::قليل الادب وسعاد مش ربتك
.
.
زياد::يابت امسكي لسانك جدام بنتك
.
.
عزه::يا قمورتي هتيجي تنامي في حضن مامي انهارده
.
.
زياد بسرعه::لا
.
.
قمر::لا يا ماما انا بحب اوضتي وعايزه انام فيها
.
.
امسك زياد ابنته ووضعها بحنان علي سريرها::طيب تصبحي علي خير يا قمر بابا
.
قبلتها عزه::احلام سعيده يا قلب مامي
.
.
بعد ان نامت قمر سحب زياد عزه وخرجوا::بجي تجولي مش هتنامي في حضن مامي يا قمورتي وانتي عارفه ان حضن مامي ده ليا انا وبس
.
.
عزه::بناغشك يابو قمر يا قمر يا حلو انت
.
.
ابتسم زياد علي طفوليه زوجته التي يعشقها .
.
.
.
.
الساعه ١١
.
كان فارس في الغرفه يكاد يفقد عقله من تأخرها ::بتضغط علي اعصابي وهي عارفه ان اخره ده علي راسها هي
.
.
هنا كانت تقاوم النوم وهي جالسه امام التلفاز ولا تهتم له
.
.
بعد ربع ساعه خرج فارس من غرفتهم يبحث عنها
.
.
وجدها بحالتها هذه امام التلفاز حاول اخفاء حبه وابتسامته علي شكلها وذهب لها بعقده حاجبيه
.
.
فارس بصوت بارد::من امته وانتي بتسهري بره اوضتك
.
.
هنا::من انهارده
.
.
فارس::اتعدلي في كلامك يا هنا مش عايز ازعلك
.
.
هنا وقفت في غضب::وانت كدا مش زعلتني
.
.
امسكها فارس من ذراعها::جصري حسك
.
هنا تحاول ابعاد يده::سيبني يا فارس اهدي شويه وبعدها هطلع الاوضه
.
.
فارس::مش سايبك يا هنا مش لاقيكي علي باب جامع انا عشان لما تجوليلي سيبني اهدي مع نفسي اسيبك نفسك دي تهمني وانتي تهمي قلبي
.
هنا نظرت له وعيناها مليئه بلدموع
.
فارس بحزن::ابوس علي يدك بلاش النظره دي
.
هنا ابتعدت عنه::انا طالعه
.
امسك فارس شعره بعصبيه ::غبي وعصبيتك اغبي منك
.
.
………………
.
انتهي يومهم بنوم هنا وهي تحاول الا تبكي وفارس الذي نسي النوم زيارته هذه الليله
.
.
في الصباح بعد رحيل فارس والاولاد قررت هنا الذهاب للمدرسه نصف ساعه حتي تري ماذا يحدث ما ابنها سيف
ارتدت فستان الي بعد الركبه لونه ابيض وحذاء ابيض وجاكت احمر ونظارتها التي تخفي نص وجهه
دخلت المدرسه ورحب بها المدير بحفاوه كبيره
.
المدير::اتفضلي يا مدام فارس اهلا وسهلا
.
هنا::شكرا بس انا جايه لحاجه تانيه غير ترحيبك ده يا استاذ
..
المدير:: ماجد استاذ ماجد….اتفضلي
.
.
هنا::سيف ابني
……………
زياد::الله متهدي يا فارس اهدي شويه من الصبح وانت عصبيتك بطلع نار
فارس::مهو لما الاجي الاهمال ده كلوا في الشغل يبجي مينفعش اسكت
.
زياد::لا يا راجل الشغل برضوا
.
فارس::مضايق وحاسس اني هموت حد
.
زياد::طيب ابعد انت عن الشغل انهارده روح اهدي وانا هخلص الدنيا هنا وانت شوف هتخلص زعلك انت والمدام ازاي
.
.
فارس::وعرفت منين ان سبب زعلي مراتي
.
.
زياد::عيب عليك داحنا اخوات وبعدين باينه في عينك الي مدجتش طعم النوم
.
رن هاتف زياد وكان السائق الخاص بهنا فستغرب جدا
.
زياد::انا هرد علي عزه
.
خرج زياد مبتعدا عن مكان فارس ورد علي الهاتف::الو
.
.
السائق::استاذ زياد انا بتصل بيك عشان انا حاسس ان في كارثه هتحصل
.
زياد بتوتر::خير
.
.
السائق::مدام هنا في مدرسه الاولاد واظن فارس بيه ميعرفش لانه مكلمنيش يطمن ولا حتي يقولي خد بالك
.
.
زياد::يا نهار مش فايت طيب بص حاول انت تستعجلها وانا هأخر فارس بيه
.
.
السائق::حاضر يا بيه
.
زياد اغلق المكالمه::نهار مش فايت
.
.
دخل زياد::فارس في حاجه في الشغل مستعجله خلصها ضروري دلوقتي
.
……………..
.
هنا بحزم تتحدث مع المدرسين في غرفه المدير::انا مش هعرف ادخل الفصل عشان شكل الاولاد قدام زميلهم بس اتمني من حضرتكم تخلوا بالكم وتلاحظوا تعامل الاولاد مع بعضهم لان صدقوني لو فارس بيه دخل في الموضوع مش هيكون خير
.
.
المدير::ان شاء مش هيحصل غير الي يرضي جنابك يا مدام
.
.
هنا::تمام انا همشي بقي واتمني زيارتي الجايه تكون زياره شكر ليكم علي التغيير الي هيحصل
.
.
خرجت هنا مع اندهاش بعض المدرسين منها من قوتها وجمالها
.
.
مدرس::بجي دي ام
.
المدير::جصر لسانك لو وصل خبر لجوزها انك بتقول كدا جول غلي نفسك يا رحمن يا رحيم وكويس انها جت علي جد كدا وخلي بالكم من تصرف الاولاد مع بعض في الفصل
.
.
.
فارس::خلاص يا زياد انا مبجتش طايج الشغل وعايزه اروح
.
.
زياد ::استني بس يا فارس
.
فارس بحده وهو ياخذ مفاتيح سيارته:”زياد جلت خلاص
.
.
زياد::يا نهار مش فايت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)