رواية غرام الأدهم الفصل الثامن 8 بقلم حبيبة الشاهد
رواية غرام الأدهم الجزء الثامن
رواية غرام الأدهم البارت الثامن
رواية غرام الأدهم الحلقة الثامنة
خرجت من المرحاض بعد فتره وهي ترتدي العبايه كانت مجسمه عليها مفتوحه من الجنبين من عند الركبه لغيط اسفل قدمها طرقة شعرها ووضعت أحمر ناري رجعت شعرها للخلف بتوتر من نظراته قرب عليها أدهم وهو مسحور بجملها وضع ايده على خصرها ميل بوجهه استنشق رائحتها دفن وجهه في عنقها
: ارقصيلي
: نعم أنت بتقول إيه
: بقولك ارقصيلي غرام أنتي خلاص بقيتي متجوزه يعني من حقي اطلب منك حاجات كتير زي انك ترقصي
بعد عنها سحب طرحها من على الفراش ورجع وقف أمامها لف الطرحه حول خصرها وربطها
: ارقصي
بعد عنها قرب على الفراش وجلس شغل أغنيه قربت غرام على الفراش طلعت وقفت عليه…
في صباح تاني يوم استيقظت غرام لم تجده بجانبها قامت تدور عليه في الغرفة لم تجده غيرت ملابسها ونزلة وجدت عزه وفريال ومروه يجلسون في الصالون قربت عليهم غرام بإبتسامة
: صباح الخير
: صباح النور
نظرة إلى مروه: عامله ايه دلوقتي
: الحمدلله
: ماما شوفتي أدهم اصل صحيت متلقتهوش
: أدهم خرج من بدري راح الشغل
: بيجي أمتا
: على الساعه خمسه
: أنا هخرج الجنينه شويه
: مش هتفطري
: لا مليش نفس
خرجت جلسة على الارجوحه بصت للورد بإبتسامة من مظهره الجميل بيمر الوقت وهي جالسه في الحديقه قامت بزهق دخلت المنزل ثم إلى المطبخ وقفت مع فريال وعزه وسألة عزه على الطعام الذي يحبه أدهم وبداءة في تحضيره بعد فترة أنهت الطعام صعدت للأعلى بدلة ملابسها المتسخه إلى ملابس أخرى ونزلة للأسفل دخلت المطبخ
عزه: تعالي يا فريال برا عقبال ما أدهم يجي
خرجت فريال وعزه وقفت غرام تقـ.. طع السلطة أتفجأة بأحد يحضنها من الخلف ويدفن وجهه في عنقها أبتسمت بخجل
: أدهم
: اممممم
: حمدالله على السلامة
: الله يسلمك بتعملي إيه
: بقطـ.. ع السلطه
مسك كف أديها وحركه معاها وهي بتقـ.. طع السلطة
: أدهم ابعد ماما تدخل تشوفنه
: هبعد بس بشرط
طرقة السكـ.. ينه ولفت إليه
: إيه هو الشرط
لم يرد عليها وميل قبـ.. لها بعد عنها
: تعملي زي كده
: هااا
دفن وجهه في عنقها بخبث: هاا إيه شكلك وقعه على أخرك
دخلت مروه الهاتف وقع منها من التوتر دفعت غرام أدهم بعيداً عنها ولفت بتوتر مسكت السـ.. كينه جت تقـ.. طع السلطة جر”حت أديها بسبب رعشت اديها من التوتر خرج منها صرخة ألم
قرب عليها أدهم بلهفه مسك كف أديها سحبها فتح المياه على اديها وقفلها
: خليكي هنا
خرج أحضر قطن ورجع وضعها على كف أديها وسحبها وخرج من المنزل ركبه السياره وانطلق بسرعه وهي طول الطريق تبكي من الألم وصله المستشفى نزل من السياره لف فتح الباب نزلة غرام اخذها أدهم ودخله المستشفى
بعد فترة وصله المنزل دخل أدهم ممسك بغرام الذي يظهر على ملامحها التعب ويدها ملفوفه بالشاش والقطن وملابسها عليها بعض قطرات الد”ماء قربت عليها فريال بخضه
: غرام مالك إيه الد”م دا
: مفيش يا مرات عمي متقلقيش جـ.. رح بسيط
: من إيه
عزه: خلاص يا فريال سبيها خليها تطلع ترتاح خدها يا أدهم فوق وأنا هحضرلكه الأكل واطلعهولك
: ماشي يا أمي
صعد الدرج وهو ساند غرام دخلت قربت على الفراش وأخذت وضع النوم وهي تشعر بدوخه شديده قرب عليها أدهم سعدها في تبديل ملابسها وخلها تنام
بعد ما اتاكد أنها نامت قام دخل البرنده ولع سجاره ووضعها في فمه فضل واقف شارد في شئ ما الباب طرق رمه السجاره ودخل فتح الباب وجد فريال ممسكه بصنية الطعام أخذها منها ودخل وخلفه فريال نظرة لأبنتها بحزن
: هي عامله ايه دلوقتي
: نامت عقبال ما تحضره الأكل علشان تاكل وتاخد الادويه
: خليك جنبها يا أدهم
: متخقيش عليها
: تصبح على خير
: وأنتي من أهل الخير
خرجت فريال وأغلقت الباب خلفها قرب أدهم على غرام فوقها وجلس بجنبها أطعمها بيده واعطها الادويه ورجعت نامت تاني من التعب
في صباح تاني يوم فتحت عنيها وهي ما زالت تشعر بالتعب أتعدلت وجدت أدهم يقف أمامها وملمحه لا تبشر بالخير أتعدلت
: صباح الخير
أدهم بهدوء: أقدر أعرف مين ده
فتح الهاتف لصوره لي غرام وهي في حضن شاب وهي شبه عا”ريه هزة غرام وجهه والدموع تتجمع في أعينها
: إيه ده دي مش أنا صدقني والله معملت كده..
لم يعطيها فرصه لي تتحدث وأنما خـ..لع الحزام ولفه حول كف يده نظرة إليه غرام برعب وهي تزحف للخلف على الفراش مسك قدمها وسحبها إليه انهال عليها بالضـ.. رب وهي تصرخ من الألم
: بقي تعملي فيا أنا كده أنا هربيكي من أول وجدي دا أنا هشرب من د”مك يا…
فضلت تصرخ باعلى صوتها لينجدها أحد العائلة اتجمعت على صوت صرختها فضلت فريال تطرق بقوه على الباب ببكاء
: افتح يا أدهم متعملش كده أفتح يابني أفتح يا أدهم نظرة إليهم حد يتكلم اكسـ.. ره الباب حد يلحق بنتي أبوس على اديكه
في الداخل لم يبتعد عنها أدهم لا وهي فاقده الوعي وال. “ماء تسيل من جميع انحاء جسـ.. دها فتح الباب وخرج ولا كأنه عمل إي شئ نزل على الطول دخلت فريال صرخت وهي تجري على غرام تحاول افقتها قربت عزه عليها وحاولت مع فريال حمدان اخبر الطبيب أن ياتي ومروه تنظر إليها بصمت من بعيد
أتاه الطبيب وكشف على غرام وضم الجـ.. روح وكتب أدويه ومراهم لي الكدمات اللي في جسـ.. دها وغادر فضلت فريال تبكي بجانبها أستيقظت بعد فترة تشعر بألم الشديد في انحاء جسـ.. دها اتزكرة ما فعله بها أدهم بكت بكل قوه تبقت منها وبجنبها ولدتها تبكي على ما فعلته في ابنتها
: قومي معايا غيري احنا لازم نمشي من هنا أحنا مش هنقعد هنا لاحظه واحده
قامت فريال خرجت دخلت غرفتها بدلة ملابسها دخلت غرفة غرام سعدتها في تبديل ملابسها وسندتها وقامت هبطه الدرج بهدوء لم يجده أحد حمدان وعزه كانه في الغرفة ومروه في المطبخ وفارس في الأرض خرجه برا المنزل وهم لم يأخذه اغرضهم ساره فترة لغيط القطر جلسة غرام على مقعد بتعب مشيت فريال قطعت التذاكر ورجعت انتظره القطار نصف ساعه عدا الوقت وأتا القطار مسكت فريال بيد أبنتها وركبه القطر وأنطلق بهم كانت غرام في عالم أخر لا احد يعلم بيه سواها
في منزل حمدان صعدت عزه إلى غرفة أدهم طرقة على الباب لم يرد عليها أحد رجعت نزلة للأسفل ثانين
مر الوقت والليل أتاه دخل أدهم إلى المنزل لم يقول السلام وصعد إلى الأعلى دخل الغرفة وجدها هادئه فتح النور نظر إلى الفراش الممتلئ بدمـ.. ائها قرب على المرحاض فتح الباب وجده فارغ خرج من الغرفة دخل غرفة فريال لم يجدها هبط الدرج وجد ولدته جالسه هي ومروه قرب عليهم
: فين غرام
: عايز منها إيه تاني بعد اللي عملته فيها
: هي فين
: مشيت خلاص دخلت علشان اطمن عليها متلقتهاش ولا هي ولا أمها مشيت وسبتلك كل حاجه حتى هدومها ملحقتش تلمها علشان تلحق تمشي قبل ما حد يشوفهم
خرج أدهم بسرعه من المنزل..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام الأدهم)