روايات

رواية غريب في مصر الفصل الحادي عشر 11 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الفصل الحادي عشر 11 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الجزء الحادي عشر

رواية غريب في مصر البارت الحادي عشر

رواية غريب في مصر الحلقة الحادية عشر

عمر لف وراه وقال بصوت :ياااامااااااا
بص للمواقف قدامه لاقتها ست سودا وشعرها منكوش
سنانها صفرا و ضوافرها طويلة ولابسه اسود
عدي وعمر بصولها بخوف من شكلها
الست بصوت مخيف :آنتو بتعملو اية هنا ها
عمر بص لعدي وبعدين بص للست بخوف وقال : هو هو ح
حضرتك مين
الست بنفس الصوت : أنا حارسة البيت آنتو بتعملو اية
عدي بص على البيت :حارسه إيه البيت مهجور
الست بصتله بغضب وقالت :قولت حارسه البيت وانتو
دخلتو بيتي لازم تتعقبوا
عدي وعمر بصو لبعض بخوف عدي قال وهو بيجري :
اجري ياض يا عمر
عمر قبل ما يجري :إنتش واجري وجريو هما الاتنين بره
البيت
خرجو هما الاتنين بره البيت وبعدو شويه
وقفو شويه من الجري وهما بياخدو نفسهم وبيبصوا لبعض
بعدها هنا آلأتنين انفجرو في الضحك
عمر وهو بيضحك :يخرابي مش قادر هموت
عدي وهو بيضحك :أنا اللي ضحكني ان احنا رجاله
وواقفين قدام الست زي الفران
عمر ضحك :نعمل إيه الست شكلها تخوف وبعدين حارسه
ايه دي دي تلاقيها ست غلبانه وقاعدة في البيت
عدي :تقعد في بيت مهجور
عمر :ماهو علشان ده المكان الوحيد اللي محدش هيئزيها
فيه
عدي هز دماغه وبعدين ضحك تآني
عمر استغرب وقال: بتضحك علي إيه
عدي قالو بضحكه :علي كلمتك إنتش واجري أنا سمعت
قبل كده حد بيقولها في المكان بتاع الاسطي مصطفي
وهو فهمني معانها بس بصراحة ضحكت من طريقتك
فيها
عمر بضحك :دي الكلمه اللي جت في بالي في وقتها
عدي بضحك :متخليش حاجه تيجي في بالك تآني
يلا نروح
عمر :يلا ولا يا عدي إيه رأيك نروح ناكل بيتزا..
عدي بأستغراب : إنت مش لسه واكل يا عمر
عمر :إيه الست خضتنى خلتني فقدت الاكل إللي كلتو كله
عدي بضحك :تعالي وأنا هعملك بيتزا اتعلمتها من علي النت
تعالي تعالي ياض
عمر :ياض انت متأكد إنك كنت عايش بره مصر
عدي ضحك : القآعده في شبرا خلتني أعرف حاجات كتير
عمر :يا جدع طب يلا علشان أنا جعان
عدي :يلا
وراحو على البيت وعدي عمل البيتزا وعجبت عمر آوي
خلصو أكل وهزرو مع بعض شويه وبعدين كل واحد طلع
ينام
في صباح يوم جديد
صحيت حنان بكسل قامت من على السرير دخلت تاخد دش
وخرجت لبست لبس الشغل بتاعها وخرجت لأمها في الصالة
لاقتها بتحط الفطار علي السفره
حنان :صباح الخير يا ماما
ام حنان بأبتسامة :صباح الفل يا عين أمك تعالي يلا علشان
تفطري
حنان :لا ياماما مش هلحق أنا هعمل سندوتش على السريع
كده وهبقي أجيب أي حاجه لو جعت لحد بليل
ام حنان :ماشي يا حبيبتي ام حنان عملت ليها سندوتشات
وحنان خدتهم ونزلت
رايحه على العربيه بتاعتها وكانت لسه هتركب سمعت
صوت سمج مش بتحبه
شريف بخبث : إيه يا ابله حنان ماشيه كده من غير سلام
ولا كلام اية عايزين ننول الرضا بقى
شريف جار حنان شاب سمج ولعوب وبتاع بنات
في الراحه والجايه بيضايق حنان وهي بتصده هو مش
بيحب حنان هو عايز يكسرها علشان هي علطول مش
مديالو ريق
حنان بجمود :عايز اية يا شريف أنا مش قولتلك اللي في
دماغك ده أنساه
شريف :لية بس يا ست البنات ده انا هعيشك احلي عيشه
وهعملك كل أللى آنتى عوزاه
حنان :معاك انت لا وابعد عني يا شريف أنا عارفه إنت.
عايز كويس آوى وأنا مش هنولك أللى إنت عايزو
بلاش الوقفه دي تآني بدل ورحمه أبويا لخليك فرجه وسط
الناس كلها وانت عارف اني اقدر أعملها ابعد بقى كده
جتك القرف وركبت عربيتها ومشيت
شريف بتوعد ليها : ماشي حنان إما وريتك مبقاش شريف
وهجيبك تحت رجلي الصبر وبيبص بصه شر
حنان راحت وقفت قدام المطار مكان ماخدت عدي
لاقت بنت طالعه بدور علي عربية
حنان قربت منها :لموزين يا انسه
البنت بصتلها من تحت لفوق بغرور و قرف
حنان بصتلها بقرف : مالك يا حبيبتي اجبلك حته مش
تحدقي القرف اللي عندك ده
البنت بصتلها بغضب :انتي إزاي تكلميني كده يا حيوانه انتي
حنان بعصبيه : بت احترمي نفسك طوله لسان مش عايزه
ايه ياختي شايفه نفسك ليه دانتي نصك نفخ ونصك شفط
اهدي على نفسك كده وقولي أهديت بدل ماسمح بيكي
الشارع بالشرشوبه إللي على دماغك دي
البنت بصت لحنان بغضب وكانت رايحه تضربها بالقلم
وضربتها فعلا بس حنان ردت فعلها كانت أسرع منها
البنت ضربت حنان حنان في ساعتها مسكتها من شعرها
وجابتها تحت راجلها وفضلت تضرب فيها والناس كانت
عايزه تتدخل بس جنان قالت بزعيق : إللي هيجي يحوش
هجيبو مكانها كملت ضرب في البنت والبنت بتصرخ
و الناس مش عارفه تتدخل خوف من حنان بعد شويه
حنان قامت من علي البنت بصتلها برضا وقالت :شوفتي
شكلك بقى حلو إزاي البنت كان شعرها منكوش ووشها عليه
كدمات من ضرب حنان عليه والميكب بتاعها سايح وشكلها
مدمر
حنان قالتلها : أنا مكنتش هعملك حاجه وكنت هوصلك
بهدوء بس انتي طلعتي للأسف قليله الأدب وأهلك
مش ربوكي أهلا بيكي في عالم حنان للتهذيب والاصلاح
وانا اديتك وصلحتك خليتك في شكلك الطبيعي ونبي
احلي من إللي كنتي بيه الأول يلا اصطبحت بيكي
كنت مدايقه بصرآحه وعايزه حد إطلع غيظي فيه
بس انتي كنتي صاحيه النصيب يلا رزقك سلام بقى
علشان ورايا شغل ومشيت وهي بتصفر والناس
سعدت البنت وودها المستشفى
حنان راحت وقفت مكانها تآني بأبتسامه انتصار وهي باصه
علي البنت وهي مش قادره تقوم والناس بيسندوها
شافت واحد جاي عليها هو ومراته وبنته : حضرتك تبع
العربيه دي
حنان بصتلهم لاقت شكلهم محترم و لابقين في الكلام
وبصت للبنت بأبتسامه البنت بصتلها بأبتسامه كسوف
حنان ضحكت ضحكه خفيفه :اؤمرني حضرتك عايز تروح
فين
الراجل في سن التلاتين قال بأبتسامه : كنت عايز أروح
المعادي وهديكي أللى آنتى عايزاه
حنان :تحت امرك حضرتك اتفضلو
الست ابتسمت :بلاش حضرتك دي إحنا كلنا واحد
حنان ابتسمت : تسلمي يا قمر اتفضلي
الست والراجل وبنتهم ركبو العربيه البنت الصغيره ركبت
جنب حنان وابوها وامها ورا اتحركت حنان بالعربيه
في بيت سامح عم عدي
كانو قاعدين بيفطرو
سامح قال : بقولكم تامر كلمني عايز يجي يتقدم لداليا
جاي ان شاء الله النهارده بليل اجهزو
ابتسام قامت مزغرطه
سامح بصدمه :إيه يا حاجه انتي ده لسه كلام بس
ابتسام بفرحة :ياخويا خليني افرح وأنا يفديك الساعه
لما بنتي تبقي عروسه
سامح :ياخويا آنتي متأكده إنك مش جاردن سيتى
ابتسام شوجت بإيدها ليه : ياعم روح كده
كلهم ضحكو عليهم
وعمر بص لداليا إللي هتموت من الكسوف :مبروك مقدما
يا دودو هتبقى أحلى عروسه إن شاء الله
داليا بكسوف :الله يبارك فيك يا موري عقبالك
عمر بضحك :ياختي حلوه بتتكسف
داليا اتكسفت آكتر و وشها احمر
كلهم ضحكو على كسوفها
عدي بأبتسامه :مبروك يا داليا ربنا يتمم ليكي علي خير
داليا بأبتسامه :الله يبارك فيك يا عدي عقبالك
عدي ابتسم
في نفس المكان المجهول
المجهول الأول : ها نفذت إللي اتفقنا عليه ولا لسه يا تامر
(أوبا مفاجأه صح)
تامر آيوه هو عميد كلية داليا واللي عايز يتقدملها
وعامل نفسو بيحبها :آه كله تمام هروح انهارده بليل أتقدم
أنا مش عارف اية لازمته أروح واتقدم والجو ده ما كنت
اكسرها من غير جواز والهبل ده
المجهول :مينفعش سامح كده مش هيتكسر وأنا عايزو
يتكسر لما يلاقي فرحه بنته اتكسرت وهي ذات نفسها
اتكسرت وبعدين البت دي بتحبك يعني سهل أهو إنو يوافق
تامر بزهق :تمام يا باشا انا هروح بقى علشان الحق أجهز
المجهول هز دماغه وتامر مشى
المجهول بتوعد : والله أتحرق قلبك يا سامح على بنتك
زي مانت حارق دمي بنجاحك والصفقات إللي بتاخدها مني
ماشي
المجهول عمل مكالمه : وصلتي يا مزه ولا اية

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غريب في مصر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى