رواية عودة التحدي المستحيل الفصل السادس 6 بقلم إسراء هاني
رواية عودة التحدي المستحيل الجزء السادس
رواية عودة التحدي المستحيل البارت السادس
رواية عودة التحدي المستحيل الحلقة السادسة
قررنا حبس المتهم زين الشريف ٤ ايام على ذمة التحقيق
اغمض زين عينيه بألم لان هناك من ينتظره
عمر بحزن : ينفع يروح بكفالة
_ لسة التحقيق شغال ومش حينفع
عمر ” اختي تعبانة وممكن يحصلها حاجة لو تحبس
_ تمام نخرجوا بكفالة وتيجي تكمل التحقيق بعد ٤ ايام
ابتسم عمر وتنهد بارتياح
زين : ضيعت عليك السفر
عمر بغيظ : ايه يا عم يا اهبل انت … انت اخويا يا زين سفر ايه ده
زين بابتسامه : وده العشم يلا نروح لهناء
وصل المستشفى كانت مغمضة عينيها وهي تبكي قلقة عليه …
رأت عمر امامها همست بانفاس مسلوبة: زين فين
عمر : اسف اصله ..
هناء بصدمة : ايه ..
دخل زين بسرعة لم يحتمل رعبها وادخلها كلها بحض.نه
عمر : الدكتور كتب لينا خروح يلا يا قمري
امسكها زين وشعر بها غير متزنة حملها شهقت بخجل لكنه ينظر لها ويحمد ربه مئة مرة انها بخير
زين : حمد الله عالسلامة
عمر : هلا يا هلا
زين : اشتقنا ليكم ياما
عمر : هلا يا هلا
زين ” الصحبة دي ويانا والفرحة مش سايعانا
اقترب منها وهمس في اذنها : بحبك
خالد : انا عايز جوزك يتنازل عن ابني عشان ضربه
وفاء بصدمة وغيظ : يا بجاحتك يا اخي ده انا حخليهم يعدموا
اخرج الهاتف وجعلها تشاهد قذ..ارة زوجها الذي است..باح زوجة غيره …
تنظر غير مصدقة ما ترى هل هذا من حاربت من اجل زواجه.. هل هذا من احبته واختارته من دون الدنيا
وفاء بهدوء : هو في اي مستشفى
خالد : ممكن اوصلك
هزت راسها وذهبت برفقته … دون اي ريأكشن فقط تنظر للفراغ
وصلت غرفته همس خالد بهدوء بلاش تبيني انك عارفة استني شوية بس ان ممكن
هزت راسها…
يجلس عمر برفقته وهمس : هااا حتتنازل عن القضية ضد زين
احمد : اما يتنازل عن القضية اللي مرفوعة ضدي ..
عمر ” لا حتتنازل لوحدك
احمد بغيظ: ده تحيز بقى بعدين هيا اللي غمزتني وجرتني ليها
ولم ينتبه عمر لنفسه الا وهو يضر.به بلا رحمة بكل غل الدنيا
سحبوه من عليه بصعوبة وهو يصر.خ : اه يا زب.الة يا واطي مش كفاية وسا.ختك كمان بتشوه سمعتها اللي زيك لازم يتعدموا
كان احمد يتألم بشدة وينظر لردة فعله باستغراب شديد
خالد : اللي بتشوه سمعتها قاعد تبقى اخته
حدق في عينيه وابتلع ريقه بصعوبة ومضى على المحضر برعب شديد..
ليبدأ الانت..قام الاشد من السجن ..
دخلت تنظر له دون اي ردة فعل صعق ودق قلبه برعب شديد اي عقاب في الدنيا … الا هذا
جلست على الكرسي بجانبه تنظر له فقط وعينيها تسأل لماذا ؟؟
امتلأت عينيه بالدموع وهمس : كد…
لتص..فعه بقوة قبل ان يكذب
همست بهدوء : شوفت بعيني ماحدش قالي
قضم شفتيه بندم وتوسل وهمس ” انا اسف
وفاء : ليه ؟؟ انا قصرت في ايه … فيا ايه مش عاجبك
امسك يدها وهمس برجاء وتوسل : لا لا يا وفاء اسف والله العظيم اسف انا بحبك
ضحكت بكل صوتها وهمست: بتحبني ؟؟ مصدقاك … طلقني بقى
شهق حتى كادت روحه تخرج وهمس : وفاء .. انتي انتي ..
قامت من مكانها وهمست بحدة : ما باخدش رايك اعتقد عارف انا مين واخويا مين اليوم ورقتي تكون عندي … والا..
امسك يدها وهو يبكي بشدة سحبتها بقوة
خرجت وتركته يبكي ويلوم نفسه وشيطانه … وهو يتمنى فقط أن يرجع الزمن ؟؟ لكن يوم لا يفعل الندم
&&&
خرج زين بلهفة شديدة الى بيته دق الباب وجد امه باستقباله ضمته بكل حب ..
