روايات

رواية فاتنة الزين الفصل الرابع 4 بقلم صباح غمري

رواية فاتنة الزين الفصل الرابع 4 بقلم صباح غمري

رواية فاتنة الزين الجزء الرابع

رواية فاتنة الزين البارت الرابع

فاتنة الزين

رواية فاتنة الزين الحلقة الرابعة

غادة و لسه هتكمل لقيت واحدة جمب زين .
غادة : هي مين دي ؟.
زين ببرود : مراتي .
غادة بدموع : مراتك !!!، اتجوزت و ابني و لسه هتكمل .
فاتن بصدمه : هي دي مراتك وهنقعد سوا ف نفس البيت .
غادة : يا بجاتك ياشيخه عارفه انه متجوز و جايه ، خلي عندك دم .
زين بزعيق : اطلعي فوق اوضتك .
غادة : عاوزني اطلع اوضتي و ف بيتك و انت معندكش دم يا اخي و انا بقول ان لو لمرة اكيد هتحس بغيرك ، لكن واضح اني اني غلطانه انا همشي من البيت دا و فورآ .
زين بزعيق و قرب منها : انتي عارفه انك لو مشيتي عمرك ما هتشوفي ابنك ابدا فاهمه يا غادة ، اتلمي و اطلعي اوضتك .
غادة طلعت تجري ببكاء وهي بتدعي عليه .

 

 

كل دا فاتن واقفه بتترعش و خايفه منه و حسيت انها داخله علي جحيم لا مخرج منه .
زين : تعالي ورايا .
فاتن برعشه : ححح،حاااضر.
و طلعت وراة .
دخلها زين الاوضه و قفل الباب .
فاتن : هو انا عارفه ان ملكش حق احكيك ، بس انا بني ادمه كويسه مش زي ما مفكر ، ممكن احكيلك كل حاجه .
زين بضحكه : لا انتي فهمتي غلط انا ولا عاوز اسمعك ولا افهمك ، انتي مجرد واحدة سترت عليها مش اكتر .
و بالنسبه للقوانين ، فالقوانين دي مش عستناها من وحدة زيك و قام عشان يمشي و فتح باب الغرفه .
فاتن : زين ! .
زين جاي يدور عشان يشوف مالها فجأه حس بحاجه تقيله علي دماغه و وقع ف الارض غرقان ف دمه لا حول له .
فاتن بضريخ : زييييين .
*********************
“ف مكان اخر ” .
هناء بابتسامه : ماكلتش ليه مش اتفقنا ناكل .
مازن : بس انا عاوز ماما و بابا زين .
هناء : طب ايه رءيك لو اكلت هجبلك لعبه حلوة اوي .
مازن بفرحه : بجد يا طنط .
هناء : ايوا ياروحي بجد .

 

 

مازن قرب منها و باسها : شكرا اوي ليكي .
هناء تليفونها بيرن .
هناء : الو .
عاطف : كله تم متقلقيش ، فين حلاوتي ، قولتيلي وافق و ليك الحلاوة .
هناء بضحك : هو انت مفكرني هبله مانا عارفه انك لهفت من زين اد كدا علي قلبك ، اسمع يابابا انا كلمتك عشان تساعدني فالعاوزاة و اديك اخد قرشين ، لكن انا بكرهك انت السبب ف كل حاجه اوعي تفكر ان ف يوم هسامحك ، و واضح انك عمرك ما هتتغير ابدا .
و قفلت هناء بدموع و قالت ف سرها ” كان نفسي اكون وسط عيلتي و اكون احسن من كدا ، منك لله يافاتن منك لله ”
***************
عاطف قفل مع هناء .
فوزيه : طبعا كنت بتكلم المصيبه ، ليه عملت كدا ف البت انطق .
عاطف : يووووة انتي عتخرسي ولا اضربك و بدل ما تسالي علي بنتك زعلانه علي واحدة ملهاش لازمه .
فوزيه : بنتي ماتت من زمان يا حج و الحي ابقي من الميت .
عاطف بضحكه : لا حلو التمثيل ده ، بتتصلي تسمعي صوتها ليه .
فوزيه بصتله من فوق لتحت : لا حول ولا قوة الا بالله ، حسبي الله ونعمل وكيل فيك ياشيخ .
الباب بيخبط .
عاطف : روحي افتحي شوفي مين .
نوال : السلام عليكم ، عاوزة عاطف شوية يا فوزيه .
عاطف : اهلا اتفضلي يا نوال ، ادخلي انتي يافوزيه .
نوال بكسرة : القولته اتنفذ فين الورق .
عاطف : متقلقيش محفوظ و هتاخديه ، انا اكتر واحد اخاف عليكي بردو يا نوال .
نوال : بعينك ، جوزي اة عاجز بس انسي انك تستغل دا ، انا بحب جوزي و بصونه فااهم .
عاطف : الله و حد قال غير كدا ياست الحسن و الجمال ، انا بس بنبهك .
**********************

 

 

فاتن بصريخ : زييييييين !!! ، انتي عملتي ايه يمجرمه ، دا انا هويكي ف داهيه .
و قربت فاتن منه : فوق بالله عليك انا مش حمل اشوف حد قدامي كدا ، ايه الدم دا ، و اخدت تصرخ يالي هنااااااا حد يرود ياجماعه .
ام محمد طلعت تجري من تحت : ف ايه ، يامصيبتي ايه الحصل .
و تم نقل زين للمستشفي .
فاتن مستنيه برا و اول ما الدكتور طلع .
فاتن : طمني يا دكتور .
الدكتور : انتي تقربيلو ايه .
فاتن و بلعت ريقها : انا مراته .
الدكتور : طيب هو حالته كويسه الحمدلله يومين و يطلع ، فتح بسيط و خيطناة و اثر الخبطه بس اغم عليه .
فاتن : يعني هيبقي كويس .
الدكتور : اة بس لو شخص المتعمد لازم محضر .
فاتن بهدوء ومش عارفه تقول ايه : لا لا ملهوش داعي كان من دون قصد ، ممكن ادخلو .
الدكتور : اتفضلي اكيد هو نايم شوية من البنج لان كانت خياطه صعبه و كان لازم اديله .
فاتن : حاضر .
دخلت فاتن الغرفه لقيت زين نايم علي السرير مش بيتحرك ، قعدت تدقق فيه كتير, .
فاتن بدموع : انا مظلومه اوي ، كنت مفكرة انك ممكن تكون سندي و انت الوحيد التسمعني ، عارف يا زين انا اتظلمت ف حياتي كتير ، سبت تعليمي و معنديش صحاب و اتظلمت من عمي لما ابويا عجز ، و اكبر ظلم و كسرة ليا لما حصل فيا دا ، بس انا متاكدة ان محدش لمسني ، زين انت شكلك جميل اوي وانت نايم كدا هنا و هادي و كويس و ضحكت و محترم مع انه حساك مش محترم ، زين انا نفسي حد يسمعني لو محدش سمعني ف يوم انا مش علاقي شئ غير اني انتحر و اخلص من حياتي ، انا مؤمنه بالله بس تعبت ، طاقتي راحت ، انا هقعد معاك لحد ما تصحي .
و قربت فاتن ايديها من ايدو و اترددت شوية بس مسكت ايدو و ريحت علي كتفه و نامت .
********************

 

 

زين صحي و بيبدأ يفتح عينه لقي حاجه تقيله علي كتفه و جاي يبص لقاها نايمه طرحتها مبعثرة و بعض الخصلات طلعت من شعرها ، و وشها الرقيق الناعم .
زين بجمود : فاتن فاتن .
فاتن بنوم : هه ايوا ايوا انا صاحيه ماله بابا حصله حاجه.
زين بهدوء : فوقي يا فاتن ، انا ايه الحصلي .
فاتن ومش عاوزة تقول علي غادة حاجه : اصل ، اصل …….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فاتنة الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى