رواية غرام الفارس الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة محمد
رواية غرام الفارس الجزء الثاني
رواية غرام الفارس البارت الثاني
رواية غرام الفارس الحلقة الثانية
كانت بغرفتهاا تتجهز فاليوم زفافها علي بلال ابن عمهاا لتسمع صوت طرق علي الباب
غرام : ادخل
لتدخل الخادمه عليهاا
الخادمه : سيدي ايمن بيسئلك خلصتي و لا لا لسه
غرام : عشر دقايق و اخلص اطلعي انتي
لتؤما لها الخادمه و تخرج من الغرفه لتظل غرام بغرفتهاا تفكر اتطيع عمهاا فهو من اخذها بعد وفاه والداها و والداتها فهي بقيت تحت جناحه لمده ٥ سنوات
لتتذكر ما حدث معها امس عندما طلبها خالهاا في مجلسه
Flashback…
دخلت غرام المجلس لتجده جالس هو و بلال ابنه لتنزل راسها ارضا و هي تقول
غرام : نعم يا عمي حضرتلك طلبتني
ايمن بصوت غليظ و بلهجته الصعيديه : انتي طبعاا عارفه اني انا اللي خدتك بعد موت اخوي و امك و جعدت اصرف عليكي فلوس ياما و دلوجتي انتي خلاص تميتي السن القانوني و انا عاوزك تمضيلي علي الورج دون
غرام و هي تنظر له : ورق ايه عمي
ليتحدث بلال بدلا من ابيه : دوق ورج تنازل منك عن املاكك لعمك اللي ربتكي
لتبتلع غرام ريقهاا : ايوه بس ده حقي انا و اكيد اللي عمه صرفه عليا السنين دي متجيش حاجه في الاملاك دي
بلال بغضب : يعني ايه يا بنت عمي هتعصي كلام ابوي
غرام : لا والله مش قصدي
بلال : اومال جصدك ايه هااا
ليضرب ايمن بعصاه علي الارض و يأمر ابنه بالسكوت و ينهض من مجلسه و يقترب من ابنه اخيه و بنظرات غامضه قال لها :
هتمضي و لا لا يا بنت اخوي
غرام بجراءه : لا يا عمي انتو كدا عاوزين تاخدو كل اللي ورايا و قدامي و
ليقاطع حديثها الكف الذي نزل علي وجهها
لتضع يدها مكان الصفعه و تتجمع الموع بعينيهاا : يا عمي انا
ايمن بمقاطعه لها : هتمضي علي الورج و لا لا سمعيني اجده جوابك
غرام و هي تشهق : يا عمي اسمعني
لينزل الكف الاخر علي وجهها لينزل الدماء من فمهاا
ايمن ببرود : ها يا بنت اخوي جولتي ايه مستني جرارك
غرام و هي تهز راسهاا فهي ليست المرة الاولي الذي يمد فيهاا يده عليها و هي تعلم بانها اذا رفضت الرضوخ له ماذا سيحدث لهاا
غرام : حاضر يا عمي
و بالفعل قامت غرام بالتنازل عن املاكهاا لعمهااا
Back…..
هي وافقت ليله امس علي التنازل عن املاكها فهي كانت تعلم بانه لن يتركها حتي يحصل علي ما يريد و لكنه فاجاءهاا عندما اخبرها بان عرسها علي ابنه بلال سيقام في الغد لتنصدم غرام من حديثه فهي لا تطيق ابن عمهاا بالمره فهو قاسي الطباع مثل والده
و عندما تذكرهاا جاءت عينيها علي الشباك المتواجد بغرفتها ففكرت بحل حتي تتخلص من هذه الزواجه و هو الهروب
لتبدل ملابسها سريعاا و تقوم بتغيير ملابسها فهي كانت ترتدي فستان الزفاف
لتتجه ناحيه الشباك و تقوم بفتحه و القفز خارجه و لحسن حظهاا لم يكن يتواجد اي من رجال عمهاا لتجري سريعا مبتعده عن المنزل و صوت طلقات النار الذي تضرب في الهواء احتفالا بزفافهاا
اما عن ايمن فنادي للخادمه لتنادي غرام حتي تذهب لمجلس الحريم و يحتلفوا بهاا
فذهبت الخادمه و طرقت الباب عده مرات و لكنها لم تتلقي جوابا لتفتح الباب فلم تجدها بغرفتهاا لتلطم علي وجهاا و هي تقول : يا مري يا مري
لتخرج من الغرفه لتجد ايمن في وجهها
ايمن للخادمه : هي فين بنت المركوب دي اتاخرت ليه
الخادمه بخوف : ستي غرام مش في اوضتها
ايمن و هو يبرق : انتي بتجولي ايه
الخادمه : باينها هربت من الشباك يا سيدي
ليزيحها من طريقه و يدخل غرفتهاا ليجد كلامها صحيح ليخرج من الغرفه و هو يصرخ علي رجاله
ايمن : بنت المركوب دي تروح تشوفوا هي فين و تجبوها اهنا تاني اكيد ملحجتش تبعد من اهنيه يلا اتحركوا و انتو ملكوش عازه اكده
ليخرج الرجال للبحث عنها تنفيذا لاوامر سيدهم لياتي له ابنه و هو يسئله : في ايه يا بوي
ايمن بغضب جحيمي : بنت المركوب هربت فاكره انها ممكن تخلص مني لسه متعرفنيش
بلال : هو مش خلاص خدنا منيهاا اللي احنا عاوزينو سيبها تغور
ايمن : لااا مش هسيبهاا كل ما بشوفها جدامي بتفكرني بابوهاا عشان اجده بحب اذل فيهاا
بلال : مخلاص يا بوي بقاا انسي و بعدين ده كان اخوك برضو
ايمن : بس ابن الخدامه في الجول و الاخر اللي ضحكت علي بوي و بسببها امي شافت المر الوان و جفل علي السيره بجاا كفايه هروب بنت المحروجه
………………………………………………………..
كانت تجري مسرعه تحاول الفرار من رجال عمهاا الذين يلاحقونهاا بعد هروبهاا من زفافهاا علي ابن عمهاا و لكنهم علموا بهروبهاا و استطاعوا اللحاق بهاا و ها هي تحاول ان تفر منهم فهي لا تريد ان ترجع لجحيم عمهاا و خرجت علي الطريق بنفس الوقت الذي كان سياره فارس تمر من هذا الطريق للرجوع لمنزله بعد ان انهي كل اعماله وقام بتصفيه شركته المتواجده بالقاهره فهو يريد التفرغ لاعمال جده فكان يشعر بارهاق شديد و فجاءه ظهرت امام السياره فتاه يقوم بسحبها بعض الرجال و من الواضح انها لا تريد الذهاب معهم فقام بالضغط علي فرامل السياره لينزل من السياره و يتجهه ناحيتهم
فارس : ايه اللي بيحصل اهنه ممكن افهم
لينظر الرجال بخوف لفارس فمن في الصعيد لا يعرف فارس العمري كبير الصعايده
احد الرجال : مفيش يا بيه دي بنت اخو الحاج ايمن و انهارده دخلتها علي ابنه ايمن و هربت منينا و الحاج امرنا نجبهاا
فارس بملامح متهجمه و هو ينظر لهم : تجوموا سحبنها بالمنظر ده ليه بهيمه هي اياك
لتنظر له الفتاه بلهفه فهي لاحظت مدي خوفهم منه
لتقول له : الحقني ارجوك عاوزين يجوزوني غصب ارجوك ساعدني
لينظر للرجال و يامرهم ان يتركوها ليطيعوا اوامره
لتجري الفتاه عليه و تقوم بتخبئه نفسها خلفه و تقوم بمسك ذراعيه
ليقوم للرجال : روحو جولوا لايمن ان بنت اخوه حدانا في دوار العمري
ليبتلعو ريقهم و يغادرو
ليلتفت للفتاه و ينظر لها : انتي كويسه
لتهز راسها له و تقول : هو انا فعلا هروح الدوار
فارس و هو يؤما لها و يتجه للسياره : ايوه هتقعدي عندينا في الدوار لحد ما عمك يجي و نشوف ايه المشكله بيناتكو
لتهز راسها له و تركب بجانبه
لينظر لها فارس : انتي اسمك ايه
لتنظر له و هي تجيبه : غرام ……
………………………………………………………..
في سياره فارس
كانت غرام تختلس النظرات له بين الحين و الاخر فكم سمعت عنه و عن شهامته و لكنها تراه للمره الاولي فعندما راته لم تعرفه لانها لم تراه من قبل و لكنها علمت هويته عندما اخبر رجال عمهاا ان يخبروه بانها بداره
لينظر لها فارس فيجدها شارده
فلزم الصمت حتي وصلو للدوار
لم تفق من شرودهاا الا عندما قام بهزها في كتفها
فارس : بقالي ساعه بنادي يلا وصلناا
لتهز له راسها بموافقه و تهبط معه من السياره ليسير امامها و يفتح الباب له ليدخل و يشاور لهاا ان تدخل و بمجرد ان دخلت غرام الدوار
سمعت صوت انثوي يقول بغل
مين دي يا فارس
لينظر لها فارس نظره اخرستهاا : اطلعي جوضتك يا فرح
لينظر ل غرام مره اخري و يشاور لها ان تتبعه فسار امامهاا و هي خلفه لتلتفت غرام حتي تنظر لفرح لتجدها تبادلها النظر و لكن بغيظ و غيره لتنظر امامها مره اخري و تسير خلف فارس لتتسئال غرام مع نفسهاا : اهذه زوجته فهي تعلم بانه متزوج احد بنات اعمامه
لتجد فارس يقف امام احدي الغرف ليفتحها و يشاور لها بالدخول للغرفه و بالفعل دخلت غرام الغرفه ليقول لها فارس و هو يقف علي الباب
فارس : هتباتي اهنه الليله لحد منشوف عمك هيعمل ايه
لتؤما له و كاد يغادر لتنادي عليه
غرام : فارس
ليقف فارس مكانه بعد ان سمعها تنادي باسمه ليلتفت لها و يقترب من الباب مره اخري
غرام بخجل : هو يعني الصراحه انا
فارس : عاوزه ايه متنطقي
غرام : انا مكلتش حاجه من الصبح و عصافير بطني يتصوصو
كادت ان تفلت ضحكه فارس و لكنه رسم الجديه علي وجهه
فارس : هقولهم يبعتولك وكل
لتبتسم له غرام : انا متشكره جدا لو مكنتش وقفت بعربيتك كان زماني متجوزه غصب بجد شكرا ليك جدا
فارس ببرود و هو يغادر : العفو
لتظل غرام واقفه مكانهاا تنظر عليه حتي اختفي و بعدخا دخلت الغرفه و اغلقت علي نفسها
………………………………………………………..
انت بتجول ايه يا بن المركوبه انت
احد الرجال : يا حاج احنا مكناش نجدر نجوله لا ده كان ممكن يجتلنا فيهاا
ايمن بغضب بعد ان علم بوقوع غرام في يد فارس : و بعدين وياك يا بن العمري هتجعد تجفلي زي اللجمه في الزور كدا كتيرر
لياتي بلال : صحيح يا بوي ان ابن العمري خد غرام عنديه في الدوار
ايمن بغل : ايووه بس مش هسيبهاا حداه يلا بينا يا ولد
………………………………………………………..
في غرفه فارس و فرح
فرح : مين دي يا فارس و جايبه اهنا ليه
فلم تجد رد منه
لتردد سؤالها مره اخري
و لكن هذه المره يغضب فارس بشده
اخرسي بجاا مش عاوز اسمع صوتك فاهمه و لا لا
فرح و هي تحاول امتصاص غضبه : انا مش جصدي حاجه والله انا بس عندي فضول اعرف مين دي اللي جبتها معاك و انت جاي من مصر
فارس و هو يغادر الغرفه : ملكيش صالح يا بنت عمي
………………………………………………………..
بالاسفل وصل ايمن و ابنه بلال لدوار عائله العمري و طلب مقابله فارس
ليدخل الغفير الدوار و يدخل المجلس ليجد فارس جالسا بهيبته المعتاده
الغفير : الحاج ايمن بره يا كبير و طالب يجابل سعادتك
فارس : خليه يدخل
و بالفعل خرج الغفير و اصطحب معه ايمن و بلال
و بمجرد ان دخل ايمن المجلس ظل يتبادل النظرات مع فارس
فارس بصوت غليظ : هتفضل واقف عنديك كتير و لا ايه
ايمن بنظرات غامضه : ينفع يا كبير تاخد بنت اخوي و عروس ابني اكده
فارس : اولا انا مخدتش حد هي اللي هربت منيكو
بلال بانفعال : و رجالتنا لاحقوها و مسكوهاا و لولاك كانت زمانها مرتي دلوجت
فارس و هو يضرب بعصاه علي الارض بغضب : رجاله فين الرجاله دول عاد اللي كانو بيتشطرو علي حرمه و بيسحبوها كيف البقره
ايمن و هو يحاول تهدئه الجو المشحون : طيب يا كبير حجك عليناا ناديلي بنت اخوي بجاا عشان ترجع وياناا
فارس : هترجع وياكو بس بشرط تلغي جوازه ابنك منيها
ايمن : ازاي يعني الحديث ده لا طبعا مينفعش انت عاوز اهل البلد يجولوا ان مقصوفه الرقبه دي هربت من ابني يوم دخلتهم
فارس : و ده اللي عندي تلغي الجوازه تاخد بنت اخوك مش هتلغيهاا مش هتاخدهاا
ليغضب ايمن من تحكمه : لا انت زودتها جووي انا همشي دلوجت و هاجي بكره للحاج نبيل نشوف ايه الحكايه بالضبط
و يغادر ايمن و بلال تحت نظرات فارس البارده
………………………………………………………..
بعد ان غادر ايمن القصر تبدلت ملامحه من الغضب للخبث ليستغرب بلال من تبدل والده
بلال : ممكن افهم في ايه بالضبط و انت ناوي علي ايه
ايمن بخبث : هجولك بعدين المهم دلوجتي عاوزك تنشر في البلد خبر ان غرام بنت اخوي هربت يوم دخلتها و اللي ساعدها علي اكده فارس العمري و مخليها في الدوار حداه خلينا نشوف ابن العمري هيعمل ايه في الفضيحه ديه و هيلمهاا كيف
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام الفارس)