ووالده الذي ضمه ببكاء …
تركه وهبط على قدميه يضم ابنه وبناته ويقب.لهم بشغف وعشق وعينيه تبحث عنها …
ناهد بمكر : سابت البيت
وقف مرة واحدة وهمس بخوف : ليه حصل حاجة
خالد: عشان كدبت عليها وقولتلها القضية حتخلص وقالت حتفضل هناك شهر
زين : شهر …
ركض للخارج ليوقفه صوت والده : رحمة فوق يا اهبل اتقل شويا
استدار بخجل وكز على اسنانه وهمس : عفكرة مقلب مش لطيف خصوصا اني جاي تعبان
خالد بمكر : تعال اسهر معانا وحشني
فرك جبهته بخجل وهمس : احم دلوقتي
خالد : ايوة تعال اقعد
وناهد تكتم ضحكتها وهو سيموت ويصعد غرفتها ..
زين بحرج : ينفع اسلم على هناء وارجع
خالد : السلام حيطول اقعد
ناهد بضحك : كفاية غلاسة يا خالد روح يا حبيبي لمراتك
وقبل ان تكمل جملتها كان قد وصل غرفته دق مرتين وفتح تفاجأ بالانوار مطفئة اضاءها ليجدها باجمل هيئة
زين : انتي مين هو انا غلطت في الاوضة
هناء بدموع : وحشتني اوي يا زين
لم يكن بعدها اي كلام بل ….
&&&
رحمة ببكاء : يعني كل ده يحصل معها وماحدش يقولي هيا مش اختي
عمر : ما حبناش نقلقك يا حبيبتي معلش الحمد لله عدت على خير
رحمة : عايزة اروح لها دلوقتي
عمر ” تروحي فين وحدي الله واقعدي جوزها ما خلنيش انزل اسلم عليها خليها الصبح لانه حيطردك
ضحك علي وضم رحمة من كتفها وهمس : الصبح نروح انا وانتي
دق الباب قام ليفتح وجد فيفان وقبل ان تحتض.نه رجع للخلف بذعر استغربته هيا وعمر ونفين اما رحمة ابتسمت
فيفان: ماذا هناك علي الن تسلم علي
علي : احم اسف فيفان لقد ظهرت تحاليلي الان حامل لكورونا
فيفان بصدمة: كورونا .. احم لقد تذكرت شيئا
وركضت للخارج جعل الجميع يضحك عليها
عمر: انا فهمت كورونا.. بس مين الصاروخ
ليص.رخ بكل صوته بسبب نفين
علي بصوت عادل امام : بتحط نفسك في مواقف بايخة …
عمر : اااه رجلي راحت ربنا عالمفتري يا شيخة
نفين : مين دي شوفتك تكرهبت اما جت تقرب منك
نظر علي لرحمة وهمس ” بنت خالتي بس عندنا في فرنسا نحض.ن ونبو.س عادي يعني بس لما جت نسيت انه حرام وغيرة رحمة بس بعدها كلت حتة خضة ..
زاح عمر قليلا وهمس : اما انت فقري صحيح
نظرت له نفين بطرف عينيها وذهبت احدى الغرف واغلقت على نفسها
علي بجدية : الهزار بيبقى مرة يعني لو كان راجل وقالت كدة كنت حتوافق
اغمض عينيه يلوم نفسه على غباءه وهمس : بهزر والله
رحمة بحب : ما تزعلش يا حبيبي نفين ما بتزعلش منك
علي بهمس خفيف : يا .. ايه
رحمة: احم يا عمر
تعال معايا امسكت يده ودقت على الباب نفين بضيق ؛ مش حاروح سيبوني لوحدي
رحمة: عمر مشي وهو زعلان من نفسه جدا
نفين بصدمة : مشي من غيري
فتحت الباب بعدم تصديق لتشهق عندما جذبها احد لحض.نه ودخل بها الغرفة
علي بضحك : دي فيها للصبح
رحمة ” البيت بيتهم براحتهم
علي: عمر ده نحس المفروض يسافر حصل اللي حصل لهناء
رحمة: مش بيفرق المكان لما تكون مع حد بتحبه
علي بنظرة اذابتها : انا لسة ما عاقبتكيش
رحمة: على ايه
علي : على كلمة طلقني
رحمة : احم ما هو انت …
علي: كنتي حتتطلقي بجد يا نفين
رحمة : ما ينفعش نطلق انا وانت روح وحدة يا علي
علي : تعرفي نفسي في ايه
رحمة ” بتوأم بنات ما تيجي اقولك الطريقة
# النهاية
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة التحدي المستحيل)