رواية غيرتني صعيدية الفصل السادس والعشرون 26 بقلم آية علي الشربيني
رواية غيرتني صعيدية البارت السادس والعشرون
رواية غيرتني صعيدية الجزء السادس والعشرون
رواية غيرتني صعيدية الحلقة السادسة والعشرون
أستغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو عدد خلقة ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
في صباح يوم جديد علي جميع أبطالنا تشرق الشمس بسعاده ومن طلعت الصباح يبدئة في تجهيزات الفرش وتقوم رهف بتكاسل هي وورد وتذهب ورد الي الحمام لتغير ملابسها وذهبت الي الخارج وذهبت رهف لتنعم بحمام دفئ وعند خروج ورد التقت ب وعد وقالت :
صباح الجمال ياخيتي
ردت وعد ب ابتسامة وقالت :
صباح الورد كله
بدلتها الأبتسامة وقالت :
فين الناس الا اهنية هاجرو ولا ايه
ردت وعد وقالت لها :
شكلهم طفشة مننا
اتاهم صوت من الخلف يقول :
لا يافاشلين راحو يفرشة وانتو قاعدين ونايمين وشكلكم ضاربين دماغ كسل علي الصبح
ردت ورد وقالت له :
تضرب معانا ولا متحبوش عاد ياود خالي
رد حازم وقال لها :
شادى رقم اتنين والله انتو تؤام وانا معرفش
ردت وعد وقالت له :
ملكش دعوة بوردتي يازومي دى عسل
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
وانتي الجمر كله ياخيتي مش زى ناس
ردت وعد وقالت لها :
بحبك اوووى اووى ياوردتي
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
بموت فيكي ياحبة جلبي
رد حازم بضحك وقال :
ايه مسلسل العشق الممنوع دة
اتاهم صوت من الخلف يقول :
حلو جوي عتحبه من غيري اياك
رد حازم وقال :
انتي مش محتاجة عشق ممنوع أنتي محتاجة سلاح وتقتلي الناس دى ياكبير
ردت رهف بضحك وقالت :
عنديك حج ياود عمي حتي اطخك عيارين وعره النسوان تلاته علشان عشجكم الحرام الا بيخلي معدتي تجلب
رد حازم وقال لها :
انتي رخمه وباردة والله هتشوفي يارهف
ردت رهف وقالت له :
مستنياك ياود عمي متتأخريش علشان اشوف هتوريني كيف
رد حازم وقال لها :
طيب تعالي وجري حازم وراها وهي ظلت تجري وورد ووعد في سعادة وقالوا في صوت واحد :
بدء يحبها القط والفار زي ما حصلنا
ظلت رهف تجري وحازم وراها وهو يقول :
وراكي لحد ما اجيبك يارهف
ردت رهف وهي بتضحك وقالت :
متجدرش تعمل حاجه أنت بوج علي الفاضي
حتي اتي صوت من الخلف يقول :
حازم ايه الا بتعمله دة
رد حازم ب أرتباك وقال :
مفيش حاجه عاملة اية ياهايدى مكلمتنيش يعني وقولتي انك جاية
نظرت هايدى بغيظ وقالت :
علشان اجي اشوف خيانتك بعيني
حازم لسه هيرود رهف سبقته وقالت وهي تقترب :
اتحشمي عاد يخونك كيف يامخبله أنتي شوفتيني لزجة في كيفك ولا ايه اسمعي زين في الاول والاخر دة ود عمي ياجطه اني رهف أدهم قاسم الهواري وهو حازم كارم جلال الهواري يعني جرايب مش واحدة شجطني من الشارع ولبسة بونلة جصيرة وبدي جلد الحمار وماشية اتمايص واجول يابيبي
حازم كتم ضحكته من اول كلامها بس مقدرش يستحمل وانفجر من الضحك ونظرت هايدى اليه وقالت :
انت بتضحك وعجبك كلامها وهي بتهزقني ياحازم
ردت رهف بقرف وقالت :
الا علي راسة باطه ياجطه بياخد الحديد علية
رد حازم وهي مازال يضحك وقال :
