روايات

رواية غدر صديقتي الفصل الثاني 2 بقلم نجلاء اسماعيل

رواية غدر صديقتي الفصل الثاني 2 بقلم نجلاء اسماعيل

رواية غدر صديقتي البارت الثاني

رواية غدر صديقتي الجزء الثاني

رواية غدر صديقتي
رواية غدر صديقتي

رواية غدر صديقتي الحلقة الثانية

ميار بصدمه: بس انا مش معايا فلوس النهارده وقولتلك مش عايزه اشتري ي مي
مي بتكبر وصوت عالي: طيب مقولتيش لي انك مش معاكي فلوس بدل م احرجتينا قدام الناس خلاص خلاص هدفعلك انا بس ابقي اديهوملي علشان ماما متزعقش
ميار بإحراج ودموع: ماشي ي مي ال تشوفيه
فتحت شنطتها وبصوت عالي نسبيا: يلهوي مش معايا غير حق ال انا جبته ي ربيييي طيب معلش ي ميار ممكن نرجع هدومك وبعدين نبقا نيجي نشتري
ميار بصوت مبحوح: مفيش مشكله ي مي
مي: خلاص رجعي دول هناخد دول بس
خدوا الهدوم وخرجوا
ميار: مكنش ليه لزوم تقوليلي اشتري ي مي انا مكنتش هشتري النهارده
مي: معلش ي ميار صدقيني مكنتش اعرف ان مش معاكي فلوس انا فكرتك مخنوقه من حاجه ف مش عايزه تشتري
ميار: خلاص ي مي حصل خير
مي: طيب تيجي نروح ناكل؟
ميار: لا لا انا مش جعانه عايزه اروح اشوف ماما كانت طالبه مني شويه حاجات
مي: طيب استني هجيب لنفسي اي حاجه أكلها
ميار: طيب ماشي
دخلت مي سوبر ماركت اشترت شوية حاجات وخرجت
مي: معلش ي ميار انا جبت على قد الفلوس ال معايا معرفتش اجبلك حاجه
ميار: يبنتي عادي انا كدا كدا مش جعانه بس ياللا نروح
مي: ياللا
وبدأت مي تاكل قدام ميار ومعزمتش عليها ب اي حاجه
وبعد وقت كانوا وصلوا قدام البيت
مي: ياللا ادخلي انتي انا هغير واروح الشركه على طول
ميار: طيب متنسيش الشغل
مي: متقلقيش مش ناسيه
دخلت كل واحده بيتها
والدة ميار: مالك ف اي
ميار بصوت مبحوح: مفيش حاجه ي ماما
والدة ميار: مفيش حاجه دا اي اقعدي هنا احكيلي ف اي
ميار بعياط: مي كانت رايحه تجيب هدوم النهارده وقالتلي اشتري قولتلها لا مش هشتري النهارده بس هي فضلت تزن وتقولي نقي وملكيش دعوه وف الآخر جينا قدام الكاشير وقالتلي ادفعي وبعدين لما عرفت ان مش معايا فلوس قالتلي خلاص هدفع انا بس لقت مش معاها فلوس كفايه ف رجعت هدومي ال نقتها وكمان طلعنا قالتلي تعالي ناكل قولتلها مش جعانه دخلت جابت ل نفسها حاجات وقالتلي معلش علشان جبت على قد ال معايا ومعزمتش عليا انا فعلا مكنتش جعانه بس حسيت اني قليله اوي ي ماما
والدة ميار: متعيطيش وعد مني بس نخلص من فلوس الايجار وانا هديكي فلوس تجيبي كل ال نفسك فيه وهنزل ادور على شغل النهارده بإذن الله
ميار وبتمسح دموعها: لا ي ماما متنزليش تشتغلي انتي تعبانه وبعدين انا مش زعلانه علشان الهدوم انا عندي هدوم كفايه
والدة ميار بزعل: طيب هتعملي اي دلوقتي
ميار: هدخل افتح نت واشوف شغل يمكن الاقي حاجه كويسه
وقامت دخلت اوضتها مسكت موبايلها وبدأت تدور يمكن تلاقي شغل
في شقه مي
مي بضحك: والله ي ماما احرجتها كذا مره خلتها ف نص هدومها
والدة مي: جدعه يبت خليها تعرف قيمتها علشان متبصش ل حاجه بتاعتك تاني
مي: ياللا انا نازله الشغل
والدة مي: م تدخلي تلبسي فستان اقصر شويه عايزين أسر بيه يتقدم بسرعه
مي: ي ماما انا مهما البس عجباه انتي مبتشوفيش بيبصلي ازاي ياللا نازله باي
في شقة ميار
كانت ميار ماسكه الموبايل بتقلب ف الفيس فجأه لقت قدامها اعلان
(مطلوب سكرتيره خاصه ل شركه كبيره بمرتب 8000 الاف جنيه ساعات العمل 12 ساعه)
من غير تفكير دخلت ميار بسرعه وبعتت ل ال منزل الاعلان وف ثواني كان الرد
-تمم الانترفيو بكرا الساعه 4 العصر منتظرينك
فرحت ميار وخرجت جري ل امها
ميار بصوت عالي: ماماااا لقيت شغل ي ماما لقيت شغل
والدة ميار: الف مبروك يحبيبتي شغل اي
ميار: ف شركه سكرتيره هنزل بكرا أعمل انترفيو وانشاءالله يقبلوني الشغل 12 ساعه والمرتب 8000 جنيه
والدة ميار: الحمدلله يحبيبتي ربنا يرزقك ويوفقك بكرا ي رب
في شركه العزيزي
مي ماشيه بمياعه وبصوت عالي: استاذ أسر
وقف أسر: ايوا؟
مي بدلع: كنت عايزه حضرتك ف موضوع
اسر: ايوا قولي سامعك
مي: ممكن ف مكتب حضرتك طيب
أسر بإستغراب: اتفضلي
ودخلوا المكتب
اسر: خير عايزه اي ي مي
مي بدلع وبدأت تقوم وتقرب من الكرسي بتاعه: يعني كنت هكلم حضرتك ف موضوع خاص
اسر: والموضوع الخاص دا مينفعش وانتي قاعده مكانك وبعدين من امتا في بيني وبينك مواضيع خاصه
مي بتوتر وبدأت ترجع: اصل يعني لقيت حضرتك عايز سكرتيره ف كنت عايزه اقترح نفسي لحضرتك ابقا السكرتيرة الخاصه دي
اسر: للاسف انتي شغلتك هنا ف الشركه ف البوفيه بس ي مي يعني مينفعش ارقيكي ترقيه زي دي وبعدين في واحده جايه بكرا تعمل انترفيو وانشاءالله تتقبل
مي: بس انا
قاطعها اسر: اتفضلي على شغلك وي ريت لبسك يكون متناسق مع شغلك اول مره اشوف عامله بوفيه بتلبس اللبس دا وكمان بتتجرأ وبتطلع ل مدير الشركه
مي: انا اسفه لحضرتك عن اذنك
خرجت مي وهي مش طايقه نفسها
في شقة ميار
ميار: بس محتاجه طقم كويس اروح بيه بكرا واستحاله اطلب من مي هتكسف بصراحه
والدة ميار: بصي يبنتي انا معايا قرشين كنت بحوشهم علشان ادفع الايجار وبما انك انشاءالله نازله شغل ف خديهم ونتفق مع صاحب العماره اخر الشهر ندفع الايجار على بعض
ميار: بس ي ماما
والدة ميار: مفيش بس خدي الالفين جنيه دول وانزلي اشتريلك كام طقم علشان شغلك يحبيبتي
ميار: الفين جنيه هجيب بيهم كلهم هدوم ليا؟
والدة ميار: معلش يبنتي مبلغ قليل عارفه ان سنك دا لازم تجيبي كل يوم بس معلش استحملي لحد م تبدأي ف الشغل وانا اشتغل من البيت وربنا يرزقنا
ميار: انا بحبك اوي ي ماما
وقامت جري ولبست ونزلت تشتري حاجات واشترت ل مامتها شويه حاجات للبيت وطلعت
ميار: بصي ي ماما
والدة ميار: حلوين ي حبيبتي تتهني بيهم
دخلت ميار الهدوم وبدأت ترص الحاجات ف المطبخ وعملت الاكل
ميار: انا جبت فرخه ي ماما قولت بقالنا كتير مكلناش فراخ وعملت الاكل اهو
والدة ميار: ربنا يخليكي ليا ويوقفلك ولاد الحلال ي رب
الباب بيخبط
ميار: ايوا جايه
فتحت ميار
مي: عامله اي ي ميار
ميار: الحمدلله
مي: جيت اقولك ان صاحب الشغل قالي ان مفيش مكان فاضي للاسف واول م يعوزوا حد هيكلمني
ميار: ماشي عادي مش مهم
مي: ياللا هروح انا بقا
قفلت ميار الباب
والدة ميار: غريبه يعني مقولتيش ل صاحبتك على الشغل
ميار: مش عايزه حد يعرف غير لما اتقبل
في شقة مي
مي: مشوفتيش ي ماما وهو بيزعقلي علشان الفستان قصير وقالي مينفعش تنزلي بقصير كدا وكان بيحاول ميبينش غيرته عليا
والدة مي: شوفتي الواد وقع من فستان دا ميت عليكي جدعه يبت عايزين نوقعه فينا بقا علشان يغيرلنا حياتنا دي
مي: ي رب ي ماما ي رب
يوم جديد
صحيت ميار بنشاط
ميار: ماما البس انهي طقم انا جبت طقم رسمي اهو بنطلون كلاسيك وجاكيت وتوب اي رايك
والدة ميار: تحفه عليكي ي حبيبتي من رأيي تعملي بقا ديل حصان لفوق
ميار: كنت هعمل كدا انشاءالله يقبلوني
والدة ميار: ربنا يوفقك يحبيبتي
على الساعه 3 ميار نزلت وركبت واخيرا وصلت قدام الشركه
ميار: ماشاءالله دي كبيره اوي
ودخلت
ميار: كان عندي انترفيو النهارده
البنت: اتفضلي على مكتب المدير
دخلت ميار واتصدمت: انت؟
اسر: معقوله؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر صديقتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى