روايات

رواية غدر القاسم الفصل الثاني 2 بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم الفصل الثاني 2 بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم الجزء الثاني

رواية غدر القاسم البارت الثاني

رواية غدر القاسم
رواية غدر القاسم

رواية غدر القاسم الحلقة الثانية

ف مكتب وكيل النيابه
كان مراد يتقدم منها بااعين حمراء
وهو يضغط بااحكام علي قبضته
كانت أقسمت خائفه وترتعش بشده وتتراجع للخلف
متحدثه برجفه وخوف وهي تتشبث بتلك الملائه التي تغطيها
م مرراد و والله انا مظلومه والله مظلومه
والله مااعملت حاجه والله مظلومه
ثم لا تدري ما حل بها غير انها قابعه بااحضانه
اخذت يده تستشعر شعرها وقرب انفه يستنشق عبيرها الذي اخذ يتخلل الي شرايين قلبه
مراد:انا اسف ي حبيبتي
اسف
انا السبب ف الي بيحصلك دا
اسف
كانت تبكي وتئن بااحضانه خائفه
مراد:بسس بلاش تعيطي
انا معاكي وعمري ما حااسيبك.
مش حرم مراد الشافعي الي تبكي وتبص للارض
أقسمت:انت مصدقني
انا و
لم تكمل كليماتها
بسبب مداهمته لشفتاها
يعاقبها علي ماتفوهت به
حتي وان اختلف العالم علي نقائك. قلبي لايصدق سوي نبضاتك
كيف لها ان تساله هل يصدقها ام لا
هو يعشقها
ويعي كيف ينقذ حبه
فصل قبلته
وظل ينظران لبعضهما البعض
في ذلك الوقت صمتت فكل ماكانت تحتاجه ف ذلك الوقت هو احتوائه لها وبث الامان لقلبها من جديد
كان الاثنان يلهثان ثم تحدث مراد بصوت رخيم
مراد:دا عقابك عشان سؤتي الظن فيا
ولو شفت دموعك تاني معنديش مانع اعاقبك تاني وتالت ف اي وقت واي مكان وانتي عارفه دا صح
ابتسمت له الان فهي الان تشعر بالامان
مراد:جبتلك فستان
البسيه ويالا عشان نمشي من هنا
اقسمت:بس و ال
لم تكمل كلماتها بسبب ابتسامه رسمها علي شفتيه
مراد:البسي ي اقسمت عشان نمشي انا حااطلع برا عشان تلبسي براحتك
اقسمت :انا خايفه من المكان دا
تفهم خوفها
مراد:خلاص ي حبيبتي
انا حااديكي ضهري
وانتي البسي
استشعرت بالامان من وجوده نعم فهي عشقت هذا الامان والاحتواء الذي يعطيها اياه
سقطت الملائه علي الارض
وارتدت ذلك الثوب الابيض الذي يشبه نقاء قلبها
كان طويل يصل لكاحلها ذو نقوش بورود زهريه رقيقه اللون وشال ابيض وضعته علي رقبتها
كان مازال مراد يعطيها ظهره
أقسمت بصوت مليء بالحياء والرجفه
ا أنا خلصت
نظر لها فوجدها كما عرفها دائما
ملاك ترتدي الابيض
مراد:يالا بينا
أقسمت
ا انا واخذت تشهق بالبكاء
مراد:مالك
حد اذاكي
حد عملك حاجه
هنا ووضعت اقسمت يداها علي رقبتها
اخدت مني
سلسله امي ي مراد
واخذت تشهق بالبكاء. هاتهالي والنبي ي مراد
والنبي هاتهالي ي مرااد
سلسله امي
هنا وقد اخذت تبكي وتشهق ف البكاء
امي امي ي مرااد
مراد:واخذ يمسح تلك الدموع المالحه
كيف لهم ان يؤذوا صغيرته
كيف لهم ان يبكوها
مراد:اهدي اهدي ي قلب مراد
حااجيبهالك
اقعدي ارتاحي هنا
اقسمت:متسبنيش
متسبنيش لوحدي
انا خايفه واخذت تبكي بمراره علي ماحدث
مراد:بس انا معاكي
هنا ودق باب المكتب
مراد:ادخل
دخل وكيل النيابه حسن المهدي
حسن:انا خلصت الاجراءات ي مراد تقدر تخدها و تمشي
مراد:هاتلي الراقصتين هنا
حسن:ليه
مرااد :ف حساب وعايز اصفيه
ي حسن
حسن:مش من مصلحتك ي مراد انك تعمل كدا
مرااد:نفذ الامر ي حسن عايزهم هنا
حسن:حااضر ي صاحبي
خرج حسن والقي نظره اخيره علي تلك الجالسه تبكي
………………… …….. …………………………..
ف الحجز
كانت فتيات الليل تحكي مغامراتها مع بعضها قبل
القبض عليهم
نوال :ي ختي بلاقرف
منهم لله البعده قلوا مزاج الوحده
فتاه اخري:قطيعه يقطعهم كلهم رجاله غجر
هيهيهي
كانت زينات تتطلع الي تلك القلاده الذهبيه
اه بتاعتها
انا فكره دايما انك كنتي بتلبسيها
والنهارده انا ذليت وكسرت بنتك وحااسوء سمعتها
زي مااذيتيني زماان
كنتي دايما تقوليلي
اني حااعيش عمري كله
ومش حااقدر اخدها منك
شوفي دلوقتي انا عيشت نص عمري
واخدتها منك واهي بين ايدي
نوال:ابلتي
ي ابلتي
زينات:عايزه ااي ي بت
نوال:انا والبنات جوعنا والي عند الحكومه ضايع وقشطونا كلنا قبل مانتحجز
زينات: دلوقتي الشاويش حامد يجي ويجبلنا الاكل
نوال:يخليكي لينا ي صاحبه المزاج العالي
هيهيهي
دخل الصول
زينات خدامات
نوال سلالم
نوال:هيهيهي
كنا لسه ف سيرتك ي حاامد
فين الاكل
حامد:تعالوا للبيه وكيل النيابه عايزكم
نوال:ميحكمشي لما هو عايزنا مش كان زارنا ف شقتنا علي الاقل كنا عرفنا نكرمه هيهيهي
حامد:يالا بسرعه
عايزينكم
ذهبت نوال وزينات مع الصول حاامد الي مكتب وكيل النيابه
…………….. …………….
ف مكتب وكيل النيابه
دفع الصول حامد زينات ونوال علي الارض
وظل يقف ينتظر الاوامر
من مراااد
نوال:يوووه
ما براحه وجعتني الله
واوقفت تتخصر خصرها وهي ترتدي ذلك القميص الاسود العاري
اما زينات
ف ااي ي باشا عايزينا ليه مش كفايه واخدينا ظلم
مراد:ظلم ي زباله السكك
نواال:هيهيهيهي
ميحكمشي
طب ماالسنيوره كانت معانا
ولا هو لناس وناس
هنا وضرب الصول حامد نوال علي رقبتها كما امره مرااد
صرخت نوال عاليا لشده الصفعه
تنضرب ف ايدك
مراد:مين الي قالك تعملوا كدا
زينات:منعرفش
هي جات عندنا وقالت عايزه شغل
اقسمت:كدابه والله العظيم كدابه
زينات:وعطيتها شغل اومال حااضربها علي ايديها
ماهي متاخده بالملايه معانا
نوال:يوووه
ميحكمشي
كنا ضربناها علي ايديها وقولنالها تعالي اشتغلي معانا
اقسمت كانت تبكي وتئن
مما تسمعه
والله كدابيين والله كدابيين
هدا مراد اقسمت
مراد:فين السلسله ي زينات
زينات :يووووه سلسله ااي ي باشا دااحنا بالملايات
والحكومه خدت مننا كل حاجه
مرااد:طب اطلعي بيها بدل مااخلي كل واخد في الشارع يدور عليها معاكي
ظل يقترب منها
هنا وصرخ بصوت جهوري واحكم الامساك بعنقها
فين السلسله
شعرت نوال بالخوف
واخرجتها من صدرها
اهي ي باشا
اهي
خودها
ترك مراد زينات تلهث غير قادره علي التنفس
اخذت نوال تري ماذا حل بزينات
نوال:انتي كويسه ي ابلتي
زينات بغل وغضب
عطيتهاله ليه
نوال:تغور ي معلمتي فداكي
كانت زينات تسب ف سرها لتلك الغبيه. فكم تساوي تلك القلاده بالنسبه لها
هي تساوي حياتها
مراد:خودهم علي الحجز الزباله دوول
اخذ الصول حامد فتيات الليل الي الحجز
وظل مراد واقسمت بالمكتب
كانت اقسمت تبكي وتئن لما تعرضت له الان
وكم الظلم وبشاعه الالفاظ التي سمعتيها والتي بالكاد لاتعرف معانيها
مراد اخذها بااحضانه يهدا من روعها
مراد:طول ماانا جمبك متخافيش ي حبيبتي
انا معاكي وحاافضل جمبك علي طوول
نظرت له اقسمت بعيون الرماديه الممتلئه بالدموع وكانت من كثره البكاء يغلب اللون الاحمر بها فكانت ساحره تلك العيون الحزينه
نظرت لحبيبها نظره عاشقه فااميرها الوسيم يعشقها
ويفيدها بروحه هو لم يسيء بها الظن والان يقدم لها الامان والحمايه
البسها مراد القلاده
مراد:اهي رجعت دلوقتي لمكانها الصحيح
ابتسمت له من بين دموعها
مراد:يالا تعالي معايا نروح
اقسمت:فين
مراد:حانروح البيت بتاعنا
اقسمت:بسس
قاسم:متقلقيش احنا عرفنا الحقيقه تعالي معايا
شعرت بالامان فهو معها…………..
اخذ مراد اقسمت من قسم الشرطه عائد بها الي
القصر حيث عائله.. قااسم الشافعي
……………………. ………………………… ………..
ف قصر قاااسم الشافعي
دخل مراد بصحبه اقسمت الي الداخل
واوصلها لغرفتها كي ترتاح قليلا
ثم دخل الي غرفه المكتب الخاصه
كان جالس ف غرفه المكتب الخاص به شارد بالبوم الصور
دق دق دق دق
اخفي البوم الصور ف الدرج واغلقه بالمفتاح الخاص به
قاسم:ادخل
دخل مراد بهيبته الذي ورثها من والده
قاسم:عملت ااي ي مراد
مراد:هي دلوقتي ف اوضتها بترتاح
قاسم:سيبها دلوقتي ي مراد وحانبقي نروح نطمن عليها
مراد: بس الي حصل دا انا مش حااسكت عليه
قااسم:ولا انا حااسكت عليه
……………………………………………………
ف غرفه اقسمت كانت خائفه حزينه مما حدث لها
ذهبت الي الحمام
وتخلصت من ثيابها
واخذت تنظف جسدها من مما حدث لها
من نظرات الرجال لها
وما فعله هذا الرجل بها
ومن ااظلم الذي تعزضت لها
وتذكرت والدتها
ياتري ي امي انتي فين
ي تري سبتيني ليه وعشان اااي
ي تري كلام الست دي صحيح ولا زي ماحسيت انها بتحقد عليكي
انتي فين وسبتيني ليه
انتي فين ي امي انتي فين
اخذت تستشعر قلادتها
انتي فين ي امي
تعبت من التفكير فخلدت الي النوم كي تسترح قليلا
………………. ………………. ……………..
ف الظلام
كان جالس علي كرسيه يشرب تلك السجائر
المجهول:هااا وبعدين
الخادم:للاسف ماسبهاش
طلعها وخدها علي بيته وهي دلوقتي هناك
المجهول:طب غور دلوقتي من هنا
غور ف داهيه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر القاسم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى