روايات

رواية فارس الصعيد الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ريهام محمد

موقع كتابك في سطور

رواية فارس الصعيد الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء الخامس والثلاثون

رواية فارس الصعيد البارت الخامس والثلاثون

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة الخامسة والثلاثون

الجزء الثاني-الحلقة ال ١٣
#فارس_الصعيد

( لماذا هي ؟!
بريئه جدا لا تنتمي الي لؤم العالم البته طفله عاقله تروي ظمأ قلبي بفوضويه وثبات مزاجيه ضمه كفيها كفيله ان تشبع لهفتي وحاجتي)
.
.
فارس بهدوء::ليه عايزه تشتغلي
.
هنا استغربت هدوئه::شغلي وحشني
.
فارس::طيب هشوفلك مستشفي كويسه تشتغلي فيها
.
هنا بشك::متأكد
.
فارس::انا عمري جولتلك علي حاجه وخلفت
.
هنا::خلاص يا فارس انا مش عايزه اشتغل كفايه عندي الحالات المحتاجه هنا وبساعدهم
.
فارس::غيرتي رأيك ليه
.
هنا اقتربت منه ونامت بجانبه واضعه رأسها علي صدره::لاني ابقي انانيه قوي لو فكرت اعمل حاجه تضايقك مقابل كل الي بتعملهولي وحبك ليا الي عوضني عن الدنيا كلها
.
فارس حاوطها وقبل رأسها::انا مش عايزك تفتكري اني مقيد حريتك او اني بتحكم فيكي بطريقه تخنج بس عايزك تعرفي انك عندي روحي وابقي اهبل لو فرطت فيكي
.
هنا::بحبك
.
فارس بخبث::استعنا عليك يارب
.
.
.
………………
.
في الصباح بدات التجهيزات لكتب كتاب شهد وبدات عائله العربي في تجهيز امتعتهم للذهاب وقضاء فتره زفاف شهد هناك في العماره الخاصه بهم
.
.
عزه هي وابنتها وزياد والدتها ووالده زياد في سياره
.
عزه::قمر نامت يا ماما
.
اميمه::ااه داخت من الطريق
.
زياد::مبجاش كتير ونوصل
.
عزه::حيث كدا بقي
قامت عزه بتشغل الموسيقي علي اغنيه (بنت الجيران)
.
عزه مندمجه::وتجيني تلاقيني لسه بخيري يابن سعاد
.
ادركت عزه ما تفوهت به::احيه اقسم بلله اسفه يا ماما سعاد
.
زياد يحاول عدم الضحك::لمي لسانك شويه
.
عزه بنظره مميته::عليا النعمه مهسيبك بس نوصل يابن…..
.
زياد بابتسامه::كملي الاغنيه يا شعبيه
.
عزه::اسم الله عليك امال مين امبارح الي قالي ارقصي علي اغنيه عود البطل
.
اوقف زياد السياره ::دا علي كدا لما نوصل لسانك ده هيجول بلاوي
.
عزه::احمم اسفه والله مهتكلم تاني اقولك انا هنام لغايه ما نوصل
.
سعاد واميمه يضحكون عليهم
.
زياد::يكون احسن
.
………..
.
رعد::بابا انا عايز لما اكبر ابقي دكتور زي ماما
.
فارس::اتمني واجتهد وربنا هيعطيك
.
سيف::وانا عايز ابقي زيك يا بابا
.
فارس::انتو ظبطوها الي زي ماما والي زيي
.
رعد::ايون عشان احنا بنحبكم عايزين نبقي زيكم
.
ضحك فارس وهنا
هنا::طب ممكن نسكت بقي عشان بابا يعرف يسوق ولما نوصل نتكلم في كل حاجه
.
سيف::حاضر يا ماما
.
هنا::حياه ماما يا سوفي
.
فارس::هااا وبعدين
.
هنا ضحكت::ربنا يهديك
..
.
.
بعد مرور ساعه وصلت السيارات امام العماره الخاصه بعائله العربي وكانت عباره عن ثلاث طوابق محاطه بصور حولها
.
زياد::خلاص اطلعوا انتو وانا هجيبها واجي
.
اميمه كانت تحمل قمر ::طيب يبني
.
صعدت سعاد واميمه
.
وصل فارس ووجد زياد يقف خارج السياره
.

