روايات

رواية غرورك صفة الشيطان الفصل الأول 1 بقلم سنسن ضاحي

رواية غرورك صفة الشيطان الفصل الأول 1 بقلم سنسن ضاحي

رواية غرورك صفة الشيطان الجزء الأول

رواية غرورك صفة الشيطان البارت الأول

رواية غرورك صفة الشيطان
رواية غرورك صفة الشيطان

رواية غرورك صفة الشيطان الحلقة الأولى

 

فى إحدى ليالى الشتاء البارده

ظلت تركض باقصى سرعتها

مغادره شارع وتاركه اخر هاربه

من قدرها

هاربه من رجال جدها نعم فجدها

،،،،باسط الرفاعى،،،رجل ذو هيبه ومكانه

مرموقه يحترمه الكبير والصغير

ظلت تركض ،،حبيبه، ،،من رجال الذى ارسلهم

جدها حينما علم بهروبها بعدما اخبرها انها ستتزوج

لاكنها رفضت تلك الطريقه الاجباريه فى الزوج

خاصة بعدما رات جدية كلامه وتحديده موعد

زفافها خلال اسبوع بشخص لا راته وحتى ان راته

هى الآن عند رايها لن توافق وستظل تهرب منه

ومن هذا الذى لا تعرفه

ستوب،،،،،،،،،(حبيبه بنت شيك جميله جدا جدا

عيون زرقاء فم صغير وردى مشاكسه

ومغامرة إلى أقصى الحدود لاتخاف ولا

تخشى أحد تحب جدها كثيرا عمرها ٢٠عاما)

حينما وجدت ،،،حبيبه،،،اثار الاقدام والجرى

اختفت نظرت إلى نفسها نظرت انتصار وحركت

عيناها ببراءه واستخبت خلف جدار

وما ان ذهبت حتى امسكها ثلاثة.

من الرجال قاصدين بها الذهاب إلى جدها

🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩

فى منزل باسط الرفاعى

يجلس رجل يبدو عليه السبعون من عمره بوجه متجهم غاضب ويجلس امامه عائلته

توفيق،،،،والد حبيبه فى الخمسون من عمره

باسط،،،،،البت دى مش هتعقل باين عليها هتفضل

طايشه طول حياتها

توفيق،،،يابوى دى لسه عيله صغيره وبصراحه

كدا انا مش هجوز بتى غصب عنها

باسط،،،هتعصى كلامى اياك

توفيق ،،مش القصد يابوى بس انت عارفها عقلها

ملحوس مين هيستحملها ويستحمل جنانها

باسط،،،ملكش صالح عاد باللى هيجوزها

توفيق،،،،دى لسه يدوبك اديلها سنه فى الصعيد طول

عمرها عايشه مع والدتها فمصر من وهى رضيعه

يدوب لما كانت تيجى كانت تيجى يوم تنين مش اكتر

دق ،،،،باسط،،،عكازه بغضب وقال

يكش عاوز تجوزها فى مصر عاد

توفيق،،،يابوى دى لسه صغيره وهتتعلم اقوم اجوزها

لصعيدى ومش اى صعيدى

باسط،،،،،اديك قولتها بلسانك اها مش اى صعيدى

ده(يونس الراوى)

توفيق،،،،،اه مهو ده إلى مخوفنى

باسط،،،وايه إللى يخوفك عاد

توفيق،،،،ده واحد طلب اى بت من العيله حدانا

يقووم تدبسه فى المجنونه الملحوسه دى

باسط،،،ملكش صالح عاد

توفيق،،،،طب عليا النعمه ان خدها ليطخها عيارين

يوم الفرح لع يبوى اعزورنى اديه حد من بنات

اخوى اهم عقلين ويسده معاه وهو الراجل

مطلبش حد معين انا اخاف على بتى دى ملحوسه

باسط،،،،قفل الموضوع ده عاد ياتوفيق و

لم يكمل كلامه حتى دخل الرجال وهم يحملونها

جرى توفيق عليها ونزع الاصق من فمها وما ان نزعه

حتى انفجرت قائله

مش هتجووووووووووووووز مش

هتجوووووووووووز لاااااااااااااااا

صم توفيق فى الحال اذنه من صوتها

اردفت قائله وجدها ينظر لها ببرود

لاااااااااا خرجووووووووووونى من هنا

يرتنى مجيت الصعيد لا لااااااااااا

مستحيل اتجوز مستحيل

توفيق،،،،،اهدى ياحبيبه مش هتتجوزى

حبيبه بفرحه،،،،بجد يابابا

باسط،،،،ايه الحديت الماسخ اللى بتقوله للبت ده

يلا ياحبيبه على فوق

حبيبه،،،،يعنى خلاص يجدى مش هتجوز

الجد بمكر ليساير الامور حتى لا تنوى الغضب

……ايوا طبعا انا هجوزه واحده من بنات عمك ولا خالك

حبيبه،،، حبيبى اجدى ابطل الصعيد انت والله

كنت متاكده انك عامل عليا فلم عشان نلعب انا ونت

بس ايه رايك عجبتك صح يسلام ابت احبيبه

ونتى ممثله جباره ودوختى الرجاله وراكى

ياه ده انا قلبى كان هيقغ فى رجليه وطبعا ان وقع

فى رجليه عقبال منزل اجيبه اكون مت هههههههه

باسط بضجر من لغيها،،،،،اشششششششش

ايه بالعه راديو فخشمك روحى شوفى هتعملى

ايه

حبيبه بتفكير،،،امممممم انا جعانه اما ادخل القط رزقى فى المطبخ الكبير ده اهو اسد جوعى ببطايه

ولا ديك رومى

توفيق ،،،بجى هيا دى إللى هتجوزها لأبن الراوى

إللى محدش يقدر عليه لع يابوى اسمحلى اقولك انك غلطان فى دى بنتى مش قديه والله حاسس انه لوسمع لكها ده هيشرب من دمها ده مش بتاع كلام

ده دوغرى اه طلب منك اى واحده من أولاد ابنك

وخلاص ملكتش الا،،،،حبيبه،،،،وهيا ياريت موافجه

باسط بنظره مرعبه،،،،خلص الحديت وياك وتركه وغادر لغرفته

🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩

من افخم قصور الصعيد على الاطلاق

قصر(يونس الراوى)

يجلس بكل هيبه ووقار فهو عمدة هذه البلد يرتدى

الزى الصعيدى رجل من اوسم مايكون يمتلك عيون

حاده باهداب طويله نظرته كالصقر جاد ومغرور إللى ابعد الحدود يتعصب ويثور من اقل شئ

لا يحب الهزل ولا التفاهات كلامه قليل ولكنه

ولكنه مفيد لا يحب تكرار الكلام أكثر من مره

لا يتهاون بشى دمه حامى إلى أبعد الحدود

من الاخر حجر صعب ان يتفجر

قطعه نادره من الحجاره لا يمكنك

مقارنته بأحد يعمل تحت يده الالاف أجل اقول

الالاف لديه شركات بالقاهره وبكل مكان لكنه

موكل العمل بها باشخاص كفؤ لا أحد يقدر

أن يخفى عليه صغيره ولا كبيره يعمل بكل المجلات

حتى بتجارة(الذهب أيضا لكنه يفضل أن يطلع على الأعمال بنفسه بخلاف شركاته

انه

(يونس الراوى)خريج كلية الطب من أشهر عائلات الصعيد دخل الكليه لتحقيق رغبة والدته

السيده(كوثر الراوى)

عمره٣١عاما

يونس،،،،ايه الطبل والزمر ده

كوثر،،،،البنات يولادى فرحانين مش ده سبوع جواز العمدة لازمن نفرحوا ونهيصو ليك امال

يونس بغضب،،،،،يلا يبت منك ليها على داركم مش ناقص خوتت دماغ انا

كوثر،،،،ايه إللى عملته ده يا يونس ايه هى فرح ولا محزن

يونس،،،،انى محدش يطبلى ويغنيلى فى دارى اى بنت ليها الشرف انى اتجوزها مش فرحان انا جوى

يعنى ده كمالة مظاهر يلا سلامو عليكم ياامى

بعد أن غادر يونس وقفت كوثر ونظرت بحيره

……ايه ده كتر خير إللى هتستحملك يا ترى مين

التعيسه دى

😜😜😜😜😜😜😜😜😛😛😛😛😛😛😛😜

مر اسبوع على الاحداث

وجاء يوم الزفاف

فى منزل باسط الرفاعى

كانت تضع ،،،حبيبه،،،الميكب ل ولاء بنت عمها ظنن

منها انها العروس

وما ان انتهت

لبست، ،،حبيبه،،،أيضا فستان ووضعت الحجاب ولم تضع اى مساحيق على وجهها لأنها فاتنه بحق

فى مندرة كبيره كان يجلس حشد من كبارت البلد

وضع توفيق يده بارتعاش بيد،،يونس،،وهو يردد

ما يقوله الماذون خلفه إللى ان قال الماذون، خلى العروسه تمضى

اخذ توفيق الدفتر اليها تحت فرحة وزغاريط

من بالمنزل

خبط على الباب ودخل

حبيبه……هيييبببى انا فرحانه جوى يابابا انا اول مره فى حياتى اشوف فرح صعيدى

توفيق بحزن ودموع،،،،ربنا يفرحك ديما يبتى

حبيبه احست به وبدموعه،،،،انا بتبكى ليه يابابا

توفيق،،،،حبيبه سمحينى ده مش بايدى جدك وانا كتبنا كتابك النهارده وده فرحك يبتى

حبيبه بذهول،،،،بتقول ايه هو انا تلاجه ولا بقره هتبعوها لا طبعا مش موافقه ومش همشى

للتو دخل جدها وقفل الباب واخذ الدفتر من والدها وبكل حذم قال ……أمضى ياحبيبه

حبيبه بعند ودموع،،،مش همضى مش همضى

باسط،،،،الراجل إللى تحت مش بتاع ضحك وهزار ده

ممكن يموتك ويموتنا انا وابوكى دلوجتى ان ممضتيش

حبيبه بتوتر،،،لا مش همضى وهنزل اديه قلمين على وشه ها ايه رايكم

توفيق بغضب ولأول مره يقسو عليها….حبيبه هى كلمه أمضى حالا والا لا انتى بنتى ولا اعرفك واعتبرينى مت

حبيبه بدموع وصدمه من والدها الحنون

مسكت القلم بيد ترتعش كانها مقبله على الاعدام

ومضت اخذ باسط الدفتر وخرج سريعا

أما توفيق احتضن صغيرته التى خارت

قواها بداخل حضنه

أما فى المندره

يونس،،،ايه التأخير ده

باسط،،،،لا أصل عروسه وبتدجلع

يونس بغضب،،،،جلع ماسخ ثم ايه تتجلع دى هو انا فاضى للجلع ولا ايه وبعدين فين المحروسة كل التاخير ده ومنزلتشى

باسط،،،،روق ياعمده دقيقه ونازله

يونس، ،،ولا ثانيه وحده انا ماشى

بكره ابجى تجيبها انت ولا بوها

وخرج برجاله دون اى سلام

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرورك صفة الشيطان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!