رواية غدر القاسم الفصل الثالث عشر 13 بقلم صابرينا
رواية غدر القاسم الجزء الثالث عشر
رواية غدر القاسم البارت الثالث عشر
رواية غدر القاسم الحلقة الثالثة عشر
ذهب مراد للشقه حيث احتجز بها اقسمت
فوجدها خاليه
مراد:ااي دا اقسمت اقسمت
ظل ينادي دون فائده
ولم يجدها
عاد مراد الي منزل قاسم خائب الظن
************************
في منزل قاسم
كان قاسم ينتظر قدوم مراد بصحبه اقسمت لكنه
قد اتي بمفرده
قاسم وهو يحكم امساك مراد من عنقه متحدثا بغضب واعيون حمراء
قاسم :بنتي فين ي مراد وديت بنتي فيين
مراد:هربت مني
قاسم:هربت منك ازاي يعني انطق عملت ااي في بنتي عملت ااي فيها
ف
اخذ قاسم يعنف مراد الا ان سقط علي الارض فاقد للوعي
جثي مراد علي الارض يحاول افاقته ولكنه لم يستفيق ثم اتصل بالاسعاف
وأرسل قاسم الي المستشفي ……..
بعد بضعه من الوقت
كان مراد يقف امام غرفه العنايه المركزه ينتظر قدوم الطبيب
اتي الطبيب له
الطبيب:حضرتك ابنه
شعر مراد بخيبه امل ولكنه تحدث اخييرا
مراد:ايوا انا ابنه
الطبيب: والدك اتعرض لذبحه قلبيه والحمد لله سيطرنا علي الوضع لكن
مراد:لكن ااي
الطبيب:للاسف استاذ قاسم دخل في غيبوبه الصدمه الي اتعرضلها جسمه كانت كبيره عليه قووي فالعقل كان رافض للواقع فدخل في غيبوبه مش عارف حايرجع منها اامته
شعر مراد بخيبه الامل وكان يحدث نفسه
مراد:يعني دلوقتي عرفت اني ابن حرام وان الراجل الي رباني وكبرني وعلمني وعطاني الحب والامان والحنان يوم ماارد الجميل ليه اكون السبب في وجعه
والست الي انا بقيت مكسوف اني اقول انها امي والي بسببها خلتني اتحول لوحش انسان همجي سادي واحد حيوان حتي الحيوانات بترحم بعض انا مقدرتش ارحم البنت الي حبيتها
خليت الانتقام يعميني خليت الانتقام يخليني ااذي البنت الوحيده الي حبيتها
ومن كرم الراجل الي رباني فضلني علي بنته ومكنش حايعترف بيها عشان مياذنيش اروح انا ااذيها واجرحها واكون السبب في وجعه وياعالم حايفوق ولا لاء وكل دا بسببي
اخرج الطبيب مراد من تفكيره
الطبيب:ي فندم ي فندم.
انتبه مراد للطبيب وتحدث
مراد:لو سمحت ي دكتور اعمل ااي حاجه المهم والدي يكون بخير
الطبيب : ان شاء الله خير
ذهب الطبيب وترك مراد
ذهب مراد الي اللوح الزجاجي ينظر لقاسم
كان نائم علي الفراش وموضوع علي جسده العديد من الاجهزه منها جهاز القلب لرؤيه معدل ضربات قلبه وجهاز للتنفس وبعض الاجهزه الاخري
تحدث مراد ولم يتحكم بدموعه التي يذرفها
مراد:سامحني ي بابا سامحني مش عارف انا ليا الحق اني اقولك ي بابا ولا لاء بس اموت لو يحصلك حاجه حاادور علي اقسمت مراتي حاارجعها ليا حاارجعها لينا
سامحني ي بابا سامحني
******×*******************
ااااااااليوم اااااااالتااااااالي
في منزل صقر
وبالتحديد في غرفه اقسمت
كانت اقسمت تئن من الالم اثناء نومها
ثم اخذت تصرخ بصوت عالٍ
لاء لاء لاء حرام عليك كفايه ضرب والله ماعملت حاجه
كانت اقسمت تصرخ وتتعرق في الفراش
سمع صقر صراخ اقسمت واخذ يركض الي غرفتها وجدها تتعرق وتتحرك في الفراش وتصرخ
ذهب صقر اليها واخذها بااحضانه
وكان يهمس بااذنها
صقر:بسسس هششش انا معاكي ومش حااسيبك مش حااخلي حد يااذيكي اهدي ي ملاكي اهدي
شعرت اقسمت بالامان فخلدت للنوم مره اخري
وضعها صقر بالفراش ووضع عليها الغطاء لتنام
لكنه لاحظ اثناء معانقته لها انها لاترتدي سوي اسدال فقط
خرج صقر من الغرفه بل من المنزل بااكمله
***************************
في احدي المولات
ذهب صقر الي محل الملابس لكي يشتري لها بعض الملابس
العامله :حضرتك تحب اجيبلك ااي
كان صقر يشعر بالغرابه من نفسه
معرفش حتي اسمها وجنينتني رايح اجيبلها هدوم ربنا يسترها عليك ي صقر من الملاك دي
العامله:حضرتك تؤمر باايه
صقر:عايزه فساتين بس طويله وبيجامات وبناطيل
بصي عايز كل هدوم البنات بمختلف الالوان وكدا
العامله:طب ممكن المقاس
اخذ صقر ينظر للعامله وتجول حولها كثيرا
صقر:بصي هي طولها اقل منك شويه وهي بيضا قوووي قموره في نفسها كدا و جسمها ارفع منك سيكه
العامله كانت بتضحك علي صقر وهو بيوصف
العامله :ربنا يخليهالك ي رب اكيد هي محظوظه لان حضرتك بتحبها
هنا سرح صقر
صقر:هو انا ممكن اكون حبيتها طب هي ممكن تقبل بيا انا اكبر منها وهي شكلها طفله بطل جنان ي صقر انت بتعمل كدا لان وجودها حايخلي امي تبقي احسن والهدوم دي عشان تعرف تعيش في اليومين دوول معانا اكيد مش حاتبقي كدا بالاسدال وبس اعقل كدا وقوول عقلت وبعدين بطل هبل كدا انت 33سنه والفرق الي بينا شاسع لانها طفله بطل ي صقر
جاءت العامله ومعها العديد من المشتروات
اخذها صقر وذهب بها لكي يدفع الحساب
كان ذاهب الي المنزل ولكنه توقف عند
محل لانجيري
صقر :لا لا ماهو انا مستحيل ادخل المحل دا واقولهم عايز
ي لهوي طب اعمل ااي
اجمد ي صقر في اي
عادي كل الرجاله بتجيب لمراتاتهم فيها ااي لما تجيبلها منه عادي محدش حايستغرب وجدي
بس الرجاله عارفه مقاس مراتاتهم انا حاادخل احسس انا ولا اعمل ااي ي لهووي
منك لله
وكل دا وانا مش عارف اسمك ولا ااي ومبهدلاني وراكي
داخل محل اللانجيري
العامله:تؤمر بااي ي فندم
كان صقر يضع كلتا يديه علي صدره يحاول ان يخبرها ولكنه لا يعرف ماذا تسمي
ابتسمت العامله لهذا الرجل
العامله:عايز مقاس كام
شعر صقر بالحرج انه لا يعرف شيء عن هذا المقاس
العامله :واضح ان حضرتك اول مره تشتري لزوجتك
كان صقر يشعر بالثقل والحرج
صقر:الحقيقه ااه
العامله:ممكن تقولي بااايدك الحجم كان ازاي وانا حااجيب المقاس المناسب
صقر بحرج :مش عارف
ذهبت العامله واتت ببرتقاله كبيره نسبيا
العامله:الحجم دا تمام
صقر:اه تمام
لو سمحتي
العامله:نعم
صقر:لو ممكن تجيب كل المستلزمات الخاصه بالستات وكدا وحضرتك تقريبا عارف المقاس
ابتسمت العامله لصقر
وذهبت جلبت له مستلزمات للفتيات وبعض قمصان النوم
كانت تظن ان هذه الاشياء لزوجته
بعد بضعه من الوقت
اتت العامله ومعها العديد من المشتروات
اخذها صقر منها ودفع ثمنها
صقر:كدا تمام قووي جبت لبس لسنه كامله
ي خبر
اكيد هي مش حاتمشي حافيه
وانا معرفش مقاسها
اخرج صقر الهاتف واتصل علي الخادمه
الخادمه:نعم ي بيه
صقر:اطلعي فوق للبنت وجربي علي رجلها ااي جذمه وقوليلي مقاس رجليها كام
الخادمه:جذمه منين ي بيه
صقر:اتصرفي اي جذمه المهم اعرف مقاس رجلها.
اغلق الهاتف بوجهها
بعد بضعه من الوقت
اتصل صقر علي الخادمه مره اخري
الخادمه:ي بيه انا حربت عليها جذمه مقاسها 40
صقر:يعني مقاسها 40 طيب
الخادمه :لاه ي بيه مطلعش 40
صقر:اومال ااي
الخادمه :انا جربت عليها مقاس 39
صقر:طيب حااجيب 39
الخادمه :لاااه ي بيه مطلعتش 39
صقر:ااااه ي جذمه ماتنطقي مقاسها كااام
الخادمه:36
اغلق صقر بوجه الخادمه
وتحدث عن غبائها
الله يخربيوتكم والبيوت الي جمب بيوتكم
ذهب صقر لمحل احذيه
واختار لها بعض الاحذيه الارضيه وذات الكعب بمقاس 36
اخيييرا انهي التسوق ببعض المعطرات والمكياج الخاص بالفتيات وبطبيعه الحال
صقر اتبهدل ي جماعه وعرف قد ااي البنات بتتعب
صقر:والله ظالمين البنات وهما بيتعبوا في التسوق
*******************
في منزل صقر
عاد صقر اخييرا الي المنزل ونادي علي الخادمه
صقر:ي زفتا انتي فين
الخادمه:انا اهو ي باشا
اتت الخادمه ومعها كيس كبير به الكثير من الاحذيه
صقر:اااي دا الله يخربيتك ااي كل دا
الخادمه:جذم
صقر:اخترعتي الذره كدا ماانا عارف انهم جذم جبتيهم منين الله يااخدك
الخادمه:مش انت قولتلي اتصرفي
صقر:انت اسمها انت قولت كذا مره اسمها حضرتك بعيدا عن الي يجيب خدامين من ورا الجاموسه
جبتيهم منين
الخادمه :من الجامع
صقر:جامع ااي الله يحرقك
الخادمه :ماانت عايزني اتصرف واعرف المقاس بتاع رجلها
روحت جامع واستنيت الستات لما دخلوا وروحتوا جبت جذمهم كلهم وقعدت اقيس بها علي رجليها
مدخلش عليها غير 36
صقر:الله يخربيتك والبيوت الي جمب بيتك سرقتي الجذم من الجامع كان ممكن تجربي جذمتك عليها وتقوليلي
الخادمه:اتصدق صح
صقر:اتصدقي انا حااطردك
الخادمه:لا والنبي ي بيه مش انت الي قولتيلي اعملي كدا
صقر:يخربيتك حاتلبسيني تهمه هو انا قولتلك اسرقي جذم الجامع
الخادمه:لا بس قولتلي اتصرفي وانا اتصرفت
صقر:طب الجذم دي حاتوديها فيين
الخادمه:حاارميهم في الزباله اومال اخدهم يعني وتبقي سرقه
صقر:روحي من وشي من هنا عشان ميقولوش قتل الخدامه والجذم دي وديها الجامع تاني يالااااا
الخادمه كانت بتمشي للباب وبتتكلم بصوت عالي
زفتا زفتا كل شويه زفتا مابراحه ي حج شغال في الزريبا
سمعها صقر وهي بتتكلم ونادي عليها
صقر:بتت تعالي هنا
جاءت الخادمه ببراء:نعم ي بيه عاوز حاجه
صقر:كنتي بتبرطمي بتقولي ااي
الخادمه:ولا حاجه
صقر:سمعك وانتي بتقولي زفت
الخادمه:لا ي بيه انا بقول السيسي غلا الزفت والجاز والسولار والحياه ولعه تعرف حلب الجاموسه في الزريبا اسهل منك انك تسوق العربيه اه والله
صقر:غوري من وشي
وتحدث بصوت عالي نسبيا
يعني كان لازم تتعبي ي سمر وتجيبي قريبتك من البلد تشتغل هنا
منكم لله ي شيخه
صعد صقر بالمشروات في غرفه اقسمت وتركها بالغرفه
وترك لها رساله موضوعه بجانب الفراش
******************
الساعه 7مساءا
استيقظت اقسمت من نومها ووجدت الرساله بجوار الفراش
كانت اقسمت تئن من التعب مازال جسدها يؤلمها
قرات الرساله
الي الفتاه المجهوله حمد لله علي سلامتك
اتمني الهدوم تعجبك
تفاجات اقسمت من تلك الرساله
اقسمت:هو مين دا وانا في بيت ميين انا اخر حاجه فكراها ان العربيه خبطتني
وضعت اقسمت يدها علي صدرها وهنا تذكرت ضرب مراد لها وتمزيق ثيابها وانا هربت بهذا الاسدال فقط ولا ترتدي شيء اسفله
ذهبت للملابس الذي جلبها صقر
اختارت ثوب اسود اللون به نقوش من الزهور بسيطه العدد وشال اخضر وضعته علي رقبتها وارتدت حذاء اسود ارضي ووضعت بعض المكياج البسيط لتداري به علامات التعب علي وجهها ووضعت بعض العطر علي رقبتها
كانت بسيطه وجميله بالرغم من المها النفسي والجسدي الي انها كانت ساحره
كانت تهبط درجات السلم العالي لاسفل
الا ان رات شاب يعطيها ظهره
للحظه تخيلته مراد كانت تتوقع انه يصالحها وانه قد ايقن خطأه
لكنها قد خرجت من هذا الحلم علي صوت الخدامه
كانت الخادمه تحمل صينيه بها اكواب زجاجيه
واوقعتها
وصرخت بصوت عالي
ي لهوي ي لهوي ي لهوي
فزع صقر من هذا الصوت العالي واستدار للخادمه ولم يلاحظ وجود اقسمت
صقر:خلاص فداكي حصل خير
الخادمه:لاعاااااا انا بقالي ساعه بغسل فيهم وكانت بتعيط وماسكه وشاحها الخاص وتمسح انفها وتصدر صوت العطس
صقر:خلاص الله يقرفك
الخادمه:هو انت حاسس بحاجه انا مخليه البيت شمعه واول ماالميه قطعت انا مياستش وروحت الترعه الي برا دي عشان اغسل الحلل والكوبيات
هنا علت ضحكات اقسمت من تلك الخادمه ولم تستطع كبحها واخذت تضحك
صقر كان ينظر لاقسمت ولابتسامتها الجميله
لم يرا فتاه جميله مثلها من قبل ااه من تلك الغمازات الثلاثه التي تمتلكها في كلتا وجنتيها وذقنها كان ساحره بالاسود
ترك صقر الخادمه تولول علي الكوبيات والحلل
وذهب لاقسمت
صقر:حمدلله علي السلامه
اقسمت:الله يسلمك
شكرا علي الهدوم وان حضرتك وكانت ستتحدث اقسمت لكن صقر منعها
ومد يدها يده
صقر:لو سمحتي
اعطت اقسمت يدها لصقر
وذهب بها الي طاوله الطعام
واجلسها علي الكرسي
اقسمت:شكرا علي الي عملته معايا
صقر:ممكن تاكلي
ابتسمت اقسمت لصقر واكلا الاثنان سويا
اقسمت:شكرا علي حضرتك عملته معايا
صقر:اي حكايتك
اقسمت:ممكن امشي
صقر:اسمك ااي
اقسمت كانت ستخبر صقر بااسمها الحقيقي ولكنها لم تخبره وذلك لانها اردات ان لايعرفها احد فلم يجلب لها هذا الاسم سوي التعب والقهر
اقسمت:اسمي((( يقين ))))
صقر:اسمك غريب
اقسمت:فعلا
صقر:حكايتك ااي وليه كنتي بتهربي
اقسمت:هربت من ناس كرهوني وكانوا بيضربوني
صقر:مين دووول
اقسمت:عيلتي
صقر:ازاي
اقسمت:ام سابتني قدام الملجأ وانا طفله 10سنين واب مشفتوش خالص و لكن اقسمت لم تخبر صقر انها متزوجه وان زوجها هو السبب
صقر:انسي كل حاجه خليكي هنا معايا
اقسمت:نعم تقصد ااي
صقر:اخر مره كنتي هنا ي يقين والدتي بسببك اتحسنت قوووي ووجودك هنا حااوفرلك مكان وحااديكي الفلوس الي عايزاها بس انتي تدي والدتي العلاج وتقريلها الكتب
وافقت اقسمت علي طلبه لانه ساعدها ولان المكوث هنا سيبعدها عن مراد والاذي الذي سببه لها
صقر اخذ والدته حجه لكي يتعرف علي يقين
اقسمت:عن اذنك حااطلع اوضتي
صقر:طب حااوصلك لفوق اوضه والدتي جمب اوضتك
صعد صقر واقسمت لاعلي عند غرفه والدته
في داخل الغرفه
كانت اقسمت بجانب صقر واقفه
صقر:امي يقين الممرضه الجديده بتاعتك
الام كانت تفكر
الام:بس انتي قولتلي انك اقسمت لما جيتي قبل كدا مكان صباح ياتري حصلك ااي ي اقسمت انتي كمان هو الفرحه مش مكتوبالك ابدا زي امك
كانت الام تطوق لرويه اقسمت
انها تشبه سدره
لا انها سدره وهي صغيره
ذهبت اقسمت وجلست بجوار السيده علي الفراش
هنا ورفعت السيده يده بصعوبه ووضعتها علي وجه اقسمت
وكانت الام تبكي وتبكي بحرقه
انها تراها سدره ليست ابنتها
كان صقر مذهول
والدته تتحرك الان يبدو ان ليقين سحرها الخاص
رجعت الام بذكرياتها الي الوراء
وهنا تبدا حكايه
(الاسيره والسجان)
سدره &قاااسم
في منزل بسيط جدا في الاسكندريه
كانت هناك سدره تصلي وتبكي وتبكي عند السجود
يارب يارب انجح يارب نجحني يارب تعبت وذاكرت
وانتهت من صلاتها
يارب نجحني وانا مش حااشد شعر البت نبيله تاني ومش حااسرق الشيسي من اخواتي وحاابطل اكل السكر
ومش حااغشش البت نبيله تاني
اوووف منك لله ي نبيله اتاخرتي ليييه بس
كانت سيدره تعيش مع ابويها لكنهم توفا منذ سنه وهي الان تعيش بمفردها فلم يكن لها سوي عائلتها ونبيله ابنه زوجه ابيها
رن رن رن رن رن
ركضت سدره للخارج
وفتحت الباب لكنها صدمت من الذي تراه.
كانت نبيله تبكي بحرقه قلب
سدره:مالك .
نبيله:سقطنا.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر القاسم)