روايات

رواية غرام الفصل السابع عشر 17 بقلم سلمى هاني

رواية غرام الفصل السابع عشر 17 بقلم سلمى هاني

رواية غرام الجزء السابع عشر

رواية غرام البارت السابع عشر

رواية غرام الحلقة السابعة عشر

بعد مرور أسبوعين ترفض انجي عمل حفلة خطوبتها بسبب الامتحانات
ودلوقتي الاستعدادت لخطوبة معاذ وندي
ندي ايه رأيك يا غرام انفع عروسه
غرام قمر يا حبيبتي ماشاء الله ربنا يسعدك
ندي وانتى كمان قمر دا ادهم مش هيقدر يشيل عينه من عليكي النهاده
غرام اتلمي يازفته وخليكي ف نفسك هروح انادي معاذ وبعد شويه بيدخل معاذ
معاذ مين دي
ندا هنستهبل ولا اي
معاذ انا كدا عرفتك بس ايه القمر دا يخربيتك
ندا انا قمر من يومي ياحبيبي
معاذ ياواد ياجامد استني انتى قولتى اي
ندا قمر من يومي
معاذ لا ال بعدها حبيبي
معاذ يعني انا حبيك
ندا بس بقا يامعاذ ويلا نطلع
معاذ طيب ياختي حتى كلمت حبيبي مستكتراها عليا
تضحك ندا
معاذ اضحكي يختي دا ال فالحه فيه بس
وبيطلع ندا ومعاذ وبيكلم معاذ ندا
معاذيلا نرقص سوا
ندا بس انا مش بعرف ارقص
معاذ بصوت واطي ياحظك يامعاذ طلعت مش بتعرف ترقص
ندا وهي بتضحك بتقول حاجه يامعاذ
معاذ بقول انك قمر ياحببتي
ندا افتكر وبعد شويه بتيجي غرام
غرام الف مبروك ي مستر معاذ
معاذ مفيش بينا رسميات قوليلي يامعاذ علطول انا دلوقتي خطيب صحبتك
غرام بخجل حاضر وبتبص ل ندا وتحضنها
غرام الف مبروك ياحببتي
ندا الله يبارك فيكي عقبالك انتى كمان
غرام وتفتكر ادهم ومن غير متقصد بتقول ياارب
ندا دا اتتى واقع بقا
غرام وهي بتغير الموضوع قومي نرقص
وبتقوم ندا وترقص مع غرام وبيولعوا الفرح وادهم بيبص لغرام وماسك نفسه بالعافيه
ومعاذ بيبص ل ندي وبيروح يقولها هو دا ال مش بتعرفي ترقصي تضحك ندي عليه وبعدين بترقص هي ومعاذ ع اغنيه نصيبي وقسمتي الحلوه وبعد م الاغنيه تخلص بيقعدوا بيروح ادهم ويمسك الميكروفون وبيقول
ادهم اولا الف مبروك لصحبي واخويا وحبيبي معاذ والف مبروك ليكي ي انسه ندا انتى ربنا بيحبك علشان رزقك بواحد زي معاذ بيقوم معاذ وياخد ف حضنه وبيقوله مكنتش اعرف انك بتحبني كدا
ادهم انت اخويا انا يمكن بتعصب عليك كدا بس انت عارف غلاوتك عندي
معاذ ربنا يخليك ليا ياصحبي
ادهم ويخليك ليا يلا روح اقعد جمب عروستك علشان اكمل كلام
وبيروح معاذ جمب ندا
ادهم انا حابب اقول حاجه قدامكم وبينادي علي غرام وبتبص عليه غرام انا بحبك وبموت فيكي انتى الحاجه الحلوه ال فحياتي تقبلي تكوني نصي التاتي ومراتي وام لعيالى
غرام بخجل من نظرات الناس واعتراف ادهم بحبه قدامهم بتهز راسها موافقه بيشيلها ادهم وبيلف بيها وبيقول بصوت عالى بحبك غرام بضحك وانا كمان بحبك نزلنى ي ادهم بينزلها ادهم وبعدين بيلبسها خاتم دلوقتي بقيتي بتاعتي رسمي محدش يقدر يقرب او يلمسك غيري عقبال الفرح يارب
معاذ بهزار حتي ف يوم خطوبتي اخدت الجو مني الناس بتضحك على معاذ وبيسقفوا لادهم وغرام
محمد الف مبروك ياحبايب انا كنت حاسس من نظراتك ليها بس قولت استني لما تتكلم انت
ادهم الله يبارك فيك يابابا
محمد وبيبص ل غرام الف مبروك ياحببتي وبياخدها فحضنه
غرام الله يبارك فيك ياعمي وبينتهي اليوم بخطوبه ندا ومعاذ وغرام وادهم
ف صباح اليوم التالى
يروح حمزة لانجي عشان يوصلها للجامعة ويلاقي كلهم قاعدين يفطروا وف الوقت ده تنزل غرام من ع السلم وتتفاجئ بحمزة
محمد تعالي يا غرام سلمي ع حمزه خطيب انجي
غرام بصدمة بس متبينش اهلا يا حمزة الف مبرووك ليك
حمزة الله يبارك فيكي يا غرام
محمد اقعدي افطري يا بنتي
غرام لا معلش يا عمي مليش نفس
ادهم يلا عشان نمشي
وتروح غرام الجامعة ويوصلها ادهم
ادهم بشك غرام انتي حالك اتقلب ليه لما شوفتي حمزة
غرام حمزة كان خطيبي القديم
ادهم هو ده الي كنت بشوفه معاكي
غرام ايوة هو
ادهم بعصبية وغيرة والهانم لسه بتحبه بقا ومش قادرة تنساه
غرام انا مبحبش غيرك يا ادهم حمزة كان مرحله ف حياتي وانتهت انا بس اتفاجئت لما عرفت ان ده خطيب انجي
ادهم ماشي يا غرام هصدقك يلا وصلنا انزلي
وف المساء
عند غرام يخبط محمد ع باب اوضة غرام
محمد غرام انتي صاحية
غرام ايوة يا عمي ادخل
محمد كنت عايز اكلمك ف موضوع يا حبيبتي
غرام خير يا عمي
محمد ايه رأيك نخلي فرحك انتي وادهم مع معاذ وانجي
غرام بس يا عمي مش فاضل غير اسبوعين احنا كده مش بنكون بنستعجل
محمد ولا استعجال ولا حاجة يا بنتي انا نفسي افرح بيكوا مع بعض
غرام خلاص ماشي الي تشوفه
محمد طيب ياحببتي تصبحي على خير
غرام وانت من اهله ياعمي
ف صباح اليوم التالي تتصل ندي ع غرام وتعرفها بميعاد فرحها
ندي بالسرعة كده يا غرام
غرام عمي الي عايز كده
غرام مش هتتوقعي شوفت مين امبارح
ندي مين
غرام خطيب انجي ومن بين الناس كلها يطلع حمزة خطيب انجي
ندي بتهزري صح
غرام انا اتصدمت كده لما شوفته بس مزعلتش انا دلوقتي مبحبش غير ادهم ربنا يسعدهم سوا
واعملي حسابك هننزل بعد المحاضرات نحجز الفساتين
ندي ماشي
وبعد المحاضرات بتنزل ندي وغرام وبيختاروا فستان يجنن لغرام
ندي هتخطفي عقل ادهم لما يشوفك بيه يا غرام
غرام ربنا يخليكي يا حبيبتي عقبال لما اشوفك لبساه
ندي يارب ياختي يارب
غرام ماتتقلي يابت شوية
ندي هههههههه طيب يلا عشان معاذ عازمني ع الغدا ومش عايز اتأخر
ويطلعوا بيلاقوا معاذ وادهم برا
تتفاجئ غرام وتبص لندي
ندي مليش دعوة انا قولت لمعاذ وانا معرفش انه معاه
ادهم بردو مش هتخليني اشوف الفستان
غرام لا هخليها مفاجأة
ادهم الي يريحك يلا عشان نتغدا سوا دلوقتي
ويروحوا الاربعة ياكلوا مع بعض وتمر الايام سريعا ويجي يوم الفرح
ويروح ادهم لغرام الاوضة عشان يشوفها ويلاقي ندا واقفة ع الباب
ندا ع فين مفيش دخول مش هتشوفها غير بالليل
ادهم بس انا عايزها ضروري ومش هتأخر خليكي جدعة
ندا ماشي خلاص 5 دقايق بس
ادهم ماشي ويدخل لغرام الي بتتفاجئ بيه
غرام انت بتعمل ايه هنا
ادهم وحشتيني ومش هقدر استني ل بالليل عشان اشوفك وعايزك ف موضوع مهم
غرام فيه ايه يا ادهم
ادهم انا هسافر دلوقتي ف شغل ضروري هخلصه وهكون عندك قبل المغرب مش هتاخر عليك
غرام لازم يعني
ادهم شغل ضروري جدا ومينفعش يتأجل
غرام ماشي يا ادهم بس متتأخرش عليا
ادهم ماشي ويبوس راسها ويمشي
وتمر الساعات وبيتم جواز انجي وحمزة وادهم لسه مرجعش وغرام بدأت تتوتر وتقلق عليه وترن عليه تلاقيه مشغول وتقول لندي هروح البس السلسلة عشان لما يجي ميزعلش اني نسيتها
وهي داخله بتسمع ثريا بتتكلم ف التليفون ف تقرب غرام منها لما تسمعها بتقول ادهم وتلمحها ثريا وتفتح الاسبيكر بخبث
ثريا انت فين يا ادهم مجتش ليه غرام لابسة ومستنياك
ادهم اجي فين يا ماما انتي صدقتي اني ممكن اتجوز دي انا كنت عايز اردلها الكف الي ضربتهولي بطريقة توجع اكتر انا عمري ما حبيتها انا بس كنت بعلقها بيا عشان الكف بتاعي يوجع غرام كانت لعبه انا بس كنت بتسلي بيها
وغرام سامعة كل حاجة وبتعيط وبعدين تلاقي رسالة ع التليفون بتاعها تفتحها وتنصدم من الي بتشوفه
..
حاجه هديه فصل كمان ارجوو التفاعل ♥️🥺
بتشوف صور لأدهم مع واحدة ف اوضاع مش كويسة وتبص عليها ثريا وتبتسم
شوفتي بقا ان محدش عايزك ف البيت ده ابني عرف يلعبها صح وانتي زي الهبلة صدقتي لو عندك كرامة متقعديش ف البيت ده دقيقه كمان
وتجري غرام وهي بتعيط وتطلع الشارع
وترن ثريا ع واحد وتقوله
اجهز هي طالعة دلوقتى وخلي بالك مش عايز حد ياخد باله
واول ما تطلع غرام من البيت تلاقي حد بيخدرها ويحطها ف العربية ويمشي
وبعد شوية بتلاحظ ندي ان غرام أخرت وبتدخل عشان تشوفها ومش بتلاقيها وترن عليها وغرام متردش وقعدوا يدوروا عليها كتير ومفيش فايدة واتصل محمد ع ادهم عشان يعرفه
محمد هتنزل امتي يا استاذ
ادهم معلش يا بابا حصل تأخير ف الشغل وهركب الصبح واجي
محمد تسيب كل الي ف ايدك وتيجي حالا غرام اختفت ومش عارفينها راحت فين
ادهم يعني ايه اختفت يا بابا هتلاقيها موجودة ف اي مكان عندك
محمد بقولك ملهاش اثر
ادهم بقلق حقيقي ع غرام طيب انا نازل حالا يا بابا
بعد كام ساعه بيوصل ادهم
ادهم بابا غرام راحت فين واواى تطلع من غير محد يعرف
محمد بيضربه بالقلم وبيقوله كله بسببك انت ال سبتها يوم فرحها وكسرت فرحتها تقدر تقولى ليه عملت كدا
ادهم ساكت وبيفكر ف كلام ابوه ومبيردش عليه
معاذ اهدي ياعمي ان شاء الله هنلاقيها
ندا ببكاء وصوت عالى هنلاقيها فين معاذ منك لله ي ادهم كسرت فرحتها ليه عملت فيها كدا دي كانت بتحبك وكانت طايره من الفرحه كسرتها ومكسرتهاش هي بس انت كسرتنا كلنا بعملتك دي انا مش عارفه هتكون راحت فين دلوقتي
معاذ اهدي ي ندا وفكري كويس هي غرام عندها قرايب تاني ممكن تروحلهم
ندا بحزن هو دا ال هيجننى يامعاذ غرام معندهاش حد غيري انا وعمها هتكون راحت فين بس
ادهم انا هروح ادور عليها ومش هرتاح غير لما الاقيها
محمد وياريت مترجعش البيت غير لما تلاقيها وكل دا بيحصل قدام ثريا ال بتبتسم بخبث ومحدش واخد باله منها
ثريا تلاقيها هربت لما عرفت ان حمزه حبيبها سابها واختار بنتى
محمد اخرسي انت روح يا ادهم ودور عليها يابني
ادهم حاضر يابابا
عند غرام
غرام اه ي راسي دماغي هتنفجر كدا ليه وبتحاول تقف بس مبتقدرش فبتقعد وبتبص ع المكان بتلاقي نفسها ف مكان غريب ايه دا انا فين ف حد هنا
بتدخل عليها واحده ترتدي ملابس تظهر اكثر مما تخفي وبتقولها اخير صحيتي ياحلوه
بتبصلها غرام باستغراب و باستحقار وتقولها انا فين وانتى مين
البنت انا ريري ارتاحي وبكرا هتعرفي كل حاجه ياحلوه وبتطلع وتسيب غرام
غرام يارب ياتري انا بعمل ايه هنا ومين ال جابني وبعدين وبتقعد تفكر ف ال حصل معاها وبتقعد تعيط وبعد شويه بتروح ف النوم من التعب
ف صباح اليوم التالى
عند ادهم بيتصل على معاذ
معاذ الو
ادهم الو يا معاذ انا اتصلت بيك علشان اقولك انى مش هاجي الشركه النهارده
معاذ متقلقش انا موجود يا ادهم المهم فيه جديد ف موضوع غرام لقيتها ولا لسه
ادهم لسه يامعاذ دا انا هتجنن مش عارف اعمل
معاذ ان شاء الله هتلاقيها ي ادهم
ادهم ان شاء الله
وبيقفل ادهم مع معاذ وبعدين بيقعد يفكر ف ال حصل
ادهم انا السبب ف كل ال حصل يارب تسامحيني ياغرام انا مش عارف هتسامحيني ازاى بس انا لازم الاقيكي الاول وبعدين بيفتكر كلام امه معقوله يكون كلام امي صح وانها مستحملتش ان حبيبها يتجوز واحده غيرها لا اكيد غرام مش كدا انا هروح ادور عليها احسن اتجنن من التفكير
عند غرام بتدخل عليها البت بتاع امبارح وتصحيها
البت قومي ياحلوه انتى هتقضيها نوم ولا اي
غرام عاوزه ايه يعني
ريري عوزاكي تقومي علشان تشوفي شغلك وتتعرفي ع المكان
غرام باستغراب شغل ايه ودا
ريري قومي وانا هوريكي المكان واعرفك ع الشغل
وتقوم غرام معاها
واول متطلع من الاوضه بتعرفها ع البنات وبتبصلهم غرام تلاقي كلهم لبسين لبس مش كويس
غرام باستغراب انتوا لابسين كدا ليه
واحده منهم بضحكه خليعه هو انتى متعرفيش ياحلوه انتى هتشتغلى ايه
غرام بتوتر هشتغل اي
البنت بضحكه خليعه اكبرمن ال قبلها هتشتغلى فتاه ليل يا حلوه
غرام بصدمه ودموع انتى اتجننتي عوزانى ابقا عاهره دا على جثتي
البنت والله ياحلوه مش بمذاجك انتى مدفوع فيكي فلوس علشان تشتغلى ولو مشتغلتيش مش هيحصلك كويس انتى فاهمه
غرام قولتلك دا مستحيل انتى فاهمه وبعدين مين ال دافع ليكوا فلوس علشان تجبوني هنا
البنت بخبث معرفش واحد اسمه ادهم دي مش شغلتنا اهم حاجه نقبض
غرام بصدمه ومتقدرش تمسك دموعها وبتقول ف سرها معقول ادهم يعمل فيا كدا يعني مكفهوش انه سابني يوم فرحي وبفستان فرحي لا وكمان عايزني اشتغل فتاه لليل منك لله ي ادهم انا مستحيل اسامحه ابدا انا بكرهك ي ادهم
البنت روحتي فين بكلمك من ساعه
غرام مفيش ممكن تجبيلي لبس البسه بدل الفستان دا بس ياريت يكون محترم
البنت انتى كمان هتتشرطي
غرام معلش اصل انا مش عارفه اتحرك من الفستان
البنت خلاص ماشي وبتروح وتيجي بعد شويه
البنت خدي دا اطول حاجه عندي
بتبص غرام للفستان بتلاقيه جي لبعد الركبه بشويه
غرام خلاص هاتيه وبتروح تغير فستان الفرح وتلبس الفستان ال ادتهولها البنت من شويه
ف المساء عند غرام
بتدخل عليها ريري يلا ياحلوه المديره عيزاكي
بتروح معاها غرام واول متوصل بتلاقي المديره بتبصلها من فوق لتحت بتجيب كل تفاصيل جسمها
غرام بخجل وخوف من نظراتها انتى بتبصيلي كدا ليه
المديره وتدعي محاسن بقيمك ياعسل
غرام بخوف وتقيميني ليه انتى مالك بيا
محاسن بشوفك تستاهلى كام بس طلعتي جامده انتى هخليكي للسهرات المهمه يعني اخر الشهر هيبتدي شغلك ياقمر
غرام بخوف وبتفكير ف نفس الوقت انا لسه معايا شهر وحاول اهرب فيه وبعدين بتفوق من تفكيرها
غرام انا مش هشتغل معاكوا وال عوزين تعملوه اعملوه
محاسن مش بمذاجك ياحلوه يلا روحي ارتاحي دلوقتي واخر الشهر هتبتدي شغلك دا انتى هتجبيلي فلوس كتير اووي ظبطوها يابنات واي حاجه تحتاجها ادوهالها الا انها تطلع من المكان دا وتمشي وتسيبهم ريري يلا تعالى اوصلك اوضتك
غرام وبتحس بطيبه البنت دي وبتحاول تستغل طيبتها غرام بدموع انتوا ليه بتعملوا فيا كدا حرام انا عملت ايه ارجوكي طلعيني من هنا
ريري بحزن عليها كلنا كدا بس بعدين هتتعودي
غرام بس انا مقدرش اكون زيكم انا لازم اهرب من هنا
ريري مش هنقدري تهربي المكان مليان حراسه واخر واحده عملت زيك كدا مسكوها عدموها العافيه واغتصبوها ورموها للكلاب متحاوليش تعملي كدا دي نصيحه ليك وتمشي وتسيبها
عند ندا
والده ندا تعالى كلى يابنتي وان اشاء الله هترجع
ندا انا هتتجن ياماما انا خايفه عليها اووي مش عارفه هتكون راحت فين
والده ندا ان شاء الله هترجع ياحببتي بس ادعيلها زيلا تعالى كلى
ندا مش هقدر مليش نفس ياماما
والده ندايابنتي تعالى كلى لقمه تسند قلبك بدل م تتعبي ياحببتي علشان خاطري
ندا حاضر ياماما
وبعد الاكل بتتصل ندا على معاذ
معاذ الو اذيك ياندا
ندا مش كويسه يامعاذ انا مش عارفه غرام فين واكلت ولا لا وكل دا بسبب صحبك
معاذ ادهم ملوش ذنب ياندا هو كان برا بيخلص الشغل
وكان هيرجع بس غرام افتكرته سابها يوم فرحها واتخلى عنها
ندا انا مش عارفه افكر يامعاذ بحاول افتكر غرام ليها حد غيرنا ولا لا بس هي مكنش عندها غير ابوها وامها الله يرحمهم
معاذ ان شاء الله هنلاقيها متقلقيش ادهم بيدور عليها واكيد هيلاقيها
ندا ان شاء الله يامعاذ ولو عرفت اي جديد عرفني
معاذ خلاص ياندا هقفل دلوقتي علشان عندي شغل
ندا مع السلامه
معاذ سلام

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى