رواية فارس الصعيد الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء الرابع والثلاثون
رواية فارس الصعيد البارت الرابع والثلاثون
رواية فارس الصعيد الحلقة الرابعة والثلاثون
الجزء الثاني-الحلقه ال ١٢
#فارس_الصعيد
(كنتي دائما الاولي والثانيه والثالثه انتي ملكه علي عرش قلبي)
.
.
دخل القصر ونظر بين الجالسين يبحث عنها وجدها تحمل ابتها علي قدميها وتمسح دموعها
.
عندما لاحظت سعاد دخوله اقتربت منه ::زياد يا ولدي استهدي بلله عشان خاطر بتك حتي واهدي عليها مانت عارف مرتك
.
قمر ::بابا
اسرعت ترتمي في حضن والدها ::وحشتني قوي قوي
.
زياد::وانتي اكتر يا قلب ابوكي عامله اي
.
قمر::الحمد لله بس انت كنت وحشني
.
زياد::طيب روحي دلوجتي مع تيته اميمه وتيته سعاد علي فوق شوفي الحاجات الجديده الي جبتهالك
.
قمر::بجد يلا يا تيته
قبلت خد والدها واسرعت مع كلا الجدتين
.
سعاد تتمتم بلكلمات::جيب العواجب سليمه يارب
.
بعد ان صعدتا نظرت هنا لزياد
.
هنا::زياد
.
زياد::معلش يا مرت اخوي كلامك الي هتجوليه علي عيني وعلي راسي ومكانتك محفوظه بس انا عارف هتعامل معاها كيف
.
كانت ترتجف من الخوف لم تكن تظن يوما لديه هذا الجانب الشرس والشرير
.
هنا بأحراج::طيب انا هطلع واتنمي تصفوا الي بينكم بهدوء
.
صعدت هنا وتركت عزه التي ترتجف خوفا منه هو يعلم ما تشعر به الان ولكن تلقينها درسا قاسيا يحتاج الي كثير من الشده
.
.
عزه بتوتر ::انا اسفه
.
زياد بصوت بارد::اسفه ليه هو انتي قطعتي كم القميص بتاعي عشان تجولي اسفه متفتكريش اني هعدي الامر بمجرد كلمه اسفه دي
.
عزه بصوت باكي حزين::طيب قولي اعمل اي وانا كنت في الموقف ده حط نفسك مكاني
.
زياد بصوت عالي::مستحيل احط نفسي مكانك واعمل الي عملتيه انا قبل ماحبك وثقت فيكي الشئ المفقود بينا يا عزه هو الثقه
.
عزه::يعني
.
زياد::يعني مبجاش بينا كلام لغايه ماعلمك كيف تثقي في جوزك ومتصدقيش اي كلام ينبعت او ينجال
.
عزه بحزن::زياد عاقبني اي عقاب تاني الا ده ارجوك والنبي
.
زياد::وانتي مفكرتيش في حل تاني غير التصرف الي اتصرفتيه ده .
.
عزه بحزن وكسره نفس::خلاص يا زياد اعمل الي انت عايزه هتقول حاجه تانيه
.
زياد ببرود::لغايه دلوجت لأ
.
عزه::طيب بعد اذنك اطلع لاني تعبانه
.
انقبض قلبه قلق وخوف بمجرد ان قالت انها تعبانه ولكنه اخفي ذلك::اطلعي
.
صعدت عزه وهي تمسح دموعها وتستعد للقادم
.
………………..
.
هنا تمشط شعرها رن هاتفها وكان (فارس احلامي)
.
اجابت بأبتسامه::الو
.
فارس::وحشتي جلبي
.
هنا ::وانت كمان
.
فارس::الاولاد فين
.
هنا::قاعدين مع تيته اميمه وسعاد
.
فارس::طيب يا حبيبي يا ست الحسن والجمال ممكن تلبسي وتنزلي قدام باب القصر
.
هنا::ليه
.
فارس::من غير ليه يا هنايا
.
هنا::حاضر
.
.
…………………..
.
زياد دخل الغرفه وجدها خارجه من الحمام ويبدو انها اخذت شوور سريع
.
نظر لها بهيام شعرها البني وبه قطرات الماء يبدو كلقهوه في جمالها ووجها هل به نور الان ام هو يتخيل بسبب اشتياقه لها
.
استعاد رابطه جشأه وتحمحم::انتي الجرح كويس ولا اخدك المستشفي
.
عزه بوجه مقتضب::كويس اخدت العلاج
.
لم يرد عليها بل خلع عمامته فهو يريد الان النوم لقد كان كليتيم في غرفته بدونها وها هي اميرته عادت وسيشبع من رأئحتها العطره وهي بجانبه
.
عزه::زياد.
.
زياد ::خير
.
عزه::انا عايزه احكيلك حاجه
.
زياد::خير المره دي حد بعتلك رساله جالك جوزك تاجر مخدرات
.
عزه::لا بس انت تأجر مخدرات ولا ايه
.
زياد::بت انتي متعصبنيش
.
عزه::بهزر
.
زياد::انجزي جولي في اي
.
عزه::انا طبعا عارفه اني غلط وانت ليك حق تعمل معايا واكتر من كدا كمان بس عشان ابقي قلت كل حاجه ..انا كنت قاعده عند داده لبني في بيتها
.
زياد بأستغراب::نعم؟
.
عزه::ايون كنت قاعده هناك والي وداني هناك كمان فارس وكان عارف مكاني من اول يوم غير انه كان منبه علي داده لبني متقولش
.
زياد بهمس::لعبتها يا فارس
.
عزه::انا قولت كل حاجه عندي عارفه اني دلوقتي مش هنول رحمتك وانك هتكمل في عقابك بس انا اسفه وتصبح علي خير يابن سعاد …اسفه اقصد يا زياد
.
دخلت غرفه الملابس وظل هو مكانه
.
زياد يناجي نفسه(بحبك وهتفضلي في جلبي طول العمر ورحمتي مش هتنول الا انتي يا ست الهوانم يا دلوعتي)
.
.
.
ارتدت هنا فستان اسود طويل مع حزام جلد جملي اللون شعرها كان مفرود علي كامل ظهرها مع سلسله مكتوب عليها الفارس
.
وقفت وكان هو كلاسد جالس في السياره مع هيبته التي تحيط به في كل مره يخطف قلبها كمراهقه
.
هنا وهي تتجه له::انا بموت فيه
.
.
دخلت السياره بابتسامه بشوشه ::انا جيت
.
مسك يدها قبلها::جيتي وكان مجيئك مجئ السلام لقلبي
.
هنا بأبتسامه::لا انا بحب شعر هشام
.
فارس بأبتسامه::طيب عايزاني اجولك اي مثلا اني بحبك واني بريدك واني زرعت بنات الدنيا عجود علي جيدك واني تعبت من تفكير واني بغير وبعشجك يا ست البنات وست الحسن والمحاسين والحسان هنايا
.
.
هنا بخجل شديد::فارس الله
.
فارس::الله عليكي في اي طيب .
.
هنا::انا بحبك
.
فارس::منا عارف
.
هنا::طيب عايزني ليه بقي
.
فارس::لا مهو انا عايزك علي طول وبحبك علي طول
.
هنا::ياباي يا فارس قولي هتوديني فين
.
فارس::مشوار اكده المهم الاولاد اتأكدي انهم يتعشوا عشان هنتأخر
.
هنا بأستغراب وفضول::حاضر
.
…………………
انس::انا جاهز وان شاء الله المأذون هيكون هنا بكره بعد العصر
.
علي::تمام وانا كلمت عمامها واخوالها وكمان هكلم فارس
.
انس بفرحه::علي خيره الله
.
شهد قدمت الشاي بخجل وحياء كبير
.
علي بأبتسامه::طيب هروح انا اشرب الشاي مع مراتي حبيبتي عشان مكونش عزول
.
انس::ياريت …..اقصدلا يا عمي خليك
.
علي::يا ولا عيب دانا نحنوح قديم
.
خرج علي وجلست شهد بخجل::علي فكره انت قليل الادب
.
انس::نعم؟
.
شهد::ا..اقصد يعني عيب كنت تقول الكلام ده قدام بابا
.
انس::دا هيكون قدام بابا وماما والناس كلها ان شاء الله يا حلالي
.
شهد::انس
.
انس::عيونه وقلبه وعقله ودنيته
.
شهد::اوعدني وعد
.
انس::اوعدك
.
شهد بابتسامه::قولي واوعدني انك عمرك متتسرع ولا تزعل مني في حاجه قبل ما تفهم مني الاول وانك تحفظلي كرامتي وماكنتي حتي لو غلطانه غلط بسيط قدام الناس وتبقي تعاتبني بيني وبينك
.
انس مسك ايديها::من غير ما تقولي انا بوعدك انك هتكوني الاولي والاخيره هتكوني حاجه استثنائيه موجوده في حياتي اهمها واحسنها وان شاء الله اكون زوج صالح ليكي
.
شهد ابتسمت بسعاده
.
.
.
كانت دموعها محتجزه في عيناها تأبي النزول ليس خوف ولكنها قوه منحتها لها يده التي تمسك بيدها
.
………………..
فوزي بتعب ومرض::سامحيني
.
هنا::مش هقدر
.
فوزي::انا عارف تربيتك الصالحه هتخليكي تسامحيني
.
هنا بدموع::ليه عملت فيا كده دانت الي كنت بقيلي في عيلتي كلها كنت عيزاك تعوضني بس قتلتني بلبطئ
.
فوزي بندم وحسره::النفس الضعيفه والشيطان لقاني ضعيف طماع واناني غواني وخلاني اعمل كدا انا بطلب منك تسامحيني عشان لما اقابل وجه كريم اتعاقب علي الي عملته في نفسي وذنبك الحاجه الوحيده الي اقدر اصلحها في دنيتي بمسامحتك
.
هنا هطلت دموعها بحزن كبير ::مش هقدر اقولها دلوقتي لكن في يوم من الايام اكيد مش هيكون في قلبي حاجه ليك وهسامحك
.
فوزي::سامحيني يا بنتي
.
فارس دخل عليهم بوقار::جبتها عشان ميبقاش موتك حزن ليها وانا منعتها انها تشوفك الحاجه الوحيده الي هتخليني زعلان انك تبجي عمها وبينكم دمك بس صحيح يخلج من ضهر العالم فاسد وانت فاسد يا فوزي
.
هنا::ارجوك خليني امشي
.
سحبها من يدها وخرج تارك فوزي يبكي بندم وحزن علي ما سولت له نفسه وشيطانه
.
…..
في السياره
فارس يمسك المانديل ويمسح دموعها::اباي هتخليني اندم اني جبتك عاد كفياكي بكي
.
هنا::يا فارس ده شكله صعب قوي
.
فارس::عارف بس ده امر ربنا وعقابه عمك عم كتير حرام وغلط وده حاجه لازم يتعاقب عليها
.
هنا::كان نفسي يكون كويس عارف فيه شبه من بابا قوي
.
فارس::الله عم احمد يبجي شبه فوزي يا ساتر
.
هنا::بطل بقي يا فارس انا بابا كان قمر
.
فارس::لا انا شايف انك طالع قمر زي طنط زهره
.
هنا::فارس
.
فارس::عيونه
.
هنا::ممكن توديني المقابر اشوف ماما وبابا بما اننا هنبقي نروح القاهره عشان كتب كتاب شهد
.
فارس::تأمري يا ست البنات حاجه كمان
.
هنا بأبتسامه::لا كدا كفايه روحني بقي عشان الاولاد وعشان الوقت ميتأخرش علينا واحنا في الطريق
.
فارس::بجي عمال اجول بحبك وتأمري وانتي تجولي الاولاد
.
هنا::فارس انت بتغير بجد من ولاد
.
فارس وهو يقود::ايوه يا هنا بغير منهم لاني متعودتش اكون الراجل التاني في حياتك بعد اولادك انا الاول وعايز افضل كدا
.
هنا ضحكت ::يا فارس انت مينفعش تحط نفسك في ترتيب
.
فارس::من عارف المهم اجيبلك حاجه تاكليها ولا
.
هنا::ممكن بطيخ لاني نفسي فيه جدا
.
فارس::بتتوحمي ولا ايه حبله
.
هنا::منين…..اقصد يعني لا مش حامل انا نفسي فيه بس
.
فارس::طيب هجبلك بطيخ وان شاء الله جريب تكوني حامل انا حاسي
.
هنا ابتسمت ابتسامه خجل
.
……………
.
عزه جالسه تمسك هاتفها وتقلب في صورها هي وزياد::مكان حلو اهو وبيحضني وبنلعب مع بعض ونتصور وكان بيشلني وكان مدلعني يكش انا بس جالي غباء وتخلف وصدقت انه ممكن يتجوز ….الا هو مقليش حاجه ولا سألني رجعت ازاي ولا هديت ازاي الراجل ده مضيع خالص
.
زياد::مش عارف انتي ناسيه اني معاكي في الاوضه ولا انتي لسانك متبري منك ولا ايه نظامه
.
عزه::احيه عليا
.
زياد::انا عارف ان فارس كلمك وفهمك الموضوع وعارف ان هو كان علي علم بكل حاجه وانه بعتلك العربيه تجيبك
.
عزه::هو انا كدا حسابي بقي تقيل صح
.
زياد::جوي جوي جوي
.
عزه::انا هتكتم خالص
.
زياد::يكون احسن
فتح زياد الباب وخرج
.
عزه::ده مشي وسابني لوحدي ابن سعاد دهو
.
زياد من وراء الباب ::رايح لبتي
.
……………..
.
.
الساعه ١١ عشر مساء عاد الفارس وهو وزوجته واخذو اولادهم لمنزلهم اميمه وسعاد ذهبا للنوم قمر قررت انها تريد النوم معهم جميع من في القصر ناموا المكان في حاله سكون الا من تلك الغرفه حيث عزه وزياد
.
عزه وهي تمسك ملابس زياد وتشدها من عند صدره::بص اقسم بلله هتصالحني
.
زياد يحاول الافلات منها وعدم الضحك::انتي اتهبلتي يا بت انتي .
.
عزه::ااه يابن سعاد اتهبلت عمال تتجاهلني وتبص للتليفون وتضحك وتكلم صحاب وتضحك وتيجي عندي وعامل معتكف
.
زياد::طيب اهدي بس احنا مش اتفقنا انك لازم تتعاقبي علي الي عملتيه
.
عزه::لا الاتفاق ده لامؤخذه كدا تمسحه متفقتش انا
.
ابعد زياد يده عنها ثم جلس علي الكرسي ::انا اتفقت مع نفسي
.
جلست عزه علي قدمه::خلاص هفضل قاعده كدا علي قلبك لغايه ما تصالحني وهفضل لزقالك
.
زياد::وليه ده كله
.
عزه::عشان بحبك
.
زياد بصدق::وانا بحبك بس انتي زعلاتيني وبلجامد
.
عزه بحزن واسف::ابوس ايدك يا زياد سامحني والله عارفه اني غلطت وعارفه اني اغبيت ومهدتش وعملت حاجات كتير ضايقتك مني وانت ليك حق بس سامحني لو بتحبني
.
زياد::لو….دانتي لو تعرفي انا بحبك جد اي مكنتيش فكرتي لو حتي ١ في الميه تعملي الي عملتيه دانا حبي ليكي خلاني اعدي واستحمل هبلك والحاجات الي بتعمليها بضايجني حبك خلاني كيف ال…..والله منا عارف حبك عمل فيا اي ولا ايه
.
ضمته عزه بحب::خلاص سامحني وحياتك ووحياه قمر عندي مش هعمل حاجه زي دي تاني
.
زياد اشتد في عناقها ::اما نشوف
.
…………………….
هنا::فارس انا عايزه اشتغل
.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)