رواية غرام الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زهرة الربيع
رواية غرام الجزء السادس والعشرون
رواية غرام البارت السادس والعشرون
رواية غرام الحلقة السادسة والعشرون
غرام كانت بتبصلو بغضب شديد وشكلها ميبشرش بالخير ابدا فضلت بصالو شويه وفجأه ضربتو قلم قوي جدا
بدر اتفاجأ جدا واتسعت عنيه بزهول بس حاول يهدى علشان فاهم حالتها وقال بحزن …هو انا قولت حاجه دايقتك
غرام بصتلوابتسمت بطريقه تخوف وقالت بسخريه…دايقتني…لا ابدل هو انت بتدايقني خالص …انا بس عايزه اسألك سؤال…هو انا امتى هخلص منك ها…رد عليا ايه الي ممكن اعملو يخلصني منك
بدر كان بيموت اما بتقول كده بس ابتسم وقال بلا مبالاه مصتنعه…ها مقولتليش حابه تاكلي هنا ولا ناكل بره
غرام بصتلو بغضب وقالت بعصبيه…لا ناكل بره واهو نعيد ذكراياتنا يمكن كمان تطلع محظوظ ويجي عماد مره تانيه وتسيبني امشي معاه علشان يكمل المشهد
بدر اتعصب جدا وعصبيتو كانت من نفسو اكتر قال بغضب
…خلاص مش هتشوفيه تاني قتلتو بس المرادي بجد خلصت وخلصتك منو للابد
غرام اتفاجأت الاول بس الموضوع مهمهاش قالت باستفزاز…طب بما انك تهمك راحتي يبقى خلصني منك كمان تبقى عملتلي خدمه لو مشوفش وشك
بدر قرب منها بيأس وقال بحزن…خلينا نتكلم يا غرام ابوس ايدك خليني افهمك عملت كده ليه انا
غرام قاطعتو وقالت بغضب لا متتعبش نفسك انا عارفه ..عارفه انك عملت كده لمصلحتي وكل حاجه كانت علشاني وطبعا كالعاده عارف مصلحتي اكتر مني وانت الي مبتغلطش الي ديما بتعمل الصح ليا…اتجوزتني سنين من غير ما تعرفني..لانو صح ليا…ومرضتش تقولي اننا متجوزين خلتني هربت مع واحد وكنت هسلمو نفسي وانا معرفش اني متجوزه علشان صح ليا….وو…..ونزلت دموعها وكملت بغضب…وطلقتني كمان من غير ما تعرفني وسلمتني باديك ليه علشان صح ليا مش كده وانهارت بكاء وصراخ وقالت…رد عليا…ده الصح..انك تكسرني وتعذبني..ده الصح دي وصية عمك يا ابن عمي
بدر دموعو كانت بتنزل بحزن شديد وحاسس انو بيموت حرفيانفسو ضاق جدا وبقى مخنوق وللاسف وصل لمرحلة الانهيار التام شدها عليه بقوه وبقى يحضنها بشده وبكا بصوت مسموع وانهيار شديد وبقى يقول بخنقه من تعبو وبكاه..انا…انا اسف…اسف…ياريتني كنت مت..ومعملتش…فيكي كده…غلطت كتير .في حقك..غصب عني ..والله…ما كنت عايز ده يحصل…سامحيني يا غرام…عايز اسامح نفسي والله بموووووت بموت يا غرام مش قادر اشوفك كده مش قادر اشوفك بتكرهيني
غرام سابتو يحضنها وقفت باستسلام كانها تمثال وقلبها وجعها عليه جدا لما شافت حالتو عمرها ماشافتو كده رفعت ايديها ببطأ وحضنتو بتردد وقالت بتحاول تهديه..اهدى
اهدى يا بدر …انا مش بكرهك لو سمحت اهدى شويه
بدر ابتدي يهدي ويا خد نفسو شويه وبعد عنها براحه وهو بيتحاشا يبصلها حس بحرج شديد انها شا فتو بالحاله دي و انو انهار قدامها بالشكل ده قال وهو بيمسح دموعه وبيبعد وشو عنها…احم انا ..انت كنت…انا كنت عايز اعتزرلك ..يعني عارف انو مش هيفيد بحاجه ..بس …بس انا بجد اسف
غرام رغم كل حزنها وعذابها منو لاكن مستحملتش تشوفو منهار كده ووحست بحزن شديد لما شافت دموعو بس كانت مستغربه انو بقى يبعد عيونه عنها ويتحاشا يبصلها ومنطقش بعدها فهمت انو مكسوف انو عيط قدامها قالت…هو انت….مكسوف انك عيطت قدامي
بدر بصلها بضيق وقال بسرعه وعصبيه….انا معيطتش
هنا غرام ضحكت ضحكه خفيفه وقالت وهيه بتكتم ضحكتها…صح صح معيطتش خاالص
بدر ضحك بخفه وهو لسه بيمسح دموعو وقال…طب ايه يلا بقى علشان ناكل و
غرام قاطعتو وقالت بضيق…بدر هو احنا سوا بنعمل ايه واحنا متطلقين
بدر بصلها بحب واتنهد وقال..بصي من هنا ورايح اوعدك اني مش هخبي عليكي حاجه ابدا بنسبه لكلمة متطلقين دي مش عايز اسمعها انا عمري ما هطلقك الموت اهون عندي..