هي مقلتش حاجه عليكي يادودى متزعليش
ردت هايدى وقالت :
مقدرش ازعل منك يازومي لف يوووه حبيبي
ردت رهف بتريقة وقالت :
نينييييي يازومي ما تتعدلي ياجطه وانشفي اجدة
ردت هايدى بدلع وقالت :
زومي بيحبني كدة متغاظه ليه وبعدين أحسن ما اكون زى الرجل
ردت رهف بدلع وبلهجة غير الصعيد وقالت :
انا رهف اقدر أكون كل حاجه في وقت واحد متفكريش أني مبعرفش اتكلم أنا أحسن منك عارفة ليه أنا بقدر اتعامل بكل حاجه بس عندنا اتعودنا علي عادات وتقاليد محترمة ورجعت للهجتها الصعيدية وقالت :
حازم دة أجنبي يعني حرام أجف امعه كيف ما انتي واجفه ولزجة في فهمتي ياعرة النسوان
انصدم حازم وهايدى من طريقة كلامها وانها بتتكلم زيهم عادى جدا وقال حازم :
ايه دة هو انتي بتتكلمي عادى من غير لهجت الصعيد
ردت رهف وقالت له :
ايوة بتحدد عادى وكمان بتكلم لغات كتير بس عحب لهجتي الا اتربيت عليها جوى
رد حازم بهيام وهو سرحان وقال :
وانا بحب كلامك جوى جوى
صرخت هايدى وقالت:
حازم ايه الا بتعمله دة
فاق حازم من شرودة وقال :
مالك ياهايدى في ايه محسساني اني عملت مصيبة
فاقت رهف من طريقة كلام حازم لها وقالت :
جرصتك حية اياك بس عتعرفي ابلعي ريجك هتموتي مسمومه علشان انتي الحية بذات نفسهاوخفي ياجطه من طريجتك دى لاني خابراكي زين وحازم اهو خدى هو ود عمي وبس بالأذن ياود عمي خليك جمبها علشان متستهواش وجولها تطول الجيبة دى وبلاش لبس الحمار دة أحسن لو حما شافها يحضنها بالغلط وتركتهم وذهبت حتي سمعت صوت تصفيق من وعد وورد وهسترية من الضحك
نظر حازم اليها بضحك مكتوم وردت هايدى وقالت :
يعجبك الا بيحصل دة ومثلت البكاء وقالت هما ليه مش بيحبوني انا عملت ايه كل دة علشان بحبك ياحازم
رد حازم وقال لها :
انتي بتفهمي غلط ورهف شرسة ومش هتقدري عليها فالأحسن بلاش توجهي ليها كلام لان مش بتسكت
ردت هايدى وقالت له :
كنت هتتجوزها ازاي دى يازومي الحمدلله انك خلصت منها
نظر حازم لها وقال في سرة :
دة انا مش عارف ليه بكون مبسوط طول ما هي قدامي حتي وهي بطول لسانها فاق علي صوت وعد وهي تقول :
حازم الفطار جاهز ياله
دخل كل من حازم وهايدى وجلسه وقالت وعد :
بت ياورد البت رهف عليها شوية أكل عنب أووى
ردت رهف وقالت :
بالهنا والشفا على جلبك ياجلبي
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
رهف شاطرة جوى عتعرف تعمل كل حاجه
رد حازم وهو يأكل بسعادة وقال :
الله الأكل جميل جدا تسلم أيدك يارهف
ردت رهف ب ابتسامة وقالت :
تعيش ياود عمي بالهنا وشفا علي جلبك
ردت هايدى وقالت :
اوه نوو بطني وجعتني من الأكل دة
ردت رهف وقالت :
جومي اجعدى بعيد وسبيني ناكل بنفس ياجطه معدتك محتاجة تروح لجزار يشوجها
الجميع يضحك علي كلام رهف وردت هايدى وقالت :
علي فكرة انا مؤدبة ومش هرود عليكي
ردت رهف وقالت :
صوح مؤدبة جوى ياانثي الحمار
لسه هايدى هترود قطعتها رهف وقالت :
بطلي رغي بجا مش عارفين ناكل
ضحكت ورد ووعد وحازم يكتم ضحكاته وانتهو من الفطار وجلسة الفتيات ومعهم حازم في الجنينة وظلت هايدى تقترب من حازم لتغيظ رهف ولكن ردت رهف وقالت :
اتحشمي ياجليلة الرباية في بنات جاعدة وبعدين هو هيطير منك اياك وبلاش حركاتك الفلصو دى لاني فهماكي مبغيرش ولا بتغاظ ياناجصة رباية
ردت هايدى وقالت :
شايف يابيبي بتقولي ايه
ضحكت رهف وقالت :
بيبي مين ياجطه انتي كمان خلفتي من جبل ما تتجوزى صوح عرة بتعرفي بشوفك معدتي بتجلب جمر يلمك وتركتها وذهبت ومعاها وعد وورد
ونظرت الي حازم وقالت :
شايف ياحازم الا بتعمله
رد حازم وقال لها :
بصي بلاش تتكلمي معاها خالص وانتي عارفه مينفعش اتكلم علشان في بتنا وجدى كمان
ردت وقالت :
مش هتنزل الشركة ولا اية
رد حازم وقال :
لا بابا هناك مش قادر اصلا اروح
ردت وقالت :
طيب ياله نعمل شوبينج ونروح النادى
رد حازم وقال لها :
مش هخرج خالص تعبان شوية ومليش مزاج
نهضت هايدى وقالت :
انا همشي انا علشان رايحة لصحبتي باي يابيبي
رد حازم وقال :
باي
تجهز سعاد وحورية وجميلة منزل ورد وشادى وتقول سعاد :
نفسي حازم ورهف يتجوزو اووى
ردت جميلة وقالت لها :
بس ياخيتي هيتجوز رهف كيف وهو معه البت المعصعصة دى ولبسها شين جوى وجليلة الرباية عتجرب منه ومتتختشيش
ردت سعاد وقالت لها :
ما دة سبب رفضنا مش مناسبة ليه خالص
ردت حورية بحزن وقالت :
بس ياخيتي رهف متنفعش مع حازم
ردت سعاد ب استغراب وقالت :
لية بس ياحورية
ردت حورية وقالت :
بتي خابرها زين وهي متعرفش واصل أن حازم لساته جوزها وأن عمي مطلجش وحازم كمان ميعرفش وأني ياخيتي جلجانه علي بتي وبعدين حازم عيحب البنته الا معه دى
ردت سعاد وقالت لها :
ياحبيبتي هو في فرق دلوقت هو مع هايدى بس بعدين هيكون مع رهف انا متأكدة أبني مش بيروح الشركة زى الاول وبعدين هو بقا عارفها اكتر وشافها
ردت حورية وقالت لها :
دول ناجر ونجير ومش بيطيجه بعض واصل ثم اضافة حورية وقالت :
حازم لازم يطلج رهف واني هتحدد مع عمي جاسم
انصدمت جميلة وسعاد وردت سعاد وقالت :
ايه ياحوريه احنا اتفقنا من الأول وانا خايفة علي رهف زيك بظبط بس صدقيني حازم معمي بعياط الزفته دى وميعرفش الحقيقة ومتعاطف معاها بس علشلن موت والدها وبصراحة موت ولدها دة جيه فجأة بدون مقدمات هو شريك كارم بس الغريبة ان مات فجأة ومن قريب حتي لما حازم فتح موضوع خطوبته قبل ما كارم يروح الصعيد كان كويس بس كارم شاكك في موضوع موته دة
ردت جميلة وقالت لها :
يامري تجصدى انه اتجتل ولا ايه
ردت سعاد وقالت :
محدش عارف ياجميلة ياختي بس حتي لو ابوها عايش جوازو من ام هايدى خلا الكل يبعد عنه لان ست مش كويسة
ردت حورية وقالت لها :
ولدك عيحبها ونيجدرش يفراجها ياخيتي ووافج علي طلاج بتي علشانها واني بعد الفرح لازم يطلجها رسمي اني خايفة علي بتي ولو عرفت هتجلب الدنيا اننا بنكدب عليها
ردت جميلة وقالت لها :
اهدى ياخيتي كل حاجه هتكون زين متزعليش ياسعاد هي بس خايفه علي بتها ورهف عندينا كليتنا حاجه كبيرة جوى
ردت سعاد وقالت :
انا عارفه ومقدرة بس ان شاء الله خير وبلاش تكلمي عمي في حاجه دلوقت ياحورية علشان خاطري
هناك من سمعهم واتفجأ ونزلت الصدمة علية من كل الأتجاهات ياتري مين سمعهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غيرتني صعيدية)