روايات

رواية غدر القاسم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم البارت الثامن والعشرون

رواية غدر القاسم الجزء الثامن والعشرون

رواية غدر القاسم
رواية غدر القاسم

رواية غدر القاسم الحلقة الثامنة والعشرون

وصلت سدره وحسام الي المنزل وتركته وذهبت لغرفتها كي تبدل ثيابها
كانت سدره تعطي ظهرها للباب تحاول خلع القلاده الماسيه التي البسها لها حسام
لكن سرعان ماشعرت بقبلات حسام علي ظهرها وكلتا يديه تقيد خصرها
ابتعدت عنه بسرعه
حسام:مالك
سدره:حسام لو سمحت سيبني مينفعش
حسام بغضب:مينفعش لييه ااي مش عاجبك ولا لسه بتحبيه
سدره :سيبني لو سمحت شويه
حسام تقرب منها بضعه خطوات وتحدث
حسام:انا عارف انكوا كنتوا مخطوبين لسنين كتيره بس ي سدره خلاص هو سابك واتجوز غيرك
وانتي كمان اتجوزتيني
انسيه وعيشي حياتك متبصيش وراكي
واديكي شوفتي هو مبسوط ازاي في جوازته وعمل ااي في الفرح وكان بيرقص ازاي مع مراته
كانت سدره تبكي بقهر والم وحزن وتحدثت
سدره:حسام انا مش حااعرف احبك زي مابتحبني لو سمحت خلينا نطلق
حسام:ااي نطلق
سدره:انا منفعكش انت تستاهل واحده تانيه تحبك وتسعدك طلقني
حسام:حااستناكي عادي خودي وقتك
سدره:حسام عايزه اعترفلك بحاجه
حسام:اي هي
سدره:انا حامل 💔
حسام بصدمه :ااي انتي بتقولي ااي
سدره ببكاء:انا حاامل طلقني
انا منفعكش ي حسام طلقني
حسام بغضب يكسر الاثاث حوله ويتحدث بصوت عالي
حسام:حاامل ازاي ومن ميين
امسك حسام بها يصفعها عده صفعات علي وجهها وتحدث يغل وغضب
حسام:حاامل ازاي ومن مين انطقي.
ظل حسام يصفع سدره
سدره ببكاء :الرحمه ي حسام ارحمني انا حامل.
ظل حسام يضرب سدره بعنف وغضب وقهر الا ان سقطت فاقده الوعي والدماء تنزف من وجهها
هبط حسام لمستواها وتحدث بنبره هستيريه
حسام:ليييه لييه حامل ازاي تبقي حامل ليه تدنسي نفسك ي سدره ليييه
وخدعتني ليييه
فوقي فوقي
ظل حسام يصرخ بوجهها لتستفيق وحملها ووضعها علي الفراش فكانت فاقده الوعي
كان حسام ينظر بها بااعين حمراء غاضبه كالاسد الجائع
اما سدره كانت ممدده علي الفراش فاقده للوعي
حسام اخذ يرتب بيديه علي شعر سدره وتحدث
حسام:انا كمان بحبك ي حبيبتي انا عارف ان الحيوان هو الي اجبرك متعيطيش انا مش حااطلقك وضع حسام يده علي رَحِم سدره وتحدث
حسام: انا بحب سدره قووي ولو حد حايدفع تمن غلطه قاسم يبقي ابنه
ظل يبتسم ابتسامه سمجه مليئه بالشر
اخذ حسام الهاتف الموجود بالغرفه ليمنع اي شخص الاتصال او الوصول لسها
واخذ مفتاح الغرفه واغلقها علي سدره
*******************************
انتهي حفل زفاف ريهام وهااشم
اوصل قااسم اخته وزوجها الي المطار
قاسم:خلي بالك منها ي هاشم انت واخد بنتي مش اختي
هاشم :في عيوني ي قاسم
شااهين:حاتوحشينا ي قرده يالا بس امشي عشان اكسر وراكي 100قُله
الحمد لله حاارعرف اربي الواد صقر اخيراا
ريهام :حايوحشني القرد والله
شاهين:خلي بالك من نفسك ي حبيبتي
اقترب منها شااهين وقبل جبهتها
اقتربت ريهام من قااسم بااعين باكيه في تلك اللحظه كانت ريهام ستعترف بكل شيء وبسر سدره لقاسم لكن قد فات اوان الاعتراف
شعر قاسم برغبه ريهام بالحديث
قاسم:ريهام عايزه تقولي حاجه
ريهام:خلي بالك من نفسك ي حبيبي
احتضنته ريهام وسافرت الي المانيا بصحبه زوجها….
************
عاد قااسم وشااهين من المطار الي المنزل
شااهين اصر علي زواج قاسم بالمنزل وذلك لانه اراد ان تكون عائلته بجواره
في منزل شاااهين
**********
صعد قاسم درجات السلم ذاهبا الي غرفته هو وياسمينا فوجدها في الغرفه ترتدي ثوب نوم قصير
ذهب قاسم الي غرفه الملابس وابدل ثيابه الي بيجامه سوداء اللون وتمدد علي الاريكه
ياسمينا بتهكم:انت حاتنام علي الكنبه ي جوزي
في ليله دخلتنا
قاسم:عشان مضايقكيش
ياسمينا:عشان متضايقنيش ولا عشان مش عايزني عايزها هي
قاسم بغضب:ياسمينا الي طلبتيه حصل وصلحت غلطتي معاكي واتجوزتك فبلاش تجيبي سيره سدره
ياسمينا:انا مذكرتش اسمها انت الي بتفكر فيها
قاسم:ياسمينا متتكلميش في الموضوع دا تاني
ياسمينا:انت شايف انك كدا صلحت غلطتك
قاسم:اومال عايزه ااي
ياسمينا:اتجوزت واحد مش عايزني اتجوزته بس عشان دمر مستقبلي انتي منعتني اني في يوم من الايام اتجوز واحد احبه ويحبني
قاسم:واديني اتجوزتك ومااتفضحتيش عايزه ااي تاني
ياسمينا بتهكم:حقوقي
قاسم:مش فاهم
ياسمين بتهكم : عروسه ليله دخلتها
اديني حقوقي زي زي ااي ست متجوزه ااي كتير عليا😏😏
قاسم:انا تعبان دلوقتي وعايز انام.
ياسمينا:وفيها ااي يعني ماهي اتجوزت وزمانها هي كمان مع جوزها
كور قاسم قبضته بغضب بالغ وهو يتخيل سدره بااحضان غيره وكان يحدث نفسه كالمجنون
قاسم:سدره قلبها ليا وروحها كمان مستحيل تكون لغيري بس بس ازاي اتجوزته
هي للدرجه دي مستحملتش واتجوزته
انت اناني ي قاسم يعني اذيتها وكسرتها وعايزها تفضل مخلصه ليك وانت بالاساس شخص غدار
اتخليت عن حبك عشان تحافظ
علي عرض ابن عمك الي انت دنسته
ازاي كنت ابقي سبب في كسرت شاهين بين الناس ازاي اذله وابقي سبب في فضيحه بنته ودلوقتي ياسمينا مراتي وانا بقيت من حقها
بس مش قادر ابص في وشها كل ماابص في وشها الاقي سدره وضحكتها وجنانها ودبشها
اخرجته ياسمينا من تفكيره قائله
ياسمينا:قاااسم
قاسم:نعم
ياسمينا وهي تتقدم نحوه حتي جثت علي ركبتيها وتحدثت له
ياسمينا:عارفه اننا اتحطينا في العلاقه دي بالغصب بس انت كنت السبب لو مكنتش غلطت وقتها مكناش وصلنا للحاله دي ودلوقتي ي قاسم سدره اتجوزت وانت اتجوزت لو سمحت عاملني كازوجه ليك انا مش وحشه والله
استطاعت ياسمينا استعطاف قااسم
واحتضن قااسم يدها وتحدث
قاسم:حاضر ي ياسمينا
خلد قاسم وياسمينا الي النوم
****************************
اليوم التالي
في منزل حسام
كانت سدره قد استعادت وعيها وهي لا تزال متالمه وتشعر بالالم في كافه جسدها
سدره ببكاء :ياريتني مااتجوزتك ي حسام كان جوازي منك اكبر غلطه عملتها في حياتي يارتني هربت ومااتجوزتك انتقامي وغضبي من قاسم خلاني اتجوزك عشان اذله واكسره بس واضح اني كنت برمي نفسي في التهلكه
كانت سدره تبكي بقهر وبحثت عن الهاتف بالغرفه لتتصل علي نبيله كي تساعدها لكن حسام قد اخذه
حاولت سدره فتح الباب لكنه مغلق من الخارج
ظلت سدره تبكي
سدره:شكلي اتحكم عليا في بالسجن في البيت دا يارب ساعدني
شعرت سدره بالالم بجسدها وذهبت الي المرحاض
اغتسلت بالماء الدافيء كي يريح جسدها
وارتدت ثوب نوم ابيض طويل
كانت تدور بالغرفه كالمجنونه تنتظر عوده حسام
الا ان سمعت صوت الباب الخارجي للمنزل يفتح وسمعت صوت اقدام آتيه نحو غرفتها
سدره:اجمدي ي سدره انتي عمرك ماكنتي ضعيفه ووضعت يدها علي رَحِمها وتحدثت
سدره:انت لسه حاتشوف مشاكل كتيره في حياتك عايزاك تواجهها زي امك اوعي تكون ضعيف ابدا
انفتح الباب فجاه
ظهر حسام بقميصه الاسود وبنطاله الاسود وهو يضع كلتا يديه في جيبه
حسام:لمي هدومك عشان نمشي من هنا
سدره:طلقني
حسام:انسي الكلمه دي دلوقتي لان الي عايزاه مش حايحصل كل الي حايحصل هو الي انا عايزه وبس يالا لمي هدومك من هنا عشان نمشي
سدره بعند:لاء مش حايحصل الي انت عايزه انا لا يمكن اعيش معاك ثانيه بعد كدا وبعد ماعرفت حملي طلقني اصلا جوازي منك كانت غلطه
تقدم من حسام وهو يقبض علي خصلات شعرها بقوه متحدثا
حسام:بصي هو انتي لو مجتيش معايا دلوقتي في سيناريوهات في دماغي كتيره قوووي عايز اعملها حااقولهالك تختاري منها
1-بفكر اعملك قضيه زنا واقول انك خنتيني وطبعا انتي حامل في اكتر من شهر فالتهمه حاتثبت عليكي اكتر
ولا 2-اقتل الي في بطنك واسجنك بردو عادي
اختاري واحد من الخيارين دووول لو مش عايزه تمشي دلوقتي معايا
سدره بغضب:جرب بس تيجي جمب ابني وانا ميكفنيش فيك حياتك كلهااا انت فااهم
حسام:طب يالا البسي ولمي هدومك حانمشي
سدره:حانروح فين
حسام:بيتي الجديد
سدره:يكش ينهد عليك ي بعيد
تركها حسام وذهب الي الصالون ينتظرها
بعد بضعه من الوقت
خرجت سدره وهي ترتدي فستان اسود اللون وبجوارها حقائب ملابسها وارتدت ايضا القلاده التي اهداها لها قاااسم.
حسام:تعالي .
سدره:ي نعم
حسام:اتصلي علي نبيله اختك وقوليلها انك مسافره معايا برا مصر وانك كنتي عايزه تودعيها بس مفيش وقت
سدره:انت بتقول اااي
حسام :الي سمعتيه
كانت سدره تشعر بالخوف من حسام فهو يظهر انه انسان غير سوي
*******************
في منزل شااهين
رن رن رن رن
ذهب صقر ليجيب علي الهاتف
صقر:الو
سدره:صقوره وحشتني
صقر:سوسو وحستيني قوووي ي سوسو
سدره:انت كمان ي حبيبي اديني ماما
صقر:حاضر
ظل صقر يركض لاعلي وهو يتحدث بصوت عالي
سوسو ع التلفون ي ماما سوسو علي التليفون ي ماما
في غرفه شاهين ونبيله
كان شاهين يحتضن نبيله ويقبلها
دخل صقر فجاه الغرفه وتحدث
صقر:بابا انت بتعمل ااي بس مس وقت ثيكولاته خالص
سوسو علي التليفون ي ماما
ركضت نبيله الي الهاتف وركض شااهين خلف صقر الا ان احتمي صقر بقااسم
صقر:الحقني ي قسومه بابا حايضربني
قاسم:عملتله ااي تاني
صقر:قولتله بطل الثيكولاته عسان ماما تكلم سوسو
قااسم:هي سدره فين.
صقر :علي التليفون
ارتجف قلب قااسم لمعرفه ان سدره تنتظر علي الهاتف كان يريد الاطمئنان عليه والاستماع الي صوتها
ذهب قاسم للهاتف ووجد نبيله تبكي بمراره
نبيله:وحشيني ي سدره اول مره تسبيني
سدره:دي سنه الحياه ي نبيله
نبيله:فرحانه بجوازك
سدره:الحمد لله.
نبيله:عايزه اشوفك ي حبيبتي تعالي نخرج النهارده
سدره:انا حااسافر برا مصر
نبيله بصوت عالي :اااي
تسافري ليه وعشان ااي
سدره:حسام نقل شغله برا مصر واسس مستشفي هناك وحانروح نعيش هناك
نبيله ببكاء:وحاترجعي امته
سدره:مش عارفه علي حسب شغل حسام
نبيله:طب عايزه اشوفك قبل ماتسافري والنبي
سدره:والله مافي وقت انا حااحاول اجيلك
نبيله:ربنا يرجعك بالسلامه ي نور عيني
سدره:متنسنيش ي نبيله
نبيله:عمر الدم ما يبقي ميه
سدره:بوسيلي صقر
نبيله ببكاء:خلي بالك من نفسك
اغلقت سدره الهاتف
في منزل حسااام
كانت سدره امام الهاتف تبكي وتئن علي حالها فتحدث حسام
حسام:اول مانرجت تبقي تشوفيها
سدره:انت موديني فين وعايز مني اااي
حسام:عايزك تتوبي
سدره بدهشه :اتوب ااي انا مش عاصيه
حسام:بس الي في بطنك دا ابن حرام ولازم تتوبي عليه
صمتت سدره وذهبت مع حساام
اخذ حسام سدره الي الاسكندريه حيث استقل بمنزل كبير لكنه في منطقه معزوله عن البشر
في المنزل
كان الاثاث متوسط الي حد ما جميل تطلعت سدره للاثاث
سدره:جايبني هنا ليه ي حسام
حسام:حانعيش هنا
سدره:وانا عايزه اطلق
لم يستطع حسام سماع تلك الكلمه وانفحر من الغضب والغيظ وقبض علي شعرها بعنف شديد وتحدث
تت اااي سمعيني كدا تت اااي
سدره بصراخ وعند:اطلق
طلقني
صفعها حسام علي وجهها بقوه الي ان وجدت سدره نفسها جاثيه علي الارض تنزف الدماء من انفها
حسام بجنون:انتي عارفه عملت كام خطه عشانك عشان افشل جوازك من قااسم
حطيت ايدي في ايدين ياسمين
عطيتها ترياق تخشيب الحيوانات عشان قااسم جسم يتلج ويموت بس هي خدعتني ووديتك مكانها
انا كنت عايز اقتل الي في بطنك دا من اول ماقولتيلي بس لا انا خايف عليكي تضيعي من بين ايدي
بس كمان لازم انتقم منهم كلهم علي الي عملوه واولهم ياسمينا حاتدفع التمن غالي عشان تغشني تاني
سدره بغضب :انت الي حاولت تقتل قااسم
حسام بضحكات عاليه :اه انا
ها ها هاهاها شرير صح هاهاهاها
ليه تفضلي بتحبيه بعد ما اذاكي وسابك ليله فرحك لييه
هااا انا كنت قدامك السنين دي كلها ليه مخبتنيش بس
هنا ااشار حساام بيده علي عقل سدره وتحدثت
حسام:دا عقلك دا مبيفكرش رايح للي بياذيه
ايضا اشار حسام علي قلب سدره وتحدث
حسام:قلبك دا عايز اقطعه ميت حته عشان مش عايز يحبني
سدره بعند: لو قطعته بميت حته حاتلاقي قاسم جواه وعقلي بيصرخ بيه عشان هو الشخص المناسب ليا
وكل ذره في كياني عايزه قااسم وجوازي منك بس عشان اندمه علي شكه فيا وكسره ليا
حسام وقد خلع حزام بنطاله وتحدث
حسام:جسم بيصرخ بيه طيب حاانشوف
اخذ حسام يضرب سدره بالحزام في كافه اجزاء جسدها
وسدره تصرخ باان ياتي احد لانقاذها
حسام:صوتي محدش حاينجدك مني اصلا النهارده وحااخد الي كان نفسي فيه من زمان
مش مشكله حملك المهم اخدك
كان حسام يفتح ازرار قميصه واخدا تلو الاخر
سدره ببكاء:حسام ابعد عني انا بكرهك
حسام:مش مشكله المهم انا عايزك
سدره ببكاء:حسام انا حاامل
حسام:من قااسم منه هووو مش مني
ليه متحبنيش زيه
قد شعرت سدره باان حسام مريض نفسي ويجب ان تتعامل معه علي هذا الاساس
اقتربت منه سدره وووضعت يدها علي صدر حسام العاري
حسام تخدر من لمسه سدره له
تحدثت سدره :حسام انا كمان عايزاك بس مش النهارده عشان البيبي
وعد اول مااولد حااكون ليك
حسام ببراءه طفل تحدث :وتحبيني زي ماما
سدره:طبعا ي قلبي
حسام:ومش تزعقيلي ولا تضربيني زي بابا ما كان بيعمل وانا صغير
سدره:عمري مااعمل كدا
اخذت سدره حسام بااحضانها واستطاعت التحكم بيه جيدا
دخلت الغرفه هي وحسام وغفي حسام
بعد بضعه من الوقت
استغلت سدره نوم حسام واخذت مفاتيح المنزل من بنطاله وذهبت الباب
لكن صوت حسام اوقفها
حسام:حاتسبيني زي ماامي ماتت وسابتني وحاافضل مع ابويا يضربني علط طول ويقولي انت السبب في موتها انت الي موتها ماانا مكنتش اعرف ان وجودي حايموتها والله ماكنت اعرف
انا اسف ي سدره والله حااسمع الكلام.
خليكي معايا والنبي والنبي ماتسبيني
حااعترف باابنك ليا بس مش تسبيني
والنبي خليكي معايا والنبي
حزنت سدره علي حال حسام واختارت البقاء وهذا لان قاسم قد تزوج ونجح مخطط ياسمينا لايمكن لها بالعوده له واخباره كل شيء وهذا لانه لن يصدقها او يعترف باابنه
سدره وهي تضع المفتاح علي الطاوله وتحدثت
سدره:حاافضل معاك هنااا بس سيبلي التليفون اطمن بيه علي اختي
حسام وهو يحتضنها :طبعا موافق
*************************
كانت ياسمنا بغرفتها وقد ارتدت ثيابها بااكملها للذهاب الي ملجأ الايتام
في ملجا الايتام
*********
استقبلتها المشرفه
ياسمينا:فين الطفل
المشرفه :جوا ي هاانم اتفضلي
دخلت ياسمينا الي الغرفه حيث طفل عمره ثلاثه اعوام له وجه ملائكي واعين عسليه
حملته ياسمينا وقبلته
ياسمينا:حبيبي وحشتيني
اختضنها الطفل بسعاده عارمه
وتذكرت ياسمينا كيف جلبت هذا الطفل الملائكي
***منذ خمسه اعوام ***
(أثناء سفر قاسم)
كانت ياسمينا وحسام في بعثه باامريكا الا ان حدث ذلك في ليله ما اكثروا الاثنان من تناول الشراب.
ووجد حسام ياسمينا تبكي علي حبها لقاسم الذي ليس له حد
وحسام يبكي علي حبه لسدره الذي فاق الحد
الا ان اكثروا من الشراب اكثر
وتقرب حسام من ياسمينا يدعوها بسدره
وكانت ياسمينا تئن بين ايدي حسام تدعوه قاااسم الا ان اخطئوا الاثنان وكانت النتيجه هي
علاقه غير شريعه نتجت عنها طفل غير شرعي
انتهت البعثه وعادوا الاثنان الي مصر
وبعد مرور شهر من عودتهم اكتشفت ياسمينا انها حاامل
لم تتخلا ياسمينا عن طفلها بل صممت علي جلبه لتلك الحياه
وعند مصارحه ياسمينا بحملها لحسام
ياسمينا:انا حااامل
حسام:مبروك
ياسمينا:احنا لازم نتجوز
حسام:نعم ازاي يعني انا مالي
ياسمينا:انت ابو الطفل
حسام:يعني تتجوزيني عشان انا ابو ابنك وتسيبي قااسم حب عمرك
ياسمينا باالم :حايتجوزني ازاي بقي وهو بيحب سدره وبعدين انا مبقتش بنت
حسام:مش ضروري تبقي بنت
وانا حااساعدك نوقع في الغلط عشان نصلحوه ولو علي البنت
الطب ما خلاش ي دكتوره الترقيع مالي البلد
في عمليات جديده اسمها ترقيع نبقي نعملك واحده
دلوقتي بس تنزلي البيبي
في هذا اليوم قررت ياسمينا الاحتفاظ بالبيبي
ياسمينا:انا مش حاانزله انا حااحتفظ بيه
حسام:الي يريحك اعمليه بس
ياسمينا:مش حاادخلك ف الموضوع بس تساعدني اني اخد قااسم
حسام:تمام حااطلعك بعثه لوحدك اولدي هناك وهناك محدش بيسال انتي متجوزه ولا ااي
اتفقت ياسمينا في هذا اليوم المسافره الي البعثه ووضعت طفلها واتت به علي مصر وضعته بدار ايتام ولكنها تتكفل برعايته بالمال
خرجت ياسمينا من ذكرياتها علي صوت الصغير
مراد:ماما مس جيتي ليه
ياسمينا:كان عندي شغل كتير انت عارف بقي اني بسافر علي طول
مراد:طب بابي فين مس جبتيه معاكي ليه هو مس بيحبني ولا ااي
ياسمينا:بابي عنده شغل وعد او ماايخلصه حايجيلك هو بعت معايا الهدايا دي عشانك
اخذ مراد الهدايا وفرح كثيرا
مراد:بس انا عايزه هو مس اللعب
ياسمينا:قريب جدا ي قلبي حايجي انا لازم امشي دلوقتي عشان طايراتي
تركت ياسمينا فلذه كبدها بالملجا وعادت الي منزلها
*******************
الحياه كانت كالاتي
اصر شااهين دخول صقر مدرسه داخليه بالخارج(عند ريهاام)
ليعتمد علي نفسه عارضته نبيله كثيرا ولكنها اقتنعت فيما بعد لان صقر مستواه الدراسي كان سيء جدا لذلك
وافقت حتي يتخلي عن اللعب ويبني مستقبلا له
سدره كانت بالشهر التاسع وقد اخذها حسام للطبيب وعلمت ان داخل رحِمها فتاه فرحت سدره لهذا الخبر فرحا شديدا وكذلك حسام لكن فرح حسام كان لشيء اخر
حسام كان مريض بحب سدره يسمح لها بمكالمه نبيله خين يتواجد معها غير ذلك يكتفي باغلاق المنزل عليها الا حين عودته
ياسمينا وقاسم كانت الحياه بينهم كاي زوجين تقليدين تقتصر علي الحقوق الزوجيه اما غير ذلك لاحب لا مشاعر
كان قاسم يسترق السمع علي نبيله حينما تحادث سدره
كان يتمني سماع صوتهاا بالخطا ولكنه اكتفي بفرحه انها تحادث نبيله وانها سعيده
كان قاسم شديد الندم علي مافقده من حب سدره ولكنه تعود علي الجفاء والعزله
حياه نبيله وشااهين مازال الحب هو المسيطر عليها
الا ان حان وقت الانتقام من ياسمينا
انتظر حسام طويلا للانتقام منها وهذا الانتظار هو لحين ان اصبح مراد كبيرا بما يكفي
في ملجا الايتام
**********
في مكتب المشرفه
رن رن رن رن رن
المشرفه :الو
حسام:بعتلك الفلوس علي حسابك نفذي الي اتفقنا عليه
المشرفه:فهمت الولد كل حاجه وحااوديه النهارده
حسام:ابقي بلغيني لما توديه
المشرفه:اعتبره حصل
ظل حسام يضحك عاليا
حسام:اما نشوف خاتعملي ااي ي ست ياسمينا لما تلاقي ابنك حبيبك داخل عليكي وسط اهلك وبيقولك ي ماما نفسي اشوف وش شاهين وقااسم في اليوم داااا
اخذ يضحك كالمجنون
*********************
***في منزل شاااهين ***
ذهب قااسم لعمله حيث اسس شركات بمصر خاصه به يقتصر عملها علي الاستيراد والتصدير بالاضافه الي الفنادق التي قد انشئها
كانت ياسمينا تشعر بالاعياء فلم تذهب الي المستشفي
ارتدي شاهين ملابسه وذهب الي مكتبه لجلب بعض الاوراق
اما نبيله بالمطبخ تعد الطعام
صوت جرس المنزل
رن رن
ذهبت اولفت الخادمه لفتح الباب فوجدت
مشرفه الدار ومعها طفل صغير
المشرفه:ممكن اقابل دكتور شااهين
اولفت :حاادي للبيه خبر
ذهبت الخادمه لاخبار شااهين
واذن لها شااهين بالدخول
اولفت:اتفضلي البيه في اوضه المكتب
***في مكتب شااهين***
دخلت المشرفه بصحبه مراد وتحدثت
المشرفه: صباح الخير ي فندم
شاهين:صباح النور حضرتك مين
المشرفه:انا مشرفه دار السلام للايتام
. شااهين:اهلا بحضرتك اتفضلي
المشرفه:الحقيقه ي دكتور الدار امبارح النار قادت فيه وبفضل الله انقذنا الاطفال وحاليا هما في دار الزقازيق بس انا العدد محدود طبعا و
قطع شااهين كلامها وتخدث
شااهين:حضرتك عايزه تبرعات ممكن تقوليلي المبلغ الي محتاجينه وانا اتكفل بيه
المشرفه:لا انا جيت عشان اديك حفيدك
شاهين بدهشه:حفيدي
المشرفه:مراد ابن دوك ياسمينا
شاهين بغضب وضرب بيده علي مكتبه بقوه
شاهين:انتي بتقولي ااي ي ست انتي
انتي اتجننتي ولا جرا ااي لمخك
المشرفه:انا مبقولش حاجه ابنكم اهو وانا رايحه الملجا لما انتوا مش قد الخلفه بتخلفوا ليه وترموا عيالكم ليه
تركت المشرفه الصغير مراد وذهبت الي الخارج
****كان فاسم يقود في طريقه الي الشركه ولكنه تذكر انه لم يااخذ اوراق الصفقه فاانحرف بسيارته عائدا الي المنزل مره اخري ****
اخذ شاهين الصغير من يده وذهبوا الي غرفه ياسمينا بالاعلي
كان شاهين ينادي بصوت عالي وهو يقبض بيده علي الصغير الذي كان يبكي بمراره
دفع شااهين باب الغرفه علي مصرعيه
ياسمينا بخوف حين رؤيه مراد الذي ترك يد شاهين وذهب لاحضان والدته ينادي
مراد :ماما ماما
احتضن الصغير قدمي ياسمينا العاريتان واخذ يبكي
مراد:ماما اضربيه دا وحس زعقلي ووجع ايدي
شاهين:ابنك
ياسمينا وهي تترك مراد وتتراج للوراء
وتتحدث
ياسمينا:بابا انا
شاهين واخذ يضربها ويصفعها
شاهين:بابا ي خاطيه مين ابو الولد دااا انطقي
مين ااابوه
ميين
لم يتحكم شااهين بااعصابه ولم يرا ااي شيء سوووي ياسمينا الواقعه اسفل شرفه غرفتها
ميته
كان الطفل الصغير بااحضان قااسم
قد منعه قااسم من رؤيه امه تسقط من اعلي الشرفه
كان شااهين قلبه غير قادر علي تحمل مثل تلك الصدمه وتقدم من قااسم بخطوات ثقيله غير قادر عل النطق بااي كلمه
ابتعد قاسم عن الطفل الصغير وذهب لشاهين
فسقط شااهين بااحضان قاسم
باكي العين
راي قااسم بااعين شااهين نظره لايمكن ان تنسي ابدا
قهر وحزن وخيبه امل وانكسار
ابنته الوحيده نكست راسه في الوحل ودنست عرضه
شاهين وهو يحاول ان ينطق بعض الكليمات لكن دون جدوي
شاهين:ص ق ر خلي بالك منه وقول لن ب ي له اني ب ح ب ه ا
كانت علي الارض جاثيه ترا زوجها يحتضر
اغمض شااااهين عينيه وقد فارق الحيااااااه
نبيله بصراخ قد رج اركان المنزل
نبيله :شااااااااهييييين
كانت تصرخ بااسم زوجها وحبيبها الاول واب طفلها
عشقته
عشقت الرجل الاربعيني
قلبها لم يعرف لحبيبها سن فقد عشقت تلك الطيبه التي منحها له بقلبه
بكي قاااسم بشده علي ابن عمه الذي كان بمثابه له اخ كبير له
مراد كان يبكي لا يعلم ااي شيء عما يحدث
***في المستشفي ***
كان قاسم علي الفراش يبكي لفراش شااهين وصدمته بما حدث
صقر بغضب وهو يكسر هذا الكرسي اللعيين
صقر:عاايز تفهمني اني اختي كانت خاطيه عايزني ا صدقك في الي قولته انت كداااب
قااسم:انا مطلبتش منك تصدقني انا حكيتلك كل حاجه اعرفها
صقر:انا مش مصدقك
مراد:في كل الي حكيته دا انا معرفتش بردو مين ابويا
وسدرا رمت بنتها في الملجأ ليه
قاسم:دا الي مجنني معرفش
سدره مش الشخصيه الي تتخلا عن عيلتها انا كنت شايف حبها لنبيله اختها كان ازاي ومكنتش اختها من دمها واقسمت بنتها مستحيل تتخلا عنها بالسهوله دي مستحيل
اكييد في حاجه مش عارفينها
مراد:لازم اعرف مين ابويا
حسااام
مراد:مين دااا
صقر:جيت من السفر من كام شهر والراجل دا حكالي موت اختي
مراد:حكالك اااي
****منذ شهران ****
في منزل شااهين
كان صقر في المكتب
دخلت الخادمه سمر وتحدثت
سمر:صقر باشا واحد برا اسمه حسام عايز يقابلك
صقر:مين دا
سمر:بيقول انو صاحب ابوك وحابب يقابلك
صقر:دخليه
دخل حسام الي مكتب صقر
وتحدث
حسام:يمكن حضرتك متعرفنيش كويس لكن انا اعرف والدك ووالدتك ربنا يشفيهالك وقااسم جوز اختك الله يرحمها
صقر:الله يرحمها
حسام:تعرف والدك واختك ماتوا ازاي
واي سبب مرض والدتك
صقر:حادثه
حسام بضحك هاهاها
صقر:انت جاي تستظرف عندي
حسام:اصل قاسم دا حويط قووي لسه زي ماهو يقتل القتيل ويمشي في جنازته
صقر:انت ازاي تتكلم كدا عنه
حسام:اختك انقتلت
صقر :انت بتقول ااي
حسام:دا تقرير الطب الشرعي لموتها تقدر تتاكد
اكيد قالولك حادث عربيه بس لاء اختك
انتحرت
صقر:اااي انت بتقول اااي
حسام:انتحرت والسبب هو سدره
صقر:مين دي
حسام:دي تبقي حبيبه قاااسم
قاسم اتجوز اختك بس في الاساس كان بيحب واحده تانيه اسمها سدره وخان اختك معاها
ووقت ماجوز سدره عرف بالي قااسم عمله في مراته حب يردهاله في اختك
اغتصبها
اندفع صقر و قبض علي عنق حسام كي يقتله
صقر:انت ازاي تقول كدا علي اختي ي ابن ال ****
ابتعد حسام عن صقر بصعوبه وتخدث
حسام:انا بقول الخقيقه والي يثبتلك دا
قاسم عنده بنت وتقدر تعرف كل حاجه من محامي العيله
حايقولك اسمها
اقسمت
وفي شبه واضح بين اسمها واسم قااسم
حايحطها علي اسمه تخت مسمي التبني عشان يعوضها عن كل حااجه مرت بيه
انا جيت اقولك عشان اريح ضميري من ناحيه ابوك الله يرحمه الي مات مقهور علي بنته
صقر:وانت عرفت كل دا ازاي
حسام:بعد ماالحيوان جوز سدره اغتصب ياسمينا
جاتلي وحالتها مدمره نفسيا ولاني دكتورها النفسي كنت بعالجها بس للاسف
اتاخرت في حالتها وانتحرت
صقر :وابويا مستحملش موتها
حسام:مات بذبحه قلبيه
صقر:وامي اتشلت
حسام:كل دا بسبب لعنه سدره وبنتها
صقر:وهي فين سدره
حسام:ماتت
صقر:والكلب جوزها
حسام:معرفش حاجه عنه كل الي اعرفه
بنتها موجوده دلوقتي في دار ايتام
دا عنوانه
ودا عنوان واحده اسمها زينات لو اتفقت معاها حاتساعدك تنتقم من بنتها لان سدره زمان سجنتها وسؤت سمعتها
مراد بغضب :وانت اتفقت مع زينات الرقاصه ولبست مراتي قضيه دعاره
صقر:اه
قااسم:ماليش دعوه بالي بيحصل والي حايحصل
كل الي يهمني بنتي
انا عااايز بنتي وبس
صقر بتهكم :فين مراتك ي اخ مراد
مش كنت محموق من شويه
مراد بغضب :صقرررر
صقر:لسه كلامنا ماانتهاش ي قااسم
قاسم:هاتلي بنتي ي صقرر هاتهالي
صقر:والمقابل ااي
قاسم:الي انت عايزه هاتهالي ي صقرر
مراد:حاارجع مراتي ي بابا وعد مني
صقر:مراتك ااي بقي جوازكم باطل
مراد:بااطل اااي انت مجنون
صقر:لا مش مجنون رجعها لقااسم
وعرفها انها بنته وقتها ي اايما تبطل جوازكم
ماالقانون معتبرك اخوها ماانت مكتوب علي اسم ابوها
او قولها الحقيقه واطلع قدامها انك ابن حرام
وفي الحالتين الجوازه باطل
هنا وقبض صقر علي عنق مرراد وتحدث
صقر:وديني لادفعك تمن ضربك ليها تالت ومتلت
بحاول انهيها بس معنديش وقت
كنت عايزه انهيها بس حااطولها شويه كمان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر القاسم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى