روايات

رواية غيرتني صعيدية الفصل الخامس 5 بقلم آية علي الشربيني

رواية غيرتني صعيدية الفصل الخامس 5 بقلم آية علي الشربيني

رواية غيرتني صعيدية البارت الخامس

رواية غيرتني صعيدية الجزء الخامس

رواية غيرتني صعيدية
رواية غيرتني صعيدية

رواية غيرتني صعيدية الحلقة الخامسة

أستغفر الله العظيم الذي لا اله إلا هو عدد خلقة ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
وصلنا اخر مرة وصول سعاد وحازم وشادى وترك قاسم رهف وذهب في دوامة تفكيرها فاقت علي صوت ولدتها
وقالت :
رهف تعالي يابتي سلمي علي سعاد مرت عمك كارم
ردت رهف وقالت :
ماشي ياما مع اني مخابراش اي الا بيحصول بس جلبي حاسس أن في حاجة واعره جوى
ردت حورية بااستغرب وقالت :
بلاش مخك المقفل دة وهملي الا في يدك وتعالي معاي وغطي وشك يابتي دى أوامر جدك
ردت رهف وقالت :
حاضر ياما جية وراكي
لبست رهف ونزلت وفي غرفة الجلوس تجلس سعاد ومعها حورية وجميلة عمة رهف ودخلت رهف وقالت :
كيفك يامرت عمي
سعاد وهي في حالة أستغراب من تلك البنت التي تلبس طرحه تغطي وجهها وعباية تغطي جسدها وردت وقالت : الحمدلله يابنتي مين أنتي
ردت جميلة وقالت :
دى رهف بت أخوي أدهم
ردت سعاد والأبتسامة علي وجهها وقالت :
حبيبتي عامله ايه
ردت رهف بحب :
زينه جوى يامرت عمي
جميلة وهي تحدث رهف وتقول :
شيلي طرحتك يابتي مفيش اهنه رجالة
وهمت رهف لترفع طرحتها حتي أتي صوت رجولي وقال : سعاد حبيبتي حمدلله على السلامة
نظرت سعاد لتلك الصوت ب لهفة وقالت :
كارم أنت كويس فيك ايه عمي قاسم قال أنك تعبت وروحت المستشفي
رد كارم بحب وقال :
اهدى ياحبيبتي متقلقيش انا بخير اهو وهحكيلك كل حاجه
كانت حورية وجميلة ورهف في حالة عدم الفهم ومن راح المستشفي فهو بصحة جيدة نظرو بااستغراب ثم تحدثت حورية وقالت :
ياله يارهف نجهز الوكل ياله ياجميلة تعالي معانا
ردت سعاد وقالت :
انا هاجي معاكم
ردت حورية وقالت :
لا ميصحش ياخيتي
نهضه جميعهم وجلس كارم وسعاد وقص كارم كل ما حدث ل سعاد وهي ظهرت علي وجهها الصدمة وقالت :
حازم مش هيوافق ياكارم وكمان عمك قاسم مش هيسكت وانا مش قادرة اتحمل تاني انا تعبت والبنت المستهترة هايدى طلعت مش كويسة ولازم حازم يشوفها علي حقيقتها
رد كارم وقال :
اهدى ياحبيبتي وكل حاجه هتبقي تمام
جلس حازم وشادى مع قاسم وامير وأدهم وأتبادلو السلامات وقال قاسم :
كيفك ياولدى
رد حازم وقال :
الحمدلله ياجدى
قال قاسم ل شادى :
امنور ياولدى
رد شادى ب ابتسامة وقال :
بنورك ياجدي
وبعد الترحيب والسلامات تعرف حازم علي عمه أدهم وأمير ابنه وقطعهم سؤال حازم وقال :
هو بابا فين عاوز اطمن عليه
رد قاسم بشدة وقال :
أبوك تعبان بسببك وأنت مش همك تعبه وكل الا حصول دة بسبب أنك عصيته
رد حازم باأرتباك من شدة قاسم وهو يتذكر حديث ولدة علي عمه قاسم وقوتة وقال :
انا عاوز اطمن علية ممكن
رد أدهم وقال :
هو زين عن الاول متقلقش ياولدى
واقترب أمير وقال له :
تعالي ياحازم أطلع أرتاح من الطريق
نهض شادى وحازم مع أمير ودخلهم الغرفة يغيرو هدومهم وكل منهم أخذ حمام دافئ وقال حازم ل شادى :
شكل القاعدة هطول ياشادى وأنا عاوز أمشي مش هقعد هنا
رد شادى وقال :
جدك صعب ياحازم وياريت تسمع الكلام لان شكله مش بيتفاهم
جلس حازم علي السرير وقال :
ادي قاعدة ولما نشوف أخرتها
خبط أمير علي باب الغرفة وأستاذن بالدخول وقال لهم :
الوكل جاهز
نزلو جميعهم في غرفة السفرة وبعد أنتئهم من الأكل ذهب قاسم الي غرفة الضيافة وكان في إنتظارة بعض كبار القرية لحل مشكلة عائلية ونهض حازم وشادى وأمير وقال لهم أمير :
تعالوا نطلع الجنينة هتعجبكم جوي
ذهب شادى وحازم معه وفور خرجهم جلسه واتت سيدة بصنية الشاي وذهبت
ثم قال حازم وموجه كلامة الي أمير وقال :
الجو حلو اووى هنا
رد أمير ب أبتسامة وقال :
جوى اهنه ياولد عمي كل حاجه طبيعية
رد شادى بمرح وقال :
أنا هقعد هنا مش عاوز أمشي
رد أمير ب أبتسامة وقال :
تنور ياخوي
بص كل منهم الي حازم الذي كان سرحان في كل ما حدث وقال أمير وهو يربط علي كتفه :
متقلقش عمي كارم زين هو فوج بس محتاج راحة
رد حازم ب لهفة :
أنا عاوز أشوفة يا أمير
اتي صوت من الخلف وقال :
اتوحشته ولا اي
التفت كل منهم الي مصدر الصوت ورد حازم وقال :
اه طبعا انا قلقان عليه وجي علشان اخدو ونسافر وهعرض حالته لدكتور في مصر
رد قاسم بعصبية وقال :
أبوك مش هيمشي من اهنه وأنسي أنك تاخدو أنت السبب في جهرته هو وأمك مش هيمشة من اهنية ودة أخر حديد عندى
رد حازم بحزم وقال :
لا هيمشو معايا مش هيقعدو
رد قاسم بقوة وقال :
عتكسر كلامتي اياك
خفض حازم رأسة وقال :
ليه حضرتك بتعمل كدة معايا
رد قاسم وقال :
لأن جلع كارم ليك هو الا وصلك أنك تكسر كلامة
تدخل أمير وشادى وقالو :
حازم ميقصدش ياجدي وقال شادى اهدى ياحازم جدك خايف عليهم بس
نظر قاسم ل حازم بغضب وقال :
انت تنسا البنته دى واصل مش هتتجوزها والا هيكون في حديت تاني
غضب حازم وقال :
هتجوزها ومحدش هيمنعني ابدا انا الا هعيش مش إنتو
غضب قاسم وقال :
يبجا حكمت علي نفسك بالموت ياولد كارم وأعمل أحسابك كتب كتابك يوم الجمعة علي بت عمك رهف ودة أخر كلام عندى
انصدم حازم ولسه هيرود تركة قاسم وذهب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غيرتني صعيدية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى