رواية غرام الفارس الفصل السادس والعشرون 26 بقلم فاطمة محمد
رواية غرام الفارس الجزء السادس والعشرون
رواية غرام الفارس البارت السادس والعشرون
رواية غرام الفارس الحلقة السادسة والعشرون
فرح بصدمه : انت بتقول ايه يا فارس
نبيل : استني يا فرح
فرح : حضرتك مش سمعه بيقول ايه
غرام : ايه يا فارس اللي انت بتقوله ده
فارس و هو ينظر لغرام : غرام لو سمحتي متدخليش انا عارف مصلحه فرح كويس و مصلحتهاا انهاا تجوز و تأسس عيله و تعيش مع زوح يصونهاا
نبيل : انا مع فارس في كلامه
فاطمه لفرح : وافجي يا فرح فارس عاوز مصلحتك يا بنتي و انا كمان شايفه انه معاه حق
شهد و الطعام في فمهاا : و انا كمان مع مرات عمي لو وافقتيش تجوزي دلوقتي هتبقي عامله زي بيت الوقف كدااا
لتنكزهاا ناديه في ذراعهااا
شهد بتوجع : اه يا ماما في ايه هو انا بكدب هي مش كانت علطول تقولي لازم تجوزي هتبقي عامله زي بيت الوقف اهوو بقاا ياريت تقول لنفسها الكلام ده
فارس و هو ينظر لفرح : الجواز ده هيبقا في مصلحتك يا فرح و لا انتي عاوزه تفضلي كده من غير جواز لازم يكون ليكي عيله و زوج بيحبك
لتنظر له فرح و هي تجز علي اسنانها فمن الواضح ان فارس قد شك بهااا و لكنه لا يريد الافصاح عن ذلك اما عن البقي فهم يريدون التخلص منهاا
فرح و هي تنظر له : ماشي يا فارس انا موافقه اتجوز
لتترك الطعام و تصعد لغرفتها ليظل فارس يتتبعها بعينيه فهي خالفت جميع توقعاته ووافقت فهو كان يظن بانها ستثور و سترفض لكن موافقتهاا تلك بعثت الخوف في قلبه فمن المؤكد انها ستخطط لشئ ما
………………………………………………………..
في غرفه فرح كانت تجلس علي الاريكه و هي تفكر فهي قد كشف امرهاا و كل ما خططت له فشل كان عليهاا الموافقه و تسايرهم حتي تعلم ماذا عليهاا ان تفعل لتتنهد بغيظ
فرح : ايوه لازم اوافق مقداميش حل غير كده لازم يرجعوا يطمنولي تاني و انا هعرف اتصرف مع عريس الغفله ده
………………………………………………………..
دخل فارس مكتبه ليجري اتصالا باحد اصدقائه
فارس : ازيك يا فهد اخبارك ايه
فهد بصوت رجولي حاد : تمام يا فارس ازيك انت ليك وحشه يا راجل
فارس : الحمد لله بخير و انت كمان والله فاضي بكره اعدي عليك عاوزك في موضوع ضروري
فهد : و لو مش فاضي افضالك
فارس : خلاص هعدي عليك بكره بإذن الله
فهد : في انتظارك
فارس في سره : مفيش غير فهد يا فرح هو اللي هيعلمك الادب و ان الله حق من اول و جديد
لتدخل غرام غرفه المكتب دون ان تطرق الباب
غرام بحده : ممكن افهم ايه اللي انت بتعمله ده
فارس باستغراب : عملت ايه
غرام : عاوز تجوز فرح يا فارس
فارس ببرود : والله بنت عمي و عاوز اجوزها انا حر يا غرام
غرام : جوزها يا فارس جوزهاا بس لواحد هي تختاره بنفسها مش تفرضه عليها و تحطها قدام الامر الواقع بالطريقه دي
فارس : هي كانت اشتكتلك و لو علي اللي بتحبه فانتي اخديه منهاا انتي عارفه كويس اووي ان فرح بتحبني يا غرام
لتبتلع غرام ريقهاا : كانت هي دلوقتي بتتعامل معاك كاخ و
كاندت تكمل ليصدمها كلام فارس
فارس : لا يا غرام فرح لسه بتحبني معأني شايف انه اللي هي فيه ده تملك مش حب فرح لازم تتأدب يا غرام و فهد هو اللي هيعرف يرييها و يطلع الغل و الحقد اللي فيهاا اللي زرعته وفاء فيهاا فرح انهارده كانت حطالك دواء في العصير بتاعك عشان ينزل الطفل و لولا شهد كان زمانا دلوقتي محرومين من ابننا يا غرام فرح بقت خطر علينا و لازم تبعد واوعي تفتكري انهاا فعلا استسلمت لا فرح دماغها فيها حاجه و اكيد هتخاول تنفذها ايه هي بقا الحاجه دي انا مش عارف لسه بس انا اوعدك اني احافظ عليكي و علي ابني
………………………………………………………..
في المساء في منزل اسر
قامت والدته بدعوه شقيقتهاا و عائلتها لتناول العشاء معهم اسر بابتسامه جذابه
اسر : مساء الخير يا جماعه
الجميع : مساء النور
ليتجهه اسر و يجلس معه لتظل ندي تنطلع عليه بلهفه فهي لم تراه منذ ما حدث بينهم في غرفته اما اسر فقد لاحظ نظراتهاا و لكنه تجاهلها تماما و كأنه لا يراهاا
والد ندي : ازيك يا اسر و الشغل عامل معاك ايه
اسر و هو يتناول طعامه : الحمد لله يا جوز خالتي كل حاجه تمام
والد ندي و هو يدعي محسن : طب الحمد لله مش ناوي بجاا تأسس عيله و تستقر و لا هتفضل عايش عزابي كده كتير
اسر ببرود : لا متقلقش انا لقيت بنت الحلال خلاص و قريب اووي هتحضرو فرحي
لتنظر له ندي و نيران الغيره تشتعل بقلبهاا اما والدهاا فهو قد صدم من حديثه فهو يعلم بان اسر كان يعشق ابنته و كان يتوقع منه ان يتقدم لخطبتهاا بعد ان انفصلت عن زوجهاا
والد اسر : انت بتكلم عن ايه يا اسر و بنت مين اللي انت عاوزها
اسر : شهد العمري يا بابا
والده : بس جدك سبق و طالها من جدها و هما وجتها رفضو
اسر : ايوه بس الوضع دلوقتي غير انا عارفها و هي عرفاني
حمديه و هي تعوج فمها : و حلوه بجاا علي اكده
اسر بصدق : زي القمر يا ماما لما تشوفيها هتحبيه اووي
ندي بغيظ : مبروك يا بن خالتي
اسر دون النظر لهاا : الله يبارك فيكي عقبالك
نعمه بحسره علي ابنتها : و ناوي تتجوز امتي بجاا يا اسر
اسر.: لما اقعد الاول مع جدهاا و ابوهاا اطلبهاا ايدها و بعديها هنشوف
لينظر لخالته و هو يردف بمرح : متقلقيش يا خالتي هنعزمك والله
لتنظر له والدته و هي تحذره بعينيهاا
ليلاحظ اسر والدته : طب عن إذنكو انا بقاا هقوم انام ليصعد غرفته و عين ندي تراقبه حتي اختفي لتتجمع الدموع في عينيهاا فهو لم يعد يهتم بهاا و لم يعد يحبهاا للتوعد لنفسها بان تستعيد حبه مره اخري
………………………………………………………..
كان اسر بغرفته يحدث فارس ليعرف منه اخر التطورات و ماذا سيفعل مع فرح ليخبره فارس بانه قد قرر تزويجهاا حتي يبعدهاا عن البيت
اسر و هو يشرب الماء : طب تصدق ان انت برنس ايه يا بني الدماغ العاليه دي لا بجد برنس يا صاحبي ليكمل بضحك بس مين اللي امه داعيه عليه اللي انت نويت تبليه بيهاا
فارس : فهد ابن عمك
ليقوم اسر بنفخ الماء من فمه : نهار اسوود انت قولت مين
فارس و هو يمنع ضحكته : فهد يا اسر
اسر : ايه يا فارس انت بتكره فرح للدرجه دي ده فهد ده انا بترعب منه لما بشوفه و العيله ملها بتخاف منه ده مراته مستحملتش و ماتت بدري بدري حتي بنته بتخاف منه
فارس : اسر انا مبهزرش و فهد هو انسب واحد لفرح
اسر : انت ايه مخليك واثق كده انه هيوافق فهد مستحيل يوافق
فارس : مستحيل ليه بقاا ايه اللي يمنع
اسر : اللي يمنع انه مش عاوز مرات اب لابنه
فارس : و هي فرح هتبقا مرات اب برضو دي فرح دي نسمه مش هيحسو بيهااا
اسر و هو يضع كوب الماء بجانبه : اهوو مين فينا اللي بيهزر دلوقتي و بعدين فرح نسمه ازاي هاا اش حال ما كانت شهد الصبح في المستشفي ليصمت قليلا
فارس : سكت ليه يا اسر
اسر : تصدق فكره خليها تجوز فهد و الاتنين يموتو بعض و نخلص منهم و من شرهم
ليقهقهقه فارس : طب علي العموم انا بكره هقابل فهد و هقولو علي كلامك ده
اسر : هو انت هتحكيلو عن فرح و لا ايه
فارس : اكيد و بعدين انا صاحبه و لازم يقف جمبي
اسر : ربنا يستر بقاا
فارس : طب اعمل حسابك عشان تيجيمعايا بكره و انا رايحلو
اسر : و انا مالي يا عم هي بنت عمي انا و لا بنتعمك انت
فارس : لا يا ظريف بنت عمي انا و افتكر ان شهد بنت عمي برضو هاا
اسر : هنقابلو بكره الساعه كام
………………………………………………………..
في مزرعه فهد ذخب كلا من فارس و اسر للقائه
فهد بترحيب : اهلا اهلا يا فارس
فارس و هو يحتضنه : ازيك يا فهد واحشني يا راجل مش بنشوفك يعني
فهد : اشغال والله يا فارس لينظر لاسر
اهلا بابن عمي الواطي
اسر بابتسامه و هو يحتضن فهد : حبيبي افهد عامل ايه يا راجل
فهد : لا والله لما فكرت تسئل مش كده
اسر : خلاص بقا يا فهد خلي قلبك ابيض يا راجل
فارس و هو ينظر لفهد : عاوز اكلم معاك ضروري يا فهد
فهد و هو يشبر لهم حتي يحلسو : خير يا فارس
فارس : بص هو يعني الموضوع
اسر و هو ينظر لفارس : انت لسه هتقولوا يعني و مش يعني لينظر لفهد بص يا فهد فارس جايبلك عروسه اللي هي بنت عمه فرح اصله عاوز يجوزهاا قولي ليه بقاا قولتي ليه هقولك اصلهاا بنت مؤذيه و حطت لمراته دوا في العصير بتاعها عشان الطفل ينزل بس البت شهد عشان طفسه شربته هي و الحمد لله محصلهاش حاجه و لحقتها انا و فارس اما بقا لو هتسئاني ليه عملت كده فهقولك عشان هي بتكره غرام مرات فارس اصل فرح دي كانت مراته الاولنيه و هو اتجوز غرام عليها و حب غرام و لما حبها قام مطلق فرح
ليبتسم بسذاجه و هو يكمل : بس يا سيدي هو ده كل الموضوع
لينظر لفترس ليجده ينظر له بغضب اما فهد فينظر له باستغراب
فهد : انت بتقول ايه
اسر و هو يبتلع ريقه : هو انت مفهمتش اي حاجه من الي انا قولتها دي
فارس : اطلع بره يا اسر
لينظر له اسر : انت بتطردني يا فارس بعد ما سبت الي ورايا و جيت معاك تصدق انا غلطان
فارس بغيظ : اطلع يالا من هنا يلا
اسر : خلاص ياعم متزقش انا غلطان انا جيت معاك اصلا
لينظر لفهد : حبيبي هبقا اجيلك يوم تاني بقاا
ليغادر اسر تحت نظرات فهد و فارس
فهد برزانه : ايه الموضع يا فارس
فارس : هفهمك كل حاجه يس اسمعني للاخر
ليقص له فارس كل شئ و لم يخبئ عليه شئ
فارس بعد ان انتهي من القص : هاا قولت ايه
فهد و هو يحك دقنه بتفكير : بس انت هتستفاد ايه من ده كله
فارس : كده فرح هتبعد عن البيت و الحقد و الغل اللي فيها ده هيبدء يهدا و غير كل ده انا معتمد عليك عارف انك انت اللي هتعرف تأدبهاا و تشبل كل الكره اللي فيهاا
فهد : بس انا اخاف علي ولادي يا فارس منها اامن عليهم ازاي وزهي معاهم في بيت واحد
ليبتلع فترس ريقه بتوتر : انت كدا كدا مركب كاميرات في البيت يا فهد و في خدم كتسر عندك يعني مش هيبقو معاهاا لوحدهم و ممكن نوصي كام واحده من الخدم انها تاخد بالهاا من الاولاد و تحط عينهاا عليهم و صدقني يا فهد صدقني فرح مش وحشه انا اكتر واحد عارف فرح هو لولا امهاا فرح مكناتش هتبقا كده
ليتنهد فهد بحيره فهو لا يريد ان يرفض طلب صديقه و يريد ان يلبيه و لكن هذا الامر به خطوره ليصمت قليلا و هو يفكر لينظر لفارس و هو يردف
فهد : ماشي يا فارس انا موافق
………………………………………………………..
بعد مرور اسبوع
كانت شهد بغرفتهاا تنتهد فاليوم هو يوم زفافهاا علي اسر و كذلك اميمه و بلال و فهد و فرح و كانت غرام و جميله بجانبهاا
غرام و هي تغمز لجميله : شايفه يا جميله اللي انا شيفاه
جميله بمرح : شايفه يا روما و مش مصدقه عنيااا ان شهد الدبش متوتره و خايفه كدا
شهد و هي تنظر لهم بغيظ : بقولك ايه انتي و هي لمو لسانكو يا اما تتطلعوا بره هااا اديني قولتلكو و لا اققولكو روحوا لفرح و لا لاميمه ايه اللي مقعدكو معايا هااا
لتدخل ناديه الغرفه و هي تنظر لابنتهاا لتقترب منهاا و عينيها مليئه بالدموع
ناديه : حبيبه قلبي كبرتي يا شهد و هتسبيني خلاص و هيبقالك بيت لوحدك
شهد : ماما و النبي متعيطي عشان انا مش ناقصه وربنا هقلع و الغي الليله دي كلهاا
لتنظر جميله و غرام لبعضهم البعض لتردف غرام
غرام : خلاص با طنط عشان بنتك مجنونه و تعملهاا
ناديه و هي تمسح دموعها : دي دموعه الفرحه والله يا بنتي المهم عاوزاكي تخلي بالك من عريسك فاهمه اسر شكله بيحبك
شهد بخبث لم يفهمه سوا غرام و جميله : متقلقيش يا ماما اسر ده في عنيااا
لتكتم كلا من جميله و غرام ضحكتهم
غرام : الله يرحمك يا اسر
جميله : يا عيني الواد هيدفن زهره شبابه
غرام : يلا بالشف بقااا
………………………………………………………..
نزل العروس الثلاث من غرفهم و استقبل كل عروسه عريسهاا لتذهب معه الي بيته لتبدا بدايه جديده في حياه ابطالنااا
في منزل بلال و اميمه
حملهاا بلال حتي صعد بهاا الي غرفتهم و انزلهاا برفق علي الفراش لينظر لوجهه ليجده كحبه الطماطم شديد الاحمرار ليفهم خجلها ليردف : انا هسببك تغيري براحتك و شويه و هاجي تاني لتؤما له بخجل و بالفعل خرج بلال من الغرفه لتظل اميمه تنظر في الغرفه و بعدخاا نهضت و اتجهت ناحيه الدولاب لتخرج لهاا بيجامه حريريه قامت بارتدائهاا و جلست امام المرآه تصفف شعرهاا ليطرق بلال باب الغرفه لتأذن له بالدخول ليجدها تجلس امام المراه و شعرهاا الحريري مفروض علي ظهرهاا ليقترب منهااا و ياخذ من يديهاا المشط و هو يردف
بلال و هو ينزل لمستواها و يهتف بجانب اذنيها : تسمحيلي اسرحلك شعرك
لتظهر ابتسامه جميله علي وجهه و هي تقوم بهز راسها دليلا علي موافقتهاا
ليمسك بلال المشط و يبدء في تمشيط شعرهاا لينظر لها بالمراه ليجدها تنظر له ليظل ينظر لها
ليترك المشط من يده و يقترب منها و يقوم بتدوير وجهها ناحيته لينزل لمستواها و هو يهمس امام شفتيهااا : تعرفي اني بحبك ؟
بحبك من اول مره شفتك فيهااا كان نفسي تبقي ليا ملكي انا لوحدي ولما عرفت ان متجوزه اتجننت عرفت انك ملك لغيري و
لتضع امنيه يديها علي ثغره
امنيه و هي تغمض عينيها : متكملش يا بلال انا من انهارده بقيت مراتك و ملك ليك لوحدك
ليقوم بلال بازاله يديهاا من علي شفتيه و يقترب منهاا ليتذوق شفتيهاااا لتنهض اميمه من مكانها و هي تبادل القبله بنهم ليقترب بها ناحيه الفراش و يغوصاا معا في بحور العشق
………………………………………………………..
وصل اسر و شهد المنزل فهم سيعيشون مع عائلته ليقف اسر امام غرفته و يقوم بفتحهااا لينظر لهاا بحب و يقوم بحملهاا و يدخل بهاا الغرفه و بمجرد ان دخل بهاا الغرفه شعر باسنانهاا الحاده علي رقبته ليتوجع اسو ينظر لها بغضب و يتجهه بها ناحيه الفراش و يقوم بدفعهاا عليه
اسر بغضب : ايه شغل العيال ده بقاا هو انا مجوز طفله و لا ايه
شهد بتوجع : اه يخربيتك حد يرمي حد كدااا
اسر بغيظ : يعني هو حدبيعض حد كداا يا هانم ايه متجوز كلب و لا ايه
لتغتاظ شهد منه كثيرا و لكنها لم ترد ان تبين ذلكو قررز تغيير خطتها فهي ستلاعبه و لكن علي طريقه اخري
لتقترب منه بدلال انثوي و تداعب ازار قميصه : اسر ممكن تطلع بره بس عقبال مغير
اسر بتوتر من قربها : عندك الحمام يا شهد غيري فيه براحتك
شهد بترجي : وحياتي يا اسر اصل انا مكسوفه اووي و حياتي بقاا
اسر و هو يطاوعهاا : ماشي يا شهد
ليقترب منهااا يريد ان يتذوق شهد شفتيهاا لتبتعد عنه بتوتر و هي تردف : اغير بس الاول
اسر و هو يطاوعهاا ماشي يا شهد حاضر بس متتاخريش سامعه
شهد بابتسامه خطفت قلبه : مش هتاخر هوااا
ليخرج اسر من الغرفه لترفع هي حاجبيهاا و تقترب من الباب و تقوم باغلاقه بالمفتاح و ترك المفتاح به حتي لايستطيع ان يفتحه بمفتاحه الاحتياطي
ليسمع صوت صوت اغلاق الباب ليقف مكانه و هو يلعن غبائه و دهاء شهد
ليقترب من الباب و يقوم بطرقه بطرقات خفيفه و يلتفت حوله فهو لا يريد لعائلته ان تعرف شيئا عما يدور بينهم
اسر بهمس : شهد شهد يخربيتك افتحي
شهد من خلف الباب و بصوت هامس مماثل له : اسفه يا اسر بس مبعرفش انام مع حد غريب
اسر : غريب مين يا متخلفه انا جوزك دلوقتي
شهد : و لو مش هفتح برضو
اسر : يا شهد ابوس ايدك لو حد شافني من اللي في البيت شكلي هيبقاا وحش
شهد بضحك : و هو ده المطلوب يلا بقاا تصبح علي خير يا اسرر
لتبدل ملابسهاا لقميص طويل حريري و تغلق النور و تنام علي فراشها الجديد اما اسر فظل يسبهاا و يلعن غباءه و يتوعد لهاا لما فعلته
………………………………………………………..
في منزل فهد
دخل فهد المنزل برفقه فرح الذي كانت تبغطه في تلك اللحظه فهي كانت لا نريد ان تصبح زوجه لاحد غير فارس
لتفق من شرودهاا علي صوت بنت صغيره تناديه ب بابا
فرح بصدمه و توجهه له الحديث : بابا ازاي يعني
فهد و هو يحمل ابنته و يقبلهاا : دي مي بنتي و دي فرح مراتي الجديده يا مي
فرح بغيظ : انت ازاي متقولش ان انت عندك بنت هااا انا مبتدخلش علي ضره انت فاهم
فهد لابنته : مي اطلعي اوضتك دلوقتي يا حبيبتي ماشي
مي : حاضر تصبح علي خير يا بابا
فهد و هو ينظر لفرح بشر : اولا مترفعيش صوتك و انتي بتكلمي ثانيه عائلتك كلهاا عارفين انه عندي بنت و ده اللي خلاهم وافقو اصل مفيش راجل هيقبل يتجوزك و انتي مبتخلفيش و لا ايه يا فرح
فرح و هي تجز علي اسنانها من ذالك المتحكم : انا مبدخلش علي ضره انت سامع
فهد و هو يجلس ببرود : متقلقيش انا مراتي ميته و لو كانت عايشه اكيد مكنتش هفكر اني اتجوزك و يلا بقاا ادخل المطبخه زي الشاطره عشان تحضريلي العشااا
فرح بضحكه سخريه : انا احضرلك انت العشاا ده انا مكنتش بعملهاا لفارس
لينهض فهد من مكانه و يقوم بجذبها من شعرهاا : انا اللي دلوقتي جوزك مش فارس و اياكي اسمعك بتجيبي سيرته علي لسانك تاني انتي فهمه
فرح : ليه ان شاء الله اوعي تقولي انك بتغير عليا و لا حاجه
لتحاول ان تفلت من بين يديه و لكن قبضته كانت كالحديد : انا لما اققول كلمه تتنفذ سمعه و لا لا
لينادي فهد علي احدي الخادمات و تدعي حسناء و يترك شعر فرح
فهد : بت يا حسناء
حسناء و هي فتاه في مقتبل العشرينات و تعشق فهد بشده : خدي الهانم علي المطبخ و عرفيهاا ايه اللي المفروض تعمله
حسناء و هي ترمق فرح بغل : تؤمر جنابك اتفضلي يا هانم
اما فرح فلم تلاحظ النظرات الناريه التي ترمقها بها الخادمه فكل تركيزها كان مع فهد فهي تفكر ماذا عليها ان تفعل معه فهو من الواضح انه لن يكون سهل التخلص منه او التعامل معه…….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام الفارس)