روايات

رواية غدر القاسم الفصل الثالث 3 بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم الفصل الثالث 3 بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم الجزء الثالث

رواية غدر القاسم البارت الثالث

رواية غدر القاسم
رواية غدر القاسم

رواية غدر القاسم الحلقة الثالثة

ف مكتب قاسم
مراد:كدا الوضع زاد عن حده
قاسم:عاارف وانا كمان مش حااسكت علي الي بيحصل دا
مراد: بس المره دي غير اي مره
المره دي اتهمها ف عرضها وشهر بسمعتها
قاسم وقد كور قبضته وابيضت يده من شده قبضته
المره دي اخر مره يتجرأ فيها يااذي اقسمت
انسحب مراد من مكتب والده
ذاهبا لغرفته
ولكن اثناء سيره وجده غرفه اقسمت مفتوح
قلق علي حبيبته ودلف الغرفه ليراها
وجدها نائمه ف الفراش كالملاك
اقترب من الفراش حتي جثي علي ركبتيه امام الفراش وهو يتمعن النظر الي تلك الفاتنه
ذو بشره حلبيه جميله
وشفاه مكتنزه حمراء اللون وعيون رماديه
ولكنها كانت نائمه لم يستطع رؤيه تلك العيون التي عشقها منذ النظره الاولي
لكنها فجاه
اخذ صدرها يعلو ويهبط وتنفسها اصبح سريع
وتتصبب عرقا غزيرا علي وجها
اقسمت:لا
لا لا حرام عليك لا
سيبني سيبني حررام عليك عايزه امشي
معرفهوش مااااامااااااااااااا
قلق علي حبيبته من ذلك الكابوس التي يراودها
مراد:اهدي اهدي ي حبيبتي
اهدي انا معاكي
اهدي اهدي
كانت تبكي اثناء نومها خائفه
لم يجد مراد سوا ان احتضنها الي صدره
هامسا لها بااذنها
اهدي
انا معاكي مش حااسيبك
قسمتي
افاقت من كابوسها علي صوته ورائحته التي تغللت ف شرايين قلبها
احتضنته بقوه فهو بمثابه ملجاها
اقسمت:متسبنيش ي مراد
انا خايفه
مراد:شوفوا البت واقعه ازاي فيا
شعرت بالحرج منه فاابتعدت عن احضانه
لكنه احكم الامساك بها
مراد:اوعي ف يوم تطلعي من احضاني
مكانك دايما جمب قلبي محفور
انتي فاهمه
نظرت له بتلك العيون الرمايه
فااقترب منها ليقبلها ولكنها ابتعدت عنه
رفع مراد حاجبه مرددا
مراد:لا والله
مامن شويه كنا حلووين ف القسم ولا لازم عشان ابوسك اوديكي القسم
اقسمت:بطل بقي وعلي فكره انا مكنتش في وعيي
مراد:انتي مكنتيش ف وعيك
اومال مين الي بيجرجرني للرذيله
اقسمت:لا والله
مراد:اه والله. اجمل عيون دايما بتجرجرني للرذيله وانا الصراحه بحبها
اقسمت:مرااااد
مراد:خوفت انا كدا صح
ظل يقترب من وجهاا بهدوء الا ان اغمضت عينها لتستقبل قبلته برحب
ولكنه اخذ الهاتف الذي بجوارها علي الفراش
وظل ينطر لها وهي مغمضه العين واخذ صوره لها
مراد:شوفي
اهو انتي دلوقتي عايزه سفاله
وعلت ضحكه رجوليه جذابه منه
قذفته اقسمت بالوساده علي وجهه
اطلع برااا
امشي
مراد:طالع طالع
اهو القعده هنا بتفسد اخلاقي اصلا. بس مسيرك ي جميل نتجوز وتلمنا اوضه بقي
اقسمت:برررررا ي مررراد
اطلع بررررا
خرج مراد من الغرفه
ابتسمت اقسمت لكلامه
ادخل مراد راسه من خلف الباب ووجدها مبتسمه
مراد:شوفي
اهو
والله كنتي عايزه سفاله
😂😂😂😂😂😂
خرج مراد من الاوضه بسبب حرب المخدات الي انحدفت عليه
……………………..ف الحجز………………….
كانت زينات تبكي بقهر
فقدت القلاده
بسبب نوال الغبيه
نوال:ابلتي
ابلتي
يووووه مالها دي
هزت نوال زينات بيدها
زينات:عايزه اااي مني ي مساحه السلالم
نوال:يووووه ميحكمشي. جرااا اي
زينات خدامات
داانتي رقاصه علي الطبله الصامته
داانتي لا جسم ولا وسط واتحسبتي ست ف البطاقه
بالغلطه
ميحكمشي
صفعتها زينات علي وجهها واحكمت امساك شعرها من جدوره
زينات: جررا االي ي بت
هو انا اي واحده اجيب من علي السلم وانضفها والبسها تنسي اصلها وتتحسب
ست
هيهيهي
قال ست قال
جررا اي ي نسوان
انتوا عايزين تتربوا ولا. اااي
الفتيات التي بالحجز
احنا خدامينك ي معلمه
زينات:طب ظبطوهااا شكل الهباب الي بتشربه. نساها زينات مين
تجمعت الفتيات علي نوال
وبدوا يضربونها بقوه
دخل الصول حااامد
حامد:زينات خدامات
زينات:ي نعم ي ادلعدي ي ماجاب الغراب لامه.
عايز اي ي ضنايا
حامد:مالك ي ست زينات ماانتي عارفه
زينات:اومال بتقبض ليه كل شهر
وبتسهر ليه كل ليله عندي
اي فتحاها وكاله من غير بواب
حامد:انا لو سيبت الشغل هنا مين حايسهلك اومورك.
انعدلي ي زينات بدل مااعدلك
زينات:هيهيهي .
خشي ف عبي ي حكومه
تبقي اكله شاربه نايمه مستحميه عندي
ومش عاجبك
وهنا شهقت زينات بصوت عالي
ميحكمشي
حامد:طب انجري يالا البيه عاوزك
……………………. ……………. ……………
ف غرفه وكيل النيابه
دخلت زينات مع الصول حامد
زينات:نعم ي باشا
في ااي.
حسن:مش حاتعترفي ي زينات
زينات:اعترف ب ااي ي باشا
انا شريفه وماليش ف الحرام
حسن:والرجاله الي طلعت من عندك والستات
دوول ااي ي شريف
زينات:انا بيتي عملاه اوكنده
حسن:ماتنعدلي ي بت
لوكنده ااي دي
زينات:يووه
فندق يعني
ووتخصرت زينات وسطها
ضربها حامد علي رقبتها
اتكلمي عدل مع البيه ي بت
حسن:لوكنده ااي دي ي بت
زينات:اه ي باشا لوكنده اي واحد عايز اوضه باجرهاله
حسن:والبنات الي معاهم بتاجريهم مع الاوضه
زينات:لااااا
انا ماليش دعوه
هما بيقولوا دوول مرتاتهم
حسن:اي يثبت كلامك
هنا وتحدث المحامي
المحامي:شوف حضرتك دي عقود جوازهم من الرجاله
موثقه اهي قدامك
حسن:العقود دي جديده
المحامي :جديده او قديمه
حضرتك دا بينفي جريمه الاداب
دوول متجوزين وليهم الحق انهم يكونوا ف ااي مكان
حسن:والممنوعات الي لقيناها
تبع مين ي زينات
زينات”:دا بخورر
حسن:ننننعم
زينات:يوووه بخور ي باشا جايباه من الخسين. شاالله ي بدوي
المحامي:حضرتك ف حرز النيابه مفيش ااي ممنوعات لقيناها
وبالتالي منقدرش نعتمد علي حاسه الشم بتاعتكم
طالما مفيش دليل يثبت التهمه علي موكليتي الرجاله والستات ومتجوزين
يعني مفيش محضر
زينات:وبعدين .ستات ااي بس ي باشا
يعني السنيروه الي كانت مااجره الاوضه
ماتاخدتش معانا ليه
يوووووه
ميحكمشي
المحامي:حضرتك كدا مفيش قضيه الا لو في اي خلافات شخصيه فدا حاجه تانيه
نظر له نظره غضب
فهذا المحامي القذر يتحايل علي القانون
وكيل النيابه :
اكتب ي ابني
قررنا نحن حسن المهدي قسم الدوقي
بااخلاء سبيل
ياسمين كريم وشهرتها (زينات خدامات) بمبلغ مالي وقده 30الف جنيه
زينان:مظلومه ي باشا حااجيب الفلوس دي كلها منين
حسن:ي الدفع ي الحبس
المحامي وقد اخرج النقود المطلوبه
واشار لزينات بالسكوت
تم اجراءات الخروج وخرجت زينات والفتيات وعادوا لشقتهم المشبوهه
…..في الشقه المشبوهه……..
المحامي :عملتي اااي
زينات:نفدت مننا المره دي والراجل خرع مقدرش يعملها حاجه
بوليس الاداب كبس علينا
المحامي: جرا ااي ي زينات
الباشا دافعلك فلوس عشان عارف انك بتكرهي امها وانك احسن واحده تنفذي
ااي حاتخيبي
زينات:لا المره الجايه. مش حااخيب
بلغ سلامي للباشا
كانت نوال تتجسس علي ماتقوله زينات
نوال ف سرها
طب وحياه مقاصيصي دووول واشارت علي شعرها
لاندمك ي زينات علي الي عملتيه فيا ف الحجز
ويكونوا علي راجل لو مخلتكيش تبوسي رجلي
ميحكمشي
اختبات نوال وخرج المحامي من الغرفه كي يذهب
……….. …………………… ………………….. … ….
ف مكتب قاسم
اخرج البوم الصور واخذ يتطلع اليها
فتاه ذو شعر اسود طوويل وعيون رماديه
وشفاه ممتلئه وبشره حليبه
كانت ترتدي فستان زفاف
وشعرها مسدول لاسفل خصرها
وهي تبتسم
قاسم:وحشتيني ي سيدراا
وحشتيني قوووي
ووحشني وجودك
وحشتيني ي ملاكي
تعرفي اولي ماشوفت اقسمت افتكرت بنتنا
دايما كنتي تقولي
انك بتحبيني وخاتسمي بنتنا اقسمت
عشان لما تناديها تحسي بيا معاكي
طب انتي روحتي
وانا بنادي اقسمت
والي معذبني
انها لابسه السلسله بتاعتنا
وحشيتيني قوووي ي ملاكي
……………………………. ……………………….
ف الظلام كان يجلس يشرب السجائر بشراهه
هااا اي الي حصل
الراجل نفذ
المحامي:للاسف
منفذش حاجه وهرب قبل ماينقبض عليه
الرجل بصوت عالي
غبي غبي مش نافع لحاجه الغبي دا
اسمعي روح للغبي دا وقوله يطلع من اللعبه دي
من النهارده انا الي حاانفذ
المحامي:بس وجودك حايثير الشكوك حواليك
وقاااسم مش سهل
وابنه كمان
الرجل المجهول:قااسم دا كبر وخرف وموته محتوم وحااذله علي الي عمله زمان ف اختي
اما بقي ابنه دا
فاانا عارف حاا الاعبه كويس قوووي
المحامي:طب واقسمت
الرجل المجهول :اهي دي بالذات الي لازم تتعذب
لازم اعذبها علي حصل زمان لاختي
لازم ادوقها العذاب الوان والوان
المحامي:بس امها السبب ليه البنت الغلبانه دي. دي يتيمه
الرجل المجهول:اعرف كويس انت بتشتغل عن مين وبتاخد ااي
المحامي:حاضر
عن اذنك ي باشااا
الرجل المجهول : استعدي ي اقسمت
قدرك الاسود جاااي وبقي محتوم
………………………………………………………..
اليوم التالي
استيقظت اقسمت من النوم
وارتدت ثوب العمل كي تعمل لانها بالامس كانت متعبه
هبطت المطبخ
واعدت الفطار
اتت صباح الي المنزل كي تنظف
اقسمت حبيبتي
الحمد لله انك رحعتي الشغل تاني
اقسمت :الحمد لله
صباح :الي ماتتسمي الي اسمها رنا هانم
كانت عمله فيكي كدا عشان مراد باشا مش معبرها
اقسمت:ازاي
صباح :شوفتها وهي بتدخل اوضتك وطلعت منها
بس انا مكنتش اعرف انها ناويالك علي حاجه وحشه
وانتي عارفه بجي 3ايام ف الاسبوع انضف عشان العيال
لما مالقيتكيش بقي ولقيت قاسم باشا مهموم وحزين روحت قولتله كل حاجه
والحق ظهر
ومراد باشا طردها طرد الكلاب برا البيت
اقسمت:انا مش عارفه اشكرك ازاي علي عملتيه معايا دا
انا فرحانه قوووي انك عملتي كدا ربنا يخليلك ولادك وما يحرمكم منهم يارب
سمر:عيب ي بت داانا بحبك وكله الي الظلم
بس مراد باشا بيحبك وانتوا لاقين علي بعض قوووي
وهنا تحدث بصوت رجولي
قوووي قوووي قوووي
نظرت اقسمت الي الارض بخجل
تقدم مراد اليها
وركع علي ركبتيه
بصي بقي مالقتيش انسب من المكان دا يشهد علي حبنا
اهو مش محتاجين حاجه
معانا صباح
والحلل والمعالق والسكينه
ياتتجوزيني ياااجيب كرش صباح بالسكينه
صباح :ياحونتي
اتجوزيه يختي انا عندي عيال عايزه اربيهم
مراد:😂😂😂 اهو
حاارتكب جنايه
اقسمت:بس انا
جاء قاسم المطبخ
قاسم:انتي بنتي حبيبتي
تمني قاسم ان تكون اقسمت ابنته حقا ولكنها ليست ابنته
اقسمت:الي تشوفه ي بابا
وهنا وطلعت صباح زغروطه مصريه اصيله
لولولولولولولولولولولي……….
قاسم: كمان تلت ايام حانعمل احلا فرح ليكم. ……
……………. ………………… ……………….
ف مكان مجهول
المحامي :سكرتيره قاسم قالتلي انها حجزت قاعه افراح
واضح ان الفرح كمان 3ايام
المجهول:عايزه اقابل مراد بكرا
المحامي:حاتعمل اااي
المجهول:لازم يعرف حقيقه موت امه
………………….
ف غرفه مراد
رن رن رن رن رن رن
المجهول :الو
مراد:اي ي ابني انت فين
واحشني
المجهول:وانت كمان والله
تعالا نتقابل ف مكانا القديم
مراد:جااي نصايه كدا وتلاقيني عندك
المجهول :تمام
…………….. ……………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر القاسم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى