روايات

رواية فارس الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء التاسع

رواية فارس الصعيد البارت التاسع

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة التاسعة

(بحبك حب صعيدي جواني بحبك كيف ماسكن الليل في صوت فيروز وسكن الصوت في ليل قلبي وجواني بحبك كيف نسيم الزرعه لما يطير في جو الريف وجو النيل وجو اني بحبك حب حياني بحبك حب كان مكسوف يبين نفسه قدامي بحبك بحبك)
.
.
.
.
.
كانت تنظر له بعيون متسعه وكانه اصابها في مقتل اما هو فكان يقف ثابت كلجبل لا يهتز وثبات عيناه وقوتهم مخيف لها
.
فارس ::اي لسانك انربط دلوقتي .
.
هنا لم ترد وكانت تنظر له بصدمه وعدم فهم
.
.
فارس بثبات وهيبه::ايوه بحبك وخايف احبك اكتر انا كنت عارف اني في يوم هجع وهحب واتجوز بس مش انتي مش شخصيتك خلتيني كيف الدايب فبحورك لاني غريق ولا اني ناجي من اول مره شوفتك فيها وانا قلبي دجلك وانتي ولا هنا كان القلب متعلق وكانت العين مشتاقه وكنتي انتي ولاانتي هنا يا هنايا
.
.
هنا بعينين تلمع بدموع::انت عارف انت بتقول اي
.
فارس::اي بجول اي بجول بحبك غريبه دي مفهمتهاش كيف اول مره اتجابلنا فيها من سنتين
.
هنا بعدم فهم::سنتين
.
فارس::يوم ما طلبتي من اماني تعديلات في شجتك شفتك وجتها كان شعرك بيطير كيف الريح وعيونك الي كيف السهم كنتي دايما ثابته وشجاعه استغربت بعدها بدأتي تشغلي بالي بعدها سألت وبعدها اتعمدت اشوفك مع اماني في كل مره تروحي عندها لغايه ما طلبتك عشان تعالجي فاتن
.
هنا بدهشه::يعني جيتي هنا مقصوده
.
فارس::صح بس لجانا مكنش مجصود حاولت ارسم وامثل اني معرفكيش بس عيوني فضحتني في كل مره
.
.
تنظر لعيناه تريد اخراج الكلمات ولكنها لا تقدر تريد الرد عليه برد قوي ولكن عقده لسانها مع عقده قلبها لا تمكنها
.
فارس بتنهيده::والله بحبك..عارفه كانك بقيتي ساكنه الجلب ومحتله العجل بقيتي دنيتي يا هنا ومش عارف اتصرف كيف انا مش شايف حبي ليكي ضعف بس الي بيعمله فيا هو الضعف ردك ليا الي مش عارف ايه هو قلقني وده ضعف بحد ذاته
.
.
اقتربت منه وونظرت لعيناه::وانا عمري مشفتك ضعيف ولا عايزه اشوفك ضعيف يا فارس
.
فارس بهدوء::يعني ؟؟
.
هنا امسكت يده::يعني يابن الحلال انا مبحبش حد يرد عليا متاخر ومبحبش اكون اخر اهتمامات حد ولي يحب يصالحني او يكسب رضايا يمشيني علي البحر ويجيبلي بيتزا يله اسيبك بقي في كوخك باي
.
.
وقف لثواني يستوعب ماقالت ثم تبعها::انتي يا بت تجصدي ايه بردك ده
.
ركبت هنا سيارته بعد ان فتحها لها::انت بجد فارس الصعيد المفروض تكون اذكي من كدا
.
ابتسم لها فارس وهي بادلته الابتسامه
.
.
هنا::روحني بقي لو سمحت عشان عايزه انام جدا
.
فارس::اجيبلك بيتزا
.
هنا::ههههههه لا انا اتعشيت خلاص
.
.
فارس ::واتعشيتي اكل من بتاعكم ده الي ميشبعش عصفوره
.
هنا::المفروض اتعشي ايه بعدين كل واحد بياكل علي قد طاقته ثم انا محافظه علي جسمي مش احسن من البرميل الي اسمها ايه
.
فارس ::اباي واي جاب سيرتها عاد ايه
.
هنا::متقولش اسمها انا مبحبهاش ولا تجيب سيرتها قدامي
.
فارس::لا اله الا الله
.
.
هنا كتفت ايديها::محمد رسول الله يا فارس
.
.
.
………
ايه::جرا ايه يا واد انت انت عايز تقنعني ان المركوبه دي مش عارف تخطفها ولا تتصرف في اي طريجه توقعنا فيها
.
خالد::متشتمهاش وجولتلك هوقعها واخدها وامشي واسيبلك خطتك تنفذيها بعيد عننا
.
ايه بغضب::تاخدها فين الباشا عايزها
.
خالد::خلصوا كل الي عايزينه بس من غير اذيه
.
ايه بحده::متخافش يا نحنوح
.
.
.
………………..
.
في اليوم التالي
.
..
لبني::لولولييبييييييييي يالف نهار مبروك
.
هنا بأبتسامه::انا مكنتش متوقعه انه بدري قوي كدا
.
فاتن وهي تستند علي لبني وهنا ::انا مش مصدجه نفسي انا بجيت بمشي زيكم حتي لو خطوه زي دي
.
.
.
هنا بفرحه::انتي زينا في كل حاجه يا فتونه بس انتي كنتي مريحه نفسك بس وقاعده شويه واهو قمتي تاني وان شاء الله هتبقي احسن مننا بكتير
.
فارس كان يقف وينظر لهم بفرحه وكانه يري شئ مستقبلي يسعده ::عملتيها يا بنت البندر
.
.
استمعت له في خجل طغي علي وجهها وكانه اول مره تسمع صوته او تراه فبعد اعترافه بلامس ذهبت لشقتها واغلقت الباب وكانت تقفز في فرح فهذا الجبل اصبح لها فارس لقلبها رجل لطالما حلمت به يستطيع تحمل المسؤليه والوقوف في الشدائد وقفت اسد شجاع كأن الله جعله عوض لها عن العائله
..
.
فارس::اي يا بنت البندر سرحانه في ايه
.
هنا فاقت من شرودها :::هاا ولا حاجه والف مبروك لفاتن وان شاء الله كلها مسأله ايام وهتقف معانا كدا وتتكلم وتجري
.
.
همس لها بكلمات فهمتها هي من طريقه شفتاه((تسلميلي يا هنايا))
.
هنا بخجل::احمم طب يا جماعه امشي انا بقي
.
فارس::علي فين العزم
.
هنا::مهو الجلسه خلصت
.
فارس::طيب اوصلك في طريجي
.
.
………….
.
عزه::هو احنا هنفضل ملطوعين في الشمس كدا كتير اقسم بلله اروح تاني
.
زياد::خلال الخمس ايام اتمني مسمعلكيش حس
.
.
استغرب الطلاب من طريقه كلام زياد فهم اول مره يرونه بملابسه وكلامه الصعيدي
.
كانت الفتاتان تتهامسان بجانب عزه::يا لهوي علي جماله في كل الحالات
.
عزه كانت تنظره له لاول مره نظره فتاه لرجل ليس طالب ومعلم اعجبت به لا تنكر انه وسيم وجدا ولديه هاله غريبه تحيطه
.
.
زياد ::ها يا انسه جابر هتفضلي اكده كتير
.
ادركت عزه ما يقوله فقد سبقها زملائها الي السياره
.
عزه::معلش مقصدش
.
.
.
…..
فارس وهنا في السياره
.
فارس بتركيز وجديه::وبعدين
.
هنا::من بعد وفاه ماما وبابا بدا عمي يتغير وزاد الموضوع اكتر لما بابا كتبلي الورث كله باسمي بقي عامل زي المهووس لدرجه خوفتني منه عشان كدا قررت اكون قويه ومخفش من اي حاجه ولا من تهديداته بس انا من جوايا بخاف يا فارس
.
.
فارس::لا عاش ولا كان الي يخوفك وانا لسالي نفس في الدنيا يا ست البنات
.
هنا ::فارس اوعدني انك تفضل سندي دايما
.
فارس::ده وعد قطعته علي نفسي من اول ما سكنتي جلبي يا هنايا
.
.
نظرت له هنا بأبتسامه رضا وشكر لربها
.
.
.
…………………..
دخل الطلاب الي قصر العربي وهم في حاله من الدهشه
.
طالب (جاد)::يا جماعه ده شبه الحاجات الي بتيجي في التلفزيون
.
طارق::بصراحه حاجه فخمه جدا الواحد نظرته اتغيرت عن الصعيد
.
لليان::لا والدكتور زياد كمان واو جدا
.
عزه ::احنا هنقر علي الناس ولا ايه بعدين يا لليان هو هو الدكتور زياد متغيرش فيه حاجه
.
لليان::اسكتي يا عزه دا بقي مز خالص خالص اكتر من الاول
.
انس::يا جماعه احنا مش هنفضل كدا كتير عايزين نخلص ونرجع لحياتنا مش هنفضل هنا
.
.
زياد::ها خلصتوا حديد ولا لسه عندكم بجيه
.
جاد::احنا بس يا دكتور عايزين نعرف حضرتك ناوي علي ايه وازي هنعمل البحث
.
.
زياد::انا هعرفكم علي البلد والاماكن الي عايزكم تزروها خلال يومين والباجي مسؤليتكم لاني عندي شغل اهن وقبل المده متخلص كل واحد يكون مخلص بحثه
.
رنا ::تمام يا دكتور فهمنا بس هنام فين بقي
.
زياد::انتي ولليان في الاوضه الي هناك دي والشباب انا هوديكم في اوضه الي بره القصر اما الانسه جابر فلسه مش لجيت لها مكان
.
عزه::يعني اي هبات في الشارع هي جت علي حظي انا ولا ايه
.
تجاهل زياد كلامها الموجه له .::يلا اتفضلوا معاي علي الغدا زمانكم جعانين
.
.
.
٠ ٠ ٠ ٠
هنا وهي تنظر للارض بدهشه::انت .
.
فارس::متستغربش اكده هي اسمها اكده من زمان بس محطتش عليها الكلام ده الي لما اتكدت انك هتشوفيها بعينك وتجولي رأيك
.
.
كانت هناك لائحه مكتوب عليها ((ارض الهنا))
.
هنا بأمتنان::راي اي يا فارس دي حاجه تخلي لساني مش قادر يعبر ولا يتكلم
.
فارس::واه واه من متي انا متعود علي لسانك كيف المبرد مبيرحمش
.
هنا::دانتا واخد عني فكره وحشه قوي بقي
.
فارس ::والله مشفتش موقف ولا كلمه غيروا الفكره دي لدلوجتي
رن هاتف هنا
.
هنا نظرت لفارس كأنه تستسمحه في الرد وانها لا تريد قطع حديثه فأومئ لها::الو
..
.
اماني::ايه يا زفته فينك انا قربت اوصل اهو
.
هنا::لا بجد
.
اماني::هكدب عليكي ليه عايزه اشوفك في القصر اول ماوصل والا والله هحلف ارجع تاني

هنا::علي ايه هتلاقيني هناك يلا سلام
.
فارس::دي اماني
.
هنا::اااه وعلي وصول وعيزاني اااه
.
فارس بقلق ::في ايه
.
هنا::مش عارفه حاسه ان في حاجه قرصتني في ايدي
.
امسك فارس ذراع هنا بقلق واضح::دي بجت حمره
.
