رواية غدر القاسم الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صابرينا
رواية غدر القاسم البارت السادس والعشرون
رواية غدر القاسم الجزء السادس والعشرون
رواية غدر القاسم الحلقة السادسة والعشرون
في مكتب هاشم
ريهام:حاتيجي امته تطلبني من اخويا
هااشم ببحبه روجوليه :دلوقتي
ابتسمت ريهاام له
فااخذها بااحضانه
تحدث هاشم ببحه رجوليه جذابه
بحبك ي قرده
**********************
في غرفه ياسمينا
ياسمينا ببكاء :طلعوني من هناااا مين الي قفل عليا الباب طلعوني من هناااا
اخذت ياسمينا تصرخ
صقر صقر الحقني
طلعني من هناااا
كان صقر يستمع لبكاء اخته وظل يبكي علي صراخها
ذهب يركض لهاا وفتح الباب
ياسمينا بغضب :انت الي قفلت الباب
صقر:لا والله دي سوسو عملت كدا عشان مس تموتي
ياسمينا بتوتر :احكيلي كل حاجه ي صقر
قص صقر لياسمينا كل شيء الي ان طلبت منه سدره البقاء بغرفته
ياسمينا وهي تمثل البكاء
صقر اخذ يمسح دموع ياسمينا
صقر:مالك ي سمسمه هو انا زعلتك في حاجه
ياسمينا:عايزاك تساعدني ي صقوره ممكن
صقر:طبعا ي سمسمه بس مس تعيطي انا بحبك
ياسمينا:سوسو مش بتحبني وعايزه تاذيني وانا عايزاك تساعدني
صقر:بس سوسو حلوه مس شريره
ياسمينا:يعني مش بتحب سمسمه
صقر:لااا بحبك ي سمسمه
ياسمينا:اوعدني الي حصل محدش يعرف بيه ولو حد سالك قوله انك كنت بتلعب ولقتني تعبانه وبصرخ جاامد وانت خوفت عليا وجيت جمبي تنام
صقر:خلاث حاضر
ياسمينا:لااا اوعدني
صقر:وعد ي سمسمه مس حااقول لحد حاجه انا حااقول انتي كنتي تعبانه وانا جيت جمبك
ابتسمت ياسمينا بمكر وتحدثت
ياسمنا:يالا بقي تعالي نام عندي النهارده ي صقوره
ذهب صقر لداخل غرفه ياسمينا ونام علي الفراش
ياسمينا تتحدث بشر :طب دلوقتي سدره حاتطلع كدابه وقاسم اكيد مش حايتجوز واحده سلمتله نفسها دا غير اني حااحاول تاني ان يكون قااسم لياا انا وبسس
والفضل لصقوره
لم تبدل ياسمينا ملابسها الملطخه بدماء الحيض بل علي العكس تماما ظلت ترتديها
وذهبت للنوم بجوار اخيهاااا
*************************
في منزل قاااسم
كانت سدره بااحضان قااسم نائمه
استيقظ قااسم بداخله شعور جديد
قاسم:ازاي فجاه كنت بتجمد وبموت وازاي سدره جت فجاه في حضني يمكن البروده الي كنت حاسس بيها من اثر العمليات الي كنت بعملها
بس وجود سدره انقذني كنت حاسس ان روحي بتتسحب مني بس خايف من رده فعلها علي الي حصل
كانت سدره تقطب حاجبيها دليل علي المها وانها تستفيق من نومها
حين راي قااسم سدره تستفيق
تظاهر بالنوم واغمض عينيه
استيقظت سدره وتمسكت بالملائه وكانت تبكي بصوت مكتوم وبكت بحرقه اكثر حين رؤيتها تلك البقعه الحمراء
كانت سدره تبكي بقلب مكسور علي عذريتها وانها انتهكت بتلك الطريقه
راي قاسم دموع سدره فعلم انها نادمه علي ماحدث بينهم ولعن نفسه الف مره بسبب دموعها
ماتزال تبكي سدره وتتمسك بالملائه التي تغطي جسدها العاري وشعرت بقاسم يحتضن جسدها العاري
تحدث قاسم بنبره حزينه
قاسم :ندمانه
نظرت له سدره من بين دموعها واحتضنت وجهه بيديها وتحدثت ببكاء
سدره:كنت خايفه لاخسرك ومحستش بنفسي غير وانا بجيلك هنا عشان انقذك كنت خايفه تموت وتسيبني زي بابا وماما وابقي وحيده خوفت لتيتم تاني ي قااسم
تفاجيء قاسم مما تقوله
قاسم:اموت
انا مش فاهم حاجه
سدره ببكاء تحاول التمسك بالملائه التي تغطي جسدها العاري تشعر بالحرج منه
لعن قااسم بداخله لانها تشعر بالخجل منه وابعد تلك الملائه عنها فظهر جسدها الحليبي
احضنها قااسم بذراعيه وقربها لاحضانه وتحدث بجانب اذنها
قاسم:متبعديش عن عيوني تاني انتي ملكي انا وبس
ملك للقاسم
الروح لاتنفر من صاحبها ي صاحبه الروح والجسد
مسح قاسم دموع سدره بشفتيه بكل حب حتي تخدر جسد سدره من لمساته لها وتراخت يدها التي تمسك بالملائه
قبلها قاسم بكل حب وشوق ووضعت كلتا يداها حول عنقه تقربه الي احضانها ابتعد قااسم عنها متحدثا ببحه مثيره
ب ح ب ك
وصل لعنقها يتنفس عبير جسدها بحميمه بالغه الا ان استكانت بين احضانه مره اخري وعاملها بكل حب ولين
واخذها بين احضانه ملصق جبهته بجبهتها وتحدث ببحه مثيره وهو يتنفس عبيرها
قاسم:ندمانه
سدره:بحبك
ابتسم قاسم لها يشدد من احتضانه لها
قاسم:قوليلي ايه الي غير رائيك وخلاكي تجي
نظرت له سدره بااعين باكيه وقصت له ما حدث لها وماسمعته من ياسمنا وهي تتحدث بالهاتف مع حسام
جز قاسم علي اسنانه بغضب ونظر لسدره نظرات حب وامتنان
قاسم:انتي ضحيتي بنفسك عشاني
وضعت سدره يدها علي فم قاسم وتحدثت
سدره:لاء عشاني انا عشان انا وانت واحد عشان انت سندي مش مجرد حبيبي عشان انت الي عطيتني الحب والحنان ورجعتلي طفولتي بكلامك ودعمك ليا عشاني انا
انا عملت كدا عشان
مفيش جسد بيتعيش من غير روح
عشان مفيش انسان بيعيش من غير هويه
ولو الزمن يرجع بيا لورا الف مره لا مليون بردو مش ندمانه وحااعمل كدا
بس
قاسم:بس ااي
سدره:انا كان نفسي ابقي زي اي عروسه انت دلوقتي شايفني رخيصه عشان
لم تكمل حديثها بسبب قبله قااسم لها
كان يقبلها بقسوه الا ان ادمت شفتاها
قاسم:انا مراتي اشرف ست في الدنيا.
الصق قاسم جبهته بجبهتيها وتحدث
قاسم:وحياتك عندي لرجعلك حقك تالت ومتلت
تحدث قاسم ببحه مثيره يملؤها الشغف حااسيبك تلبسي هدومك وحااستناكي تحت
قبلها قبله حاره علي جبهتها وتركها وهبط للاسفل
بعد بضعه من الوقت
هبطت سدره لاسفل
ابتسم لها قااسم بحب وتحدث
قاسم:فرحنا فاضل عليه يومين انا مش مصدق انك حاتكوني علي اسمي ملكي انا وبس
احتضنها قاسم بحب وتحدث
قاسم :انا عايز ولاد كتيير قوووي يبقوا شبهك
سدره:وانا كمان عايزاهم يبقوا شبهك تعرف اني بحب اسمك قوووي
قاسم:بجد
سدره:ااه قوووي لوجبنا بنت حااسميها أقسمت
قاسم:اي الاسم الغريب دااا
سدره:عشان فيه حروف اسمك اول مااشتقالك وانت بعيد عني انادي عليها
ابتسم قااسم لها بحب
قاااسم :بحبك
كانت سدره تبتسم له ولكن بااعينها لمحه من الحزن
راي قاسم هذا الحزن بااعينها وتحدث
قاسم:وحياتك عندي لاخدلك حقك تالت ومتلت
اخذ قااسم سدره الي منزل شااهين
!!!!!!!!!!!!في منزل شاااهين!!!!!!!!!!
كور قااسم قبضته بعنف وتحدث بصوت عالي
يااسمينا
ياااسمينا
سدره:قااسم بلاش مشاكل متنساش شاهين
رتب قاسم بيده علي كتفها وتحدث
قاسم:متقلقيش وبعدين هما دلوقتي في الشغل مش هنااا
صعد قااسم لاعلي لغرفه ياسمينا وهو يصرخ بصوت عالي
قاسم:ياسمينا
ياسمينا
دخل قاسم الحجره وجد صقر يبكي بجوار اخته
ذهلت سدره وقااسم مما راوه
اسرعت سدره لياسمينا تري ماحدث
سدره:قاسم لازم بسرعه ننقلها للمستشفي واضح انها عندها سيوله دمويه
حمل قااسم ياسمينا التي تنزف الدماء وذهبوا بها الي المستشفي
اخذت سدره صقر بااحضانها تطمئنه
بعد بضعه من الوقت
وصلوا الي المستشفي ودخلت سدره معها كي تطمئن علي حالتها
في الخارج
كان صقر يبكي
صقر ببكاء:سمسمه مالها ي قسومه
قاسم:هي متعوره تعويره صغنونه زي الي اتعورتها وانت بتلعب وحاتبقي كويسه
صقر:يارب تبقي كويسه خلي ماما تيجي عشان تبوس التعويره عشان تبقي كويسه
ابتسم قاسم للصغير وتحدث
قاسم:ان شاء الله حاتبقي بخير
تذكر حديث سدره عن صقر وياسمينا
قاسم:صقر
صقر:نعم
قاسم:هي ياسمينا كانت بتتكلم في التليفون مع مين
تذكر صقر حديث ياسمينا وكذب
صقر:مس عارف انا كنت بلعب ولقيتها جت تعبانه ودخلت نمت جمبها وانا صحيت لقيتها متعوره
قااسم بتعجب :يعني محبستهاش انت وسدره
صقر:لا مسوفتس سوسو النهارده غير دلوقتي معاك
قااسم بغضب وهو يكور يده
قاسم:يعني كنتي بتكدبي عليا ي سدره كنتي بتخدعيني وعامله فيلم طويل عريض عليا عشان بس ندمانه انك سلمتلي نفسك طب انا كدا كدا حاتجوزك ااي لازم الفيلم العربي دا
اتت ريهاام مسرعه بصحبه هااشم الي قاااسم
ريهام:قااسم في ااي
اخرج قااسم من تفكيره صوت ريهاام وتحدث
قاسم:ياسمينا تعبت شوويه بس وجيبناها علي هنا سدره جوه معاها
كان هاشم يود الحديث لكن الوضع لا يسمح ااي حديث فاانتظر معهم خروج سدره
خرجت سدره من الغرفه وتحدثت
سدره:الحمد لله بقت كويسه دلوقتي
اخذها قااسم من يدها عنوه ساحبا اياها لخارج المستشفي غير مبالي لنداء ريهام والبقيه
……………في خارج المستشفي………….
قااسم بغضب:لييه الكدب
سدره:كدب ااي
قااسم :انا سالتك قولتلك ندمانه انتي مجاوبتيش ليه وقتها بالحقيقه
سدره:قااسم انت بتقول ااي
قاسم:بقول ان الفيلم الي اخترعتيه داا نزلك قووي من نظري انا كدا كدا كنت حاتجوزك بدون افلام وبدون كدب وخداع مكنتش مستاهله انك تخترعي قصه من عقلك
سدره:انا مكذبتش عليك في كلمه اسال صقر
قاسم:الاطفال مبتكدبش والولد قال انو مشافكيش غير دلوقتي
سدره:كدااب
قاسم وهو يحكم الامساك بذراعيها
قاسم :لسه مصممه علي الكذب
سدره بغضب:انا عمري ماكنت كذابه ولا عاش ولا كان الي اكذب عشانه او يخليني اكذب
قاسم:طيب
اخذ قاسم سدره من ذراعيها يسحبها للداخل ووصل بها الي غرفه ياسمينا
…….في غرفه ياسمينا ……..
كان هاشم وريهام وصقر مع ياسمينا بالغرفه
ريهام:حمدلله ع السلامه
ياسمينا:الله يسلمك
كان صقر يجلس بجوار اخته يتحدث
صقر:سلامتك ي سمسمه
ياسمينا:الله يسلمك
دخل قااسم وسدره والغضب علي وجهه وتحدث
قاسم:ريهام ممكن لو سمحتي تسبينا لوحدنا شويه
ربهام:في ااي ي قاسم
قاسم:لو سمحتي
خرجت ريهام وهاشم وبقي في الغرفه
ياسمينا وصقر وسدره
تحدثت سدره :صقر حبيبي قول لقاسم كل حاجه حصلت وعملنا ااي في ياسمينا لما سمعناها بتتكلم في التليفون
صقر:نسيت الي حفظتهولي ي سوسو
سدره بغضب:حفظتك ااي انت مش عارف الي بيكدب بيروح النار عايز ربنا يعاقبك علي الكدب الي بتكدبه قوول الحقيقه
ياسمينا :هو في ااي مش فاهمه
قااسم ينظر لسدره نظرات عتاب
قاسم:سدره بتقول انك حطيتلي عقار في الكيكه بتاعتي يخلي الدوره الدمويه في جسمي توقف بالتدريج واموت
ياسمينا:ااي دا انا مش فاهمه حاجه
قاسم:الاجابه عندك ي سدره
سدره بغضب :متكدبيش ي ياسمينا انا سمعتك وانتي بتكلمي حسام
ياسمينا:ماله دوك حسام بالموضوع انا ماليش علاقه بيه ولا بكلمه انتي مساعدته وانتي الي بتكلميه في التليفون انا مش فاهمه انتي لامته حاتفضلي تكرهيني لامته حاتفضلي كدا كرهاني ومش عايزاني انا اتغيرت عن زماان وكلنا بنتوب وبعدين كيكه ااي ي دكتوره الي حاتموته وليه اول مااكلها مامتش او مات في الطريق
اقتنع قاسم بكلام ياسمينا
كانت سدره ستتحدث لكن قاسم اوقفها
قاسم:لو سمحتي سيبيها ترتاح
سدره بغضب :ماشي
خرجت من الغرفه بالكامل
اقترب قاسم من ياسمينا وقبل راسها وتحدث
قاسم:انا اسف حقك عليا
ابتسمت له ياسمينا وتحدثت
ياسمينا:صدقني انا اتغيرت عن زمان والله خليها تنسي الحجات الوحشه انا مش بحب المشاكل لو سمحت ي قاسم
قاسم:متزعليش ي حبيبتي
خرجت سدره تبكي وتئن بقهر
سدره:كذبتني ي قااسم ومش مصدقني خلاص
لم تنتبه سدره لخطواتها وتعثرت ولكنها لم تقع علي الارض بل وقعت بااحضان حسام
كان قااسم يبحث عن سدره ولم يتوقع رؤيتها تبكي بااحضان حسام
ذهب لحسام كالاسد الجائع ولكمه علي وجهه
قااسم بنبره غاضبه:ابعد عن مراتي احسنلك
حسام:لسه مبقتش مراتك
قااسم وهو يلكمه مره اخري
قاسم:ملكش دعوه بيها
فصلت سدره العراك وتحدثت
سدره:قااسم احنا في المستشفي خلينا نمشي كفايه بقي بسسس
اخذها قااسم من المستشفي وذهب بها الي منزل شاهين
في منزل شااهين
دخل قااسم وهو غاضب من سدره حد اللعنه
كانت سدره تذهب الي غرفتها
قاسم:استني عندك
لم تهتم سدره لكليماته وظلت تتابع خطواتها لاعلي
ذهب لها قااسم بصوت جهوري عالي
قاسم:انا بنادي عليكي يبقي تقفي وتسمعي
سدره ببكاء وقهر :عاايز ااي مش مكفيكي صدقت اني كدابه وعملت مشاكل في المستشفي عايز ااي مني
قاسم:لو كنتي ندمانه انك سلمتلي نفسك كنتي قولي احنا كدا كدا كنا حانتجوز
سدره:نتجوز نتجوز نتجوز انتي ليه محسيسني اني سلمتلك نفسي عشان اجبرك علي جوازك مني
قاسم:ماادا الي مش قادر افهمه اذا كنت بحبك ليه تسلميلي نفسك الا اذا كنتي
سدره:رخيصه
قاسم:انا مقولتش كدااا
سدره:لااا انت منطقتهاش بس الرساله وصلت ي قااسم
قااسم:عموما الفرح اخر الاسبوع دااا
سدره:عندي بعثه مهمه الاسبوع داا خليه اخر الشهر
قاسم:تمام
كانت سدره ستصعد لاعلي لكنها استدارت فجاه لقاسم وتحدثت
سدره:شكرا انك حاتصلح غلطتك معايا
كانت تلك الحمله كفيله لشق قلب قااسم الي اشلاء صغيره
ذهب قااسم الي غرفه المكتب وبحث عن رقم هاتف الطبيب
وهاتفه
قاسم:ايمكنني التحدث الي السيد جوسيف
بعد بضعه دقائق
جوسيف:اهلا من معي
قاسم:قاسم الشافعي
جوسيف:مرحبا سيد قااسم
قاسم:كنت اريد سؤالك ان كانت هناك اثار جانبيه من العمليات التي اجريتها بالسنوات السابقه
الطبيب:هل اصيبت بها
قاسم:شعرت بالبروده تسري بجدي وان روحي تكاد تخرج كاني احتضر
الطبيب:سيد قاسم لقد مررت بالكثير من العمليات في الاعوام السابقه وهذا امر محتمل الحدوث وسيزول مع الوقت
قاسم:اشكرك سيدي الطبيب
اغلق قاسم الخط
قاسم:زي ماتوقعت تماما اثار العمليات وسدره استغلت دا عشان تبرر بس غلطتها
……في غرفه سدره……
كانت علي الفراش تبكي بصوت مكتوب
سدره:انا ي قااسم تكذبني وتقول عني رخيصه انا يا قاسم رخيصه عشان سلمتلك نفسي
حاتكدبي علي نفسك ي سدره ليه مهما كان الحب الكبير الي بينا مكنش لازم اسلمله نفسي وانا لسه مبقتش مراتك حقه يفكر فيا اني رخيصه بس وقتها عقلي وقف ومعرفتش افكر في ااي حاجه غير اني انقذه انا ي قااسم رخيصه انا
داانت اكتر واخد عارفني وعارف الي مريت بيه وبكل بساطه تتهمني بالرخص ومتصدقش كلامي للدرجه دي قيمتي نزلت من عيونك
كانت سدره لاتزال تبكي علي حبيبها……..
بعد ساعه
اتت ريهام وشاهين ونبيله وصقر الي المنزل
لقد اتصلت ريهام بشاهين ونبيله واتوا سويا لاخذ ياسمينا من المستشفي
تركت ياسمينا ترتاح بغرفتها وذهبت الي سدره
في غرفه سدره
كانت سدره نائمه علي الفراش ودموعها لم تجف بعد
ريهام وقد افاقت سدره من نومها
ريهام:سدره مالك
بكت سدره بصوت مبوح وقصت لريهااام كل شيء حدث معها
ريهاام:اااي ي بت ال *** بقي عامله دا كله وبترسم علينا الطيبه وهي ميه من تحت تبن عايزه اتلاقيها ضحكت علي صقر بكلمتين
بس ازاي قااسم يعمل كدا وميصدقكيش
سدره:لا هو دلوقتي مصدق اني رخيصه سلمتله نفسي عشان عايزه كدا
ريهاام:لا عاش ولا كان الي يقول عليك كداا انتي ست البنات كلها انا مستحيل اسكت علي الي حصل دااا ولازم اخدلك حقك
سدره:بس ي ريهام ارجوكي كفايه لحد كدا
ريهام:لا انا حااكلمه
سدره:لا والنبي ي ريهاام متكلميهوش بعدين ابقي اكلمه انا وحياتي ي ريهاام ماتتدخلي
ريهام:طب والفرح
سدره:تتصوري ي ريهاام محاولش يتفاهم معايا حتي ويقولي ليه عايزه أأجله كاانه كان مستنيها تطلع مني عشان الفرح يتاجل
ارتمت سدره بااحضان ريهاام باكيه
ريهاام:لااا متضعفيش انا متعودتش عليكي كدا ضعيفه
وبعدين متاجليش الفرح
سدره:لو رجعت في كلامي حااثبتله رخصي وانا مش رخيصه لو سمحتي ي ريهاام اهو اسبوع من اتنين مش فارقه
تركتها سدره وذهبت الي المرحاض كي تغتسل
وجاءت وادت فريضتها
ثم خلدت للنوم
ذهبت ريهاام الي قاسم بغرفته
دق دق دق دق
قاسم:ادخل
دخلت ريهام غرفه قااسم
قاسم:لو خاتتكلمي بموضوع سدره لو سمحتي متدخليش ي ريهام
ريهام وتعمدت اخفاء معرفتها بالامر تحدثت
ريهام:موضوع ااي مش فاهمه
قاسم:لا ولا حاجه انتي كنتي جايه ليه
ريهام:في دكتور اعرفه حابب يقابلك
قاسم بنصف عين :عايزني ليه ي قرده
ريهام:الله بقي انا مالي بص انا حجزتله معاد بكرا انتي فاضي الساعه خمسه صح هو بقي يجي
اسمه هاشم حايجي بكرا يقابلك
يالا سلام
ابتسم قاسم لتلك القرده فقلبها تعلم الحب الان
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
اليوم التالي
اعدت سدره حقائبها للسفر الي البعثه لتذهب
خرجت من غرفتها بحقيبتها وهبطت درجات السلم الي اسفل
رائها قاسم تخرج من المنزل بحقائبها
قاسم بلهفه :سدره انتي رايحه فين
سدره بتهكم :ياااه يهمك قووي تعرف
اقترب منها قااسم ممحتضنا كلتا ذراعيها بيده
قاسم:طبعا يهمني انتي حبيبتي ومراتي انتي ازاي تتكلمي كدا
سدره:كويس انك قولت حبيبتي مش رخيصه
قااسم وهو يضع جبهته علي جبهتها
قاسم:انا اسف كنت وقتها مضايق انا مش عارف انا
ابتعدت سدره عنه قليلا
سدره:لو سمحت ي قاسم انا رايحه البعثه وبعد كدا لو عايز تستمر في الجوازه تمام ولو مش عايز برضو تمام
قاسم:انا بحبك انتي من حريم القاسم
ليااا انا وبسسس
خليكي عارفه دا كويس
سدره:حتي وانت بتقولهالي دلوقتي مبقتش احسها زي زمان يمكن لاني زمان كنت غاليه ودلوقتي قيمتي نزلت من عيونك
قااسم بغضب :انتي بتقولي ااي
سدره:بقول ان ساعت غضبك لسانك نطق بكل حاجه في قلبك من ناحيتي والاسبوعين دوول حايحددوا اذا كنت عايزنا نكمل سوا ولا لاء
قاسم:حااوصلك
سدره بتهكم:توصلني عشان تطمن عليا ولا تتاكد ان حسام مش حايروح معايا
عموما ي قاسم اتاكد هو مش حايروح معايا
ق
اسم اراد التحدث لكن سدره تركته وذهبت
كان قاسم يحادث نفسه
قاسم:انا اي الي عملته دا بس انا كل مااجي اصالحها اعقد الامور اكتر في بعضها انا بحبك والله ي سدره بس تبطلي تنشفي دماغك والعند يخرج من علاقتنا
خرج من افكاره علي حديث ياسمينا
ياسمينا:قاسم صباح الخير
قاسم:صباح النور ي ياسمينا انتي كويسه دلوقتي
ياسمينا الحمد لله
مالك واقف كدا ليه
قاسم وهو ينطر الي الباب :لا مفيش بس سدره راحت بعثه مهمه
ياسمينا:اهااا البعثه الي دوك حسام عاملها عشان المستشفي
قاسم:هو حسام طالع فيها
ياسمينا:اه طبعا دي عشان المستشفي بتاعته وهو مدير المستشفي
غضب قااسم من حديث ياسمينا وذهب لاعلي واخذ الهاتف ليتصل ب مستشفي حساام
في مستشفي حسام
رن رن رن رن
الممرضه:الو .
قاسم:لو سمحتي ممكن اكلم دوك حسام
الممرضه :اسفه ي فندم دوك حسام في بعثه بخصوص المستشفي
قاسم:سافر امته
الممرضه :النهارده ي فندم الطياره كمان ربع سااعه
ممكن حضرتك تسيب اسمك وابلغه لما يرجع من السفر
اغلق قااسم الهاتف بوجهها
ابتسم حسام للممرضه واشار لها بالذهاب
حسام:وحده وحده حااخلي الشك يقتلك وفي النهايه سدره حاتكون ليا انا وبس
في منزل شااهين وبالتحديد في غرفه قاسم
حطم قااسم التليفون و الاثاث التي تزين الغرفه
قاسم:يعني كنتي بتكدبي عليا
كنتي بتمثلي عليااا
دق دق دق دق
قاسم:ادخل
دخلت ياسمينا وتظاهرت بالدهشه من تلك الاثاث المحطم
. ياسمبنا:مالك ي قاسم حصل ااي لدا كله
قاسم:مفيش حااجه سيبني واخرجي لو سمحتي
دخلت ياسمينا ووقفت امام قاسم
ياسمينا:لا مش حااسيبك ممكن تقولي في ااي لو سمحت لدا كله
قاسم:مفيش مفيش اخرجي براااا واميك ذراعيها وطردها خارج الغرفه
ااااالساعه ااااالخااااامسه مساااء
اتي دوك هاشم برفقه والده
رحب قااسم وشاهين وباقي الاسره بهم
تحدث والد هاشم :احنا يسعدنا ويشرفنا اننا نتقدم لاخت حضرتك الانسه ريهاام
تحدث شااهين:واحنا طبعا يشرفنا دا بس لازم نسال صاحبه الشان الاول مش كدا ولا ااي ي قاسم
قاسم:طبعا
ذهبت نبيله لتنادي ريهاام
اتت ريهام ترتدي ثوب اسود بسيط برفقه نبيله
جلست ريهاام بين هاشم وقااسم
قاسم:دوك هاشم ووالده طالبين ايدك للجواز ااي رائيك ي ريهام
ريهام بخجل:الي تشوفه ي ابيه
قاسم واراد اثاره غيظها :لا الي انتي شايفاه انتي
موافقه ولا لاء
اماءت ريهاام بالموافقه
شااهين:مبروك
تبادل شاهين ووالد هاشم التحيه هو وقاسم
اقترب هاشم من اذن ريهااام ليتحدث
هاشم :مبروك ي قرده
ريهام:قرده في عينك
اتي صقر فجاه بينهم وتحدث
صقر:انت بتقول ااي لعمتو
ابتعد هاشم عن ريهام
وناداه شااهين
شاهين:ولد تعالا هنا
صقر بغضب:لاء ي بابا مس عايز
عسان عمو دا بيوسوس لعمتو في ودانتها زيك ي بابا لما بتعمل لماما وانا نايم
شهقت نبيله من هذا الطفل
نبيله:ولد
ركض شااهين خلف صقر الذي اختبأ اسفل الطاوله
ظل الجميع يضحك علي شاهيين وولده
شااهين:ولد اطلع
صقر:لاء مس طالع
شااهين:صقررررر
خرج صقر من اسفل الطاوله وركض الي نبيله وجلس بااحضانها
خائف من والده
انتهت المقابله وتم تحديد الزفاف بعد شهران لان هاشم سيفتتح مشفاه الخاصه باالمانيا
كانت ريهام تشعر بالسعاده العارمه وكذلك ياسمينا لانها تتقرب من قااسم وايضا لانها وجدت خطه للاقتراب من قاااسم وابعاد سدره للابد
اااااااااااااليوم ااااالتاااااااالي
ذهب شااهين ونبيله الي الاسكندريه وذلك لان صقر يود الذهاب الي الشاطيء
وذهبت ريهام الي المستشفي للعمل مع هاشم لان هنام ضغط كبير في العمل
💔💔💔💔💔💔💔💔💔
استغلت ياسمينا غياب الجميع و
احضرت ياسمينا عبوه منشطات من الصيدليه
واعدت العصير في المطبخ ووضعت به 3اقراص من الشريط في كوب العصير
ذهبت لغرفتها وارتدت ثوب احمر قصير يظهر نهديها ويصل لمنتصف فخديها وجمعت شعرها علي جانب رقبتها لتظهر جمال ترقوتها
دق دق
قاسم:ادخل
ادخلت ياسمينا راسها :فاضي
قاسم:اه طبعا ي سمسمه اتفضلي
تقدمت منه ياسمينا بالعصير ووضعته امامه مما ظهر لقاسم نهديها
ياسمينا:عملته ليك
قاسم:شكرا ي سمسمه
ياسمينا بخجل مستطنع:شكرا لانك انقذتني
قاسم:انتي زي اختي اختي وواجب عليا حمايتك
اخذ قاسم يرتشف كوب العصير
فتحدثت ياسمينا :مش عارفه ليه سدره بتكرهني انا اتغيرت عن زماان قوووي ومش بعمل مشاكل ولقتني يوميها كنت تعبانه ازاي
قاسم بغضب:مش عارف ليه عملت كدا
ياسمينا:هي بقت غريبه قوووي
قااسم :مش فاهم
ياسمينا: يعني انا لما كنت بشوفها مع دوك حسام كنت بقول انهم بيخبوا بعض وحايتجوزوا دا غير انو هو كان بيتصل عليها كتير
قااسم:انتي بتقولي اااي
ياسمينا:دا كلام صقر كان دايما يقولي سوسو بتكلم بتاع الابر ودايما صقر يقولي انو بيقفل في وشه زي ماريهام بتقوله
انا بجد مستغرباها هي ليه بتكرهني كداا انا عملت ااي لدا كله
اخذت المنشطات مفعولها مع قااسم وشعر بحراره الجو
كانت ياسمينا تستنطع البكاء
اتي اليها قاااسم يحاول تهدئتها لكن ياسمينا ابعدت يدها وتحدثت
ياسمينا:لااا ارجوك انا تعبت من شكها فيا
صعدت ياسمينا لغرفتها
كان قااسم لا يتحمل حراره جسده قرر الذهاب لغرفته كي يستحم
…….في غرفه ياسمينا……
دخلت الغرفه وبدلت ملابسها الي قميص نوم اسود لا يخفي شيء عن جسدها عاري تماما
وتركت باب الغرفه مفتوح
وتظاهرت البكاء بصوت عالي
كان يمشي بخطواته الي غرفته لكنه سمع بكاء ياسمينا فذهب لغرفتها ونظر لجسدها العاري وذلك القميص المثير لم يتمالك قااسم نفسه
ذهب اليها وهجم عليها بقبلاته القاسيه علي جسدها
كانت ياسمينا تستطنع دفعه عنها لتظهر رفضها
لكن قااسم لم يبالي لهذا وخلصها من ملابسها واخذ كل ماهو له بقسوه
بعد سااعه
استيقظ قااسم من النوم وهو يضع يده علي راسه يشعر بالم شديد لكنه تفاجيء بمنظر ياسمينا المستلقيه بجواره عاريه وتلك البقعه الحمراء تغطي الفراش
لعن قااسم بداخله شيطانه الذي جعله يغتصب ابنه عمه
وتذكر محاولاتها العديده في دفعه عنها
قاسم:انا ااي الي عملته دا اي الي عملته دااا
وجد ياسمينا تستفيق من النوم
ياسمينا بصراخ وبكاء :حرررام عليك ضيعتني حرررام عليك قضيت عليا وعلي مستقبلي
كانت ياسمينا تضربه بكل غل وحقد ضربات كثيره علي صدره العاري
كان قاسم يحاول تهدئتها لكن دون جدوي
ياسمينا بصراخ وببكاء تحدثت
ياسمينا:لييه لييه تعمل فيا كدا دا اانا بنت عمك مش دا الي بتعبره اخوك وبتعبترني اختك
هي دي امانه ابن عمك الي سابهالك
دا جزاه بابا انو حافظ علي اختك وخطيبتك في غيابك
حررام عليك ي قاسم حرام عليك انتي دمرتني وذلتني
انتي كسرتني
انت القشايه الي قطمت ضهري ليه تذلني وسط الناس وتدمر مستقبلي ليه حررام عليك انا بقيت مذلوله
احتضنها قااسم بقوه وتحدث
قاسم:لا عاش ولا كان الي يذلك وانا موجوده
ابتسمت ياسمينا بخبث من بين احضانه فالان مخططها سيتحقق وسيكون لها للابد
دفعته ياسمنا بقوه
ياسمينا:ابعد عني اذا كنت فاكر اني حااسكت فاانت غلطان انا حااقول لبابا كل حاجه حااقوله الي ائتمنته علي بنتك خان الامانه وضيعها
حرام عليك اذيتك في ااي
قاسم:اهدي ي ياسمينا انا مش حااسيبك ابدا
ياسمينا بتهكم :ااي عايزني اعيش معاك ف الحرام
قاسم:حااتجوزك
ياسمينا:وسدره
قااسم:انسيها دلوقتي
تتجوزيني
اماءت ياسمنا بالموافقه وتحدثت
ياسمينا:متفكرش اني وافقت علي الجوازه عشان سواد عيونك لاء انا عملت كدا عشان منفضحش وسط الناس
اطلع برررا
تركها قااسم وخرج من الغرفه
ابتسمت ياسمينا بنصر الان قد اصبحت ملك للقاسم وتسطحت علي الفراش بتعب
ياسمينا:ولسه فاضل بكرااا حااكسرك ي سدره
حاازلك وسط الناس وفضيحتك بجلاجل
ااااااااااااليوم اااااالتالي
كانت ياسمينا تستعد للذهاب الي المشفي للعمل ولكم عند خروجها اصطدمت بقاسم وكانت ستقع علي الارض لكنه امسك بها
دفعته ياسمينا بعيدا عنه وتحدثت
ياسمينا:لازم تعرف اني بكرهك وبكره لمستك انت اذيتني
قاسم:ياسمينا لو سمحتي
تركته ياسمينا وذهبت
مرت الايام كالاتي
كانت ياسمينا تظهر لقاسم الكره والمجافاه في التعامل وذلك كي يتقدم بخطوه الزواج منها ويحادث والدها
ريهام وهاشم علاقتهم اصبحت قوويه
شاهين وصقر مازالوا في عراك مستمر بسبب نبيله وشقاوه الصغير
اما سدره فكانت في البعثه الا ان شعرت بالتعب
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر القاسم)