غرام قالت بعصبيه خفيفه…ده ازاي يعني انت طلقتني وانا
بدر بمقاطعه ..ايوه بس انا رديتك بعدها على طول انا اصلا كنت عامل حسابي ان ده هيحصل واني هردك و
غرام قاطعتو وقالت…ثانيه بس عامل حسابك…هه عامل حسابك ازاي هو ..هوانت علشان كده قربت مني يا بدر …علشان كده قولتلي بحبك وكل الي قولتو كنت مخطط انك تقرب مني علشان يبقالي عده
بدر شافها ابتدت تتعصب قال …اهدي يا غرام هفهمك كل حاجه انا
بس غرام مدتوش فرصه وقالت…انت واحد ساف.ل وعمرك ما حسيت بيا ..كل ما احاول اقف واحاول اعيش ترجع تموتني .. عايز تفهمني ايه…تفهمني ان حتى الوقت الي قضيناه سوا والكلام الي قولتو كدب كلو ضمن خططك تفهمني انك كنت بتلعب بمشاعري علشان تنتقم منو
بقلمي…زهرة الربيع
بدر كان هيمسك ايدها بس قالت بغضب وحده ابعد عني متلمسنيش اوعى تحلم تلمسني تاني وهتطلقني يا بدر هتطلقني المرادي ومن غير رجعه وكملت بحزن..مش قادره استوعبك لسه زي ماانت برضو رجعتني ليك من غير ما تعرفني وضربتو في صدره بقوه وصرخت هو انا هوا ..ملش وجود عندك خالص
بدر اتنرفز وقال بزعيق اهدي اهدي بقى..اهو من عصبيتك الذايده دي مش برضى اعترفلك بحاجه علشان الجنان ده و
بدر قطع كلامو لما حس انو عك وبوظ الدنيا وغرام عيونها اتملت دموع وقالت بصوت مخنوق….الجنان ده..بسببك…والي انا فيه… كلو بسببك ..
بدر كان هيتكلم بس غرام منعتو وقالت..اششس مش عايزه اسمعك ..خلاص ميهمنيش عملت ايه وليه ويا ريت تخلي عندك دم وتمشيني من هنا وتطلقني لان مبقاش مابينا اي حاجه تتعاش خلاص
بدر كان واقف مش قادر يتكلم وحاسس بحزن شديد من ناحيتها وغرام راحت ناحية الدولاب وجابت هدوم وراحت تاخد دش
في القصر الوضع كان متوتر شويه لما الكل عرفو باختفاء بدر مع غرام ومحمود وصفاء كانو هيتجننو عليهم خصوصا ان غرام في قمه تعبها وخايفينها تتهور وتأذيه او تاذي نفسها
عصام وسحر كانو بيحاولو يرنو عليهم بس تيليفوناتهم مغلقه ومفيش قدامهم حل غير ان بدر يفتح تليفونو ويكلمهم
بدر كان قاعد على السرير بيأس شديد وبيفكر في كلامها وحزنها ومش عارف هيبدا معاها ازاي بس جيه في بالو لحظات من وجودهم سوا على نفس السرير ابتسم وهو بيفتكر قد ايه كانت جميله ورقيقه معاه اتنهد وقال بينه وبين نفسو…هعوضك يا غرامي ..هعوضك عن كل الحزن ده انا مش هزعلك تاني اوعدك
غرام طلعت من الحمام لقت بدر قاعد مستنيها قالت بضيق..يلا بينا انا جاهزه
بدر باستغراب…. يلا بينا فين
غرام بصتلو بضيق وقالت بعصبيه ..يلا بينا نمشي هنرجع عند عمي هفضل هناك لحد ما شوفلي شقه اققعد فيها لاني مش مرتاحه وسطكم
بدر اتنهد وقال ..يا غرام انتي مراتي يعني هتفضلي معايه مكان ما اكون موجود
غرام قالت بزعيق….متقولش مراتك ..انا مش مراتك عمري ما كنت مراتك هو بالعافيه
بدر قال بزعيق وعصبيه..اه بالعافيه ياغرام..لما تكوني كل حاجه ليا يبقى هخليكي جمبي بالعافيه لما تكوني حياتي وقلبي وحزني وفرحي وكل ما املك يبقى هخليكي بالعافيه انتي الهو الي بتنفسه مش هسيبك واموت
غرام كانت بتبصلو بغضب بس كلامو حرك قلبها واتمنت لو مكانتش حاسه بكل الوجع ده منو كانت اترمت في حضنو وفضلت كل حياتها معاه لاكان الواقع غير كده الواقع انو اذاها ولازم يدفع التمن قعدت على السرير بيأس والدموع ملت عنيها وقالت…حط نفسك مكاني لو انت زي ما بتقول حاسس اني كل حاجه ليك…فانت بقيت كل عذابي يا بدر مبقتش قادره …مبقتش قادره اسامح او اسمع او افكر حتى انا مخنوقه وانا معاك فاهم يعني ايه ابقى مخنوقه وانا مع الانسان الي هيشاركني حياتي كلها مش هقدر مش قادره انسى ونزلت دموعها بألم شديد
بدر حس بقلبو انكسر حرفيا من كلامها قعد عند رجلها وقال …انا عارف…عارف وحقك…بس انا …انا بحبك والله بحبك اوي ونفسي تديني فرصه واحده…اخر مره يا غرام والله ماهتندمي تاني ارجوكي
غرام وقفت وحاولت تبان قويه وقالت بجمود…مبقاش فيه ما بينا فرص وكلامك ده سمعتو كتير وصدقتو وكانت ايه النتيجه طلقتني بمنتهى الانانيه من غير ما تقولي اي حاجه وسبتني امشي مع واحد انت عارف كويس هو عايز مني ايه لولا ان ربنا قواني وضربتو وجريت كان زماني
غرام سكتت بدموع وبدر كان حاسس بحزن وعذاب شديد ومكسوف من نفسو على الي عملو معاها فضل ساكت وغرام مسحت دموعها وقالت….هوعمي يعرف اننا هنا
بدر وقف ومسح دموعو وقال بهدوء …لا ميعرفش مقولتش لحد جبتك باليل وكانو نايمين
غرام بصتلو وقالت بسخريه…ويعني انت فاكر انو مش هيدور علينا لو مش علشاني اكيد هيدور علشان ابنو وكملت قاصده تهددو ..مش انت دلوقتي مع واحده مجنونه ويمكن تقتلك مثلا
بدر ابتسم لما فهم قصدها وقال…دي تبقى احلى موته لو على اديكي يا غرامي… وقرب عليها جامد وقال…فاكره يوم ما سقتيني السم يومها بوستني كانت اول مره ما بينا يومها حست كأني في الجنه رغم الالم الي حسيت بيه اتمنيت لو ينعاد اليوم تاني واعيشو من جديد…و راح وجع السم وطعمو وعدت ايام وشهور وطعم شفايفك لسه مفارقنيش
غرام وشها بقى احمر حرفيا من كتر الكسوف حاولت تقول حاجه تبينلو انها متأثرتش بس مقدرتش تنطق سكتت شويه وقالت بصوت هادي…هو..هو احنا هنا ليه يا بدر
بدر اتنهد وقال بحزن …احنا هنا لان بابا حابب يبعتك المصحه تكملي علاجك الدكتوره شايفه انك محتاجه ترجعي هناك
غرام حست بقشعره في جسمها اول ما جاب سيرة المصحه وافتكرت جلسات الكهربه بلعت ريقها وقالت بخوف…و انت مودتنيش ليه
بدر قرب عليها لما حس خوفها ومسك ايدها وقال…مش هوديكي في اي حته انا مش بحس انك كويسه غير وانتي معايا رغم كل التوتر الي بنا بس بحس اني انا مرضك.. ودواكي ومش هتتحسني غير معايا
غرام بصتلو في عنيه وقالت بحزن…مش خايف مني انا ساعات ببقى…ببقى مش حاسه وببقى مضايقه منك و
بدر قرب عليها قوي وقال بحب شديد…انا بعشقك بعشق قربك واي شئ وانتي معايا بيسعدني المهم انك جمبي
غرام بعدت عنو بكسوف وقالت ..ويعني هوعمي مش هيعرف يلاقينا هنا
بدر بابتسامه..لا مش هيلاقينا مفيش مخلوق يعرف مكان الشاليه ده ولا حتى اهلي انا اشتريتو جديد متقلقيش وبعدين الكون كلو ميقدرش يا خدك مني يا غرامي
عند دكتورة غرام كانت بتكلم الشخص اياه في التليفون وخايفه جدا قالت بتوتر…والله ما عرف فين كانو المفروض هيجيبوها انهارده ولما مجوش اتصلت على جوزها تليفونو مقفول اتصلت على والدو قال انو اخدها وميعرفوش راحو فيين
المجهول بغضب شديد….يعني ايه انتي مش بتقولي اكدتي عليهم يجيبوها
الدكتوره بخوف… ايوه والله بس جوزها ده عنيد جدا وحتى اهلو ميعرفوش مكانهم
المجهول ابتسم وقال بمكر …اهلو ميعرفوش مكانهم..قولتيلي…خلاص انا.تقريبا عرفت هما فين ووووووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام)