روايات

رواية غموض الحب الفصل السابع 7 بقلم لولا

موقع كتابك في سطور

رواية غموض الحب الفصل السابع 7 بقلم لولا

رواية غموض الحب الجزء السابع

رواية غموض الحب البارت السابع

غموض الحب
غموض الحب

رواية غموض الحب الحلقة السابعة

مازن بصدمه لوحدي ازاي يعني
منصور بتنهيده يعني لوحدك هي فيها صعوبه ??
مازن بصدمه لا طبعاا يا جدي ده مش عدل ولا شرع ربنا
منصور بحده هو انا هستنى منك انت يا مازن اللي تعرفني العدل وشرع ربنا ?? شرع ربنا ده في الميراث اللي بلفعل اتقسم على ابوك وعمك بلتساوي انما دي فلوسي وانا شلتها في الارض وعايز اديهالك وانا حر اديها للي انا عايزه
مازن : انا اسف يا جدي مقصدش اعدل على كلامك بس انا مش هقدر اقبل الاراضي دي سامحني ارجوك وحط الورق على التربيزه ورايح يقوم
منصور بحده اقعد يا مازن
مازن قعد واكمل بتنهيده نعم
منصور اسمع كلامي يابني وخد حتتين الارض دول وشغل ناس فيهم وخد مكسبهم
مازن بستغراب واشمعنا انااا .. انا بصراحه مش قادر افهم وجهه نظرك يا جدي ليه تعمل معايا انا واحمد وعيال عمي مشاكل وتفرق بينا واحنا فيه بينا محبه لو علشاني انا اديني بقولك مش عايزها ارجوك واعفيني عن كل ده
منصور بتنهيده وانت فكرك ان جدك بيفرق بينكم ولا بيحب حد فيكم عن التاني
مازن ماهو ده اللي مجنني انت دي مش طريقتك فا في ايه بقى
منصور انت متجوزتش لحد دلوقتي ليه يا مازن
مازن بستغراب افندم !!! مال ده ب ده بس على العموم انا لسه ملقتش بنت مناسبه وكلكم عارفين كده
منصور امممم ملقتش بنت مناسبه وابتسم واكمل طب ولو لقيت
مازن اتوتر من نظره جده بس مبينش واكمل بردو لسه لما الاقي مش هتجوز دلوقتي
منصور ليه بقى منتا سنك كبر مستني ايه
مازن بتنهيده يا جدي انا لسه مخدتش الكافيه ليا انا شغال فيه وقبضي مش هيفتح بيت ومصاريف وانا مش هجيب بنت الناس ابهدلها معايا فمستني اشوف جمعيه كبيره تخليني اشتري الكافيه واعمل شقتي واتجوز اصل مش سهله هي ده دهب وجهاز وتجهيز شقه وفرح وفستان وليله زرقا
منصور انا عارف ان ده سبب رفضك للجواز مش البنت ابداا و عارف انك اكتر واحد تعبان وشايل الهم في احفادي وعارف انك اكبرهم و اكتر حد شايل مسئوليتهم وبيحبهم كلهم اكتر حد خد من نفسه واداهم وظلم نفسه
مازن بابتسامه انا مبعملش اكتر من المفروض اعمله دول اخواتي ومش معنى ان كنت بقف جمبهم يبقى اكل حقهم في فلوسك زي ما ليا ليهم
منصور انا هسألك سؤال يا مازن
مازن اتفضل يا جدي
منصور بتنهيده هو انت مكملتش تعليمك زي اخواتك وعيال عمك ليه
مازن بتنهيده حزينه حضرتك عارف ان احمد ونور كانوا صغيرين وبابا مكنش قادر على المصاريف وجات عليه فتره سافر فسبت الدراسه واشتغلت علشانهم وابتسم واكمل وتعبي مراحش على الفاضي اهو الحمدلله
منصور منا عارف كل ده بس خليتك تقول بلسانك وعارف كمان انك اتحايلت على عمك معتز ومرات عمك نرمين يدخلوا حسام شرطه وسيف حربيه وعارف انك كنت بتدي زينب مصروف كل يوم وهي رايحه كليتها لحد ماخلصت ولما تقولك معايا تقولها وانا كمان اخوكي وعارف انك كنت بتساعد في مصاريف ياسمين في الثانوي ومش معرف ابوها وبتخليها تقول ان حضرت الحصه من فونها ببلاش علشان توصل لحلمها ولما دخلت حقوق انت اكتر واحد وقفت جمبها وشجعتها وعارف انك وافقت احمد يسافر وانت هتموت من الخوف على اخوك بسبب مرضه بس فرق معاك يبقى احسن منك ويوصل لهدفه واختك اللي كنت ولازلت بتعتبرها بنتك ويونس اللي برغم ان سنكم متقارب قالك اسيب المدرسه واشتغل معاك لان ظروفنا زمان غير دلوقتي انت قولتله لا ومين هيبقى دكتور العيله ومحستش بغيره تجاهو برغم انكم سن بعض انه هو نجح وانت مكملتش ويوم نجاحه كنت بتوزع حاجه ساقعه للناس زيك زيه وعارف ان حتى شهد بتحبها وبتغير عليها وده كان واضح انهارده انت كنت اخو الكل وضحيت علشان الكل وحاربت مع الكل علشان احلامهم وكلهم وصلوا وبقى معاهم فلوس ومبسوطين مش ان الاوان بقى تفوق لنفسك وتعمل حاجه انت كمان حتى لو كانت ابسط منهم بس انا واثق هتعرف تدير فلوسك كويس
مازن بصدمه انت عرفت كل ده منين !!!!??
منصور بضحك لا انا عارف كل حاجه بس سايب كل حاجه لوقتها
مازن بضحك مش سهل انت يا منصور اقسم بالله
منصور بضحك اه اومال انت فاكر ايه … ها هتشغل الاراضي امتى
مازن بابتسامه بص يا جدي برغم كل ده انا لسه عند موقفي عارف اني الوحيد اللي مستقبلي وقف فيهم بس ده نصيب و ميدنيش الحق اخد الفلوس لوحدي
منصور ده لان الدنيا ارزاق ومحدش بياخد كل حاجه وهما خلاص خدوا نصيبهم
مازن بابتسامه طب حقك عليا انا فعلا مش هقدر وربنا يعيني في حته الجواز دي
منصور بحده انا مش بناقشك يا مازن الامر منتهي بنسبالي وعيال عمك سبهم ليا انا
مازن بتنهيده يا جدي ارجوك طب
منصور بمقاطعه وبحده الكلام خلص خلاص يلا روح شوف شغلك وتدور على ناس تشغلك الاراضي اتفضل
مازن تنهد بقله حيله منه وقام وقف ومشي
فدخلت صافيه واكملت ها كلمتوا
منصور بحده عنيد وراسه ناشفه بس بردو هيعمل اللي انا قولته
صافيه بابتسامه عملت الصح مازن ياحبه عيني الوحيد فيهم اللي اتظلم ايام ماكنا حالنا على ادينا
منصور بتنهيده علشان كده هعوضه لازم يمسك فلوس ويجيب الكافيه ويعيش مبسوط زيه زيهم ومينفعش واحد فيهم اصلا يعترض وهو كان مساعد الكل انه يوصل
صافيه بابتسامه احفادك روحهم في بعض يا منصور متخافش هيوافقوا طبعاا
منصور بحده ما طبيعي يوافقوا انا مش بستأذنهم اصلا انا هقولهم بس علشان اريح مازن
صافيه بابتسامه عارفه والله هدي نفسك بس يا ابو ايمن بأذن الله خير
منصور يارب يا صافيه يارب
——————————————-
في كليه نور في الكافيه
هند بضحك اومال انتي فاكره ايه ده احنا لسه هنتنفخ
نور بضحك لا انا هبطت بدري اوي اوي ودوني على بيت حبيبي
هند بضحك روحي ياختي ومالو
رحيم جيه وشد كرسي وقعد واكمل لسه مطلبتيش اكل يا هند مكلمك وقايلك واقع
نور بصتلها بستغراب فاكملت هند بابتسامه رحيم اخويا يا نور ومعانا في الكليه
نور بستغراب اه منا خدت بالي انه كان في المدرج بس معرفش انه اخوكي
هند بضحك لا ياستي ده اخويا التؤام بس مجتش فرصه اعرفكم ببعض وكمان لانه المره اللي فاتت مشي علطول
نور بابتسامه اه ربنا يخليكم لبعض
رحيم بابتسامه ويخليكي يا قمر
نور بستغراب افندم ???
هند ضربته بلقوع واكملت بضحك اتلم شويه نور صاحبتي ومخطوبه
رحيم بضحك فعلا ??? ده انا حظي وحش اوي بقى
نور بضيق هند انا هقوم امشي ورايحه تقوم
هند بسرعه لالا استني حقك عليا والله ده هو اللي هيقوم يمشي دلوقتي وبصت لاخوها واكملت اتلم وامشي احنا بنات مع بعضنا واكلك اطلبوا وخدوا وامشي
نور قعدت وتنهدت بضيق وسكتت
رحيم ابتسم واكمل بجديه على العموم انا بهزر لان اعجبت بيكي ومكنتش اعرف فعلا انك مخطوبه بس كده زيك زي هند اكيد ومد ايده واكمل اتشرفت بمعرفتك يا انسه نور
نور ابتسمت بتصنع ورايحه تمد ايديها فا اتفاجئت بيونس بيسلم عليه مكانها واكمل ببعض من الحده معلش بس هي مبتسلمش على رجاله
رحيم بتوتر دكتور يونس هي خطيبه حضرتك ???
يونس ضغط على ايديه جامد واكمل اختي الصغيره فهمت ولا اعيدها ???
رحيم شد ايديه واكمل بتوتر اكيد طبعا انا مكنتش اعرف انها اختك والله بعتذر هند انا همشي انا ها عن اذنكم
ومشي
نور اتوترت جدا وبصتله وسكتت فاكمل يونس بحده ورايا على مكتبي
نور بتوتر يا ابيه والله هو
يونس وهو ماشي اكمل بحده انا قولت اللي عندي
ومشي
هند لوت بوقها واكملت بتوتر روحي ياختي روحي شوفي عايزك ليه
نور بخوف ربنا يستر ميعرفش قاسم انا مني لله ياريتني كنت مشيت من الاول ومسمعتش كلامك احنا مفيش عندنا حته اقعد مع حد غريب دي و ابيه يونس ولا حتى اي حد من عيال عمي لو شافني مش هيسكتوا يااربي اعمل ايه
هند بحزن حقك عليا روحي وراه زي ما قالك وانشاء الله خير انا اسفه ليكي بجد من اللي حصل
نور بتوتر لالا متقوليش كده يا هند انتي اختي بس ارجوكي ابعدي اخوكي عني خالص انا مش عايزه مشاكل ولا ليا فيها
هند بحزن حاضر والله حقك عليا انا هبهدله
نور بابتسامه يابت خلاص مفيش حاجه هروح انا بقى ها
هند بحزن تمام خير انشاء الله
في مكتب يونس قاعد بيشرح لسيليا حاجه هي مش فهماها
يونس بس كده بسيطه اهي فهمتي ??
سيليا بابتسامه اه الحمدلله شكرا لحضرتك بجد يا دكتور
يونس بابتسامه الشكر لله معملتش اكتر من واجبي
سيليا بحب طب معلش هو حضرتك هتعمل امتى امتحان الشفوي
يونس متقلقيش قبلها بكتير هنبه عليكم مش هفاجئكم يعني
سيليا بابتسامه خير انشاء الله وصحيح كل سنه وحضرتك طيب
يونس بستغراب وانتي طيبه بس مناسبه ايه
والباب خبط فاكمل يونس ادخل
فكانت نور واكملت طلبتني يا دكتور
يونس بصلها بحده واكمل اقعدي لحد ما اخلص
سيليا بابتسامه زي بكره اليوم اللي حضرتك اتعينت فيه دكتور هنا في الكليه
يونس ضحك واكمل تصدقي وتأمني بالله ان انا فعلا نسيت وانتي طيبه يا سيليا وشكرا جدا
سيليا بابتسامه ولا شكر ولا حاجه ده حضرتك احنا اللي مدينين ليك بلشكر على كل حاجه بتعملها معانا والله
يونس بابتسامه انا بعمل شغلي وتحت امركم كلكم في اي وقت
وفونه رن فرد
واكمل ايه يحبيبتي
-تمام حاضر من عيني
-ضحك واكمل يا قلبي انتي تؤمري بس كده ده انا اجبلك الدنيا كلها
-قلب حبيبك والله ربنا معاكي وخلي بالك من نفسك
-ماشي يحبيبي من عيني يلا باي
وقفل تحت استغراب نور وصدمه سيليا اللي حاولت متبينهاش واكملت بتقطع طب ط ب استأذن انا بقى وابتسمت بوجع واكملت وشكرا تعبتك
يونس بابتسامه تعبك راحه
وطلعت وهي بتحاول تتماسك وقفلت الباب
نور بستغراب حبيبتك مين يا ابيه
يونس بصلها واكمل ده ابيه ده هيطلع عين اهلك انهارده تعالي هنا
نور قامت بتوتر ووقفت قدامه واكملت احم نعم
يونس بشئ من الحده : ايه يخليكي تقعدي مع رحيم زيدان يا نور انتي اتجننتي من امتى وواحده من بنات الرفاعي بتتعامل مع شباب غريبه
نور بحزن والله العظيم هو اللي جيه قعد انا مكنتش اعرف انه اخو هند اصلا انا اتفاجئت بيه
يونس بحده حتى لو حصل كده تقومي تمشي هو يا هانم لو حد شافك قاعده معاه يقول عليكي ايه هاا ??? الواد ده من ساعه ما دخل الكليه وهو مش مظبوط وكل يوم يعمل مشكله مع بنت شكل واحنا اصلا مش متربيين على كده ولا علشان دخلتي الجامعه فاكره نفسك كبرررتي خلاص وملكيش حاكم
نور بدموع انا اسفه يا ابيه بس والله انا كنت فعلا هقوم والله العظيم بس هند زعقتله وقالتله يمشي هنقعد احنا مع بعض بنات بس
يونس برفعه حاجب وهند زعقتله ليه ????
نور بتوتر ها
يونس بحده ايه اطرشتي
نور اتخضت واكملت بدموع علشان قعد معانا يعني وده ميصحش
يونس قعد معاكم بس ولا عملك حاجه ???
نور بتوتر لالا معملش حاجه
يونس تمام انا محبتش اشهد قاسم ومازن عليكي قولت اشوف انا الاول ازاي تقعدي مع غريب في مكان عام كده بس لو اتقررت يا نور قسما بالله انا
نور بمقاطعه ودموع والله العظيم خلاص ده اصلا واد مش محترم وباين عليه بتاع بنات صح وحتى لو محترم انت عارف اختك مش بتاعت الكلام ده انا يوم ماقعدت مع واحد نتكلم شويه كان قاسم غير كده مبيحصلش فحقك عليا يا ابيه مش هتقرر بس مازن وقاسم متقولهمش لا علشان خاطري انا والله كنت هقوم وعيطت
يونس بتنهيده خلاص اهدي وقام وشد مناديل من العلبه اللى على مكتبه واكمل امسكي امسحي دموعك واهدي
نور مسحت دموعها وسكتت فاكمل يونس بتنهيده والله خايف عليكي انتي زيك زي شهد وياسمين ومش هستحمل حد يجيب سيرتك بأي كلمه خصوصا انتي بنت مخطوبه يعني ميصحش كده
نور بدموع عارفه والله ومش هتقرر انا اسفه
يونس بابتسامه خلاص متعتذريش حصل خير انا طلبتك لمكتبي افهم لاني عارف انك مش كده انتي متربيه على ايدي
اهدي بقى وكفايه عياط
نور مسحت دموعها واكملت صح بما اني جيتلك فكنت عايزه افهم حاجه
يونس قعد وشد الكرسي جمبه واكمل تعالي يحبيبتي وريني عايزه ايه
نور قعدت وطلعت حاجتها واكملت ده من الكيمياء الحيويه
يونس بتسغراب كيمياء حيويه !!!! كيمياء حيويه ايه يا غيبوبه دي مش مادتي
نور بضحك منا عارفه بس انت كنت دحيح لما كنت طالب فاكيد عارفها يعني
يونس بضحك طيب ياختي انهي جزء اللي مش فهماه
نور بتوتر اقولك ومتتعصبش عليا ؟؟
يونس بتنهيده اممم يبقى كله ومسك كشكول وقلم واكمل بضحك امري لله لما اشوفه رأفت اما هو مفهمكيش مادته هتفهمي مني انا
نور فضلت تضحك واكملت حافظني وحياه ربنا فعلا كله بس العيب مش من دكتور رأفت تؤ تؤ العيب في مخي انا
يونس بضحك والله كنت عارف بس سكت علشان مشاعرك
نور بضحك تشكر ياعم علشان دحيح بتذلنا
يونس بضحك ده انا عنيا ليكي يا نوري يا سلام يلا
وفضل يشرحلها وهي مركزه معاه لحد ما خلص
يونس بس كده ياستي ها فهمتي ولا جاموسه
نور بضحك لا فهمت زي الفل والله ماتدينا انت كل المواد يا ابيه
يونس بضحك بس كده من عنيا واقعد باقي الدكاتره في البيت حاضر
نور بضحك خلاص هتشرحلي انا كل المواد
يونس بضحك اه ده استغلال اني ابن عمك ومعاكي في البيت وكده .. طيب وهتديني كام
نور بحب اللي انت عايزه يسطا عنيا ليك
يونس بضحك يسطا! !!!! بعد يسطا دي اسحبي ملفك من كليتنا واقعدي في البيت مشوفش وشك تاني
نور بضحك اخص عليك ده انا سكر .. بس صحيح مين حبيبتك دي اللي كنت بتكلمها
يونس بضحك ياستي دي شهد حسام بيوصلها الدرس وهي بتكلمني بتطلب مني قهوه من المطحن ونسكافيه بلاك علشاان لما ترجع تشربه وهي بتذاكر حبيبتي ايه ونيله ايه
نور بحزن والله حسيت طب ماتحاول تدي نفسك فرصه يا ابيه
يونس بتنهيده بصي يا نور انتي لسه صغيره ومتعرفيش حاجه خالص انا اللي حاسه صعب امحيه اوعدك لو ماحيته هحاول بس اكيد مترضيهاش على نفسك ان قاسم يكون بيحب غيرك ومعاكي ولا ايه
نور بحزن اكيد طبعا وانا عارفه انه قد ايه صعب اوي ننسى حد بنحبه وعارفه قد ايه كنت بتحكيلنا عنها وعن حبك ليها وعارفه انها جميله ومختلفه وعمرك ماشوفت زيها بس عارفه بردو انها وجعتك مش هينفع توقف حياتك علشانها
يونس بابتسامه مش بقولك متعرفيش حاجه وبعدين انتي مين قالك موقف حياتي بلعكس عايش طبيعي وبشتغل وبنجح وزي الفل بس فكره الجواز مش في دماغي بس
نور بحزن انت من ساعه ما ماما لبنى مشيت انت غريب يا ابيه بجد ومحدش فاهمك
ابتسم يونس بوجع واكمل يمكن لانها الوحيده اللي كانت بتفهمني
نور بحزن حقك عليا مش قصدي اضايقك بس انت بعدها اتغيرت 180 درجه ممكن تجرب تحكيلي عارفه اني صغيره بس ممكن افهمك والله
يونس ضحك من بين دموعه واكمل لا انتي مش صغييره انتي بقيتي طالبه جامعيه وشويه وتبقي عروسه كمان بس انا اللي مبقتش عارف اعبر استحمليني ولما اعرف هقولك اكيد
نور بابتسامه توعدني
يونس ضحك واكمل اوعدك ياستي
نور فونها رن فاكملت بابتسامه طيب يلا هروح انا قاسم بيكلمني
يونس بحب روحي يا حبيبتي وخلي بالك من نفسك
نور بحب حاضر تسلملي بجد على الشرح
يونس بحب بس يا هبله ده واجبي
وطلعت نور وتنهد يونس بحزن وحط راسه على مكتبه بوجع شديد لتذكره البنت اللي بيحبها وصعوبه اجتماعهم واستحاله نسيانه ليها فتنهد بعمق واكمل حلها من عندك انت يارب ريح قلبي تحت اي وضع انا تعبت
——————————————-
في عربيه قاسم
نور ايوه ما انا بقولك مش هخليك تلف والله هو شميز هجيبه ونرجع
قاسم بتنهيده اممم شميز طيب على الله الشميز ميكونش نص المول
نور ضحكت واكملت لالا الشميز بس عيب عليك
قاسم بضحك لا يا قلبي منا حافظك من غير ماتتكلمي اخرسي خالص
نور ياسيدي انا غلطانه جيباك معايا بدل ما اجيبه لوحدي واحرقلك دمك
قاسم تقدري تعمليها ??
نور بغيظ على فكره بقى انا ..
قاسم بمقاطعه انا بسال تقدري تعمليها ???
نور نفخت بضيق واكملت لا ارتحت
قاسم فضل يضحك على غضبها الطفولي واكمل بضحك جتك الارف وانتي قمر كده لما تتعصبي .. بس عارفه ايه اجمل حاجه فيكي وانتي متعصبه
نور بستغراب ايه ??
قاسم بضحك بتكتمي عصبيتك فا غليانك الداخلي ده بيموتني انا ضحك مبتقدريش تعلي صوتك
نور بحب ده علشان انا بحبك وانت هتبقى جوزي وربنا امرني بطاعتك مش معقول هتقول على حاجه لا وانا اقول اه يعني يا قاسومتي عيب عليك
قاسم بحب طب انا رايي لو عايزه تلفي المول حته حته نلفه انا فاضي انهارده
نور فضلت تضحك واكملت ثبتك والله انا جامده كل مره بعملها وبنجح
قاسم بضحك اخص عليكي يانور يعني مش بتتكلمي بجدد
نور بحب لا طبعا ياروحي بتكلم جد هو انا اقدر
قاسم بحب ايوه كده تعجبيني وبعيدا عن انك فعلا كل مره بتثبتيني بس انا كده كده طلما مش موافق بحاجه مش هتحصل لو اتقلبتي قرد
نور بضيق منا عارفه هو انت هتعرفني عليك قفل يابوووي منك
قاسم عارفه انتي انا نفسي ارنك علقه علشان حورات لسانك الطويل ده كترت الصراحه فاتشوفي القفل صح
نور بتمثيل حزن تهون عليك نوري يا قاسم
قاسم بصلها وضحك واكمل ب البصه دي لا متهونش انما اللي من ثانيتين عايزه تتربى فا اه تهون
نور بابتسامه منا قولت مش هناقشك بقى وهوافق واسكت على اللي هتختاره .. وبعدين انت مش شايف شياكتي بذمتك مش قمر
قاسم بحب قمر طبعا بس لما الحجاب يتلبس تبقي قمرين فيارب في اسرع وقت
نور بحب اللهم امين يارب
قاسم يلا تعالي ونزل وخدها ودخلوا ومجرد مادخلوا مسكت بلوزه حمرا ربع كم واكملت بجد جم
ولم تكمل جميله قاطعها قاسم واكمل مكانها وورايا
نور بغيظ يا قاسم هلبس عليها قميص وافتح الزراير
قاسم طب سيبي بس وتعالي علشان مهزقكيش
نور علقتها مكانها ونفخت بضيق وراحت وراه واكملت جيباك تضايقني هاا
قاسم بضحك اعتبري كده طلما الادب بيضايقك يبقى اضايقك
نور بضيق طب انا مفروض البس ايه منا متحجبتش
قاسم يااه ده انا عيوني ليكي اولا في بلوزات بكم قماشه صيفي عادي وفيه تلت كم وفيه شميزات طويله وكم في هدوم خفيفه كتير للصيف بس محترمه تلبسها البنت المحجبه والغير عادي علشان عارف طوله اللسان
نور غمضت عينيها بغيظ وفتحت واكملت انا عايزه شميز احمر هاته بأي شكل من الاشكال المهم اللون ممكن يا قاسم بيه ؟؟ ولا مينفعش الاحمر لحسن اقابل تور فينطحني ويريحك ويريحني
قاسم فضل يضحك واكمل لالا مش للدرجه دي بس اشمعنا احمر ده هتلعبي بيه في الاهلي ولا ايه
نور فضلت تضحك واكملت مبهزرش انا وصحاب ثانوي هنتجمع علشان عيد ميلاد روفيده صاحبتي فكلنا هنلبس احمر بس
قاسم برفعه حاجب وده فين عيد ميلاد روفيده صاحبتك اللي خططتيله ده ???
نور بضحك لالا متقلقش في كافيه الجامعه هما معايا في الجامعه بس مش الكليه فعلشان كده هنعرف نلاقي بعض كلنا اكيد مش هخطط اني اروح مكان من غير ما اقولك يعني مش للدرجه دي نوري عااقله ولا ايه
قاسم بسخريه وضحك امممم عاقله اوي
نور بضحك والله بايخ … يلا اختار عايزه اشوفه
قاسم بحب حاضر اهو
وفضلوا يدوروا مع بعض على حاجه تعجبه وتعجب نور
————————————–
عند درس شهد
حسام وصلها واكمل بحب يلا يا شوش اهو وصلنا خلي بالك من نفسك
شهد بحب حاضر تسلملي ياحسام تعبتك
حسام بحب بس يا هبله بطلي عبط وطلع فلوس من جيبه وحطها في ايديها واكمل خلي دول معاكي لو عوزتي حاجه هاتيها
شهد لالالا والله يونس وبابا مديني انا مش محتاجه حاجه لو عايزه مش هتكسف اقولك يا حسام انت اخويا
حسام بحب منا عارف يا قلب اخوكي وعلشان كده بديكي بعشم لان انا زي يونس وانتي زي زوزا واعتبريهم عربون لاول كشف عند دكتورتنا القمر
شهد ابتسمت بحب واكملت ربنا ميحرمنيش منكم يارب ولا من كلامكم الحلو ده
حسام بحب ولا منك يا شوش .. يلا اجري هتتاخري
شهد نزلت واكملت باي
حسام بحب باي ركزي كويس
شهد بحب حاضر
فرح صاحبتها ضربتها كتف بكتف واكملت بضحك مين المز ده يابت يا شهد
شهد برفعه حاجب اخويا الكبير اتلمي هااا
فرح بابتسامه مش قولتي يونس دكتور انما ده لابس لبس ظابط ازاي
شهد بضحك فرح اتلمي هاا انا بغير ده ابن عمي الرائد حسام الرفاعي وزي اخويا
فرح بضحك اوعاااا هو ده و
شهد بمقاطعه وهي بتبتسم وخاطب
فرح اختفت ابتسامتها واكملت الهي يسد نفسك زي ماسديتي نفسي يا بعيده
شهد بضحك يا شيخه اتنيلي وخشي شوفي الكيمياء والهم اللي احنا فيه
فرح بضحك والله على رايك وداخت شويه فمسكت ايد شهد
شهد بخضه مالك يابت فيكي حاجه ??
فرح بدوخه لالا تمام تمام وحطت ايديها علي بوقها واكملت شهد ممكن تجبيلي عصير معلش
شهد قعدتها واكملت بقلق حاضر يحبيبتي حاضر عيني
وخرجت تجبلها وسمحت فرح انها تشيل ايديها وسيل الدم نزل على ايديها فغمضت عينيها بوجع وطلعت منديل مسحت بوقها وايديها وسندت راسها وفضلت تقول ادعيا
شهد جات واكملت بخوف امسكي يا فرح اهو العصير
فرح بصتلها بملامح باهته ومسكت العصير واكملت شكرا تعبتك
شهد بقلق ياحبيبتي ولا حاجه بس انتي بخير
فرح هزت راسها ب اه واكملت زي الفل يلا علشان الامتحان هيبدا وقامت واتسندت وشهد مشيت بتسندها بقلق واضح واكملت متاكده هتعرفي تكملي
ودخلوا
فرح بحب يابنتي انا زي الفل اهو مالك اقعدي يلا
شهد قعدت جمبها واكملت لو تعبتي قوليلي ارجوكي
فرح ابتسمت واكملت تسلميلي ياحبيبتي بجد
———————————————–
في بيت عمر
عمر بوجع انت بتقنعني بايه ماخلاص هو انا هقعد اعمل ايه هنا يا قائد لا هرجع ومتخافش عليا انا هبقى زي الفل
سيف بحده ياض متعصبنيش عليك انت كنت واقف بتاخد العزا مش قادر تصلب طولك تيجي بكره تعمل ايه ??? انا بعفيك من المهمه لو سمحت يا عمر اقعد ومتجيش ووجه وشه ناحيته واكمل بعدين ايه قائد دي انا سيف يالا اظبط كده مالك متغير ليه
عمر بابتسامه فيها وجع العين متعلاش على الحاجب يا سيف بيه واحنا نفهم في الاصول
سيف بستغراب انت عبيط صح والصدمه اثرت عليك بس عموما يا عمر الكلام ده لا هو وقته ولا اوانه نتكلم فيه لما تبقى كويس بس عايزك تتاكد انك زيك زي حسام عندي فبطل غباء انا معرفش مين عملك غسيل مخ
عمر دموعه اتحجرت وهو باصص على صورته مع امه اللي على الحيط واكمل بوجع عارف لما بتخسر اغلى حاجه في حياتك مش بيفرق معاك بعدها هيحصل ايه وبصله واكمل بدموع ووجع وانا لما خسرت امي مبقتش مستني اي حاجه تاني تقريبا هعيش حياتي لشغلي مستني يومي يجي علشان اروحلها في اقرب وقت فا فكره انك اعلى مني انا متصالح معاها ومتصالح مع حاجات كتير اوي مكنتش ينفع اعشم فيها
سيف برفعه حاجب انا مش غبي انت تقصد ايه بكميه الكلام ده ?? حصل ايه لكل ده يا عمر ??
عمر بتنيهده لو هيريحك اني برا شغلي اناديك سيف زي عادتي فاديني بقولك مفيش يا سيف اخوك بس تعبان ومقهور وخسر اخر حد كان فاضله فاعذرني وحاول تفهمني لان محدش غيرها كان بياخدني في حضنه ويفهمني ودموعه نزلت واكمل تخيل ان طول عمرنا متربين دموعنا دي مبتنزلش على صحابنا اللي بتستشهد قدامنا وقوينا وبص منظري دلوقتي عامل ازاي اظن ده كفيل يوريك ويقنعك اني مش بخير ومدمر
سيف بوجع منا علشان كده قولتلك مش هتيجي انا مقدر وجعك اوي يا عمر وعارف ان كان ملكش غيرها ربنا يرحمها وحضنه جامد وطبطب على ضهره تحت وجع عمر ودموعه اللي بتنزل بغزاره وهو بيكمل مش قادر اصدق لحد دلوقتي يا سيف اني مش هشوفها تاني راجع كل امل حضنها يواسيني ويرجعني زي منا اقف على رجلي جيت اتكسرت اكتر انا حقيقي تعبت اوي ومش عارف بعدها اعيش لمين وعلشان مين
سيف مسح دموعه واكمل بوجع اجمد كده يالا ده انت بيتهزلك شنابات وقوي ربنا بيختبر بس قوتك دي حقيقه ولا بتعملها على العيال في الكتيبه فابتسم عمر من بين دموعه فاكمل سيف بحزن ربنا يصبر قلبك يحبيبي وتعيش علشان نفسك قبل اي حد وعلشان شغلك اللي انت بتحبه وعلشان اسرتك وعيالك فيما بعد متبقاش غبي والشيطان بيعمي عينك متعترضش وتكره حياتك حرام
عمر بوجع مقدرش اعترض بس مقهور اوي يا سيف انا اه قوي بس قدام كل الدنيا وقدام اي جيش الا امي اجي عندها ببقى اضعف من اضعف كائن على الارض دي كانت امي واختي وحبيبتي وصاحبتي ومكان ابويا كمان
سيف بوجع مفيش كلام يتقال لان الم الفقد فردي مهما حد حاول يشاركك فيه ربنا يصبر قلبك على قد غلاوتها ياصاحبي ووحياه غلاوتي عندك يا شيخ لتخليك في بيتك ومتجيش
عمر بوجع بزمتك هقعد اعمل ايه اجلد في نفسي ??
سيف بحزن لا طبعا هتصلي وتكون موجود للناس اللي جايه تعزي خلص براحتك اجازتك مفتوحه وتعالى انت برا المهمه خلاص مش هستنى رايك انت عارفني مبرجعش في قرار خدته وحضنه واكمل شد حيلك يحبيبي الباقيه في حياتك ويارب يصبرك
عمر غمض عينيه بوجع وطبطب على ضهره واكمل حياتك الباقيه يحبيبي تسلملي يا سيف بجد من اول اليوم معايا وحسستني ليا ضهر وسند بجد
سيف بحب ومعاك لاخر العمر يا عبيط روحنا ولا جيناا انا سيف صاحبك عشره عمرك بعيداا عن جو الجيش ده انا في الشغل بخنق ساعات حقك عليا
عمر بابتسامه لالا مبزعلش عارف طبعا ان الضغط عليك كبير ربنا يعينك يحبيبي
سيف بحب يارب يا غالي يلا هنزل انا علشان الحق ارجع عايز حاجه
عمر سلامتك يا غالي
ونزل ركب عربيته وكلم حسام
حسام بضحك لالالالا مين ده اللي اسمه منور الفون القائد بتاعنا لا متقولش
سيف بضحك طب خلص علشان مش وقته هزارك
حسام بحب تحت امرك يا باشا واحشني
سيف بحب قسما بالله وانت اكتر ويعز عليا اكون في اسيوط ومشوفكش هات زينب وتعلالي في الكافيه اللي احنا بنروحه ومتقولش قدام حد لان انت عارف امك هتعيط مش هقدر استحمل وانا بسيبها تاني
حسام بصدمه لالا لحظه بس انت هنا ازاي اصلا وازاي مقولتش
سيف بتنيهده ده حوار كبير يا حسام نحكي فيه بعدين حاليا انا راجع الكتيبه بس على عيني فقولت اشوفكم انتوا وخلاص
حسام بفرح خمس دقايق ياباشا واجبهالك ونيجي طياره
سيف بحب طب يلا بسرعه بس متقولهاش هااا
حسام بضحك فاهم طبعا عيب عليك
سيف بحب طب انا هروح اهو ومستينكم
حسام بحب تمام يا حبيبي باي
سيف بحب باي
وبيحط الفون وقع في العربيه فبيوطي يجيبه ووقف الفرامل فاجاه كانت هتخبط بنت فاكملت بحده ايه ده مش تخلوا بالكم بهايم مبتشوفهوش مبتعرفوش تتنيلوا بتركبوها ليه
سيف سمع صوتها قلبه دق بعنف وفتح عينيه بصدمه
صاحبتها بهمس سمعه سيف : يخربيتك العربيه عليها نسر ده ظابط امشي واتنيلي بسرعه وبتشدها
البنت شافت اللجو اتصدمت فاكلمت بتوتر يالهووي مش تنبهيني يانهاري هروح في داهيه يلا بسرعه مدي ومسكت ايد صاحبتها ومشيوا بيمدوا في خطواتهم قبل ماسيف يرفع وشه
وبلفعل مشيت كتير خوفا من انها تتورط معاه فنزل هو من عربيته وبصلها وهي بتمشي وفضل متابعها بعينيه بيملي اشتياقه وشوقه ليها كل الفتره دي فاهي حبيبت قلبه ورفيقه ايامه عرفها لما سمع صوتها واكتر شخص بيتكلم معاه عن طريق صورتها ويخرج ليه مشاعره بصدق وابعد شخص عن عينه طول الوقت واقرب شخص لقلبه للابد ولكن اهي قدامه فانتهز الفرصه السعيده دي اللي خلت قلبه ينبض زي الطبول لما شافها ففضل يبصلها ولما خدت اتجاه وملامحها وضحت وهي متوتره وبتضحك من الموقف ضحك هو كمان على ملامحها اللي بتخطف قلبه من يوم ما شافها واكمل بصوت هو يسمعه: زي ما انتي فكل حاجه لسه متغيرتيش وبرغم قوتي وجبروتي دي الا انك الوحيده اللي بتخليني متثبت قدامها والوحيده اللي خلتني اخاف .. اخاف عيني تيجي في عينيها فيبان كل اللي داريته سنين انا مش عارف بعمل الصح علشان مربطكيش بيا ولا غلطان لان ممكن تروحي مني بس الاكيد اني فعلا عايزك معايا العمر كله كفايه عليا لو شوفتك قدام عيني بس تعيشني باقي عمري سعيد وابتسم بحب ولسه رايح يمشي لفت انتباهو سلسله بتلمع في الارض فوطى جابها كانت باسمها فابتسم بحب وضحك لما فهم انها لما مشيت بسرعه خوفا منه سلسلتها وقعت ومخدتش بالها فشالها في المحفظه مع الصوره وركب عربيته ووصل المطعم ووقف مستني حسام
عند زينب وحسام
زينب وهي بتتاوب انا مش فاهمه يعني انا دلوقتي ماشيه معاك هطله ولا ايه يابني عندي شيفت ليلي هروح شويه كده فكنت سبني انام شويه وارحمني حرام عليك
حسام بضحك مش هتندمي والله
زينب بسخريه ايه المره دي العريس مين
حسام بضحك لالا عيب عليكي حاجه اجمل من كده بكتير
زينب بسخريه اممم طيب ادينا هنشوف هو عموما طلما فيها مطعم يبقى طبيعي احلى من العرسان و الخولي وعيله الخولي ناقصه قرف
حسام فضل يضحك واكمل طب بصي خلاص قربنا ممكن احط ايدي على عينيكي
زينب بضحك حط اما نشوف اخرتها لولا انك اخويا كنت قولت هتتقدملي ولا حاجه
حسام بضحك اتقدملك !!!! الروايات اثرت على مخك بس استني هوريكي حاجه احلى من التقديم
وحط ايديه على عينيها
زينب بحب وحماس حمستني يا يللاا بقى بسرعه
حسام مشي بيها لحد ما شاف سيف بلفعل ومصدقش عينيه من الفرح وسيف زيه شافهم كان هيموت ويجري يحضنهم فاكمل حسام لزينب مستعده ??
زينب بحماس وضحك كل الاستعداد يخش بس حاجه تستاهل
حسام شال ايديه واكمل بحب تستاهل فعلا
زينب بصدمه ممزوجه بفرح اكملت سسييييف وجريت وهي مش مصدقه وحضنته بشده واتعلقت في رقبته وهو شدد من حضنها اكتر باشتياق وحط راسه على كتفها وهي بتعيط وتنهار جوه حضنه
سيف بوجع حقك عليا كفايه الله يخليكي متخلنيش اندم اني قولتله يجيبك
زينب بعياط دي احلى حاجه في الدنيا كلها اصلا فعلا واحشتني يحبيبي واحشتني اوي ينورعيني شوفت يا سيف شوفت الحيوان اللي كانوا جايبنوا ليا ده
سيف بحده حسام قسما عظما لو اجبرتوها عليه انا …
حسام بحب والله العظيم محدش اجبرها الموضوع خلص خلاص هي بس كانت عايزاك جمبها حكم الواد كان رخم حبتين بس خد اللي فيه النصيب
سيف بحده ليه عمل ايه وانا اروح اطلع عين اهله
زينب بحب وعياط وهي بتحط ايديها على خده اكملت سيبك منه سيبك من كل الناس طمني عليك انت يحبيبي ايه الاخبار عندك انت اهم .. طمني يا سيف بتاكل كويس والدنيا هناك تمام
سيف مسح دموعها وباس جبنيها واكمل الحمدلله والله و انا لو مكنتش كويس بقيت فل لما شوفتكم
زينب بعياط وحب يحبيبي بقالي 6 شهور مشوفتكش يا سيف كنت هموت واشوفك وبتحط ايديها على كتفه غمض عينيه بالم وكتم وجعه واكمل وانا والله العظيم حقكم كلكم على راسي
زينب بصت على دراعه بشك واكلمت مالك يا سيف
سيف بضحك مالي يا قلب سيف منا فل اهو خدي بالك انتي عماله تحضني واخويا واقف مشاعره فياضه من بعيد مش حرام ??
زينب بعدت واكملت بحب ودموع هحضنك تاني بس حسام شويه
سيف بضحك ايوه قسموني بلعدل وفتح دراعه لاخوه
((وزينب لاحظت ان فاتح دراع اكتر من التاني رافعه سنه بسيطه ))
حسام حضنه واكمل بحب واشتياق شديد واحشتني اوي اوي يا سندي كل دي غيبه يا سيف ده احنا تعبنا من اشتياقنا ليك والله العظيم وشدد من حضنه واكمل بحزن ودموع حقيقي واحشتنا لدرجه محدش يتخيلها
سيف طبطب على ضهره واكمل بحب حقك عليا يا حسام كلكم حقكم عليا وانت اكتر والله العظيم يحبيبي ربنا يعلم كنت ببقى هتمنى اشوفكم ازاي سيبك مني خالص طمني عليك انت عامل ايه
زينب بضحك عامل رومانسي وهيخطب كمان شويه كده
سيف بضحك اه قايلي في بنت بيحبها ربنا يتمملك بخير يا حبيبي
حسام ضحك واكمل اه سيف رجعلك تحفلي معاه عليا بقى
زينب باست خده واكملت بحب ده انت نورعين زوزا يا حسام منتا عارف مقدرش احفل
سيف بضحك ماشي ماشي
زينب باست خد سيف واكملت بحب وانت من غير نقاش نورعين زوزا التانيه هو انا ليا غيركم سندي وفي ضهري
حسام وسيف حضنوها وخلوها في النص وباسوا راسها الاتنين فاكمل سيف بحب وليوم ما اموت هفضل سندك يا زينب
زينب بدموع بالله عليك يا شيخ ورحمه ستك صفاء ماتجيب السيره دي تاني
حسام بضحك ياعم سيف دي بتتلكك ليه السيره دي
سيف بضحك خلاص خلاص والله منا فل قدامك اهو يابت مالك انتي نفسك تندبي وخلاص
زينب ضحكت من بين دموعها وحضنته جامد واكملت بحب ودموع فرح شكرا على الفون شكرا علشان طول الوقت فاكرني حتى في اصعب اوقاتك قولت لو شوفتك هحضنك حضن كبير واديني نفذت بجد تعبت نفسك وجيه في وقته اوي
سيف طبطب على ضهرها واكمل بحب مقدرش انساكم ده انتوا نورعيني يا زوزا وبطلي عبط التعب ليكم انتوا راحه مفيش اي حاجه في الدنيا تغلى عليكم اصلا
زينب بحب ربنا ميحرمني منكم يارب يحبيبي
حسام وسيف بحب اللهم امين
حسام بحب طب تعالوا ندخل نتغدا سوا بعدين تروح كتيبتك
زينب بضيق لا بقى هو جيه في ايه وهيمشي في ايه خليك ياسيف
سيف بحب يحبيبتي هو بمزاج سيف انا جيت صد رد وهرجع تاني ده ربنا يستر سياده العميد مياخدش باله اصلا
زينب برفعه حاجب استنى بس انا اصلا شاكه فيك اقلع كم قميصك ده كده
سيف بضحك اقلع ايه يابت انتي عبيطه ولا ايه بس يحبيبتي ربنا يهديكي
حسام بضحك شاكه فيه بصفتك ايه بقى رئيسه في المخابرات ولا معاون مباحث ومعاكي امر بلتفتيش
زينب بضحك متهزروش انا مبضحكش شاكه فيه بصفتي ممرضه وحركه ايديه الشمال غير اليمين مش انتوا بس ياظباط اللي جامدين في الاشاره ولغه العين
حسام بقلق ليه مال دراعك حركه كده يا سيف
سيف تحامل على المه وحركه بلفعل وهو بيتوجع بس سكت
زينب بقلق سيف بجد ريح قلبي وغلاوتك ماهجيب سيره لامك اني شوفتك ولا لو فيك حاجه بس متتضحكش عليا فيك ايه بس بص ايديه يا حسام
ورفعت اليمين طلعت بكل سهوله غير الشمال
حسام بقلق امانه عليك في ايه صحيح
سيف بتنهيده اصابه بسيطه في مهمه ممكن خلاص اديني عرفتكم
زينب حطت ايديها على بوقها بصدمه واكملت بعياط ايييه اصاااابه انت اتصابت وبتكدب علينااا ياااا سييييف انا حسيت والله العظيم والله العظيم حسيت
حسام بعصبيه انت بتستعبط يا جدع واحنا اهلك ملناش حق فيككك خالص انت ليه صوتك من دماغك كده وعايشها لوحدك
سيف بحده اهدي انتي التانيه منا زي القرد قدامك انا بعمل كده علشان ده شغلي انا متعود على كده وانتوا عارفين كده انا مش رايح العب ومش عيل انا فا كل ماهتحصلي حاجه هكلمكم اقولكم ولو قولت هتجولي مثلا ??? فاهستفيد ايه لما اتكلم غير اقلقكم وخلاص فبلاش احسن منا بخف وزي الفل
زينب بعياط بس مش تصدمنا كده لالا بجد ده انا اتخضيت للحظه قولت كان ممكن ميبقاش قدامي دلوقتي لو جات في مكان خطر
سيف مسح دموعها واكمل بحب وهو بيبوس جبينها انتي مؤمنه بالله العمر بتاع ربك سيبيها عليه هو يرتبها محدش بيموت ناقص عمر
حسام بحزن ونعم بالله بس حافظ على نفسك كويس الله يخليك يا سيف
سيف بحب حاضر والله وحضن الاتنين واكمل ممكن كفايه بقى علشان انتوا عارفين مبحبش اشوفكم زعلانين
زينب ابتسمت من بين دموعها واكملت طول منتا بخير هنبقى بخير بس امانه عليك خليك شويه انت ملحقتش
حسام طب نشرب حاجه وتمشي طيب
سيف بتنهيده طيب نشرب حاجه مفرقتش ودخلوا قعدوا وطلبوا بلفعل
حسام انت قهوه ساده صح
سيف هز راسه ب اه وبص على زينب لقاها سرحانه فاكمل بحب زينه بنات الصعيد كلها سرحانه في ايه
زينب بتنهيده مفيش يحبيبي انا بخير
سيف وجه وشها ليه واكمل عليا انا بردو ??
زينب كانت عايزه تقوله بس اترددت وسكت واكملت مفيش يا سيف لو في حاجه هقولك منتا عارف
سيف بتنهيده قولتلك متخافيش مني واتكلمي معاايا طبيعي في ايه معاكي
حسام الحاجه جات اهي اشربوا
سيف مسك القهوه وزينب العصير وشربت منه بهدوء واكملت بابتسامه بص يا حبيبي اعتراف مني في حااجات كتير عايزين نتكلم فيها بس مش دلوقتي ممكن
حسام بحب سيبها على راحتها يا سيف خلاص
سيف بحب خلاص يحبيبتي لما تحسي انك مرتاحه وعايزه تتكلمي اتكلمي
حسام بحب وانت متتاخرش بقى علشان ماما هتموت عليك
سيف بحزن واحشاني اوي اوي بجد وحاضر والله هحاول
حسام بتنهيده سيف انا عايزك تقنع اللواء يسبني ادخل المهمه الجديده
سيف بتنهيده لا مفيش الكلام ده انا قايلك من يوم ما دخلت طلما في 100 غيرك يعملوا حاجه اخرج برا المقارنه ومتبقاش ال 101 هو مش فرح انما لو انت بس فمش هقدر امنعك وهو مختاركش من ضمن مش علشان كفائتك قليله بلعكس كان عايزك واتكلمنا مره اطمن عليه لما تعب وكان عايزك جدا بس انا قولتله وجهه نظري فوافق لانه عارف انك الراجل الوحيد اللي قاعد مع ابوك وامك وانا مسافر اغلب الوقت
حسام بحده اه يعني طلع كلام حضرتك سبب رفض اللواء
زينب بتوتر حسام صوتك م
سيف رفع ايديه سكتها واكمل سيبيه سيبيه .. سيبي حسام بيه يزعق ويتعصب فاكر نفسه في القسم الباشا المحترم
حسام بحده سيف متبقاش بارد وتعصبني انت رايح تشتغل عارف انك ممكن مترجعش اصلا
بصتله زينب بصدمه فاكمل بنفس العصبيه فمش تبقى انت البطل الخارق اللي بيضحي علشان مصر وانا تحرمني من شغلي ومن مهمه ليها اسمها وتقلها زي دي انت مالك .. انت اصلا شغلك في الجيش
زينب بحده بس يا حسام ايه اللي بتقولوا ده
سيف بتنهيده بس يا زينب متعليش صوتك على اخوكي الكبير وبصله واكمل كمل كمل العرض عايزك تطلع كل حاجه جواك متكتمش انا مالي صح منا رايح اموت انا كمان فا ليه اخاف عليك
حسام بصله بندم واكمل سيف انا مقصدش حاجه بعد الشر عليك يحبيبي يخش انا وانت لا بس انا بصراحه حسيت انك عايز تحرمني من اني اكبر في مجالي ببعدي عن المهمه دي
سيف بتنهيده متقولش على نفسك كده يحيوان بعد الشر و يعني مش علشان انا صح شغلي في الجيش اخر الدنيا ومليش دعوه ومع ذلك اتدخلت وحاولت اطلعك منها بشياكه لاني بخاف عليك من الهوا ??
حسام بتنيهده سيف العمر في ايد ربنا ده كلامك و
سيف بحده وبمقاطعه بس ربنا مقالكش يبقى شغلك في محيط بلدك وتختار تطلع اخر الدنيا مع ناس تقيله وتحط نفسك في الخطر ويحصلك حاجه نقول ربنا اراد هو بردو ادانا عقل انا شغلي غيرك هو انا مجبر في خطر انما انت مش علطول فاختار بعقل .. انا مقولتش اتنازل عن كل المهمات بس اتحكم بعقلك وشوف اقل الخساير وتنهد بعمق واكمل خليني اتكلم بصراحه بقى يا حسام انا فعلا عمري على كفي ومش ضامن اشوفكم تاني دي حقيقه وانا متعود عليها
زينب بدموع سيف
سيف بتنهيده سبيني اكمل فانا عارف شجاعتك انت شبهي فكل حاجه مش بقلل من قدرتك لما خليت اللواء يرفض بس انا حرمتك منها لان نسبه نجاتك منها صعبه وانا لو مكنتش هحرمك علشان عمرك اللي انت مش عامله حساب ده همنعك علشان مينفعش يبقى احنا الاتنين في خطر بص ل دي وشاور على زينب وتابع هنسيبها لمين ??
زينب بعياط ممكن خلاص كفاياكم بقى
حسام بحزن حقك عليا يا سيف خلاص بص لزينب وتابع بحزن اهدي يا زوزا مفيش حاجه وباس راسها وتابع خلاص يا سيف محصلش حاجه
سيف بتنهيده وضحتلك بس علشان انا مقصدش اني اطلع بطل خارق وانت لا تمام
زينب بدموع حقك عليا انا يحبيبي هو ميقصدش انت عارف حسام
حسام راح باس راسه واكمل بحزن حقك عليا يا عم الناس انا مقصدش ازعلك هو انا ليا غيرك يا سيف
سيف حضنه واكمل بوجع حقك انت عليا اني منعتك من المهمه بس والله العظيم دي صعبه اوي وانت عارف انا روحي فيك يا حسام مقدرش اشوف فيك حاجه وحشه
حسام شدد من حضنه واكمل بدموع والله مقصدش اضايقك كده بجد حقك عليا انا ندمان من طريقتي وكلامي وبعد الشر عنك بجد قطع لساني
سيف بحب بس يا عبيط خلاص محصلش حاجه ده انت اخويا وصاحبي يا حسام ومسح دموعه واكمل انا لو زعلت من الدنيا كلها عمري ما زعل منك انت علشان انت انا
حسام ابتسم واكمل ربنا يديمك في حياتي وميحرمنيش منك ابداا يحبيبي
سيف بحب ويديمك ليا يا غالي وافرح بيك واشوفك اجمل عريس في بدلتك
زينب بحب يارب انتوا الاتنين
سيف بضحك لا انا سيبك مني خالص هقوم انا بقى علشان هتأخر
زينب بحزن لاالا والنبي انت جيت في ايه وماشي في ايه
حسام انت صح قولتلي حوار كبير جيت في ايه بقى
سيف بتنهيده حزينه مامت عمر توفت فجيت اقف جمبه
زينب كوبايه العصير وقعت منها وقلبها اتقبض واكملت مامت عمر مين !!!!!!
حسام بصدمه عمر عزيز ????
سيف هز راسه ب اه بحزن
زينب دموعها نزلت واتصدمت اكتر واكملت بتقطع طب ط ب أ أنا عايزه اروح اعزيه م ممكن يا سيف وعيطت
سيف بصلها بصه هي مفهمتهاش بس لما لاحظت بصته ليها اتوترت اوي وحاولت تبان طبيعيه
حسام بتنهيده حزينه ان الله وان اليه راجعون اكيد رايح اعزيه بس روحي انتي البيت يا زينب مينفعش
زينب بدموع لالا ايه اللي مش هينفعه ده معانا في البلد وصاحب عُمر سيف واحنا صعايده يعني نفهم في الاصول مفيهاش حاجه لما اقدم واجب العزا
سيف بتنهيده خدها يا حسام ده اخوها الكبير بردو ومتربين سوا وياما جالنا بيتنا وشافته وبصلها واكمل ولا ايه
زينب اتوترت واكملت اه اه طبعا اخويا اديك قولت فسبني اعزيه يا حسام ارجوك وعيطت
حسام حضنها واكمل اهدي يحبيبتي الله يرحمها ويصبر قلبه يارب
زينب بعياط وفي سرها اكملت كنت حاسه قلبي كان واجعني ومضايقه والله كنت حاسه
سيف اهدي يحبيبتي انتي كده هتوجعيه مش هتعزيه لو هتروحي تتعبيه بلاش تروحي
زينب مسحت دموعها واكملت لالا والله خلاص اهو انا زي الفل مش هعيط
سيف ابتسم وحضنها واكمل جدعه كده زي القمر وباس جبينها واكمل يلا روحوا انتوا وانا راجع وليا كلام معاكي
زينب اتوترت وحسام حضنه واكمل بحب خلي بالك من نفسك يحبيبي هتواحشني اوي اوي
سيف بحب وانت اكتر … وبعدين انتوا نفسي فخالوا بالكم من بعض
حسام بحب متقلقش علينا يا غالي ركز انت بس في شغلك
سيف بحب عارف سايب مني ورايا فمش قلقان
زينب بقلق صح تعالى وشمرت اقمام قميصه وشافت الجرح واتاكدت انه قرب يخف فتنهدت بارتياح ورجعت الكم التاني
سيف بضحك طب اتمنى تكوني هديتي يلا همشي انا
زينب بدموع حصنته جامد واكملت سلام هتواحشني
سيف بحب وانتوا اكتر وباس جبينها
ومشي
حسام بتنهيده يلا بينا احنا فا زينب هزت راسها بتمام ومشيت معاه
——————————————-
في بيت عمر الباب خبط
فقام عمر فتح الباب لقى زينب في الوش ومعاها حسام فقلبه دق بعنف لما شافها
زينب دموعها نزلت لما شافت وضعه وحاولت تتماسك
حسام دخل معاها وحضنه واكمل شد حيلك يحبيبي البقاء لله
عمر بوجع ظاهر في صوته اكمل ونعم باالله تسلم يا حسام تعبت نفسك
زينب بدموع ولا تعب ولا حاجه مامتك الله يرحمها زي امنا وانت بنعتبرك واحد مننا فا ده واجبنا كلنا تجاهك
عمر ابتسم واكمل تسلميلي يا زينب بجد
حسام قعد عمر واكمل انا اول مره اشوفك كده وصعبان عليا شكلك عارف انها كل حاجه ليك بس دي مرتاحه عند ربنا وكلنا جنازات مؤجله ورايحين يا صاحبي ده يبخته اللي يروح لربنا صافي والست والدتك كانت ملاك على الارض علشان كده مشيت الله يرحمها ويصبرك يارب
عمر بوجع يارب اللهم امين
زينب بدموع انت كالت يا عمر
عمر هز راسه ب لا واكمل مليش نفس
حسام ازاي يعني انت عبيط ولا ايه لسه بتكلم ان صعبان عليا شكلك كده مينفعش صحتك كل وارتاح وادعي ربنا يصبر قلبك وادعيلها
عمر بوجع لالا مش هاكل ومش عايز اي حاجه غير اروحلها طعم الاكل من غيرها مش هيبقى حلو اصلا ده هي اللي كانت بتحلي كل حياتي
زينب بدموع بعد الشر عليك يا عمر اخص عليك بجد ايه اللي بتقولوا ده .. طب يا سيدي هعملك انا الاكل وكل وشوف واحكم حلو ولالا
حسام بضحك ده انت عمرك هيطول بعد ما تاكل من ايد زوزا مش بتدخل المطبخ نهائي
عمر ابتسم واكمل بحب متتعبيش نفسك اقعدي وارتاحي هطلب من برا
زينب قامت وقفت واكملت ليه وهو اكل برا ده اكل انا هعملك اكل تحلف بيه وهتشوف ودخلت المطبخ
حسام طبطب على رجله واكمل اجمد كده عايزين الباشا عمر عزيز يرجع زي الاول واحسن
عمر ابتسم بوجع واكمل باذن الله
زينب طلعت واكملت عمر التوابل فين ??
عمر بحب في الرف التاني
زينب بحب تمام ودخلت
وفضلت تعمل الاكل بكل حب وبتشوف الواصفات يوتيوب وتدوقه ويطلع فعلا جميل ومظبوط فطفت النار وسمعت الباب خبط فطلعت
حسام فتح لقى بنت فاكمل عمر اتفضلي يا اسماء ادخلي
زينب بصتلها برفعه حاجب واكملت في سرها مين دي وجايه لواحد في بيته لوحدها ليه انشاء الله
اسماءبحب مساء الخير
عمر مساء النور خلاص يحبيبتي متتعبيش نفسك قولتلك من الصبح هجيب من برا بس زينب اخت صاحبي عملت كل حاجه خلاص
اسماء قعدت جمبه واكملت بحزن طب انت كويس دلوقتي طمني عليك يحبيبي
عمر طبطب على ايديها واكمل كويس متخافيش
زينب اتصدمت والدموع اتحجرت في عينيها وسكتت
فاكمل حسام قريبتك ??
عمر بحب اه بنت خالتي
حسام بتفهم اه ربنا يديم المحبه وبص لزينب واكمل مش يلا ولا ايه يا زوزتي
زينب بوجع اه يلا طبعا
عمر لالا متمشوش قبل ماناكل سوا انتوا بتهزروا ولا ايه
زينب بضيق متخافش محطتش فيه سم علشان عايزنا ناكل معاك
عمر ضحك واكمل انا مقدرش اقول كده ده انا اللي حظي من السما ان زينب الرفاعي واخت القائد بتاعي تقف تعملي اكل بنفسها
حسام بحب كلنا واحد يحبيبي مفيهاش حاجه
اسماء بحب طب هغرف انا الاكل وناكل سوا تعبتي نفسك يحبيبتي كنت هاجي اعمله والله
زينب بابتسامه مصتنعه لا ولا اي تعب مفيش حاجه يحبيبتي .. يلا يا حسام علشان نسيبهم على راحتهم
عمر بضحك ايه تسبينا على راحتنا دي اقعدي بس كده واستهدي بالله قولت هناكل سوا
حسام بضحك متقصدش حاجه هو علشان انتوا قرايب بس ومعلش يحبيبي وقت تاني علشان هنتاخر كده
اسماء طلعت واكملت والله ابدا ده انتوا في بيت كرم مينفعش تنزلوا كده اديني بحضرهم اهو وتسلم ايدك يا قمرايه ريحه الاكل تحفه وشكله جميل
حسام بضحك من امتى المواهب دي يا زوزا
زينب بضحك لا والله متفهمش غلط انا جبتهم يوتيوب
عمر بحب وتفاجئ كمان! !!! حقيقي تعبتك
زينب بابتسامه تعبك راحه
اسماء يلا اقعدوا
حسام بص في ساعته واكمل علشاان القسم بس سايبه بقالي كتير والنهار ابتدى ينزل
عمر بحب اقعد بس ناكل وانزل هتكسفني ?
حسام قعد واكمل طب اقعدي يا زوزا بس يلا بسرعه
زينب قعدت جمبه وعينيها كانت على اسماء اللي بتحط الاكل قدام عمر ومتعصبه جداا
عمر بحب كلي انتي يحبيبتي خلاص كده حلو … وداق واكمل حقيقي تسلم ايديكي يا زينب حلو اوي
زينب بحب الف هنا
حسام بضحك منا مستغرب الطعامه والحلاوه دي ده انتي القهوه بتاعت العريس معملتيهاش وخليتي شهد تعملها
زينب بضحك مبعملش قهوات انا هي شهد ظبطت الكلام
حسام ضحك لانه فهم ان كان فيها حاجه وعمر اتضايق جدا وحاول ميبينش ده و اكل وهو ساكت
زينب لاحظت سكوته بس قالت يمكن بيفكر في مامته فتنهدت بحزن واضايقت لوجود اسماء جمبه بس هتقول ايه ملهاش حق تتكلم
——————————————
في سيناء كان وصل سيف بلطياره وراح للمقر ودخل اوضته وخد شاور وغير هدومه وقال يرتاح شويه
الباب خبط فاكمل ادخل
حسن عمل التحيه واكمل نورت يا فندم الف حمدلله على السلامه
سيف بتنهيده الله يسلمك يا حسن حصل اي جديد وانا مش هنا
حسن لا يا فندم كله تمام زي ماحضرتك طلبت ومحدش خد باله
سيف طب الحمدلله تعبتك يا حسن
حسن مفيش تعب يا فندم بس ممكن حضرتك تطمني على عمر
سيف بحزن ادعيله كتير وهيبقى احسن وشويه لما احسه بقى بخير هرجعه وسطنا تاني
حسن بحزن انشاء الله يا فندم وعمل التحيه واكمل عن اذنك
سيف اتفضل
وبلفعل خرج وقفل الباب وسيف قام فتح دولابه وجاب كشكول سلك كبير شكله منظم وجميل كان بيكتب فيه عن حبيبته من يوم ماعرفها لحد اللحظه دي بيكلمها فيه وبيعبر عن مشاعره فمسكه وقعد ورجع ضهره لورا وكتب
(( انهارده شوفتك بعد غياب دام 211 يوم وبص في ساعته واكمل و 3 ساعات تعرفي لما شوفتك وقلبي دق الدقه دي عرفت اني عمري ماهقدر احب حد تاني بعدك حتى ضحكتك مختلفه ومشوفتش زيها
ولو سألتيني لما أنا ؟؟
سأرد واقول لانك استثنائيه لا تشبهين احد
واذا قولتي لكن هناك الكثير افضل واجمل واذكى مني
سأجيبك واقول حسنا ضعيهم جميعا جانبا انا لا اريد سواكي الان وغدا وكل يوم وستظلين انتِ بعيني دوما الافضل والاجمل
واذا سألتيني باندهاش غريب اصراري
سأجيبك بل الغريب من يراكي ولا يتمسك بكي يا حَبِيبَتِيِ ))
وقفل الكشكول ورجع راسه لورا وتنهد بعمق
——————————————
فوق السطح في بيت الرفاعي قاعد مازن وياسمين وقاسم ونور
نور طب ماتوافق يا ابيه فيها ايه يعني
مازن بتنهيده بس يا نور اسكتي انتي مينفعش طبعا اوافق
ياسمين بص يا مازن لو هتاخد رايي كبنت عمك وتعمل بيه انا شايفه ان جدو عنده حق انت الوحيد فعلا اللي حياتك واقفه لحد انهارده خدهم وابدء من جديد
مازن بتنهيده بص التانيه ياعم قاسم
قاسم انا مش عايز افاجئك بس انا معاهم اشمعنا انت الوحيد اللي معندكش مصدر رزق ثابت صح واتظلمت فيهم كلهم ده حقك
مازن بتنهيده لالالا ده كتيير جدا احنا هنهزر حتى لو يديني سلفه وانا اخلص شقتي واتجوز اسددها بعدين انما مش كل الفلوس دي ليا واخويا وعيال عمي لا
قاسم بتنهيده مازن كفاياك بجد انت من يوم ماوعينا يا صاحبي وانت بتفكر في ده و ده فكر وشوف نفسك شويه ولو لمره ووافق وابدء حياتك اخوك وعيال عمك مش محتاجين اصلا الفلوس دي
مازن نفخ بضيق واكمل مش عارف بس مش مرتاح حاسس الدنيا هتتقلب لو وافقت
ياسمين طب جرب شوف ولو لقيت مشاكل صح سيبها ياسيدي وقوله ياجدي بلاش مشاكل
مازن بتنهيده مش عارف يا ياسمين هشوف
نور بابتسامه طب هعملكم شاي طلبتوا من بدري وقامت دخلت الاوضه اللي في السطح
ياسمين بحب وافق بقى عايزه اتجوزك ياجدع الله
قاسم ومازن ضحكوا فاكمل مازن بضحك ده كل اللي فارقلك يا ياسمين
ياسمين بحب اه طبعا اومال هيفرقلي ايه تاني تغور الدنيا كلها بعد كده
مازن بحب سواء بجدي او لا هي هانت والله
ياسمين رفعت ايديها للسما واكملت يارب بجد يااارب
قاسم بحب يارب نفرح بيكم يا حبيبي
مازن وياسمين بحب اللهم امين يارب
تحت بيت الرفاعي
شهد كانت جات من الدرس واقفه بتتكلم في الفون مع فرح صاحبتها
شهد بحزن عارفه والله يحبيبتي الف سلامه عليكي ريحي شويه
_طيب والله من عيني
_حاضر يلا باي
في داخله احمد البيت وشايفها واففه وفي واحد بيبص عليها فبصلها واكمل واقفه كده ليه يابت انتي
شهد اتخضت لما شافته واكملت مفيش يا شيخ حرام عليك خضتني لسه جايه من الدرس وكنت بكلم صاحبتي لحد ماوصلت بيتها بس
احمد بحده طب اتنيلي اطلعي فوق ومشوفش وش اهلك في الشارع كده تاني ارغي فوق
شهد اتخضت من صوته واكملت في ايه يا احمد انا كنت
احمد بمقاطعه وبحده طب انا قولت اطلعي فوق يلاا مش عايز اروقك في الشارع انتي هتقفي ترغي معااايا
شهد طلعت بحزن من طريقته وهو راح للراجل اللي واقف بعيد نسبيا وضربه بلبوكس فوقع
الراجل تأوه بوجع واكمل بعصبيه انت مجنون يعم انت في ايه
احمد بعصبيه المره الجايه هوريك الجنان صح بس عايزك تفكر تحط عينك على حد من بنات الرفاعي وانا اقعلهالك من مكانها جتك الارف
ومشي
———————————————-
في بيت امنيه
امنيه هو خير يعني عماله رايحه جايه في الشقه ليه خير يا ماما
امها بفرح ابن خالتك جاي يتقدملك قومي البسي حاجه عدله
امنيه بصدمه ووجع ابن خالتي ايييه انتي بتقولي اييه بتهزري صح
الاب لا وهي هتهزر معاكي ليه ياعروسه قومي اجهزي يلا زمانه على وصول
امنيه بدموع بابا انا مش عايزاه ومش
الاب بمقاطعه وبحده وانا مباخدش رايك يلا اتفضلي البسي واخلصي
امنيه بعياط ارجوك يا بابا بلاش ده علشان خاطري مترمنيش الراميه دي ارجوك
الاب والله يابنتي مش بأذيكي انا عارف مصحلتك اكتر منك اتخطبي حصل منه اي حاجه قوليلي وهنفك انما متفضليش ترفضيه من باب للطاق كده
امنيه بعياط وعصبيه انا قولت مش عايزاه هو انتوا ايه بجد هو بلعافيه
الام بحده خشي البسي يا امنيه واتقي شر ابوكي عيب قله ادبك وعلو صوتك ده
الاب بحده فاكره نفسها كبرت امنيه علينا خلاص وبقيت تعلي صوتها حلو والله
امنيه بعياط يا بابا مش كده بس
الاب بحده ولا كلمه ادخلي البسي
امينه عيطت وجريت على اوضتها وفضلت تعيط وكتمت عياطها بلمخده واكملت انا يارب في حالي ومبأذيش حد ليه بيحصلي كده مش كفايه التاني بتاع انتي زي زينب ده انا بجد تعبت عارفه مينفعش اعترض بس انا بجد مش قادره افهم حياتي دي بتمشي ازاي حتى اهلي مش فاهمني انا بجد لوحدي وعيطت بشده
بعدين قامت وقفت في المرايه لقيت وشها شاحب وعينيها مورمه فدخلت غسلت وشها ولبست دريس ستان احمر بكم ساده ماسك من عند الصدر وواسع لتحت وبندانه بيضه وطرحه حمرا ومرضيتش تحط اي انواع ميكاب وقفلت الدرج وقعدت حزينه دموعها على خدها وسمعت صوت جرس الباب وابوها بيرحب بيه فتنهدت بحزن واكملت عادي كده كده حياتي باظت
امها خبطت ودخلت واكملت امسكي اطلعي بلحاجه اهو يلا
امنيه مسحت دموعها واكملت هريحكم واقعد بس مش هتجوز حد ومسكت الصنيه وطلعت وبتبص اتفاجئت من اللي قاعد مع والدها فاكملت بضحك ودموع فرح وتفاجئ حسااام !!!!!!! والصنيه وقعت من ايديها
———————————————
في بيت عمر
اسماء رايح فين ياعمر
عمر بتنهيده هشم شويه هواء وجاي
اسماء بحزن طب خليك وبكره انزل ارتاح انهارده
عمر بحزن لالا حابب اقعد مع نفسي برا دلوقتي
ونزل وهي تنهدت بحزن عليه واكملت ربنا يهدي وجعك ووجعنا يحبيبي يارب
ونزل عمر وركب العربيه ومشي وكان عمال يفتكر كلام سيف عن عريس زينب وكلام حسام بعد كده وكمان فكره ان هي اصلا طلعت بتحب وشكلها وهزارها انهارده يدل انها مكانتش زعلانه ان جايلها عريس زي ما قالت لسيف ووفاه مامته وشغله اللي بيحبه اللي هيأثر فيه كل حاجه فضلت تتردد في دماغه وبص لقى انه وصل في حته هاديه على النيل وجيه يوقف العربيه مرديتش تقف فاستغرب واكمل مالك في ايه انتي التانيه وفضل يدوس على الفرامل مرديتش تقف فاكمل بخوف ايه ده مالها في ايه وفضلت تجري ومش راضيه تقف وتفادى كذا حادثه كان هيعملها واكمل بخوف يانهار مش فايت الفرامل هرربت اقف ازاااااي كده اقققف ازااااي وسمع اصوات زماره العربيات حواليه علشان بيمشي بتهور بس بيحاول يوقفها فمعرفش فغمض عينيه وقال الشهاده وبلفعل خبطت في عمود واتقلبت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غموض الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى