روايات

رواية غمرني بحبه الفصل الرابع 4 بقلم سحر السحرتي

رواية غمرني بحبه الفصل الرابع 4 بقلم سحر السحرتي

رواية غمرني بحبه الجزء الرابع

رواية غمرني بحبه البارت الرابع

رواية غمرني بحبه
رواية غمرني بحبه

رواية غمرني بحبه الحلقة الرابعة

* استغربت سهر من نظرة سامي إليها هل هي نظره ابوه وهو يقول لها اسمعي نصيحتي ام هي فقط مجرد نظرة تظاهر بالطيبة لانه يريد شيئا منها
قال سامي : اسمعي نصيحتي ما عجبتكيش بلاش تعملي بيها اظن شغلك في الشركه فرصه لك وانت طبعا عرفت ان باشمهندس كريم عرف اللي حصل اوعدك انه مش هيتكرر وده كل الحكايه بصراحه من غير لف ودوران … واضح انك ذكيه ومش هقدر اقول لك انه غصب عنه او اني ما قصدتش اهددك بس انا اب ومش عارف اغير ابني بلاش تخسري كرير كويس رجوعك للشركة مصلحة لينا احنا الاثنين
*قطع كلامهم دخول والده سهر وهي تحمل صينيه بها شاي وكيك وترحب بهم بحفاوه
:اتفضلوا اهلا وسهلا
سامي: اهلا بحضرتك
سهر :شكرا يا ماما تسلم ايدك
*قبل ان تجلس والدتها
:معلش يا ماما احنا بنتكلم في نقط مهمه في الشغل ما لحقناش نخلصها النهارده ممكن تسيبينا شويه لو سمحت
:اه يا حبيبتي نورتونا
سامي: واضح انك ما حكيتيش لوالدتك على اللي حصل
: طبعا مش عشان خايفه من تهديدك عشان لو عرفت هتيجي تكسر ايده اللي اتمدت عليا هي ام زي ما حضرتك اب وتاكل باسنانها اي حد يتعرض لأولادها خصوصا بعد ما مات بابا
*ونظرت بسخريه لنبيل
: الف سلامه على ايدك الدكتور قال لك مالها
*نبيل رد بحنق :جزع بسيط وهيخف
*غمزه والده كي يعتذر
:انا اسف على اللي حصل واظن خالصين اخذتي حقك مني
*نظرت له بتحدي
: تفتكر ان كان ممكن امشي من الشركه و اسيب حقي حتى لو ممكن اتسجن مش بس ادفع شرط جزائي
سامي: خلاص يا سهر فكري كويس في عرضي وبلاش نخسر احنا الاثنين
:حاضر اتفضلوا الشاي
: لا شكرا يا دوب نمشي
: لو ما شربتوش الشاي ماما هتفهم ان في حاجه و هتفضل تقرر فيا لغايه ما هضعف و هعترف لو خايف على ابنك اتفضل
*ضحك: انت بتهدديني
*ضحكت بدورها
:برد الجمايل مش اكتر بس ماما صعب شويه وزي ما قلت بتخاف عليا قوي لاني اصغر اخواتي وعشان كده خليتنا ناخد دوره دفاع عن النفس امال عرفت ازاي اني جزعت ايده وما كسرتها
: لا احنا كده نخاف منك
: ليه بس ده دفاع مش هجوم اللي بيهجم علينا بدورنا بندافع عن نفسنا مش اكتر يعني اللي عملته رد فعل
:تصدقي انت طلعتي لطيفه قوي
:شكرا لحضرتك
:اتمنى ننسى اللي حصل ونبدا صفحه جديده
: حضرتك احرجتني لما شرفتني في البيت ما استنتش لما اروح الشغل بكره وده اكيد هحطه في الاعتبار وانا بفكر
:انت لسه هتفكري خلاص يا سهر مش همشي غير لما اخذ الموافقه
:اللي تشوفه حضرتك مش هكسفك
بقلمي سحر السحرتي
*في اليوم التالي ذهبت سهر لمكتب كريم في الموعد المتفق عليه
ايناس سكرتيرته: هو منتظرك بس معاه مكالمه دقائق و هتدخلي
:مفيش مشكله
*كانت مترددة
: هو انا اقدر اسالك سؤال خاص هو باشمهندس كريم ايه نظامه معاكي
: مش فاهمه
: قصدي بيتعامل معك ازاي زي مستر نبيل مثلا
: ااااه فهمتك لا هو غير نبيل خالص وكل الشركه عارفه نبيل بس ما حدش قدر يبلغ الباشمهندس قبل كده بحكم أنه ابن عمه مفكرينه هيقف معاه بس انت حظك حلو
:هو انت عرفتي
:بصراحه خمنت اول ما دخل عند مستر نبيل و زعق معاه وبعدين استدعى مستر سامي فهمت ما انا بقالي كتير هنا وفي حاجات بفهمها من غير كلام بس اطمني الباشمهندس محترم جدا ومش بتاع الحاجات دي ولا بيشجعها
: طمنتيني
:الا قولي لي هو انت اللي عملت في ايد مستر نبيل كده
: مش بتقولي بتفهمي من غير كلام
:هههههه ماشي اقعدي معايا في البريك بدل ما تقعدي لوحدك نتكلم و نتصاحب ايه رايك
:اكيد طبعا يشرفني بس مش دايما بقعد لوحدي بس لما بيبقى عندي شغل
: الباشمهندس لو عرف انك بتشتغلي في البريك هيزعل
: وهو هيعرف منين
: بينزل يقعد معانا بس هو الفتره اللي فاتت كان مشغول واوقات بيهزر ويانا وياكل كمان من اكل اي حد فينا …… نفسه صافيه و بيحب الناس و بيتعامل معانا على اننا اسره واحده مختلف تماما عن نبيل هتلاحظي ده لما تستمري معانا
: بجد طب
*لم تكمل قاطعتها ايناس لانها سمعت جرس من كريم
: استني عشان خلص ادخلي لانه عنده اجتماع بعدك نتكلم في البريك
:اوكي
*طرقت الباب واذن لها بالدخول
:احب اعرف قرارك لان عندي اجتماع لو كان ينفع كنت اجلته بس انا اديت لك موعد من غير ما اعرف مواعيدي
:خلاص يا باشمهندس هستمر
:بابي مفتوح لك في اي وقت وشاكر لك ان ما حدش عرف وما حدش هيعرف لان دي سمعة الشركة مش عشان اداري عليه ولو اتكرر منه الغلط تأكدي انه هيسيب الشركه تماما
: بس
:بس ايه
:ايناس فهمت تقريبا
:لا ايناس القرده بتاعه الشركه بتعرف لوحدها ومش خايف منها هي امينه على اسراري مش بتطلع اي حاجه بارة المكتب يمكن اتكلمت معاكي لانك صاحبه المشكله لكن غير كده هي مش رغايه ابدا
:شكرا لحضرتك على اهتمامك
:لسه عندي خمس دقائق اقدر اعرف ليه ما اشتكتيش
:هشتكي لمين
: ليا ايه ما انفعش
:ده ابن عمك غير ان عمك نفسه هددني فقلت عيله في بعضها و هيداروا على بعض
: وجهه نظر ….. تفتكري دي كانت وجهه نظر كل واحده اشتغلت معاه ومشيت
:اعتقد لو بنت محترمه اكيد
:وكنت هتعملي ايه لو سبتينا
:عندي اختيار ارجع الشركه اللي اللي كنت بشتغل فيها قبلكم هم قالوا لي وقت ما احب ارجع مكاني موجود
:سبتيهم ليه
:قصه طويله وحضرتك عندك اجتماع استاذن
*مد يده ليسلم عليها
:اتشرفت بمعرفتك يا سهر وانسي انك تمشي من عندنا
*شعور غريب حست به وهي تسلم عليه لا تدري ما هو غير ان نظرته لها كانت مختلفه عن كل الناس ما هذا الشعور
*عادت الى مكتبها وجدت نبيل يتعامل معها بكل احترام فاطمئنت وعادت الى نشاطها
*في وقت البريك ذهبت الى كافيه الشركه و تقابلت مع ايناس جلسا سويا يتحدثان ويضحكون كانت عيون كريم تراقبها باستمرار
*في ذلك الوقت دخل عبد الله الكافيه فاسرعت سهر و قبلت يده و احتضنته
: يا بنتي مش قدام الناس بطلي تبوسي ايدي
: انت مكسوف ولا ايه
: انا عليك انت ما تتكسفيش قدام الناس
: وايه اللي يكسف ابويا و ببوس ايده
:ماشي يا بكاشه فين اللازانيا هتحمرقي من اولها بقالي كتير طالبها
:كل ما بفكر اعملها و اجيبها اسال عليك الاقيك مسافر
: انا فعلا كنت مسافر مع كريم فتره طويله
:شفت يعني فاكراك …. موجود بكره ولا تحب ابعتها عند طنط
: لا طنط مين انت عارفه هي بتاكلني مسلوق اليومين دول
:طول عمرها بتحبك و بتخاف على صحتك
: دائما بتدافع عنها
: اذا كان هي متجوزه اكبر محامي ومش بيدافع عنها تلاقي حد ينصرها
:كان لازم تدخلي حقوق
: اتحايلوا علي كثير خفت عليك قلت بلاش اقفل مكتبك و تقعد في البيت
:هههههه خلاص هاتيها بكره بعيد عن طنطك
: اتفقنا
:بس انت عارفه بحبها ازاي
:عارفه و هدهشك
:طب كبري الصينيه شويه
: كده كثير وصحتك اخاف عليك
:لا هعزم كريم معايا خلاص هقول له ما يطلبش اكل
:تمام بكرة تكون عندك
بقلمي سحر السحرتي
*في اليوم التالي في موعد البريك تقابلت سهر مع عبد الله
:فين الاكل انا ما فطرتش
:ثلاث دقائق والتاكسي يوصل عشان تاكلها سخنه انا عملتها الصبح وماما سويتها و بعتتها بس ليه ما فطرتش مش في ادويه لازم تاخدها هزعل منك ومش هعمل حاجه تاني تضر صحتك كده
: ما تقلقيش اكيد اكلت حاجه خفيفه و هاخد الدواء قبل الاكل
:اهو بيتصل هروح استلم منه خذ الدواء على ما استلم
*ذهبت لتستلم الطعام وعادت اعدت لعبد الله وجبته وقبل ان يضع الشوكه في فمه
: اوعى تاكل اخذت الدواء الاول
:لا نسيت من شوقي للاكل
:طنط موصياني اتفضل ميه
:نسيته فوق
: لا ما انا عملت حسابي و جبت لك شريط من الصيدليه عشان عارفه الحركات دي
:سهر مش هتكوني انت وهي عليا
:هو احنا بنضرك عشان صحتك احنا خايفين عليك و بنحبك مش بنتحكم فيك ولا ايه يا باشمهندس
*نظر لها باعجاب غريب وشرد ذهنه في جمالها وخفت روحها فانتبه على ضحكتها الرقيقه
:الباشمهندس مش معانا هو شم ريحه الاكل بس امال لو داقه هيضيع مننا
عبد الله :واثقه قوي من نفسك هدوق واقول لك إذا يجي منك
: طب قبل ما تذوق لو حلو انا اللي عملاها لو وحشه اكيد سواق التاكسي اكلها واشتري غيرها
*عبد الله ضحك وكاد يختنق وهو ياكل خافت سهر كثيرا و احضرت الماء ليشرب
: اسفة والله بهزر معاك
: ما تخافيش انا كويس بس اصلها طلعت حلوه اوي
:بجد ما انا عارفه اسيبك تستمتع بيها والحق البريك قبل ما يخلص وقته بالهناء والشفاء
: مش هتاكلي معانا لا اسيبكم براحتكم بس الباشمهندس بخلان عليا يقول رايه
*ليرد مسرعا حتى لا تحزن فهو لا يريد ان يراها حزينه لا بجد تسلم ايدك ممكن تبدائي مشروعك الخاص
: بجد عجبتك يعني مش مجامله
: عجبتني قوي لو هتقل عليك ممكن تبقي تعملي حسابي مع المستشار عبد الله
: لا كده هتخلوني اتغر بجد اكيد هعمل حسابك بس اتمنى تكون فعلا عجبتك
: لا اطمني بجد احسن من بره و تحسي فيها دفء البيت فكرتيني بوالدتي اكلها كان له نكهه عمري ما لقيتها غير عندها
:بالهناء والشفاء يا باشمهندس استاذن
*ذهبت وجلست مع ايناس وبعض زملائها كان كريم يختلس النظر اليها من وقت الى اخر
*كان ينتظر البريك اذا كان موجود في الشركه لرؤيتها لا يعلم لماذا لكنه احب طريقه تعاملها مع زملائها اهتمامها وحبها لعبد الله كان يفتقد الحب والاهتمام
*كريم مهندس في ال 39 من عمره وسيم يهتم باناقته متزوج من 15 سنه ولديه ولدين توام …زوجته تهتم بنفسها وشكلها امام الناس كعاده زوجات رجال الاعمال النادي و اصدقائها هم كل حياتها
بقلمي سحر السحرتي
*لا تعلم متى سافر او متى سيعود الا اذا ذهبت معه او اذا ارادت ان يشتري لها شيئا
*لقد تحمل مسؤوليه العمل بعد التخرج مباشره لم يكن كاي شاب له اصدقاء ويخرج ويسهر معهم نسبه لمرض والده وانهيار حاله الشركه الماليه فكان يجب ان يعمل كي ينقذها وتعود لسابق عهدها
*فمرت به السنوات دون ان يشعر واحس انه لم يعيش سنوات شبابه ويتمتع به
*لماذا سهر هي التي حركت لديه مشاعر لم يعهدها ألا لانها شابه وهو يفتقد شبابه ام لانها محجبه محترمه وزوجته تستر اقل مما تكشف من جسدها
*مرت شهور سهر بين العمل والمستشفى لزياره يزن لم تكل او تمل وحصلت على احترام والديه
:لاحظ نبيل نظرات كريم لسهر اراد استفزاز مشاعره وهل هو فعلا معجبا بها ام لا
*انتهز نبيل فرصه انهم في البريك ذهبت سهر لاحضار الكوب الخاص بها لتشرب فيه قهوتها وجدته موضوع في الدولاب العلوي فوقفت على اطراف اصابعها كي تمسك به
*وقف نبيل خلفها بطريقه قذره
:ممكن اساعدك لو تحبي
: لا شكرا ممكن تبعد شويه
*قال بوقاحة و اقترب أكثر
: انا شايف المج بعيد خليني اساعدك
*احضرت المج بنفسها ووقع منها فوق راسه انكسر وفتحت راسه
#هل تعمدت سهر ام كان مجرد حادث

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غمرني بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى