روايات

رواية فارس الصعيد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء التاسع والعشرون

رواية فارس الصعيد البارت التاسع والعشرون

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة التاسعة والعشرون

الحلقة السابعة
#فارس_الصعيد
(الجمال نوعان:الاول لها والثاني لم يخلق بعدها)
.
.
هنا بصوت متوتر وخوف منه::فارس
.
فارس اقترب منهم ونظر لهم نظره اسد يوشك علي الهجوم علي فريسته::عود البطل
.
الشاب الاول بتكبر::اااه عود البطل مشايفش انت
.
فارس::لا شايف وعارف كمان اصل عود البطل ده مرتي
.
الشاب الثاني بتوتر::فارس بيه الي ميعرفكش يجهلك احنا اسفين
.
فارس بصوت جامد وبارد::اسفين اااه حلوه الكلمه لا وجديده اول مره اسمعها
.
الشاب الاول بلا مبالاه::خلاص بجي مكنتش كلمه
.
لكمه فارس بقوه كبيره وامسكهم الاثنان ::ادخلي العربيه واياكي تفتحيها فاهمه
.
هنا بخوف اسرعت للسياره::حاضر
.
.
.
فارس::دي لو كانت واحده تانيه وبتعكسوها كنت هوريكم الويل مبالك بجي بأملاكي والي تخصني وهعرفكم فارس البطل بيضرب ازاي
.
انهال عليهم بلضرب وكانهم مرتكبين جريمه جعل وجههم غير مألوف ضربات قويه جدا كانت تسدد لهم في مختلف احناء جسدهم النار التي كانت في قلبه كان يخرجها بضربه لهم وبعدها تركهم ملقون علي الارض جثث هامده لا تقوي حتي علي طلب المساعده نظر لهم باحتقار::عايزكم تروحوا تبلغوا وتجولو للظابط فارس العربي الا عمل فينا اكده يا غزاله منك ليه
.
.
دخل السياره وامسك منديل يمسح يده ووجهه
.
هنا بتوتر ::فا…
.
لم تكمل بسبب مقاطعته وقال بحده::ولا تنطجي بحرف واحد يا ..يا عود البطل
.
………………….
.
رعد::يعني انتي عمتو
.
ايه بخبث وتمثيل للطيبه::ايون انا عمتكو بس ده سر بينا اني بشفكو عشان باباكوا لو عرف ممكن يزعل
.
سيف::ليه
.
ايه::عشان…عشان انا كنت مسافره وجيت ومجولتش ليه اني جيت ولو عرف هيزعل
.
سيف::ااه فهمت عايزه تعمليها مفجأه ليهم صح
.
ايه::ايوه صح عشان كدا عيزاكوا تنفذو الكلام الي جلتو عشان المفاجأه
.
رعد::خلاص يا عمتو مش هنقول
……..
……
عزه::متروح شغلك عشان بص انت خنقتني
.
زياد::يادي لسانك الدبش انا غلطان يعني انا جاعد اخد بالي منيكي
.
عزه::وحيااااااه امك كدا بتاخد بالك مني دانت ناقص تشيلني وتأكلني اللقمه في بوقي
.
زياد::علي جلبي زي العسل
.
عزه::زياد اقسم بلله لو ما خفيت اهتمامك الزياده ده هعملك محضر تحرش في انسه
.
زياظ بأبتسامه::محضر تحرش وعرفنا لكن انسه دي تجبيها منين
.
عزه بأحراج::اهو كدا هو وخلاص
.
زياد::طيب انا هجوم انزل المكتب واشوف شويه شغل
.
عزه::يكون احسن برضوا
.
زياد اقترب منها جدا::بس صدقيني ان ما اتلهفتي عشان تشوفيني مبجاش ابن العربي
.
عزه::هنشوف
.
قبل زياد خدها وخرج وهي ظلت تبتسم
.
……………..
فاتن وهي تحتضن هنا::هو ماله اكده اي الي حصل
.
هنا::هقولك بعدين
.
.
سعاد وهي تحتضن فارس::زرتنا البركه
.
فارس وهو يحاول تهدئته نار غضبه::الله يباركلك يا امي
.
جلسوا جميعا وهنا تسترق نظرات لهذا الوحش
.
هنا في نفسها((الله ينتقم منهم يارب هو انا ناقصه الخوف الي انا فيه ده))
.
فاتن::العيال هيتأخروا يا هنا
.
فارس::دول رجاله يا فاتن مش عيال
.
فاتن::خلاص يا عم الرجاله ارتحت عاد
.
نزل زياد ورحب بيهم
.
هنا::يعني نقدر نطلع
..
زياد::اكيد يا مرت اخوي
.
صعدت هنا وفاتن وتبعتهم سعاد
.
.
جلس زياد بجانب فارسان
.
زياد::خير شكل وشك ميبشرش بلخير
.
فارس بمنتهي العصبيه حكي له ما حدث
.
زياد::طيب اهدي مانت شكلك اديتهم علقه مخدهاش حمار في مطلع
.
فارس::وانت فاكر اني كدا ارتحت لا وعزت جلال الله مانا ساكت الي لما اعلمهم الادب
.
زياد::اباي عليك يا فارس وعلي دماغك الناشفه كيف الحجر الصوان يا سيدي دانت زمانك اتسببت لهم في اعاقه خلاص سيبهم في حالهم بجي
.
.
فارس اخذ نفس عميق::حط نفسك مكاني
.
زياد تنهد::والله حاسس بيك بس انت لو فضلت بعصبيتك دي انت ممكن تجتلهم يا فارس وده غلط كبير
.
.
فارس وقف ::انا هدخل المكتب الهي نفسي في الشغل
.
زياد::تمام وانا هروح الموقع كدا اشوف الشغل هناك ماشي ازاي
.
فارس::انت بجح ياد سايب مرتك الي عامله امبارح عمليه ورايح الشغل
.
زياد::انا هغيب سنه يعني بعدين اهي مرتي دي الي طالبه اني امشي يلا سلام بجي
.
.
…………….
هنا::يعني بقيتي كويسه
عزه::والله يا جماعه انا فل الفل كمان
.
فاتن::قرده
.
اميمه::بت يا عزه انتي عملتي ايه في جوزك خلتيه يمشي
.
عزه::مفيش يا ماما قال عنده شغل وانا مش هقدر امنعه عن شغله فراح اعمل ايه يعني اهو هفضل قاعده
.
سعاد::اخص عليه بس لما ياجي هعلمه ازاي يسيب مراته اكده وهي لسه جرها منشفش
.
عزه::لا يا ماما برضوا الشغل مهم
.
فاتن::انتي هتجوليلي اهو زوجي راح شغله وسابني
.
سعاد::رجاله اخر زمن
.
.
هنا ::احم طيب يا جماعه انا هنزل اشوف فارس والاولاد زمانهم علي وصول من المدرسه
…………………….
.
ايه::طيب كويس جهز انت بس المكان ومش عايزه اي غلطه يلا اقفل
.
حسن::لساكي في موضوع الانتجام ده
.
ايه::لا ابدا دا الشغل يا بوي
.
حسن::مش مصدجك
.
ايه بخبث::ليه بس يا بوي منا سمعت كلامك اها وفارس ولي نعمتنا وانا مش هعض اليد الي اتمدتلي
.
حسن ضمه::كويس انك عقلتي
.
ايه::طبعا
.
.
……………….
هنا وهي تنظر له اما هو كان يضع عينيه في الاوراق ::طيب انا اسفه
.
فارس::بتتأسفي علي ايه انتي غلطي في ايه
.
هنا وعيناها مليئه بلدموع::معرفش بس يمكن لما اتأسف ترضا تبصلي وتكلمني
.
فارس نظر لها::تعالي يا هنا
.
.
اقتربت منه سحبها وجعلها تجلس علي قدمه ووضع يده علي خدها في حنان::متزعليش عارف اني قسيت عليكي .
.
هنا احتضنته::اتأسفلي
.
فارس ابتسم::اسف يا ست البنات
.
اعتدلت هنا في وقفتها ::خلاص مسمحاك هقوم بقي اشوف الولاد عشان زمانهم علي وصول
.
فارس بصوت جهوري::هنا
.
تسمرت مكانها في خوف من لهجته وصوته::نعم
.
فارس::هنروح نجيب هدوم جديده ليكي انهارده
هنا بتأفف::حاضر
.
المره السابعه التي تغير فيها ملابسها كلها
.
(غيره الراجل نار في مراجل نار بتنور مبتحرجش واحنا صعايده مبنستحملش طبعا حامي وعرجنا حامي والي تخلي صعيدي يحبها يبجي يا غلبها)
.
.
خرجت هنا من المكتب في نفس لحظه دخول اماني وبناتها
.
.
اسرعت هنا ترتمي في حضنها::وحشتيني جدا
.
اماني::انتي اكتر
.
ضمت هنا البنات ::وحشتوني انتو كمان جدا جدا
.
جني::وانتي كمان يا هنا
.
هنا::تعالو نقعد
.
ندا::عايزين نطلع نشوف عزه
.
هنا::هنطلع بس عزه دلوقتي بتغير علي جرحها وبتغير هدومها
.
دخل رعد وسيف واسرعوا لهم فهم اشتاقوا لاماني وخصوصا جني
.
اماني::العيال دي بقو كبار يا بت يا هنا عرسان وخلوكي عجوزه
.
سيف::ماما حلوه انتي الي عجوزه
.
هنا::سيف عيب
.
سيف::بس يا ماما انتي حلوه بابا بيقول كدا دايما
.
هنا::وطنط اماني كمان حلوه
.
جني::انا هاخدهم واطلع اشوف قمر وحور
.
صعدت جني وتبعها سيف ورعد
هنا::هاا اخباركم اي واخبار عروستنا ايه
.
.
اماني::عروستنا بتسيب عريسها خمس ست مرات في الاسبوع
.
شهد::هو الي بيضايقني
.
هنا::عامله زيي ههههه
.
شهد::كل مره يصالحني ويقول هنبقي هاديين
.
اماني::ياخي دانتي الي شاده حيلك عليه ده لو واحد تاني كان سابك غير انو بقاله كام سنه خاطبك
.
شهد::هو حد قله يستني الكام سنه دول
.
ندا::والي قبلهم الي كان مستنيكي برضوا
.
شهد::محدش قالو يستني
.
هنا::شهد انتي بتحبيه
.
شهد بأحراج::ااه بحبه يعني امال هكون مخطباله ليه
.
هنا::لاداحنا لينا قاعده تانيه مع بعض قوم نشوف عزه
.
…………
المساء
.
فاتن::خلاص يا مؤمن انا هاجي انا وحور مع اماني بكره اخر النهار
.
مؤمن بتعب وحزن::متزعليش مني عارف اني تاعبك معايا
.
فاتن::كويس انك عارف بس انا مش زعلانه
.
مؤمن::طيب خلي بالك من نفسك
.
فاتن::حاضر وانت كمان
……………….
.
.
.
عزه::انزلوا اتعشوا انتو انا قاعده كويسه اهو وقمر كمان نامت
.
سعاد::طيب يلا يا جماعه العشا جاهز
.
بعد ان ذهبوا عزه::يابن سعاد يا قليل الادب ده كلوا بره البيت حتي معبرتنيش بأتصال ان موريتك اعمل اي دلوقتي عشان يجي لا مش هعمل حاجه انا اصلا مش عايزاه …لا انا كدابه انا عايزاه
.
اتصلت عزه علي زياد
.
زياد::خير مش جلتلك هتسيبي العزومه وتتصدري للشحته عايزه اي مني بجي
.
عزه::هكون عايزه اي يعني جيب بامبرز لبنتك وانت جاي
.
انفجر زياد ضحك::بامبرز لبنتي الي عندها ٥ سنين واكتر طب ازاي
.
عزه بأحراج::علي فكره كنت هطلب حاجه تانيه بس نسيت
.
دهل زياد الغرفه::ايون انا معاكي اها لغايه ما تفتكري ايه الحاجه دي
.
عزه::انت هنا من امته
.
زياد وهو يقلد صوت عزه::من ساعه يابن سعاد يا قليل الادب
.
عزه بخجل واحراج::ااه من زمان طيب اطلع بره هنام تعبانه مريضه عيانه وزياره المريض واجب ويابخت من زار وخفف
.
زياد::ههههههه والله العظيم مجنونه المهم انا كنت لي اتصال مع امك عشان اطمن عليكي وعلي اكلك ومش ناسيكي يا حبيبي
.
عزه بأبتسامه::جيب بوسه
.
امسكت عزه وجهه وقبلت خده ::انت مال حلال
.
زياد::عزه
.
عزه::نعم
.
زياد بهيام::هفضل كل يوم احبك اكده اكتر من اليوم الي قبله
.
عزه بغرور::يابني انا فظيعه وقمر طيب انت عارف ايام الجامعه كان فيه واحد بيموت فيا وبعدين بعتلي جواب و….
.
لم تكمل عزه لانها ادركت غبائها وان هذا الحوار لا يجب ان تخبره به
.
عزه وهي ترفع عليها الغطاء:: تعبانه ولازم انام انا واحده مرارتها مفقوعه ومرارتها اتشالت تصبح علي خير
.
.
……………….
.
هنا::خلاص بقي يا رعد انهارده بس هنام هنا انهارده والصبح هنروح عشان طنط عزه تعبانه والكل لازم يكون جنبها
.
سيف::بس طنط ايه
.
لم يكمل سيف بسبب ان اخاه غمز له بأن يصمت
.
سيف::اقصد طنط اماني كمان هتفضل هنا
.
هنا::ااه يا حبيبي كلهم هنا
.
رعد::خلص انهارده بس
.
دخل فارس واسرع اطفاله اليه ضمهم بحنان::وحشتو جلبي يا فرساني
.
هنا وهي تنظر لهم بحب ::امم يعني من لقي احبابه نسي صحابه
.
سحابها فارس وهمس لها::انتي اصحابي واحبابي وكل حاجه فيها جرب ليا يا ام الفرسان
.
سيف ::ماما انا ورعد هنروح نلعب مع حور وقمر
فارس::يكون احسن اقصد روحوا بس متتأخروش عن معاد النوم
.
.
فارس بعد ان ذهبوا قال لها بحب::ها كنا بنقول اي يا هنايا
.
.
هنا::كنا بنقول نروح نشوف العيانه الي في اوضتها
.
فارس::يادي النيله بت انتي انا مش عارف اتلم عليكي ليه
.
هنا::هههههه يابني اماني والجماعه كلهم مستنيني اقولهم معلش اصل جوزي كان بيدلع عليا
.
فارس سحبها لحضنه::ااه وكمان قولي ان ده حجه وانه عايز مراته تجعد معاه
.
.
هنا ::عيب يا فارس عيب هااا عيب
.
فارس:: لا انا بحب العيب هاا العيب
.
هنا لم تستطيع تمالك نفسها وانفجرت ضحك
.
.
…………..
.
عزه::اقسم بلله يا زياد لو ما سكت لهعضك
.
زياد::يا غبيه دي بمزاجي يعني ما الدكتوره الي جايله لازم تاخذ علاجها
.
عزه بصوت هادي ورقيق::يعني يا زياد يا حبيبي يا جوزي يا يا قلبي من جوه كدا عارف انت لو فتحت قلبي هتكون قاعد جوه انت وشنبك الجميل ده يا قمر القمور كلها يا خلاثي علي جوزي
.
زياد::خلصتي الاسطوانه برضوا هتاخدي العلاج كله
.
عزه::ولاا انت ابن سعاد القليل الادب بجد
.
.
زياد بعد ان اعطاها كل العلاج
.
عزه بتقزز من طعمه::فكرني ابقي اطلق منك بعد ما اخف
.
زياد::وابجي فكريني كمان نروح نتفسح بمناسبه انك خفيتي
.
عزه بفرحه::وحياه امك
.
زياد ::متلي لسانك عاد وااه يا ستي هنروح نتفسح
.
عزه حضنته::يا زياد انا مش بحبك خالص يا حبيبي
.
زياد حاوطها بحب كبير::وانا بموت فيكي
.
…………
.
كان الجميع يجلس ويتحدثون عن امور حياتهم
.
.
قمر::طنط هنا طنط هنا
.
هنا::نعم يا حبيبتي
قمر وهي تشاور علي الباب::رعد وسيف خرجوا وركبوا في غربيه ومشوا من غير ما يستأذنوا
.
.
هنا حاولت استيعاب كلماتها التي تجهل هذه الطفله معناها
.
وقفت هنا وذهب امام المنزل لم تجد الاولاد نادتهم اكثر من مره
.
هنا بخوف::اكيد بيهزروا معايا ..يا رعد سيف
.
.
نظرت للحراسه امام القصر فلم تجد احد ظلت تحاول التماسك وان تهدئ ولكن عندما رأت شخص ملقي علي الارض انتفض قلبها من مكانه
.
.
فارس ::والله يا اماني امور الشغل مكركبه شويتين حتي كام مره كنت بجول لهنا اننا نروح القاهره عشان اشوف فاتن واطمن عليها وبلمره اشوفك …صحيح يا هنا
.
.
نظر لها لم يجدها تجلس معهم فهي كانت تجلس هي وشهد في زاويه بمفردهم
.
نظر حوله فوجدها تقف امام الباب وعيونها مصلطه عليه
.
ذهب لها ::هنا مالك يا حبيبتي
.
هنا بعينان تغلق::عيالي يا فارس
.
عندها استقرت مغمي عليها بين يديه
.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى