رواية غدر القاسم الفصل السادس 6 بقلم صابرينا
رواية غدر القاسم الجزء السادس
رواية غدر القاسم البارت السادس
رواية غدر القاسم الحلقة السادسة
تعامل قاسم مع اقسمت بود ولطف واعطي لها غرفه
اخته المسافره للخارج كي تنام بها عند الانتهاء من عملها
ف احدي الليالي.
في تمام الساعه 12منتصف الليل
كانت اقسمت بغرفتها واخذت احدي فساتينها الثلاثه واختارت هذا الفستان البالي القصير لترتديه وتنام به
كانت قد اشترته لها مشرفه الدار حين كان عمرها 15عام فكان قصير الي منتصف الفخذ وعاري الاكمام
كانت جميله حد اللعنه وشعرها قد زاد طول حتي غطي علي طول الفستان الذي كانت ترتدين
تركت اقسمت اضاءه الغرفه كما هي لانها تخشي الظلام
اذا علي غير توقع ي ……….
تجد اقسمت فتاه ترتدي ثوب اسود قصير يصل لمنتصف الفخذ وتتحدث بعجرفه مع اقسمت
زينب تكره اسمها لانه قديم وتحب الجميع يناديها ب زيزي
فتاه بيضاء لكن جسدها نحيل ليس به علامات الانوثه لكنها ترا نفسها اجمل البشر علي الارض
زينب وهي ترا امامها فتاه جميله حد اللعنه تحدثت زينب بغيره وحقد
زينب:انتي مين ي بت انتي
اقسمت وتغاضت عن اسلوبها البغيض
اقسمت:انا شغاله هنا
زينب:خدامه يعني
اقسمت:ايوه
زينب:بتعملي ااي هنا ف اوضه ستك ي حيوانه انتي
اقسمت:قاسم بيه عطاهالي انام فيها
زينب:اكيد اونكل اتلغبط ف الاوض ازاي يدي لخدامه زيك اوضه ستك ريهاام
اقسمت:طب ممكن حضرتك تسبيني لاني تعبانه وعايزه انام
كانت زينب تنظر لها بغيظ
فهي فاتنه الجمال بشعرها الاسود الطويل ولا اراديا من زينب وضعت يدها علي شعرها القصير
وكانها تتحسر عليه
زينب :لا ماانتي اخرك تنامي ف اوضه المطبخ هناك علي الارض
واحكمت الامساك بيد اقسمت
وكانت تتدحرجها ولان اقسمت كانت طوال اليوم تعمل
فكانت متعبه لم تستطع ان تقاوم شد زينب لها
زينب بغضب. …………
علي الطريق
كان يقود سيارته متعب الي ان اصدر هاتفه رنين
مراد باابتسامه
ماهو انا مش حاارجع وابوء اجازتي عشان سياتك
زميله:ي بختك
مراد:قولتلك خليك تكنولوجيا زيي وانت حاتكسب
انت روحت للمهمات الخاصه اشرب بقي
زميله:ي بختك شاطر ف التجسس وبتاخد اجازات
مراد:ياض بطل رخامه بقي دي اجازه غبره بسبب ست زيزي الي المجاري عند اهلها ضربت دي
زميله:هههههه الله مش المجاري كانت ضاربه الشهر الي فات بردو
مراد:بتتلكك بروح امها فاكراني حااعبرها
زميله:ماتعبرها ي اخي فيها ااي ماهي حلوه
مراد:ماليش انا ف الحجات الي بتترمي عل الكل دي
زميله:يبقي في واحده تانيه
مراد:ولا تانيه ولا ثالثه
انا عايز اعيش حياتي ولا اتجوز ولا انكد علي نفسي
زميله:بكرا تقع ي حلو وتتجوز كلهم بيقولوا كدا
وف الاخر حاتتجوز زينب
مراد:ههعهه لا زيزي اصلها شايفه زينب قديم
زميله:انتي متابع اهو
مراد:لا يعم ولا متابع ولا زفت بس انا حااجيبلها سباك يشوف بيتها عشان متقرفنيش ف اجازتي زي المره الي فاتت مش ناقصه غباوه امها هي ف الموضوع
زميله:ماشي ي اخويا سلام
مراد:سلام
كان يقود سيارته الي ان وصل لبيته اخيرا
ترجل من السياره واتخذ عده خطوات ليدخل بيته ووووووو……
……داخل البيت
كانت زينب تتحدث اثناء امساكها لذراع اقسمت
انا حااعلمك ازاي تتكلمي مع اسيادك تاني ي حيوانه انتي
هنا ورمت زينب اقسمت علي الارض
وقعت اقسمت علي الارض وتناثر شعرها علي وجهها من الامام وكان يغطيه وبكت اقسمت لشعور الذل الذي تخلل الي قلبها
جاء قااسم علي صوت زينب وهي تتحدث بصوت عالي
زينب:دا مكانك ي حثاله ي حيوانه انتي
هنا ف الارض
كانت اقسمت تبكي وحين بكاؤها يتحول وجهها للون الاحمر وتلك العيون الرماديه تصبح اكثر اثاره ولطف
وتلك الشفاه الحمراء كانت ترتعش بخوف
جاء قاسم بغضبه المزعوم وصوته العالي
قاااسم:انتي ازاي تعملي فيها كدا انتي اتجننتي
كان قاسم يقف بين زينب واقسمت حائل
كان يقف امام زينب يعطي ظهره لاقسمت واخذ يعنفها علي ما فعلته بااقسمت
ولم ينتبهوا لذلك الذي اتي الان
ووقعت عيناه علي تلك الجاثيه علي الارض يغطي الشعر الاسود وجهها
اقترب منها مراد
جاثيا علي ركبته وازاح بيده شعرها
وقعت عيناه علي الطف مخلوق خلق علي هذا الكوكب
عفوا عزيزيتي قلبي ليس بفلسطيني ليقاوم سهام عشقكي
امنت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد رسولا فااقبليني زوجا
يحرق ابو الي جابوا ابوكي ي زيزي ي بنت رافت
كان مراد مسحور بتلك الباكيه امامه
مراد:الله يخربيت جمال ابوكي انتي مين
اقسمت وقد تاهت ف تلك العيون العسليه
وظل الاثنان علي تلك الحاله لم ينبها للشجار الذي بين زينب وقااسم
قاسم بصوت عالي افاق عليه مراد
اسمعي كويس لازم تعرفي انك هنا ضيفه وبس
وعشان كدا تقعدي باادبك واحترامك
زينب:انت بتكلمني كدا ي اونكل وانا خايفه عليك
انا لقيتها في اوضه طنط ريهاام كانت بتسرقها
قاااسم:زينب كلمه كمان وحاارميكي ف الشارع
كان مراد يتوعد لتلك الغبيه زينب بالعقاب
فكيف لتلك الملاك بالسرقه
مراد:اه ي بنت الورمه ي زينب مجاري وديني لحطك ف البلاعه
تفاجات اقسمت مما قاله مراد
مراد:ايوه ي شيخه اضحكي خلي الريحه تروح
كانت اقسمت تريد النهوض ولكن قدامها كانت تؤلمها
فاوقف بصعوبه
تفاجيء مراد مما ترتديه
مراد:الله يخربيتك ياريتك ماقومتي
خلع جاكيته الخاص ووضعه عليها
اخفي الله يحرقك ااي الجمال دا
تفاجئت من نيرته من هذا الغريب
مراد وقد تحمحم قليلا
فنظرت فااستدار قاسم له وباابتسامه له قائلا حمدلله علي السلامه ي اابني
اخذ ابنه بااحضانه
فعرفت اقسمت هويه هذا الغريب انه ابن ال قاسم
فاابتسمت تلقائيا لاحتضان قاسم لابنه
اقتربت منها زينب متحدثه لها
متحمليش كتير
دا خطيبي
شعرت اقسمت بكسر ف قلبها
هي خادمه البيت فل تبقي هنا فااخيرا وجدت مكان يغنيها عن النوم بالشارع
بعد عناق بين الابن والاب
اقترب مراد من اذن اباه قائلا
بقولك ااي ي سومه
مين الموزه
اراد قااسم ان يضايقه
قاسم:دي زينب مجاري
مراد:الله يخربيت البلاعات وسنينها ي عم انا بتكلم عن حته القشطه المرونجي لاسيه دي
حته الساليزون دي مين
ي عم الجاتوهايه دي بتاعه مين
اروح اخطفها عشان ترتاح
قاسم وابتعد عن ابنه المجنون ذو ضحكات رجوليه
قاسم:تعالي ي اقسمت اعرفك علي ابني
مراد:اقسمت الله ي بركه دعاكي ي اما
اسمها مختلف قوووي وجميل
كانت اقسمت غير قادره علي الحركه بصعوبه فقدمها التوت
مراد:مالك
زينب :حمدلله علي سلامتك ي ميرو
مرادبعجرفه اسمي مراد مش ميرو
زينب:حمدلله علي سلامتك
مراد:الله يسلمك ي اخت زينب
اتت زينب لكي تحتضنه
مراد:عن اذنكم انا جاي تعبان حااطلع انام
طلع مراد لغرفته
وزينب ايضا
وبقي قااسم واقسمت
قاسم:متزعليش ي بنتي
اقسمت:ابدا والله مش زعلانه كفايه حضرتك ساعدتني وعطتني شغل ومكان اعيش فيه
قاسم:زينب تبقي بنت صديقي وهو مسافر وهي امانه لحد مايرجع
اقسمت:ربنا يجازيك كل خير علي الي بتعمله بااذن الله
تقدم منها قااسم مقبلا قمه راسها
تصبحي علي خير ي بنتي
تركها قاسم وحيده وذهب الي غرفته
اه من ذلك القلب اللعين الذي يرفض التصديق
فينك ي سيدرا
انتي فين
ارجعي ي ريهاام اخوكي محتاجك قووي ارجعي وحلي مشاكلي زي ماكنتي بتحليها زمااان
خلد للنوم لان التفكير ارهقه
…..ف اسفل المنزل
كانت اقسمت ماتزال متالمه قدمها لا تستطيع الحركه بها فقد التوت
اخذت تجر قدماها للمطبخ كي تضع احدي المراهم عليها
ولكن دون فائده اصيبت قدمها بشده فعجزت عن تحريكها وجثت علي الارض غير قادره علي الوقوف او الحركه
اقسمت:منك لله ي شيخه.
شكلي حااقضي الليله هنا علي الارض
اااه رجلي اااه
وبدات ف البكاء تذكرت ليالي مرضها ف الميتم
الكل عنده بابا وماما وانا معنديش حد يشوف درجه حراره سخنه ولا بتدلع
ضحكت اقسمت علي كليماتها
اقسمت:طب دلوقتي الكل عنده بابا وماما وانا معنديش حد يساعدني ف رجلي الي بتوجعني
كان مراد يهبط السلم ليذهب للمطبخ فلقد شعر بالعطش
فسمعها مرادوتالم لالمها
مراد بصوت خفيض
الهي تنشكي ي زينب مجاري يشيل ويحط عليكي ي بعيده
يكش تولعي بجاز ي بعيده
شعرت اقسمت بقدمها تطير ف الجو
فقد حملها مراد
اقسمت:نزلني
مراد واضعا اقسمت علي الاريكه
خليكي هنا
احضر مراد الاسعافات الاوليه واتي لاقسمت
جثي علي ركبتيه وامسك قدماها
اقسمت:انا حااحطه لو سمحت
مراد:شششش بس متقلقيش
وضع مراد المراهم علي قدمها وربط قدمها برباط طبي
مراد في سره
صحيح ي مجاري وقعتي لكني بشكرك علي الرومانسيه دي ههههه
انتهي مراد من لف قدمها
اقسمت بحياء شكرا
مراد باابتسامه جميله
العفو حضرتك تقعي كل يوم ي فندم وفي اليوم الي تقعي فيه ي ريت تقوليلي
استطاعت اقسمت الوقف علي قدمها
وذهبت لغرفتها
ظل مراد يتابعها الا ان صعدت للاعلي
……..ف اليوم التالي…….
استيقظت اقسمت من نومها صباحا وارتدت فساتنها الطويل الذي يصل لكاحلها اسود اللون
ربطت شعرها حتي لا يعيقها اثناء التنظيف
ونظفت المطبخ واعدت وجبه الافطار
الساعه العاشره صباحا
كان قاسم بغرفه مكتبه
دق دق دق دق
قاسم:ادخل
اقسمت:حضرتك الفطار جاهز
قاسم:انا جااي وراكي ي بنتي
استيقظت زينب اللئيمه وارتدت ثوب احمر قصير
كالجلد الثاني لجسدها
ووضعت احمر شفاه قاني كي تبرز شفاهاها وجعدت شعرها البني القصير
وارتدت خلخال وحذا ذو كعب طوويل
ذهبت لغرفه مراد كي توقظه
…..ف غرفه مراد
كان نائم يحلم بتلك الجميله
الان استيقظ علي يد تتحسس صدره العاري
ميرو اصحي بقي
نفض مراد يدها عنه
انتي اتجنينتي
ازاي تدخلي الاوضه بالشكل دا
زينب:فيها ااي بصحيك عشان تفطر
مراد:اطلعي برا عشان الي حااعمله مش كويس
شعرت زينب بالانتصار فا مراد ينوي ان يقبلها
زينب تتقرب منه حا تعمل اي
مراد واحكم امساك شعرها واخرجها من غرفته
بررا ي حيوانه
زينب:كدا ي مراد طيب
نزلت زينب تحت وهي علي السلم
قطعت هزومها ومسحت الروج بتاعها وبدات تعيط وتصرخ وفستانها مقطوع نصيفين حتي برز نهديها
الحقوني
الحقوني ووووو
……….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر القاسم)