فارس::خير يبني
.
زياد::المدام في سابع نومه
.
فارس ضحك::ربنا معاك
.
كانت هنا تمسك يد اولادها وتصعد بهم مع شعور خفيف بلدوخه وفارس خلفهم وبعد ان دخلوا الشقه ::اجعدوا انتو ارتاحوا شويه وانا هروح اجيب فاتن واجيب اكل
.
هنا::تمام يا حبيبي متتأخرش
.
خرج فارس ووجد زياد يحمل عزه ويصعد بها::الشيله تجيله عليك ولا ايه يا سبع
.
زياد::عيب عليك يابو الفوارس قدها وقدود
.
فارس::زي اخوك وحش …المهم هروح اجيب اختك واكل ..خلي بالك
.
زياد::متقلقش
.
.
ذهب فارس بسيارته الي منزل فاتن ووجدها هي وحور امام الباب حياهم ثم ذهبوا للسياره
.
.
فارس::هعدي اجيب اكل نفسك في ايه
.
فاتن::اي حاجه تجيبها من يدك عسل يا خوي
.
حور::خالو انا عايزه شكولاته
.
فارس بابتسامه::من عيوني يا حبيبه خالو
.
.
توقف فارس عند سوبر ماركت ونزلت معه فاتن وحور واشتروا كل مايحتاجون وعندما كان فارس يحاسب تفاجئ بصوت امرأه
.
.
::فارس
.
التفت فارس وفاتن لمصدر الصوت
.
فاتن بأستغراب::انجي
.
انجي وهي تقترب منهم::جيجي يا فاتن عامله اي
.
فاتن وهي تصافحها::كويسه الحمد لله
.
انجي بعينان كلها لهفه وشوق::ازيك انت كمان يا فارس وحشتني…اقصد يعني من زمان محدش شافك
.
فارس بثبات::كويس وانتي عارفه مشاغل الدنيا تلاهي
.
انجي::استقريت هنا في القاهره ولا اي
.
فارس يريد انهاء الكلام معها::لا زياره خفيفه وراجع تاني البلد
.
انجي::تمام اتمني من كل قلبي اشوفك كتير الفتره دي
.
فاتن::طيب خلاص نقدر نمشي اكده
.
انجي بحرج::سلام يا فاتن
.
رحلت انجي وفاتن نظرت لفارس نظره غريبه
.
فارس::ملياش صالح خلينا نخلص ونعاود
.
…………….
.
عزه::اسمعني بس انت مش ينفع تلبس القميص ده
.
زياد::ليه بجي
.
عزه::البس الجلبيه انا بحبك فيها
.
زياد::عزه متجننيش انا هلبس القميص وخلاص انتهينا
.
عزه::بص انا هصارحك عشان مينفعش اخبي عليك اكتر من كدا بص يا زياد القميص ده مخليك قمر وحلو كدا وحاجه طعمه وانا بصراحه مش هبله عشان اسيبك كدا معندناش رجاله تطلع وهي زي القمر كدا
.
زياد بابتسامه تشق محياه::بتغيري يا به
.
عزه وهي تضع يدها علي كتفه::ايوه بغير يابن سعاد
.
زياد وهو سارح في عيناها بكل حب::مش هنبطل ابن سعاد دي
.
عزه::ليه مانت ابنها بعدين فاكر لما كنت بتقولي انسه جابر
.
زياد يقربها من حضنه اكثر::ده كان زمان دلوجتي انتي مدام زياد العربي علي سن ورمح
.
عزه::وسمعني سلام كبير جوي جوي للصعايده
.
زياد انفجر ضحك عليها
.
…………..
فارس::امال فين زياد مش عارف ان ده وجت اكل ولا اي
.
سعاد::والله يابني معرف دخل هو ومرته الاوضه من ساعه محدش سامع ليهم لا حس ولا خبر
.
فارس بصوت عالي::زياد متخلص بجي ساعه كتيره جوي
.
هنا ::فارس متبقاش متطفل
.
فاتن::اسكتي يا هنا قبلنا شخص انهارده مكنتش اتوقع في حياتي كلها اجابله تاني
.
هنا بأستغراب ::مين يعني
.
فارس يحاول تغيير مجري الكلام::هنا جيبي اطباج
.
هنا بشك من طريقته::حاضر بس اعرف مين الشخص ده
.
فارس::حاجه مش مهمه
.
فاتن ::لا لازم تعرف جابلنا انهارده انجي او كيف ما بتجول علي روحها جيجي
.
زياد دخل عليهم ::لا اوعي تجولي جيجي جيجي الي في بالي
.
فاتن::ايوه هي بعينها
.
ضحك زياد بصوت عالي::ييااااه
.
فارس ادرك المصيبه التي وقع فيها بسبب غباء اخوته بل والصدفه السيئه التي جمعته بتلك الفتاه مره اخري
.
هنا بفضول وغضب تحاول كبته::انجي مين دي يا زياد
.
زياد::ملياش صالح خلي فاتن تجولك
.
فاتن نظرت لفارس ووجدت ملامحه لا تبشر بلخير::لا زياد يعرف اكتر مني
.
زياد::بصي يا ستي جيجي دي كانت بتشتغل معانا فتره وكانت بتموت في حاجه اسمها فارس وجوبات وهدايا وزيارت حاجه كدا زي افلام زمان وصاحبنا كان بلاطه ما بيتحركش بعدها طبعا زهجت واختفت بس اهو تشاء الصدف تظهر جيجي
.
.
عزه جاءت من خلفه::جيجي مين دي زياد شيفاك يعني عمال تعطف وتلطف في اسم جيجي
.
فاتن::جيجي دي تبع فارس مش زياد عشان متجننيش علينا
.
عزه::طيب طمنتيني بس برضوا جيجي دي شكلها كدا معلمه معاكوا
.
.
هنا بغيظ وغضب كبير::انا هقوم اغسل ايدي
.
فاتن::دي بينها زعلت
.
فارس::حسابي معاكوا مش دلوقت
.
فارس ذهب وراء زوجته
.
اما عزه التي فهمت ما يجري::اوبباااا ده بين هنسمع زعيق وتخبيط جامد
.
زياد بصوت حاد::عزه
.
عزه::اسفه
.
……………….

انس::المشكله ادهم اخويا دماغه ناشفه
.
شهد::ومشاعره ناشفه برضوا
.
انس::ده حاجه تانيه خالص يا شهد
.
شهد::خلاص يا انس يبقي براحته يخطب يتجوز اظن ادهم كبير كفايه عشان يعرف هو عايز اي
.
انس::معاكي حق المهم انا بكره هخلص كل حاجه واجي بعد العصر بلمأذون ان شاء الله
.
شهد::طيب قولي بقي هتلبس اي
.
انس::بدله
.
شهد::ايون يعني البدله لونها اي
.
انس::رصاصي او اسود لسه مقررتش
.
شهد::ياباي يا انس قررعشان اعرف البس الفستان الابيض وعليه ورده حمرا من علي الصدر او الزهري الي ضهره مفتوح وعليه حزام رصاصي
.
انس::الصدر وابو ضهر مفتوح واي تاني ما تلبسي شورت وبلوزه احسن
.
شهد::الله اي يا انس الكلام ده والطريقه دي
.
انس::مفيش اي زفت من الي قلته ده هيتلبس انا هبعتلك الفستان
.
شهد::مش هلبسه انا عايزه البس الي انا مختاراه
.
ندي دخلت ومعاها العصير ولكن انس وقف بغضب وعصبيه ::الفستان هيجي بكره الصبح سلام
.
خرج وهو غاضب
.
ندي::انا زهقت وتعبت من مشاكلكم حرام عليكم دانتو كتب كتابوا بقي
.
شهد بضيق ::اوووف ده اهبل
.
.
……..
فارس::يا هنا اسمعي بس
.
هنا ببكاء::مش عايزه اسمع يا فارس اكيد هي مش هتقرب وتسلم عليكوا الا وهي لسه حاسه بمشاعر نحيتك
.
فارس::اهدي واسمعي
.
هنا بانفعال::وزمان الزكريات رجعت وقلبها حن وداب وكانت مبسوطه وهي ماسكه ايدك بتسلم عليك والفرحه مش سيعاها والمغفله قاعده هنا
.
فارس يحاول التحكم في نفسه وعدم رفع صوته::يا صبر
.
هنا::ااه انت كمان الي عايز صبر انت ليه كدا وكمان ليه دي بذات الي محكتش عنها
.
فارس مسكها من دراعتها::بصي انا معنديش اي نيه ان ازعج واجلب اليوم بس لو انتي عايزه كدا معنديش اي اعتراض
.
هنا وهي تبعد يده بعصبيه::انت غلطان وبتقاوح
.
فارس دفعها علي السرير ::اسمعي انا البت دي مشفتهاش من جبل حتي ما تظهري انتي في حياتي لا كان عندي مشاعر ليها ولا حتي اي كلام بينا غير في الشغل مش هتحسبيني علي مشاعرها كمان ويوم ما الشغل خلص انا واجهتها وعرفتها ان مفيش اي امل بينا وهي راحت في حال سبيلها هتجنني وعقلك يصورلك حاجات محصلتش يبقي هتتعبي نفسك وتتعبيني معاكي علي الفاضي بس عايزك تعرفي ان وحياه الي زرع حد وحدك انا ما عشجتك في الوجود جدك ولا حبيت ولا هحب غيرك
.
خرج فارس من الغرفه غاضب بل ومن الشقه كلها
.
.
الجميع في الصاله وعزه تطعم قمر ورعد وسيف وفاتن تطعم ابنتها حور
.
سعاد لمحت فارس وهو خارج من الشقه::بينهم اتخانقوا
.
زياد::شكلنا زودناها يا فاتن مكنش يصح برضوا تجولي
.
.
فاتن بندم::اهو الي حصل بجي
.
……………

في المساء الساعه ٨ مساءا
كان الجميع قلق بسبب خروج فارس وعدم عودته بعد
.
كانوا جالسين في الصاله يتابعون التلفاز
.
عزه تهمس لهنا::زياد كلمه وقال دقايق ويوصل
.
هنا بقلق::يارب
.
عزه::متزودهاش معاه لما يرجع وحاولي تهدي الموضوع
.
زياد سمعها وكلمها بنفس الطريقه كان بيهمس لها بصوت هادي::خذوا الحكمه من افواه الاغبيه
.
عزه بهمس::لم نفسك يابن سعاد سمعاك
.
دخل فارس ووقفت هنا بسرعه ::انت كويس
.
فارس::كويس فين الاولاد
.
هنا::اوضتهم
.
دخل فارس بدون ان يعير احد انتباه او اهتمام
.
فاتن::روحي وراه
.
دخلت هنا الاوضه التي بها الاولاد::احضرلك العشا
.
فارس كان يقبل اولاده ويضع الغطاء عليهم جيدا ::لا
.
ثم خرج من الغرفه وذهب لغرفته وهنا ورائه
.
هنا بندم وحزن تمسك قميصه::اسفه
.
فارس جلس ونظر لها نظره مطوله
.
هنا::ارجوك متبصليش كدا انا عارفه اني غلط واتسرعت بس اعذرني انا اسفه
.
فارس::تعالي يا هنا اجعدي جنبي
.
لبت هنا النداء وجلست بجانبه وهو امسك يدها::انا متقبل اسفك واعتذارك
.
هنا بفرحه::بجد
.
فارس::ايوه بجد عشان عذرك وعارف الغيره بتعمل اي بس صدجيني مره تانيه هتلاجي رد فعل مش هيعجبك ابدا
.
هنا::حرمت والله
قبلت هنا يده ::بحبك
.
.
.
……………..
…….
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
كانت هذه الكلمات التي اعلن بها المأذون نهايته لعقد القران بين شهد وانس
.
تلقوا التهنئات من الجميع
انس::افردي وشك
.
شهد::بحاول
.
انس ::علي فكره الفستان حلو
.
شهد::لبسته بس لان الي كنت هلبسهم ندا حرقتهم وهي بتكويهم
.
انس بابتسامه::شاطره نفذت الي قلت عليه
.
شهد::كنت عارفه انك السبب
.
انس::مبروك يا عروستي
.
شهد ابتسمت::الله يبارك فيك يا عريسي
.
.
.
عزه::خلاص بقي يا اماني مش محتاجه تعيطي خد يا زياد صورنا
.
زياد مسك التليفون يلا كلو جنب مراته كدا يلا يا خاله اميمه انتي وامي والعيال
.
فارس::دي الصوره التانيه كدا لعيله فارس الصعيد
.
عزه::ايون ويلا نضحك بقي
.
التقط زياد الصوره وكانت تحتوي علي ابتسامات وفرحه خارجه من القلب
.
هنا تهمس لفارس::انا حامل
.
عزه همست لزياد::انت حامل ….اقصد انا حامل
.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى