روايات

رواية عودة إبليس الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الجزء الحادي والعشرون

رواية عودة إبليس البارت الحادي والعشرون

عودة إبليس
عودة إبليس

رواية عودة إبليس الحلقة الحادية والعشرون

أمير. …
خرجت من عند عزيز ولقيت ماما مع تيتا فى المطبخ قولت لها إيه رأيك يا ماما ان شاء الله اكتب الكتاب أول ما يوصل عبدالله أخو سهي
مها…
كتب كتاب طب انت أخدت رأي امها يابني ولا انت بتقرر كدا من نفسك لازم يابني أهلها يوافقوا اوعى تفرض رايك عليهم لكن لو بتاخد رأيي أنا عوزاك تجوز انهاردة قبل بكره
أمير… طب أيه رأيك تفتحي الموضوع يا تيتا مع ام عبدالله ما أنتي الخير والبركة وأكيد مش هترفض لكي طلب
سهي…
خرجت أنا وماما من الاوضه ولقيت طنط مها بتحط الأطباق ع السفرة دخلت المطبخ اساعدها
عزيز….
أخدت شاور وخرجت من أوضتي وأنا عامل نفسي دايخ وقولت لهم جعان يا بشر فين الفطار
أميرة….
أنا سامعه سيرة أكل اعملولى ساندوتش علشان أكمل نوم
عزيز….
اقعدى يا بت انتي هنا عاوزك فى كلمتين
بصي بقي من الآخر كدا أنتي أيه اللي مأخر جوازك عاوزين نفرح بكي ونجوز أمير بالمرة
أميرة…. طب ليه الاستعجال ده
عزيز…
اخوكى مستعجل يتجوز وفى نفس الوقت مينفعشي هو يتجوز وانتى تفضلي قاعدة عاوز اطمن عليكي يا أميرة زى ما اطمنت ان اخوكى أخيرا حب واستقر ولقي البنت اللي تشاركه حياته
أميرة…
بصراحه الشقه ناقصها شويه حاجات وخطيبي عامل جمعيه ولسه هيقبضها ع آخر السنه بس أنا قايله للكل ان التأخير من عندى
عزيز….
بس كدا تجهيز الشقه هديه مني لاحلي أخت فى الدنيا وأيه رأيك بقي نعمل فرحك بعد خطوبه أمير ع طول يلا قومي بلغي خطيبك
خلينا نفرح
وكلهم أجمعوا علشان نفطر وفضلت أكل وقولت ل جدتى محتاج شوب قهوة عندى حاجات كتير اجهزها علشان مسافر بعد كام ساعه والبركة فى ام عبدالله وسهي مش هوصيكم ع جدتى
ولو فى إى حاجه اتصلي بأمير وهو هيبلغني
جدتى….
هتغيب كتير يا عزيز أنا متعودتش أنك تبعد عني يا حبيبي
عزيز….
أنا هشوف الأجهزة الرياضيه أتفق عليها وبالمرة كان فى بعض الآلات اللى محتاجها فى العمليات
كلها كام يوم بالكتير آوى أسبوع وهتلاقيني هنا وهوصي البواب يشوف كل طلباتك ولو تحبي اخلي حد من الأمن يوقف ع الباب ورديات صبح وليل علشان تكونوا مطمنين أيه رأيك
جدتى…
لآ يابني مجبش لنا حد غريب افرض أحتاج حاجه مين اللى تخرج له أنا رشامنصور ولا خطيبه أخوك
هو كفايه البواب يشوف طلباتنا وخلاص وإن شاء الله ترجعلي بالسلامة بس أهم حاجه تاخد بالك من نفسك
عزيز. …
دخلت أوضتي وجهزت شنطه صغيرة لأن المفروض قدام الكل إنى مسافر ولقيت الحراس واقفين قولت لهم بلغوا ميسان تجيلي في الحال واستغربت لما الحارس قالي ممنوع عليها الحضور
اتعصبت عليه وقولتله أنا اديتك أمر تنفذه وإلا هتعرض نفسك للمحاكمة غور من قدامى بلغها تحضر حالا
الأمير صرماط. …
كنت قاعد أفكر فى حال إبني ولقيت الحارس. جالى وقالي ولي العهد طالب زوجته تحضر فى عالم الأنس ع الرغم أني بلغته أنها ممنوع من الحضور.
قولت له روح بلغها وأوامر إبني عزازيل تنفذ فى الحال
ميسان….
كنت زعلانه وقلقانه ع عزازيل ومش عارفه حاجه عنه ولقيت الحارس قالي ان ولي العهد أمر بحضورك والأمير صرماط وافق
طرت بسرعه وروحت له ولقيته قالي
عزيز….
حبيبتي أنا هقعد كام يوم عند الجن المسلم لأن كل مرة أروح عندهم اتعب ولقيت إنى من الأفضل استني عندهم لحد ما أخلص مهمتي المهم اني عاوز منك طلبين أولا خلي عينك ع امي والأولاد وطمني امي إنى كويس بس بسبب ضعف جسمي مش قادر أتحول واروح لحد عندها
وقوليلها تستعد قريب خطوبه أمير حضرلي نفسك لأنك هتكونى موجودة أنتي والأولاد استعدى
ميسان….
بجد يا عزازيل طب تفتكر الأمير صرماط هيوافق
عزيز…
مدام أنا موافق يبقي الكل لازم يوافق يلا روحى بلغي أمي وعرفيها تخلي بالها من الأولاد لأني عاوزك تفضلي هنا أنا مش هطمن ع جدتى إلا بوجودك وأى طلب هتحتاجه نفذيه من غير
ما تحس بوجودك واوعي حد منهم يخرج من البيت فاهمه
ميسان….
طرت وبلغت طنط نهي بكلام عزازيل وطمنتها عليه أنه كويس
وعرفتها إنى هفضل فى عالم البشر علشان اخلي بالي من جدته
وطرت فى الحال
نهي….
فهمت من رساله عزيز ليا أنه قريب هينفذ الخطه اللى هتخلينا نعيش كلنا مع بعض بس طبعا بسبب مراقبه الحراس. مقدرش يوضح وهو عارف ومتأكد إنى هفهم كلامه
وطبعا وجود ميسان ده حمايه ل سهي علشان يضمن أنها متنزلش من البيت وبالتالي تكون صيده سهله ل لوفيرا
دايما يا عزيز بتعمل حساب لكل حاجه حواليك أنا واثقه في ذكائك
أنك قدها وأنا كمان هستعد لتجهيز مهمتي اللى تخلصنا من كل ده
عزيز….
كنت واثق ان امي هتفهم الرساله ودلوقتي فاضل اطمن جدتى
ناديت عليها وقولتلها
جدتى انتي عارفه أن من وأنا صغير ومعايا حمايه من أمي واللي محدش يعرفه أنها لسه معايا علشان كدا عاوزك تطمني انا هسيب الحمايه دى هنا لكم وأى حاجه محتاجه لها ادخلي أوضتي وقولي طلبك فى أسرع وقت هتلاقيه قدامك حتى لو حاجه خاصه بالمطبخ بس ده سر بينا
واوعى تفتحي الباب لحد انتوا تلاته ستات لوحدكم وأمير واهله مسافرين بكره الصبح علشان كدا عاوزك أول ما ينزلوا من البيت تقفليه بالمفتاح ومتخليش سهي ولا مامتها تنزل لاى سبب
فاهمه يا تيتا عاوز اسافر وأنا مطمن عليكي 😙
جدتى…
اطمن يابني المهم تخلي بالك انت من نفسك ترجعلي بالسلامة خرجت وسيبته بيرتب حاجته ربنا يحفظك ويحميك من كل شر
عزيز….
خرجت سلمت عليهم وقولتلهم أنا هروح اظبط شويه حاجات فى المستشفي وهسافر ع طول وانت يا أمير متخليش الشركه الهندسية تبدأ شغل إلا لما أرجع
وبصيت ل سهي وقولت لها مش هوصيكي ع جدتى وأى حاجه محتاجين لها قولى ل جدتى وهى هتعرف تجيبهالك المهم مافيش نزول من البيت انتوا تلات ستات وعاوز اكون مطمن عليكم وأنا مسافر ولا أنا غلطان يا إم عبدالله
ام عبدالله. …
لا يابني انت صح اطمن تروح وترجع بالسلامه جدتك فى عنينا
عزيز….
نزلت وروحت المستشفي رتبت بعض الأمور وروحت عند الجراج كأني ببص ع المكان وناديت وقولت يا غدير اظهري
غدير…
ايوة يا عمو ولقيته طلب مني العنوان وقالي أنه نازل القاهرة دلوقتي وفعلا دخلت قولت ل ماما ووافقت وعرفته العنوان وكنت مبسوطة آوى
عزيز….
اتصلت ع أمير وبلغته العنوان وقولت له أوعي سهي تعرف حاجه
وخليها مفاجأة لها يوم الخطوبه
أمير…
ماشي يا صاحبي المهم تبقي تطمني عليك
وابتديت أجهز شنطتي وبلغتهم يجهزوا حاجتهم علشان نسهر طول الليل ونسافر الفجر
نورين….
كنت بتابع كل حاجه وعجبني جدا اهتمام عزيز بالكل وتدبير شؤونهم حتى ولو مش موجود واحد زى ده استحاله يكون إبن إبليس خسارة بجد
عزيز ….
سيبت العربيه فى جراج المستشفي واخدت تاكسي وروحت مطعم وكلت للمرة التانيه مش فاهم ايه الجوع ده
وظهرت ليا نورين روحت دفعت الحساب وخرجت من المطعم واختفيت فى الحال
نورين…
اخدت عزيز ل عالمنا والمرة دى فضل محتفظ بشكله البشري لحد ما وصلنا البوابه
واديته العبايه علشان يلبسها وكان مبسوط لأن شكله متغيرش
عزيز ….
أول ما اختفيت ووصلت للارض الفاضيه ذو الرائحه العطره
لاحظت إنى متحولتش كنت مبسوط لإن شكلي فى جسم عزازيل مخيف بالنسبه لهم وكنت بحس إنى منبوذ
وشكلي البشري أرحم بكتير وطبعا نورين اديتني العبايه البسها ودخلنا مع بعض من البوابه لاجد بستان من الزهور
واخدتني نورين ل جناح كبير كنت أعتقد إنى هقابل أمير عشيرتهم
او أحد الحكماء ولكن المفاجأة أنها قالتلي
ان الجناح مجهز ليا وطول فترة إقامتي هكون موجود فيه او عند الحكيم لقمان
نورين…
قولت ل عزيز تقدر ترتاح وكل اللى هتحتاجه هتلاقيه فى الجناح واستعد لمقابله الحكيم لقمان بدايه شروق الشمس
عزيز….
كنت محتاج أنام وحسيت بعطش شديد ببص لقيت المياه قدامى واضح ان فى خادم خفي موجود معايا فى المكان
ولما شربت لقيت الميه طعمها مختلف جميله جدا طعم ورائحه واضح ان كل حاجه هنا برائحة الزهور
ونمت ورغم وجودى وسط أعداء نسلي ألا إني لأول مرة أشعر بالراحه والأمان وسرحت لعالم الأحلام
لحد ما سمعت صوت بيقول 😮😞

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة إبليس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى