رواية فارس الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء الخامس عشر
رواية فارس الصعيد البارت الخامس عشر
رواية فارس الصعيد الحلقة الخامسة عشر
(ادركت ان غيابك شئ مؤلم ادركت كم ان وجعي اصبح لا يطاق اصبحت متعلقه بأمل عودتك التي كانت بدون غياب احببتك بصمت قاتل ونهايه غير سعيده)
.
.
وجدت هنا فارس امامها ولكن يبدو عليه ملامح الغضب وعقده حاجبيه الغريبه والمخيفه خافت من شكله ولكنها حاولت اخفاء ذلك بكل الطرق
.
.
هنا تركت الباب مفتوح ودخلت وجلست علي السرير وعقدت يدها علي صدرها
.
.
فارس::جافله الباب بلمفتاح ليه
.
لم تجيب هنا
.
اقترب فارس منها::انا بكلمك علي فكره
.
هنا::وانا مش عايزه اكلمك يا فارس
.
.
امسكها فارس من ذراعها وجعلها تقف مواجهه له ::اي الاسلوب الجديد ده ان شاء الله افهم
.
هنا وعينها اتملت بلدموع ::ايدي يا فارس
.
فارس وكأنه كان مغيب لم يستمع لها::انتي ليه دماغك ناشفه كدا وايه علاقه الاكل بلموضوع ليه مكلتيش لحد دلوجت
.
.
هنا تحاول التماسك::شوف اسلوبك انت يا فارس وازاي اتغيرت وثقتك الي مكنتش اااااااه
.
صرخت هنا من وجع يدها
.
تركها فارس بقلق وخوف وتفحص يدها::انا اسف مجصدش اوجعك
.
.
ارتمت هنا في حضنه وبكت بصوت مؤلم::انا مش حضناك عشان سامحتك او هكلمك لا عشان انا زعلانه منك ومش لاقيه غير حضنك ملجأ ليا ومش تعتقد اني هكلمك بعدها حتي
.
.
ابتعدت هنا بعد فتره قصيره عنه ودخلت في سريرها ووضعت الغطاء عليها واغمضت عيناها
.
.
فارس نظر لها مطولا واغلق عيناه بألم ثم وقف في البلكون الخاص بلغرفه
.
.
……………….
.
.
عزه ببكاء::يا ماما انا هرد عليه بس مش دلوقتي
.
.
اميمه::يا عزه زياد بيتصل بيكي من العصر وانتي مش بتردي وكلمني كام مره يطمن وانا اكدب واقول بتذاكر ومش واخذه بالها وهو مش عيل صغير عشان يصدق الكلمتين دول اكيد فهم ان في حاجه
.
.
عزه بقله حيله::ماما انا هنام تصبحي علي خير
.
.
في الصباح
.
.
استيقظت هنا ووجدت فارس نائم علي الكنبه بطريقه غير مريحه هي تعلم انه سيتألم عندما يستيقظ وتعلم انه يكره ان ينام بمفرده ولكن هذا عقابه
.
.
دخلت الحمام وانهت روتينها الصباحي وارتدت قميص منزلي قصير بحملات صغيره لونه اسود وجمعت شعرها بطريقه غير مرتبه ووضعت فيه مشبك للشعر ابيض وجلست علي حاسبها المحمول
.
.
.
استيقظ الفارس بعد عشر دقائق من استيقاظ هنا ونظر لها ثم دخل الحمام بعد ان اعتدل بصعوبه بسبب نومه امس
.
.
خرج من الحمام وارتدي جلبابه ووضعت عمته وهذب لحيته الساحره وشاربه الذي يشبه السيف وبعدها نظر لها
.
.
فارس بجمود::غيري خلجاتك دي عشان تنزلي تفطري
.
هنا بدون ان ترفع رأسها::انا ملبستهمش عشان اغيرهم انا ملييش نفس اصلا وعندي شغلى
.
.
بصوت يشبه الرعد قالها فارس::هنا
.
.
ارتعبت هنا من هذا الصوت ونظرت لهم وقالت في خوف تحاول اخفائه::نعم
.
.
فارس::اعملي الي جولتلك عليه وخمس دجايج وتكوني جدامي بسرعه
.
قال اخر كلمه بصوت عالي
.
اسرعت هنا واخذت ملابس من الخزانه وارتدتها في الحمام وخرجت
.
.ا
امسك فارس دبوسه شعرها وجعله ينسدل علي طول ظهرها ::كده زين وخلي بالك بعد اكده رجبتك غطيها بشعرك
.
.
هنا ::طيب
.
.
نزل فارس وهنا
.
فاتن لاحظت انهم منذ الامس لا يتحدثون ويبدو ان هنالك خصام بينهم ولكنها لن تصمت علي ذلك
.
.
فارس::امال زياد فين
.
.
سعاد::راح علي القاهره بيجول في حاجه مهمه
.
فارس بهمس::حاجه مهمه اي مش جادر يصبر كلها بكره بس
.
.
فاتن::هنا شوفي وشك مصفر ازاي من جله الاكل امبارح ودلوجتي مش بتاكلي برضوا
.
.
لاحظ فارس ذلك وعقد حاجبيه
.
.
فارس بهمس غير مسموع الا لهنا::خلصي طبجك
.
.
هنا بتحدي::لو سمحت متدخلش في اكلي انا مش عيله صغيره
.
.
فارس عيناه احمرت من الغيظ::انا هادي معاكي لغايه دلوجتي
.
.
هنا وقفت::اسيبكم انا بقي يا جماعه انا خلصت فطار هروح الجنينه شويه
.
.
حاول كتم غيظه من عنادها
.
.
.
.
فاتن تحاول تلطيف الجو::هنا مجعدتش في الجنينه من يوم ما اتجوزتوا شكلها مزاجها حلو
.
.
فارس بدون ان يعلق علي كلام فاتن::انا جايم اروح للشغل واشوف الاستاذ مؤمن مش تستنوني علي الغدا وانتي يا خاله لبني خلي بالك من هنا وياريت ارجع الجيها كلت
.
.
.
.
خرج من باب القصر وهو يشتعل من الغيظ والتوتر والقلق عليها فهي عنيده وهو عنيد اكثر منها ولكن لعنادهم حد وهو اذا تعلق الامر بها انها نقطه ضعفه يعترف انه لن ينكسر ابدا وسيظل صامدا لكن امامها يضعف
.
.
.
نظر لها وهي جالسه ولكن جذب انتباهه ردها علي هاتفها بتوتر
.
.
اقترب منها
.
هنا::اميره اهدي مفيش حاجه ان شاء الله هتبقي كويسه
.
انتبهت هنا لوجود فارس
.
.
هنا::خلاص يا اميره ان شاء الله هاجي وهطمن عليها سلام
.
.
فارس::هاجي وهطمن عليها علي اساس ان جوزك معدوم الرأي
.
.
هنا::انا مقلتش كدا اكيد كنت هقولك
.
.
فارس::انا ماشي دلوجتي بس لينا جاعده طويله يا مدام هنا
.
.
هنا نظرت لعيناه::تمام
.
.
نظر لها يحاول كبت رغبته في ضمها لصدره ويعبر عن مدي شوقه لها ولكنه كلعاده نجح في اخفاء ذلك::سلام خدي بالك من نفسك
.
.
.
هم فارس للرحيل
.
هنا بتردد::فارس
.
.
اغمض عيناه يكبت رغبته في امتلاكها الان ::خير
.
.
هنا::انا محتاجه اخرج انا وفاتن انهارده عشان الجلسات
.
.
فارس::رني عليا في الوقت الي تحبيه وهخلي العربيه تستناكوا
.
.
……….
.
.
.
عزه::مش رايحه الجامعه يا ماما سيبيني بقي
.
.
اميمه::طيب يا بنتي الناس الي جايين بعد بكره دول هتقبليهم بأيه
.
.
عزه::يا ماما كفايه بقي
.
.
رن جرس الباب فخرجت اميمه لتري من وكانت مريم صديقه عزه
.
.
مريم::لسه زي ما هي يا خالتو
.
اميمه::ايوه املي فيكي بقي تخليها تفك من الاكتئاب الي هي فيه ده وتبدأ تجهز نفسها الجماعه جايين بعد بكره
.
.
مريم ::ان شاء الله
.
دخلت مريم لعزه وشعرت بلحزن عليها
.
مريم::فهميني ده كلوا ليه انتي بدل ما تكوني فرحانه ومبسوطه ان واحد زي دكتور زياد حبك ومش اي حب كمان ده حب صعيدي نفس الي كنتي بتتمنيله تقومي تقلبيها مناحه كدا فهميني بقي ليه ده كلوا .
.
.
.
زياد::انا هفهمك
.
.
انتبهت الفتاتان الي صوت زياد
.
.
مريم::هقوم انا واسيبكم مع بعض
.
.
خرجت مريم وجلس زياد علي الكرسي بجانب عزه
.
.
زياد::لا حول الله يارب انا مكنتش اتمني عروستي يكون عندها هالات سوده
.
.
عزه مسكت وشها وقالت بصوت طفولي باكي::لا محصلش
.
.
زياد::وحشتيني
.
.
عزه نظرت لعيناه وثم بكت
.
.
زياد نظر لها بحزن::طيب فهميني بس مين السبب في زعلك ده كلوا انا عملت حاجه وحشه زعلتك
.
.
عزه حركت رأسها بلنفي
.
.
زياد::امالي يا عشجي مالك فيكي اي
.
.
عزه ::انا خايفه
.
.
زياد::حشاكي من الخوف يا جلبي تخافي من ايه وانا معاكي
.
.
عزه::هو ده الي انا خايفه منه انك متكونش معايا يا زياد
.
.
زياد بحب::انا عمري الي جاي كله معاكي اصلا يا عزتي
.
.
عزه::اوعدني
.
زياد::اوعدك
.
.
نظرت لها عزه بحب ثم ابتسمت
.
.
زياد::امركم عجيب يا حريم
.
عزه::ازاي بقي
.
.
زياد::كنت مفكر انو بتجيلكم كدا فتره في الشهر بتجلبوا فيها طلع انتو كدا الشهر كلوا كدا
.
.
عزه::انت قليل الادب ومش بتتكسف
.
.
زياد ضحك ::بحبك
.
.
عزه ::وانا كمان بحبك
.
.
زيا نظر لها بحب::ما تيجي نكتب الكتاب وخلاص وبلاش فتره الخطوبه دي
.
.
ضحك زياد وعزه بمنتهي الحب والرومانسيه وكانت عزه تشعر بلامتنان له لانه اخرجها من هذه الحاله وجعلها تطمأن
.
.
.
.
.
لبني::يا ست ايه دي تاني مره تدوخي فيها انهارده
.
.
ايه تمثل التعب::معرفش بقي
.
.
سعاد::لا يا ايه انتي لازمن تكشفي
.
.
ايه::لو فضلت كدا هروح اكيد هطلع بقي فوق ارتاح
.
.
.
.
.
فاتن::انتي غلطانه
.
.
هنا::فاتن متستعبطيش اعمل اي يعني مانتي شيفاه مستفز
.
.
فاتن::هو بيحبك جوي جوي واكيد دي رد فعل عادي
.
.
هنا بتنهيده::انا عارفه انه بيغير وعارفه انه بيحبني وانا كمان بحبه بس رد فعله قاسي عارفه انا بقيت حسه انه غريب عني وعارفه انهارده حسيت اني خايفه اقربله او المسه حتي
.
.
فاتن::انتو عشان متخاصمين بس
.
.
هنا::انا هقوم اتصل بيه يبعت العربيه
.
.
فاتن::عربيه اي
.
.
هنا::بصي انا هقولك علي حاجه بس احلفي تساعديني فيها ومتقوليش لفارس
.
..فاتن::خير
.
.
……………
.
.
.
فارس بحده::الشغل مخلصش ليه يا جماعه
.
.
عامل::يا بيه الشغل خلص من يومين بس التجرير متكتبش
.
.
فارس ::وايه الي اخره
.
.
عامل اخر::زياد باشا مجاش الشغل من ساعتها
.
.
فارس تنهد::تمام كل واحد علي شغله
.
.
.
اتصل فارس بزياد
.
.
.
فارس بحده::عندك بتعمل اي
.
زياد::مالك يا فارس اي الطريجه دي
.
.
فارس::مسافه السكه وتكون عندي الشغل ضاع خلاص بلطريجه بتاعتك دي .
.
.
زياد تنهد::ماشي يا فارس انا جاي اها
..
.
.
.
اغلق زياد الخط وتنهد
.
.
عزه::مالك اي الي حصل
.
.
زياد::لازم اجوم امشي دلوجتي انا عارف اني وعدتك اننا هنخرج انهارده بس …
.
قاطعته عزه::روح ومتحطش في بالك يا حياتي
.
.
زياد::يا اي…
.
.
عزه بأبتسامه::يا استاذ زياد
.
.
ضحك زياد::ماشي يا غزال يلا سلام اشوفك بخير يا مدام زياد العربي في المستقبل القريب
.
.
.
.
خرج زياد بعد ان ودع الجميع
…
ابتسمت اميمه ::الحمد لله هي دي عزه
.
.
عزه::ماما جهزيلي بقي الاكل وانتي يا مريم يلا عشان اروح اختار فستان خطوبتشي
.
.
مريم::الحب وعمايله
.
.
.
……………….
.
.
.
كانت هنا تقف في المنزل الذي يقع في ارض الهنا
.
.
.
كانت دموعها تسبقها فكأنها اتت لهنا لتفرغ طاقتها المكبوته
..
.
.
جاءت فتره العصر
.
حينها بدأ قصر العربي يحدث به كثير من الاشياء
.
.
.
.
سعاد::يا بنتي لازمن تكشفي انتي بدوخي وهتجعي كام مره من الصبح
.
.
ايه::خلاص تعالي نروح
.
..
سعاد::تمام بعد الغدا نروح
.
.
.
.
دخل زياد القصر بعد ان انهي مكالمته مع عزه فكان يطمأنها انه وصل بسلامه ولكنه لم يجد احد فذهب الي فاتن
.
.
زياد::فتونه جميلتي
.
.
فاتن::اهلن يا زياد
.
.
زياد بأستغراب::اهلن يا زياد في اي حصل حاجه
.
فاتن::مرت اخوك من الصبح وهي بره البيت وجايله لفارس اني معاها وفارس لو رجع وملجهاش الدنيا هتجوم ما تجعد غير انهم اصلا متخانجين
.
.
زياد::مجلتش رايحه فين
.
.
فاتن::لا حتي السواج وصلها لنص الطريج وهي طلبت منه يروح
.
.
زياد بتفكير::فارس مش هيسكت ومش هيكون خير لو رجع وملجاهاش …طيب ما تحاولي تتصلي بيها
…
.
فاتن::فكرك محاولتش بجالي اكتر من ساعتين
.
.
.
طرقت لبني الباب
.
.
لبني::زياد بيه في واحد عايزك تحت
.
.
زياد::طيب يا خاله جوليله جاي وانتي يا فاتن هنحل الموضوع ده بس خليكي اهنه لما اشوف الدنيا فيها اي
.
.
.
.
نزل زياد ووجد مؤمن
.
.
مؤمن::اي يا كبير مش شفناك انهارده
.
.
زياد::معلش يا مؤمن عارف اني المفروض كنت اجعد معاك بس كان في حاجه في القاهره لازمن اعملها
.
.
مؤمن ::ولا يهمك المهم دلوقتي انا خلصت التقرير الي المفروض اعمله وعايز اسلمه للاستاذ فارس الي مش مديني وش من ساعه ما جيت
.
.
زياد::اعذره الدنيا بس متلغبطه معاه انهارده اكمن الشغل في توتر شويه
.
.
مؤمن::ان شاء الله الامور تبقي كويسه انا هقوم بقي عشان اروح اجهز شنطتي
.
.
.
.
جاءت فاتن::زياد بعد اذنك
.
.
مؤمن لاحظها وتذكر انه راها هنا عندما جاء اول مره ولكن مازال يتردد هذا السؤال في باله من هي
.
.
زياد::جاي يا فاتن
.
.
مؤمن::تمام هقوم امشي انا ولينا كلام تاني
.
.
.
رحل مؤمن وزياد اسرع ليري ما بها فاتن
.
.
.
فاتن::فارس جه وطلع اوضته
.
.
زياد::نهار اسود طيب هنعمل اي دلوجتي
..
…………….
.
اماني::يا علي انا مش معترضه علي الشاب انا معترضه علي الوقت بس
.
..
علي::شاب في سنه وناوي علي خطوه كبيره زي دي اكيد واثق من نفسه وانه كمان عنده طموح وانتي شايفه عيلته اي يعني مش بيتسلي او طيش شباب
.
.
اماني::برضوا انا بنتي لسه صغيره بعد ما تخلص ثانوي ساعتها ممكن نشوف الموضوع ده لو هو لسه عند كلامه
.
.
علي::الواد ده هياخد شهد وبكره تشوفي
.
.
……………………
.
.
مريم::الفستان ده عريان من عند الصدر شويه واعتقد زياد مش هيعجبه
.
.
عزه::طيب استني هتصل بيه ونساله
.
.
اتصلت عزه بزياد ولكنه لم يرد فعادت الاتصال مرتين وبعدها اجاب زياد
.
.
زياد ببرود::معلش يا عزه مش هعرف اكلمك دلوجتي خليها وجت تاني سلام
.
.
.
موجه من الحزن والغضب اكتسحتها من رده عليها
.
.
مريم لاحظت ملامح صديقتها::في اي يا عزه
.
.
عزه بعناد::انا هاخد الفستان ويلا عشان نروح
…………………
.
.
فارس::فاتن انتي اهنه
.
.
كانت فاتن وزياد يجلسون كل منهم يحاول الاتصال بهنا ولكن دخل عليها فارس
.
.
فاتن بتوتر::ايوه في حاجه
.
.
فارس::لا مفيش بس مستغرب انك اهنه وهنا مش موجوده فوج ولا معاكي
.
.
زياد::هتلاجيها
.
.
فاتن::ااه هتكون موجوده
.
.
فارس لاحظ اسلوبها وحركات اعينهم التي تدل علي حدوث شئ
.
.
فارس ::مرتي فين حصل لها حاجه
.
.
فاتن::بعد الشر هي بس
.
.
فارس بحده وصوت عالي::متتكلمو هنا فين
.
.
.
حكت له فاتن عن ما حدث وكان الخوف يعتريها من رده فعله
.
.
ثار فارس وبصوت عالي اجتمع علي اثره كل من بلقصر وحراسه الذين قاموا بلتجمع حوله بعد ان امرهم بلمجئ وقال لهم بصوت عالي::وايات الله لو ساعه عدت وما عرفت هي فين لهجلب الصعيد كله والاستاذ الي مجليش انه سابها في نص الطريج حسابه معايا واعر جوي
.
.
……………….
.
.
سعاد::خير يا دكتوره
.
.
الدكتوره::خير ان شاء الله هي بس الشهور الاولي في الحمل بتبقي دوخه وتعب وارهاق
.
.
اتسعت عين سعاد من هول الكلام الذي يقال الان كيف لبنت البنوت ان تكون حامل او حامل بدون زواج ما الذي حدث حاولت عدم اظهار صدمتها
.
.
سعاد::نجدر نمشي
.
.
الدكتوره::ايوه ودي شويه ادويه وفايتمينات تمشي عليهم وهتبقي كويسه
.
.
.
بعد ان خرجت ايه وسعاد التي لم تنطق بكلمه من ما سمعته
.
ايه بتوتر وخوف مصطنع::انا هحكيلك يا خاله علي كل حاجه
.
.
.
………………….
.
.
فارس الذي اوشكت خلايا عقله علي الانفجار من كتر التفكير هل من الممكن ان يكون عمها فعل شى ولكن هذا مستحيل لقد اخذ عهد منه علي عدم الاقتراب منها هل من الممكن ان يكون خالد ولكن الحرس الذين عينهم عليه لم يخبروه بشئ اذا ماذا حدث لها اين انتي يا هنايا
.
.
.
زياد::فارس احنا ممكن ندور في الطريج الي سابها فيه
.
.
.
تذكر فارس شئ وهب واقفا كلرياح الي سيارته
.
.
.
.
استيقظت هنا من نومها مفزوعه بقوه وصدرها يعلو ويهبط وحبات العرق مجتمعه علي وجنتها وتفاجات بدخول فارس عليها بقوه وضمه لها
.
.
.
فارس بعد تركها ونظر لها بحده وصوت جامد وعالي::انتي كيف تعملي اكده انتي جنيتي
.
.
.
هنا بصوت متقطع وضعيف::وديني المستشفي بسرعه
.
.
قالت كلماتها وبعدها اغمي عليها ولاحظ فارس ان ملابسا بها دماء فأسرع بحملها الي السياره وقلبه امتلئ بلخوف والقلق عليها
.
.
.
وصل فارس الي المستشفي وامر بأحضار طبيبه بسرعه وممرضات معها
.
.
نصف ساعه مرت بدون اي اخبار بدء القلق يسيطر عليه بشده الي ان خرجت الدكتوره وكانت بدون اي ملامح يستدل عليها ماذا حدث لزوجته
.
.
.
اميمه::افهم بقي قصه الفستان ده
.
.
مريم::بنتك اهي هي تحكيلك يا خالتو لان هي دماغها بقت متركبه غلط الايام دي
.
عزه ببرود::ولا اي حاجه يا جماعه انا عاجبني الفستان وشكرا لرئيكم بس في الاول والاخر انا الي هلبسه
.
.
.
ايه::سامحيني عارفه اني غلط بس انا حبيته وهو استغل الحته دي بس كله في الحلال
.
.
سعاد::ابوكي لو عرف هيروح فيها
.
.
ايه:::ساعديني يا خاله هو هياجي لو قلتله من بكره بس خايفه من ابوي ليعترض انا خالد بيحبني ..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)