هنا سحبت يدها::اولا دي زمانها نحله مش حاجه كبيره ثانيا يا استاذ فارس انت مينفعش تمسكني لاي سبب عشان ده ميصحش
.
ابتسم رغم عنه فهي كل يوم تزداد في عيناه اكثر كقطعه الماس النادره::طيب يا ست البنات كلها ممكن تتفضلي علي العربيه
.
……………..
.
.
عزه::حضرتك انا بتكلم دلوقتي كل واحد راح علي اوضه ورتب شنطه وانا هفضل زي البيت الوقف كدا
.
كان زياد جالس علي مقعد كبير في الصاله وكان يرتدي نظرته ويكتب علي جهازه اللوحي
.
.
زياد::انت مكلتيش ليه ولا عيله صغيره هنتحايل عليكي
.
عزه بتأفف::لا اله الا الله هو حضرتك هتفضل كدا متردش عليا
.
.
فتح الباب ودخل فارس وبعده هنا
.
.
زياد وقف وذهب لفارس::اهلا بلدكتوره
.
هنا::ازيك يا دكتور زياد
.
فارس::ااي جو السلامات الي هيطول ده بعدين مين العيله الي هناك دي
.
عزه::انا سمعت حضرتك علي فكره انا مش عيله انا الانسه عزه جابر طالبه في تانيه كليه تربيه
.
زياد::فتحتها ليه مكانت ساكته
.
.
فارس::اهلا وسهلا يا انسه عزه
.
هنا كانت تحاول السيطره علي غيرتها فانها مجرد طالبه ثم ان فارس لها فقط ويحبها هي فقط انه ملكها وفارسها
.
زياد::انسه جابر تجدري تجعدي ساكته بس عشر دقايق علي بعضهم
.
.
دخلت اماني هي وبناتها
.
.
هنا بفرحه ::امونه
.
حضنتها اماني ثم شهد وندا وطفلتها الصغيره جني
.
.
هنا::انتو وحشتوني قووي
.
شهد::والله انتي الي وحشنا جدا
.
ندا::انا جيت مع ماما وسبت مدرستي ودروسي عشان اشوفك
.
حضنتهم هنا وجاءت لتحضن جني لم تجدها ولكنها سرعان ما ادركت انها في حضن فارس
.
هنا::ايه يا ابله جني مش عايزه تسلمي عليا
.
جني صاحبه ٧ سنوات::انا بسلم علي خطيبي الاول
.
هنا بغيره::اماني شوفي بنتك
.
اماني بمراوغه::جوجو سلمي علي ابله هنا متزعلهاش وبعدها سلمي علي خطيبك
.
زياد ضحك علي موقفهم وكانت عزه تنظر لهم ببلاها
.
.
هنا بغيظ من جني ثم اقتربت منها وهمست لها::بت انتي ده مش خطيبك ده خطيبي انا ومش تحضنيه اوعي بقي
.
سحبتها هنا من حضن فارس
.
جني::عمو فارس خليها تسكت
.
.
كان فارس يكتم ابتسامته وفرحته من غيرتها التي اصبحت واضحه حتي من مجرد طفله هو لا يلومها فغيرتها لا تساوي شئ في بحور غيرته عليها
.
.
زياد::طيب يا ام شهد اوضتك انتي والبنات جاهزه وانتي عرفاها مش محتاجه حد يوصلك
اماني::يلا بقي نرتاح شويه ونرجع نقعد مع بعض وبلمره اشوف فاتن ولبني وسعاد بلمره
.
.
ذهبت اماني وبنتها وهنا تبعتهم اما فارس ذهب لعمله وزياد وقف ينظر لعزه
.
عزه بحزن ::يا دكتور لو سمحت لو هتفضل تعاملني كدا قولي وانا هروح انا عارفه اني غلط واعتذرت بس برضوا حضرتك مسمحتنيش وبتعاملني معامله مش كويسه خالص انا مش هسمح باهانه ليا اكتر من كدا فلو سمحت خلينا نوصل لحل
.
زياد نظر لها مطولا::اوضتك تاني اضه في الممر ده هي مع خاله لبني وخلي بالك دي قلب البيت يعني لسانك ميطولش معاه
.
انسحب زياد من امامها مما جعله تشعر بلغيظ منها ولكن هذا عقاب لها حتي تحفظ لسانها
……….
.
هنا وهي تمسك جني من خدودها::انتي يا بت يلي عامله زي الست الكبيره تاني مره اشوفك مقربه من فارس ولا حضناه هبلعك
.
اماني::لا دا احنا اتطورنا خالص وبقينا بنغير ومش بنخبي
..
هنا::اماني خليكي انتي علي جنب عشان احنا لينا كلام كتير مع بعض بس لما اخلص كلامي مع ست اطاطه دي
.
جني وهي تخرج لسانها لهنا::برضوا فارس خطيبي
..
.
………
.
.
كان زياد فارس صوت ضحكاتهم يملئ المكتب
.
.
زياد::كنت عارف انك وجعت ولا حدش سمي عليك
.
فارس::علي اساس انك ايه مانت واجع كمان
.
زياد::انا لسه في مرحله البر الدور والباجي عليك يا غرجان
.
فارس بجديه::انا قررت اتجوز هنا وفي اقرب فرصه
.
زياد الذي صدم قليلا::انت بتتكلم بجد
.
فارس::عمرك سمعت مني حاجه ومعملتهاش .
.
زياد::بصراحه لأ
.
فارس::خلاص خلال شهر هكون متجوزها بلكتير
.
.
زياد::فاريس يا خوي انت مدرك الي بتجوله زين
.
.
فارس::مش عيل صغير يا زياد انا مرتب كل حاجه وان شاء الله هتمشي زي ما انا عايز
.
زياد::ربنا يوفق خطتك وترتيبك
.
.
………………
اماني::يخربيتك يا هنا كل ده وفارس اللئيم يطلع منه كل ده
.
هنا::كل ده كوم واحساسي بلخوف كوم تانيى
.
اماني بأستغراب::خوف اي يا بنتي
.
هنا::مش عارفه بس انا عمري محصلي حاجه حلوه الا وكان ليها مقابل وانا بسأل نفسي دلوقتي ايه المقابل وتمن ان اخدت فارس الصعيد
.
اماني::دي تهيأت يا هنا واهدي كدا واحمدي ربنا علي كل حاجه وان شاء الله خير
.
هنا::يارب
.
اماني بأستغراب::هنا امال ايدك عامله كدا ليه
.
نظرت هنا لاحمرار يدها ::دي نحله قرصتني باين
.
اماني::انا معايا كريم كويس ليكون دي حساسيه ولا حاجه
.
هنا::لا هغسلها بميه وهتبقي كويسه ثم انا معنديش حساسيه فمش عايزه اخد حاجات ملهاش لازمه
.
اماني::انتي دكتوره وادري
.
.
.
………
كانت عزه تبكي تقريبا هذه اول مره تبكي من بعد وفاه والدها فمعامله زياد لها تحديد ارهقتها تفضل ان تأخذ عقاب حقيقي بدلا من طريقته هذه فمعملته لرنا ولليان تختلف عنها تمام والاكثر من ذلك انها يناديها انسه جابر هل يراها رجلا
.
دخلت لبني عليها وراتها هكذا
.
.
لبني وهي تقترب منها::مالك يا بتي
.
عزه::مفيش بس ماما وحشتني
.
لبني::اتصلي عليها متخفيش انتي مش في غربه انتي وسط اهلك واحنا ناس طيبه
.
.
لبني لاحظت نظرات عزه لها ولملابسها
.
لبني بأستغراب ::في حاجه يا بتي
.
.
عزه بأعجاب::جميل قوي الي انت لبساه ده يا
.
لبني::خالتك لبني
.
عزه::اااه جميل قوي يا خاله لبني
.
.
ابتسمت لها لبني
.
.
……………….
..
هنا نائمه علي ظهرها ::مش عارفه اعمل اي ولا اتصرف ازاي
.
اماني::يادي النيله بت انتي قوليله بحبك وخلاص
.
هنا::مش هقدر
.
اماني::خلاص انا قايمه نازله تحت خليكي انتي هنا في افكارك المتخلفه زيك
.
.
.
هنا ::اماني استني بجد
.
……….
.
نزلت هنا واماني ولكن وقفت قدامهم ايه
ايه::خير يا اماني جيتي ومسلمتيش يعني
.
اماني::ومن امته وانا وانتي بنحب نسلم علي بعض يا ايه
.
ايه بغرور::علي رأيك هيفيد بايه السلام والجلوب مش متفجه يله اشوفك علي العشا سلام
.
.
اماني كانت ستتحدث لهنا ولكن وجدتها تنظر لذراعها الذي احمر اكثر
.
اماني::هنا انتي مش ينفع تكستي علي دراعك كدا كتير وكل ماد ما بيحمر اكتر نحله اي دي
.
هنا::احمر من غيظي من الحربايه الي كانت واقفه
.
اماني::هي بصراحه غايظه الكل بس ده ميمنعش انتا لازم نشوف حل لدراعك
.
.
.
.
………………..
.
حل الليل علي سماء الصعيد وكان زياد جالس مع تلاميذه
.
رنا::اووف هي عزه لازم تتأخر عايزه ادخل انام
.
لليان::اسكتي بقي زمانها جايه
..
دخلت عليهم عزه بجلابابها الصعيدي وربطه شعرها بلايشارب ذو الالوان المبهجه وشعرها المنسدل علي ظهرها كسواد الليل
.
.
طارق::يابنت الايه يا عزه شكلك صعيديه بجد
.
جاد::شكلي مش انا بس الي حبيت القعده هنا
.
زياد::احممم ممكن بجي ننتبه للكلام المهم
..
.
………….
.
.
فاتن::يا جماعه انا حاسه ان ايامي بجت جميله اكتر واكتر بوجودكم حوليا
.
.
هنا::انتي الي محليه كل مكان بوجودك فيه بس انا لازم استأذن دلوقتي عشام اتأخرت
.
.
شهد ::اي ده يا هنا هتمشي
.
هنا::الصبح بدري جدا هتلاقيني موجوده يا شوشو يلا باي باي
.
.
خرجت هنا بعد ان الح عليها الجميع في البقاء ولكنها رفضت
.
هنا وهي ماشيه وبتكلم نفسها بصوت عالي شويه::الاستاذ معبرنيش طول اليوم ده اي الانسان ده
.
فارس::والله الانسان ده كان مشغول جوي جوي ومصدج خلص عشان ياجي ويشوفك
.
.
هنا بعيون تحاول فتحها::فارس كنت مفكره انك اختفيت
.
.
فارس لاحظ هنا ووجها الشاحب::هنايا انتي كويسه
.
هنا::ايون طبعا يلا انا لازم امشي اشوفك بكره
.
.
حاولت التماسك ولكنها امسكت ذراع فارس بسرعه قبل ان تقع واغمي عليها
.
فارس بفزع وخضه كبيره وصوت عال::زياد زيااااد
.
سمع زياد هو وطلابه صوت فارس واسرع زياد له وسمعه كل من في القصر
.
.
.
ذهب زياد مسرعا لفارس::خير مالها الدكتوره
.
فارس::جيبلي دكتوره حالا يا زياد اتصرف شكلها تعبان جدا
.
كان الجميع يقف خائفا علي هنا ماعدا تلك التي تنظر بأعجاب لهذا الفارس بجماله وجمال جسده وعضلاته وثبات وقوه عيناه
.
.
.
.
.
…….
ايه الي هيحصل مع هنا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى