رواية غضب الارواح الفصل الثاني 2 بقلم المجهولة
رواية غضب الارواح البارت الثاني
رواية غضب الارواح الجزء الثاني
رواية غضب الارواح الحلقة الثانية
ساره بتمشي بشويش وهي مسكه في ايد ابراهيم فتح ابراهيم الاوضه وساره مغمضيه عيونها ابراهيم فتح باب الاوضه ابراهيم وساره وهم مصدومين بيبصوا ع بعض. ساره بدموع وخوف وهي متشبته في ايد ابراهيم وهي شايفه مرتبه السرير مقسومه نصين الهدوم بتعتها مش موجوه والدولاب مقفول ثم قالت بصدمه:. اي دا
ابراهيم بصدمه وتوتر : دا دا دا اكيد المرتبه فيها عيب تالقها قدمت شويه
صرخات ساره بصوت عالي: انت هاجنني قديمه ازي وهي كل حاجه فيها جديده الشقه دي فيها حاجه غريبه انا مش هاقعد هنا تاني انت فاهم انا من شويه كنت شايفه قمصان نوم بتعتي ع الارض ودم ع المريا كل دا راح فين بيتهالي بردوه لا ابراهيم انا مش هاقعد هنا
ابراهيم هو بيضغط ع ايدها: مين قالك اني هاسمحالك تخرجي دي حاجه عاديه طبيعي تشوفي حاجات زي كدا لانك ماتعودتش ع الشقه
ساره بدموع: حرام عليك انا انا مش حمل رعب انا خايفه خلني امشي من هنا انا كنت عارفه ان في العماره دي شقه مسكونه بس انهي شقه فيهم مش عارفه بس دلوقتي عرفت لان عمك مسعود وعمك خالد وعمك منتصر كل واحد فيهم
اخد الشقه اللي في الوش اما الشقه دي اللي مامتك سبتها من زمان ماقبلتش تعيش فيها بسبب انها مسكونه وقالوتوا تضحكوا ع ساره كدا كدا ماتعرفش حاجه لا ابراهيم انا مش هاقعد هنا تاني انت فاهم
ابراهيم بصوت عالي: الشقه مافيهش حاجه قالتك دا طبيعي يحصل كده انتي مجنونه والله العظيم لو فكرتي تخرجي م الشقه وقالتلي لاهلك ع الي شوفته لهقول عليكي مجنونه قدم اهلك كلهم خصوص امك المريضه اللي مش هاتحمل واقول عليكي خاينه وامي بقااا غير امي انتي عارفه امي مممكن تعمل اي في اهلك دي تفضحك قدمهم واخلهم يودكي المصحه
ساره بدموع: حرام عليك هاتطلعني مجنونه انت وامك دا انا بنت خالتك اي ياخي اما القريب كدا امال الغريب يبق اي منكم لله انا هاقعد واستحمل ياابراهيم بس اتاكد اني بقت بكرهك بكرهك من كل قلبي .. دخلت ساره المطبخ
ابراهيم دخل الحمام وهو بايخد دوش سمع حد بينفخ المياه ع وشه ابراهيم هو بيمسح الصابون اللي ع عينه بيبص في كل اتجاه في الحمام هو مستغرب وخايف ثم سمع صوت شخص مالف له: ماتقربش من ساره تاني انت عارف ان ساره بتعتي انا ساره ليا انا لو لمست شعره من ساره تاني هاتشوف الجحيم بعينك ثم ضحكه ضحكه شريره ها هاااااا ابراهيم هو مرعوب م اللي سمعه ثم قال هو بيلف حولين نفسه في نفسه: لا دا وضع مايتسكتش عليه انا لزام اشوف حال للوضع دا هو قسم المرتبه عشان ما قربش م ساره
ابرهيم هو بيبص ع نفسه في المرايا بتعت الحمام صرخ بصوت عالي: عاااااااااااا
ساره سمعته هو بيصراخ قامت جري وهي بتخبط ع باب الحمام
ساره بخوف: ابراهيم في ابراهيم رد عليا
ابراهيم هو يخفي خوفه: مافيش حاجه ياساره دا المياه طرتيشت ع عيني
ساره بخوف: يعني انت كويس
ابراهيم بصوت عالي: ايوه
ابراهيم بصدمه هو بيبص ع نفس المريا ع نفسه ابراهيم مالقش راسه شايف نفسه من غير راس خرج من الحمام بسرعه
ابراهيم لبس هدومه وقعد مع ساره وهما بيتفرجوا ع فيلم…
تاني يوم خرج ابراهيم م الشقه وساره كانت نايمه عاملها الفطار وساب ورقه مكتوب فيها صباحك جنه يااحلي بنت خاله بالف هنا ياقلبي عاملتك الفطار وماقفلتش الشقه بالمفتح عشان لو عايزه تخرجي تجيبي حاجه تمام
ساره صحيت ولقته الفطار جهاز واخده الورقه وهي بتقراء
عند ابراهيم…
ابراهيم: انت لزام تشوفلي حل للوضع دا دا انا ببص ع نفسي قي المرايا مالقتش راسي وغير…. وقصه له كل شي
جعفر…: انت عرف ان في روح عايزه توصل حاجه لمراتك دا غير الشقه االي فيها كل المصايب الىي بتحصلكم دي
ابراهيم والحل:
جعفربطمع: عشان اقدر اساعدك لزام يكون في مقابل
ابراهيم ببرود: وايه هو المقابل اةلي عايز
جعفر: الكتاب بتعت ابوك
ابراهيم بصدمه: انت اجننت انت عارف ابويا عامل اي عشان يوصل للكتاب دي
جعفر بطمع: اللي عندي قالته لو عايزني اساعدك لزام تجبلي الكتاب دي اصل العمليه اللي جايه كبيره لزام نفتح المقبره بالكتاب بتعت ابوك ثم بص ع ابراهيم بخبث: وانت لك نصيب فيها الحي ابق م الميت ولا اي
ابراهيم بخوف: الكتاب دي لزام تكون في ايد حد يكون امين مش شيطان زيك. جعفر بضحكه خبيثه: هي الكتاب دي اتعاملت علشان اللي زيه لو فيت الدنيا كلها مش هاتالقي حد يخلصك م اللي انت فيه دا غيري ولا اي ياابراهيم باشا اه صح نسيت الشقه والكتاب هيكون مفعولاهم اقوي لو اشتغلنا فيها كمان بس لانك مش عايز تخرج منها فاكافيه عليا الكتاب خصوص كتاب خفايا المشعله وكتاب غضب الاوراح
ابراهيم ببرود: اعطني وقت هافكر فيه بس قولي اعمل اي عشان ابعد روح عمر
جعفر بضحكه شر: اول حاجه انت لزام تاخد السلسه بتعت مراتك لان السلسه ليها علاقه بروح عمر ثم بص ع ابراهيم وقال بخبث: لان عمر مات غصب عنه مكنشي عايز يموت او ممكن نقول ماكنشي بيتمنه الموته دي في الوقت دا وان رجعته روحو تاني دي مالهش غير مفهوم واحد وهو انتقامه
ابراهيم بتوتر وهي بيبلع ريقه : السلسه هي السبب في كل حاجه بس ساره متعلقه بسلسه اوي مش هاقدر اخدها منها
جعفر الساحر بخبث: مين قالك انك هاتخدها منها انت تحطالها منوم ولما تنام تقدر تاخد السلسه منها
ابراهيم بتفكير: ماممكن تسئلني عليها لان انا دايما كنت بقالها اخليعها وهي مش بتسمع الكلام
جعفر بضحكه خبيثه: اعمل اللي قالتك عليه دا لو عايز تتخلص م شبح عمر والسلسه تجيبها هنا اقراء عليها وتودهالها تاني يوم
ابراهيم بستغرب: تقراء عليها اي
الرجل بخبث: عشان احميها م شبح عمر لزام اقراء عليها
ابراهيم بتفكير: ماشي
جعفر: ماتنسيش السلسه تبق معايا يوم كامل عشان اقدر اتحكم في الروح دا هايخد وقت
ــــــــــــــــــــــــــ
….عند كايلا وهي بتصرخ بصوت عالي: زيااااااد لا لا
جريت ع زياد هو مرمي ع الارض والناس كلها اتلموا عليه شلوا واخدو ع المستشفي
كايلا وهي رايحه جايه وهي منهاره
جاسر هو بيبص ع كايلا وهي منهاره
جاسر بحزن: اهدي ياكايلا حرام عليكي انتي حامل
كايلا وهي بتبص عليه اترمت في حضن جاسر وهي منهاره: اه اه انا مش هاسمح نفسي ياجاسر انا السبب انا السبب في كل دا انا لو مكنتش ظهرت في حياه زياد كان زمانه اكويس انا فعلا بنت نعس انا فقريه ياجاسر مقدرش اعيش من غيرو
جاسر بغيره وحزن ع كايلا: هايقوم ياكايلا وهايبق اكويس ادعيلوا انتي
كايلا بدموع: انا بحبه بحبه اوي ياجاسر هو الوحيد اللي كنت بحس معاا بااامان
جاسر بغيره: ان شاءلله هايكون كويس اطمني انتي
عند زياد جوه هو موصلين كل الاجهازه في
خرج الدكتور جريه عليه كايلا وجاسر
كايلا بدموع: هو هو عامل ايه يادكتور
الدكتور شريف: ماتخفيش هو الحمدلله عد مارحله الخطر والحمدلله هو كويس
جاسر: هو هايفوق امتا يادكتور
دكتور شريف: شويه كده وهايفوق لان الاصابه خفيفه حمدلله ع سلامته
كايلا بدموع: ممكن ادخل اشوفه يادكتور
دكتور ممكن تقدري تدخلي وتشوفيه
دخلت كايلا وهي بتبص علي زياد وشايفه كل الاسالك متعلقه بيه
كايلا بدموع: انت ايه اللي عاملته دا حرام عليك يازياد انت دايما بتعذبني هو انا ايه عندك تعرف ع الرغم المعامله الوحشه اللي كنت بتعملني بيه الا اني كنت ببق مبسوطه لان شايفك قدمي وبخير انا عمري ماكرهتك انا كنت بقولك بكرهك عشان تبعد عني لان انت تستهل حد كويس بنت مايكونشي وارها ماضي انا بحبك اوى بس انت معذور من حقك تعمل فيه اكتر من كدا لاني انا واحده رخيصه في نظرك بس انا والله مش كدا زياد انا عمري ماحبت ولا هاحب حد تاني غيرك انت روحي
زياد فتح عينه ثم قال بوجع: انا اسف حقك عليا انا ظلمتك معايا اوي
كايلا بفرحه ودموع: زياد انت فقت
زياد بحب: سامحني ياكايلا انا عايزك جانبي
كايلا بدموع: انت تستهل واحده احسن مني منه بتحبك يازياد اجوزها انا مانفعكش
زياد بحب: بس انا بحبك انتي وعايزك انتي يامراتي في واحده تسيب جوزها لبنت غيرها
كايلا بدموع: زياد انت ماتعرفشي حاجه عن ماضيه انا افتكرته كل حاجه ذكرتي رجعلتلي صدقني انا ماانفعكش انا هاطمن عليك لحد ماتبق كويس وانا هامشي هاخرج م حياتك كلها
زياد بحزن: وانا مش عايز غيرك انا عارف ان ذكرتك رجعتالك زي ماانا عارف كمان انك حامل في عيالي ياكايلا
كايلا بصدمه: اها
زياد بحزن: ايوه ياكايلا عرفت كل حاجه عن ماضيكي ماتستغربس وجاسر ماقاليش حاجه انا سمعت كلامك كله انتي وجاسر كنتي بتلبسي هدوم وسعه عشان ماعرفش
كايلا بدموع: ازي عرفت كل ده
زياد قصه… لها كل شي
كايلا بدموع: انا وجاسر مافيش اي علاقه مابينا
زياد بحب: عارف
كايلا بوجع: اه وهي بتحط ايدها ع بطانها
زياد بقلق: في اي
كايلا بابتسامة: دا العيال عاملين يضربوا في بطني زياد بضحكه: ههه اهو شوفتي حته عيالي حبايب قلبي عوزين امهم ترجع لبواهم الغالبن سامحيه عشان مايزعلوش
كايلا بدموع ةفرحه: انا عمري مازعلته منك يازياد
زياد بحب: اي رايك لما اخرج من هنا نروح نزور ساره صاحبتك
كايلا بدموع: بجد هاشوف ساره صحبتي
زياد بحب: عارف انك بيتحبها لان انا منعتك م كل اللي تعرفيهم انا حصل كل حاجه من الاول
بره الوضه عند جاسر. هو بيسمع كلام زياد وان زياد طلع احسن منه وصلح علاقته باكايلا
جاسر بغيره وغضب: كايلا بتعتي انا مش هاتتهنا يازياد الك**لب دي حبيبتي انا والله لهتندم…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
…..ابراهيم حط منوم للساره في العصير نامت ساره وشبح عمر قاعد جانبها وهو بيملس ع شعرها
ابراهيم وهو بيشل السلسه م رقبته ساره حاس ان في ايد فوق ايده بس هو اصر ان يشلها
سمع صوت خبط وكسير مواعين جاي من المطبخ ماهتمتش اوي لان عارف ان شبح عمر بيعمل كده عشان السلسه
شل ابراهيم السلسه بصعوبه من رقبته ساره
خرج بيها…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ساره وهي نايمه بتحلم…
ساره وهي بتمشي سمعت صوت عيط
ساره بستغرب وهي بتمشي في اتجاه الصوت نزلت م الشقه وهي بتتبع صوت العيط شاف تحت الشقه بتعتها بظبط شافت طفله وهي ضمه رجلها وخد وضع الجنين وبتعيط
شكلها مكنشي واضح
ساره قربت منه وهي بتسالها
ساره بستغرب: انتي مين وايه اللي جابك هنا
الطفله زاد بكاهاء: اه اه ته ومردتش ع ساره
ساره قربت اكتر منها عشان تشوفها هي مين
ساره بحب: طب انتي بتعيطي ليه هو ماما وبابا فين
الطفله: انا معنديش ام ولا اب
ساره بحزن: ياحبيبتي انتي اسمك اي
الطفله: اسمي رحمه
ساره بحب: اسمك جميل اوي يارحمه تعالي معايا
الطفله: لا انتي ما تستهلشي انتي طيبه اوي انتي لزام تمشي م هنا
ساره بستغرب: مااستهلش ايه انتي ماينفعش تقعدي كدا عالارض
الطفله: لان هنا مكاني امشي وسابيني
ساره بحب: لا طبعا مش هاسيبك هنا وبعدين انتي بتكلمني وحطه وشك في الارض ليه بصيلي
رحمه: امشي من هنا
ساره بحب واصرار: لا مش هامشي واسيبك لوحدك هنا يارحمه
رحمه بضحكته وجع: انا رحمه اللي ماترحمتش
ساره بحب: تعالي يارحمه وواحكيلي انتي وصلتي هنا ازي
رحمه بغضب وهي بترفع وشها لساره: ثم قالت بصوت غليظ ماقولتك امشي من هنا ثم بصت ع ساره
ساره صرخات باعلي صوتها وهي شايفه رحمه بتكبر بشكل مفجاه وصل طولها لحد الدور التسع وهي من غير راس ساره بصريخ عاااااااااااااا صحيت ساره صحيت ساره علي صوته واحده مخيف وهي بتهز جسم ساره وتقولها بصوت غليظ: يلا قومي
ساره صحيت وهي بتفتح عنيها شافت منظر يقشعر لها الابدان هي كانت لسه بتحلم بكبوس وشافته دي قدمها
ساره بصدمه وهي شايفه واحده شعرها طويل مغضي وشها كلها قاعده ع السرير ساره بصدمه وهي بتحط ايدها ع رقبتها مالقتش السلسه لان هي بتستقوه بالسلسه بتحس بالامان وهي في رقبتها كانه عمر معاها ساره بصرخ: ععععع ابراهيم ابراهيم
االشبح وهي بتتكلم بصوت غليظ كانهم تسعه وتسعين صوت في بعض قالت بصوت مخيف: انتي لزام تمشي من هنا انتي سامعه مكانك مش هنا
ساره وهي مرعوبه وخايفه: انتي مين واي اللي جابك هنا
ام الشعور بصوت غليظ ومخيف: دا بيتي والمكان دا اوضه نومي انا وجوزي انتي اللي جاتي هنا تاخدي مني بيتي وجوزي انتي لزام تمشي من هنا انتي وجوزك
ساره بدموع وصريخ: انا مش عايزه اعيش هنا هما غصبوني اني اعيش هنا ماتاذينش انا مش هاخد منك حد
ام الشعور بصوت مخيف: انتي لزام تمشي حالاجوزي عشقك لان المحروس جوزك كان بيحبك من زمان كان دايما بيجي هنا كان دايما بيحكي عليكي انه بيحبك ويعملك عمل تكرهي الي اسمه عمر كان بيجب صورك كلها هنا جوزي عشقك بسبب جوزك ولما شافك وانتي مع جوزك عشقك اكتر انتي لزام تمشي من هنا والا
ساره بدموع وخوف من شكلها: انا هامشي هامشي انتي ازي عرفتي ان ابراهيم عملي عمل
ام الشعور بصوت مخيف: لان استعن بزوجي
ساره بدموع وخوف وهي بتبص عليها: جوزك و ابراهيم يعملي عمل
ام الشعور وهي بترفع وشها وهي بتبص ع ساره شافتها ساره وصرخات بصوت عالي واغمه عليها مم شكل ام الشعور المخفيف
……….
عند ابراهيم
هو بيسوق باعلي سرعه
شاف شبح عمر قدمه هو بيسوق بالعربية خبط في شبح عمر اتصدم لما نزل مالقش عمر افتكر كلام الساحر جعفر لما قالوا ان روح عمر مرتبطه بسلسه عرف وقتها ان عمر غضبن لان هايعبدو عن حبيبه تاني
دخل عربيته وكمل سواقه
قابله رجل كبير في السن
الرجل العجوز استني استني يابني
ابراهيم وقف العربيه ونزل منها هو بينهد
ثم قال للرجل العجوز: في ايه
العجوز: ليه عاملته كدا يابني حرام عليك انت كدا بضيع مراتك من بين ايدك
ابراهيم بستغرب: اضيعها ازي يعني وانت تعرف مرتي منين
العجوز: مش مهم اعرفها منين المهم الحق مراتك قبل فوات الاوان ثم بص ع السلسه ورجعلها السلسه
ابراهيم بستغرب: انت مين
العجوز: لزام ترجع السلسه لمراتك قبل فوات الاوان
ابراهيم بخوف ثم قال بصوت عالي: السلسه دي هي سبب كل المشاكل
العجوز: السلسه دي هو بيشور عليها هي اللي بتحمي مراتك منهم
ابراهيم بصدمه: ايه اللي انت بتقوله دا منهم مش هما خلاص عهدونا ان مش هيرجعوا تاني خلفوا بعهدم ليه
العجوز: لزام ترجع لمراتك وتلبسها السلسه
ابراهيم بخوف: السلسه دي فيها روح عمر
العجوز: ماتخفش من روح عمر لان روح عمر هي اللي بتحمها منهم
ابراهيم بصدمه: ازي جعغر هو قالي
العجوز بمقطعه: جعفر الساحر عايز مراتك اسيره عنده لان السلسه فيها روح عمر وهو مايقدرش يوصل لمراتك وهي السلسه ع رقبتها هايخلص منك الاول ومن السلسه بتعت عمر وياخد الكتاب منك ومراتك كمان
لزام ترجع السلسه حالا
ابراهيم رجع ع الشقه تاني
العجوز بص ع إبراهيم بضحكه شريره:ههههه ههههه
عند ابراهيم .
ابراهيم ركب العربيه
ابرا هيم وصل عند الشقه وهو مسك السلسه في ايده
هو بيفتح الشقه
شاف ساره وهي بقميص النوم وطيره في الهواء كان حد شيلها
ام الشعور وهي شيله ساره وهرتمها من باب الشقه شافت ابراهيم هو مسك السلسه اتصدمت ام الشعور من اللي شايفه وراه ابراهيم……
…. ياتاري هو الرجل العجوز دا يبق مين….؟
اللي متوقع مين هو يقولي؟
وام الشعور شافت ايه خالها مصدومه كدا؟
ومين هي رحمه؟
وايه علاقه ساره وكايلا وعيال كايلا بشقه ساره؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غضب الارواح)