روايات

رواية عيب الشوم الفصل السابع 7 بقلم مريم أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية عيب الشوم الفصل السابع 7 بقلم مريم أحمد

رواية عيب الشوم الجزء السابع

رواية عيب الشوم البارت السابع

عيب الشوم
عيب الشوم

رواية عيب الشوم الحلقة السابعة

مالك… شكل القلمين الي عمي ضربهوملك مربوكيش بس ملحوقه كدا كدا كتب كتابنا كمان يومين ساعتها بقى هتعملي لكل كلمه حساب عشان لو اتكلمتي بس يا همس باسلوب معجبنيش هتلاقي ايدي نازله بقلم على وشك
قالتله بغضب و عصبيه
همس… طب ابقى وريني بقى هتضربني كيف و انا ف ثانيه هكون كسرالك يدك
اتعصب منها جدا و كان لسه هيضربها بس لحقتها ورد الي كانت رايحه للمطبخ و سمعت كلام همس
راحت بسرعه شدتها من ايدها قبل م مالك يضربها او يتعصب عليها
ورد… يلا يا همس تعالي عشان عمي عايزك
بصتلها همس بغضب و قالتلها
همس… لا استني بس اما نشوف البيه دا هيضربني كيف
قال مالك بعصبيه
مالك… انتي اصلا بت متربتيش عشان لو كنتي متربيه مكنتيش هتعلي صوتك عليا اكده
قالت همس بغضب
همس… و انت بقى لما تفكر تعلي صوتك على واحده ولا تضربها تبقى انت كدا الي متربـ
حطت ورد ايدها على بوق همس تمنعها انها تكمل كلامها عشان مالك ميتعصبش اكتر من كدا
قالتلها ورد بغضب حاولت تخفيه
ورد… انجري قدامي و اخلصي
بصتلها همس بغضب ف كملت ورد بحده
ورد… يــلاااا!!!
سكتت همس و متكلمتش و طلعوا
….. سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
في اوضة همس
كانت راحه جايه بغضب و هي حسه انها هتمـ ـوت من كتر غيظها
ورد… م تقعدي بقى خيلتيني
وقفت همس مكانها و قالتلها
همس… كنتي سيبيني اربيه على الكلمه الي هو قالها..
كملت بسخريه و هي بتقول
همس… قال يضربني قال
كملت بقهر اكتر
همس… قاال انااا متربتش!!!
قالتلها ورد بزهول
ورد… دا انتي تحمدي ربنا اني جيت
قالتلها همس بغضب
همس… كان هيعمل اييييه يعني هيضربني مثلا
ورد… مثلا
همس… طب ياريتك م كنتي جيتي يا ورد عشان ساعتها كان هيبات و ايده متجـ ـبسه
خافت ورد منها و قالتلها بزهول
ورد… دا انتي الواحد يخاف منك ميخافش عليكي
ضحكت همس غصب عنها و ورد كمان ضحكت
…… استغفر الله العظيم واتوب اليه عدد خلقه و رضا نفسه وزنة عرشه و مداد كلماته
نعيمه… معرفتيش جدك كان عايز همس ليه
اضايقت رهف جدا و قالتلها
رهف… لا يا اما لما جيت اقف اسمع راح قايلي اطلعي اوضتك..
نعيمه… م انتي الي غبيه واقفالهم اكيد هيحسوا انك عايزه تسمعي كلامهم
رهف… اكيد مش غبيه الدرجادي يعني يا اما انا قولتله خليني موجوده عشان لو احتاجتوا شاي ولا حاجه
قالتلها نعيمه بغضب
نعيمه…. انتي حماااره يا بت
رهف… في اي يا اما!!!!
نعيمه… من امتى الحب دا… دا انتي مبترضيش تجيبي كوباية المايه لنفسك.. دا انتي تمـ ـوتي من العطش ولا انك تخدمي حد ولا تخدمي نفسك حتى
اضايقت رهف جدا و متكلمتش
نعيمه… انا هقوم اشوف لو كانوا خلصوا كلام ولا لا و اهو ع الاقل الحق اسمعلي حاجه
هزت رهف راسها نعيمه خرجت وقفت جمب السلم و سمعت همس الي كانت بتزعق لمالك و لما سمعت صوت بنتها ورد و هي بتقول لهمس انهم يطلعوا راحت على اوضتها على طول و هي بتبتسم بخبث
…… لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
تاني يوم كانوا كلهم قاعدين بيفطروا و همس الي كانت زعلانه لأن جدها مكنش بيتكلم معاها
لاحظت رهف زعل همس و حبت تضايقها اكتر و قالت بصوت واطي عشان محدش يسمعها غير همس
رهف… معلش بقى. يا همس جدو مبيتكلمش معاكي بصراحه ان جيتي للحق انتي كان حلال فيكي تتطخـ ـي بالنار عشان تبقى تهربي تاني
بصتلها همس و ابتسمت و قالتلها بنفس نبرة الصوت
همس… انتي بالذات متتكلميش يالي كنتي بتاخدي فلوس من ابوكي ع اساس انك رايحه الدرس و ف الاخر تروحي تجيبي بيهم اكل من بره و انتي عارفه ان مرت عمي كانت منبهه عليكي انك متكليش من بره عشان جرثومة المعده يا معفـ ـنه
بصت رهف لأمها بسرعه تشوفها سمعت ولا لا و بعدين بصت لهمس بغضب
همس… لا لا متبصليش اكده اه احسن اعيط
كملت بتهديد و هي بتقول
همس… و انا ايه الي هيخليني اعيط م انا اقول لمرت عمي اسهل
و بصت لنعيمه و كاانت لسه هتندهلها بس رهف قالتلها بسرعه
رهف… اسكتي شويه… خلاص انتي ايه محدش يعرف يهزر معاكي
بصتلها همس بسخريه و قالتلها
همس… يا سلام؟ طب م انا كمان بهزر
قالتلها رهف بضيق
رهف… طب خلصنا
هزت همس راسها و هي بتبتسم بانتصار بس اختفت ابتسامتها لما سمعت صوت نعيمه و هي بتقول لمالك
نعيمه… صحيح يا مالك
بصلها مالك و قالها
مالك… اتفضلي يا مرت عمي
قالت نعيمه بضيق مصطنع
نعيمه… كنت معديه امبارح و سمعت صوت همس. و هي بتزعقلك
اتغيرت ملامح مالك للغضب و الضيق
قال موسى بغضب
موسى… ايييييه!!!
همس… طب مش تعرف الاول البيه قالي ايه و انا زعقت يا چدي ولا هو انا على طول الي غلطانه
قال موسى بغضب
موسى… بس صوتك ميعلاش على ولد عمك و جوزك
همس… لسه متكتبش كتابنا عشان يبقى جوزي و بعدين لما البيه يهددني انه هيضربني يبقى اعلي صوتي عليه و اربيه و اعرفوا ازاي فكر انه يضربني كمان
سكتوا كلهم بزهول من كلام همس و مالك الي ملامح وشه زادت غضب
و موسى الي فرح جدا بحفيدته بس ف نفس الوقت محبش يبين دا و رسم بمهاره ملامح الغضب على وشه
ابتسم مالك و بص لمرتضى و قاله
مالك… عشان لما نقولك ان همس متربتش تصدق يا عمي
ابتسمت همس هي كمان و بصت لوليد و قالتله
همس… ابقى ربي ابنك يا عمي و عمله ان بنات الناس مش عبيد عشان يضربهم ولا يهزقهم و ف الاخر يسكتوا
كملت بابتسامة و هي بتبص لفرحه و نعيمه
همس… تسلمك ايديكوا على الاكل
و قامت و طلعت اوضتها
خبط مالك ايده على الطربيزه بغضب و راح شغله
و على عكس توقعهم لاقوا موسى بيضحك جامد من قلبه و دا طبعا خلاهم يستغربوا جدا
قالت امال باستغراب
امال… مالك يا ابوي؟
قالها موسى بابتسامة
موسى… فرحان بهمس
ابتسمت امال و مرتضى قاله
مرتضى… دي بت متربتش
موسى… بالعكس دي بت بميت راجل و مبتسبش حد يهينها و انا فخور بيها
….. سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
عدى يومين و جيه يوم كتب كتاب همس و مالك
كانت همس قاعده ف اوضتها و هي مضايقه جدا
ورد… يا بنتي افردي وشك دا
همس… ملكوش دعوه بيا و الا ههرب تاني
قالتلها ورد بهدوء و هي بتحاول تقنعهاا
ورد… حبيبتي مالك بني ادم طيب بس انتي الي عنيده و انا حسه انك لو بطلتي عندك دا هيرجع يكلم شركة البناء تاني و هيبنولك الشركه الي كنتي بتحلمي بيها
بصتلها همس و قالتلها
همس… تفتكري يا ورد
ورد… ايوا طبعا انتي بس بطلي تردي عليه و قوليله حاضر بدل م تعندي
اتعصبت همس و قالتلها بغضب
همس… يعني ايه يعني اسيبه يزعقلي ولا اييييه
ضربت ورد كف و كف و هي بتقول
ورد… يا بنتي ارحميني بقى انتي ايييه دا انا لسه بقولك بطلي عند و زعيق
نفخت همس بغضب و ضيق
كملت ورد و هي بتقول بنفاذ صبر
ورد… من الاخر يا همس انتي لو فضلتي تعندي كدا مش بعيد مالك يضربك بجد و انتي عارفاه لما بيتعصب و خلي ف بالك هو خلاص هيبقى جوزك يعني محدش هيقوله انت ضربتها ليه ف نصيحه مني كفاياكي عند بقى
بصتلها همس بحزن و هي متأكده ان كلام ورد صح
…………. لا اله الا الله محمد رسول الله
بعد ساعه كان الكل متجمع و ناس من اهل البلد جم عشان يباركولهم
كان المأذون موجود و بالفعل تم كتب كتاب همس و مالك
و راحوا قعدوا على الكرسيين الي كانوا معمولين مخصوص ليهم و في حواليهم زينه و ورود
و همس الي متمنعش انها كانت فرحانه بس حاولت تخفي دا بس مالك لاحظ و قالها
مالك… بتداري فرحتك ليه معقوله بتحبيني و مش عايزاني اعرف
ابتسمت همس عشان الناس ميلاحظوش انهم بيتخانقوا و قالتله
همس… دا انا عندي امـ ـوت ولا اني افكر احب واحد مغرور زيك
هز مالك راسه و قالها
مالك… ماشي يا محترمه يا مؤدبه
سمعته و اضايقت جدا بس لاقت ورد معديه من جمبها راحت قالتلها
همس… ورد استني
و قامت و هي مستغليه ان الفستان طويل و مداري الجزمه عشان الناس متاخدش بالها و داست بكعب جزمتها على رجل مالك الي قالها بألم
مالك… مش تخلي بالك يا همس….
كمل بألم و هو بيبص على جزمته الي كعب جزمة همس علم فيها بالرغم من انها جلد
مالك…. كعب جزمه دا ولا شنيور
ابتسمتله بشماته ف عرف انها كانت قاصده
كان لسه هيرد عليها بس سمع صوت واحده جارتهم الي قالت لهمس
اخلاص… لا بس كويس يا بت يا همس ان لسه عايشه بعد م حاولتي تهربي اصل معروف عندينا ف الصعيد ان الي تهرب تتقـ ـتل على طول
ابتسمتلها همس و كانت لسه هترد بس اتصدمت هي و ورد لما سمعوا صوت مالك الي قال
مالك… انا الي قولتلها تهرب
بصوله الكل بصدمه ف كمل بابتسامة
مالك… مالكوا مستغربين ليه انا وقتها الي قولتلها تهرب لأن عمي و ابويا مكنوش عايزين كتب الكتاب يبقى في دوشه و ناس كتير و احنا كنا عايزين نعزمكوا ف مكنش في حل غير انها تهرب عشان نوقف كتب الكتاب و نعمل كتب كتاب تكونوا انتوا موجودين فيه
ابتسم موسى على حفيده الي بالرغم من انه كذب الا انه محبش حد يحرج مراته
بس اتصدموا كلهم تاني لما سمعوه بيقول
مالك… و دلوقتي بقى حضرتك لازم تعتذري لهمس عشان كلامك ليها
ابتسمت اخلاص لهمس بضيق و قالتلها
اخلاص… حقك عليا
ابتسمت همس بثقه كبيره و قالتلها
همس… اسفك مقبول يا طنط
قالت ورد لهمس بصوت واطي
ورد… دا شكل مالك بيحبك جدا
فرحت همس بس قالت لـ ورد بضيق
همس… تؤ تلاقيه بيعمل كدا عشان صورة العيله متتهزش
بصتلها ورد بضيق و نفاذ صبر
بس سكتوا كلهم لما سمعوه صوت زين و هو بيقول
زين… الف الف مبروك يا اخوي وووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عيب الشوم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى