روايات

رواية عودة إبليس الفصل الحادي عشر 11 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الفصل الحادي عشر 11 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الجزء الحادي عشر

رواية عودة إبليس البارت الحادي عشر

عودة إبليس
عودة إبليس

رواية عودة إبليس الحلقة الحادية عشر

نورين…. كدا أنا جاوبت ع أسألك
عزيز….
لأ لسه في حاجه مش قادر افهمها من البداية وأنا معملتش أى حاجة ل سهي ولا للقطط أهلها ليه طلعتي ليا تهد.ديني للدرجة دى أنتى شيفاني مؤذي 😔
‏نورين…..
لأني ‏شكيت في احتمالين
الإحتمال الأول…
أنك تكون عارف حقيقتها وعاوز تقدم د’مها قربان ل إبليس اللعين.
الإحتمال التاني….
أنك تكون معجب بها وبتفكر تتجوزها وطبعاً أنت سابق لك الجواز بأنسية قبل كدا وأنا مكنتش هسمح بالجوازة دى سهي انقي من أنها تجوز واحد زيك
‏عزيز…..
‏وصلت لقمة غضبي وهى مستمرة في اهانتي بصيت لها وعليت صوتي وقولت
‏بس بقي هو في ايه نازلة اهانه فيا من غير ما يصدر مني شئ يستحق ده وأنا ساكت
‏انا مختارتش حياتي واكيد مكنتش أحب أكون هجين منبوذ بين العالمين ما أنتي ولا أى حد كان ممكن يكون زيي وفي مكاني ليه محدش فكر ولو لحظه أن عندى إحساس وشعور ليه دايما بتحكموا عليا من غير ما أعمل حاجه ‏كل ده علشان هجين 😭😭
‏للاسف كنت فاكرك غيرهم طلعتي اسوء منهم
‏نورين…..
‏انا مقصدتش أى اهانه لكن معروف أن إبليس وأبنائه دايما مغرورين وواخدين أكبر من حجمهم
‏بس واضح أن طبعك البشري غلب طبع إبليس
‏ودى حاجه جميله أتمني تكون كدا فعلاً

‏عزيز…..
‏وياتري ده هغير وجهة نظرك فيا أنا مش طالب المستحيل مش طالب غير أنك تحترميني وتحترمي مشاعري
‏انا منكرش أنى استغربت أسلوبك لأنه مش لايق مع جمالك
‏تعرفي أن أول مرة شوفتك فيها اتمنيت أشوف وأعرف كل حاجه عن الجن المسلم ياريتني كنت واحد منكم ع الأقل كنت أقدر أشوفك كل لحظه
‏ويمكن كنت أطمع أن في يوم انال رضاكي
‏نورين…..
‏انا اتأخرت استأذنك وأختفيت من قدامه وأنا واثقه أنه عاوز يلعب ع مشاعري
‏ومالوا ألعب براحتك يابن إبليس الشاطر اللي يكسب في الآخر
‏عزيز…..
‏مجرد ما اختفت نورين حسيت بأنها اتأثرت بكلامي حتى لو مش مصدقه دلوقتي بس أكيد هتفكر تديني فرصه وأنا مش محتاج إكتر من كدا
‏وكنت عارف أنى مراقب من أبي الأمير صرماط لأنه عاوز يتأكد من كلامي وطبعاً بعد ما شاف وسمع إني بساعد أمير أنه يخطب سهي وكمان سمع كلامي مع نورين أكيد صدق إني مكذبتش عليه ولقيت بعدها ظهر ليا أحد حراس العشيرة وبعدها أختفي وده الاتفاق اللي بيني وبين أبي بما أني مراقب
‏ ودخلت الحمام ع أساس اخد شاور وشغلت الدش وطرت ع المملكة ولقيت العشيرة مجتمعه كلها وأول ما ظهرت لهم فضلوا يمجدوا في أسمي
‏عايش عزازيل ولي العهد عاش إبن إبليس الأعظم
‏القيت التحية عليهم ونظرت إلى الأمير صرماط

‏الامير صرماط……
‏ابني العزيز أنا مبهور بك كلنا رأينا أفعالك وسمعنا كلامك من المأكد أن إبليس الأعظم فخور بك
‏عزازيل…..
‏كل ما أفعاله من أجل أن أنال رضاه وأكون ولي العهد ع جميع المخلوقات الكون
‏نهي…..
‏كنت قاعدة ع الكرسي المخصص لي بجانب صرماط ومثبته نظري ع عزيز وجوايا إحساس قو.ي أن في حاجه بيدبرها بس مقدرش اسأل ابني أصبح مراقب من جميع أنواع الجن حتى الجن المسلم
‏وكل كلمة بيقولها محسوبة عليه نفسي يا عزيز تبعد عن سكة إبليس وتفوق لنفسك
‏مكنتش متخيلة أن غلطه عملتها زمان بتدفع أنت تمنها دلوقتي بعد كل السنين دى
‏انا مش ندمانه ع أنك أبني أنا ندمانه ع حياتك اللي مش قادر تعيشها بشكل طبيعي ‏وللأسف أنا السبب
‏عزازيل …..
شكرت الجميع وأكدت عليهم أن يثقوا فيا مهما عملت وانصرفت ورجعت الحمام وغرقت نفسي تحت الدش وطلعت كأنى لسه مخلص الشاور

‏وطلعت ملابسي و جهزت علشان أروح المستشفى ومجرد وصولي لقيت الطفله غدير عماله تلعب ومعاها واحدة شكلها مامتها أول ما شافونى مامتها خافت ووقفت ع جنب وغدير قربت مني وهى بتضحك

‏غدير….. ازيك يا عمو عزيز أنا بحبك أوى أنت طلعت طيب مش زي ما قالولى عليك 😘
‏عزيز….
‏حبيبة عمو أى حاجة عوزاها بلغيني وقولي ل ماما متخافش مني واعرفي منها عنوان أهلك وأنا هروح لهم بنفسي مع أنى اتعودت ع وجودك هنا
‏غدير…..
‏حاضر يا عمو
‏عزيز…..
‏ دخلت المستشفى وروحت عند طنط مها وكان معاها سهي ومامتها سلمت عليهم واتكلمت مع الست اللي المفروض أنها مامت سهي لقيتها طيبه جدا وفضلت تدعيلي وقفتي معاهم
‏ولقيت طنط مها طلعت فجأة وقالت
‏طنط مها…..
‏انت عارف يا عزيز أنا بشكر الظروف اللي خلتني أتعرف ع الست أم عبدالله وع سهي وعلشان كده أنا نفسي المعرفه تزيد إيه رأيك يا أم عبدالله في أبني أمير
‏ام عبدالله…..
‏زينة الشباب ربنا يحفظه ويفرحك به هو وأخته
‏طنط مها…..
‏طب ما تيجي نفرح كلنا وناخد سهي ل أمير أبني
‏أم عبدالله…..
‏والله أنا بدعي ربنا أن أفرح ب سهي ويرزقها بأبن الحلال ولو في نصيب يبقي ربنا استجاب دعايا مع أن صعب عليا أنها تعيش بعيد عني
‏طنط مها….
‏إيه رأيك يا سهي أنا أمير أبني محترم جدا وبيشتغل مهندس معماري والحمد لله يقدر يفتح بيت
‏سهي…..
‏حسيت فجأة أنى نسيت الكلام ومتلخبطه والكل مركز معايا منتظر منى الرد
‏بقيت مش عارفه اقول ايه فضلت ابص ل ماما وأنا متوترة ومكسوفه
‏عزيز…..
‏ خلاص يا جماعه العروسه مكسوفه بس نقدر نقول إن السكوت علامه القبول ولا ايه يا سهي
‏سهي…. بصيت له وضحكت وهزيت رأسي ب نعم
‏طنط مها….
‏نادى ع أمير يا عزيز وتعالوا كلنا نطلع ع البيت نفرح جدتك واتصل على أميرة خليها تحصلنا
‏قومى معايا يا ست أم عبدالله الكلام في المسائل دى تكون في البيت يلا بينا
‏أم عبدالله..
‏والله ما عارفه اقول ايه أنا نفسي افرح ب بنتي انهاردة قبل بكرة بس الواجب أخوها يكون موجود وهو لسه قدامه عشرين يوم وينزل إجازة
‏طنط مها…..
‏يا حبيبتي ينزل براحته إحنا نتفق والعيال يتعرفوا ع بعض ولما أخوها ينزل نعمل الخطوبه
‏احنا مسافرين كمان كام يوم أهو نرتب كل حاجه ونسافر وأول ما أخوها يرجع بالسلامه بلغي عزيز
‏نيجي نعمل الخطوبه قولتي ايه
‏ام عبدالله….
‏ع خيرة الله ربنا يتمم بخير يارب
‏عزيز…..
‏اتصلت ع أمير وقولت له ها يا عريس هتجيب بدلة الخطوبه امتى العروسة أخوها هيرجع بعد عشرين يوم
‏أمير….
‏بجد يعني سهي وافقت وماما كمان يعني أنا عريس هتجوز يا عزيز
‏بص بقي أنا هخلي أميرة تجيب ليا بدلة لما تسافر فرنسا
‏هى عندها رحلة الاسبوع الجاى
‏ولا خليها من إيطاليا أحسن رأيك إيه
‏عزيز……
‏انا رأيي تطلع تبوس ايد حماتك قبل ما ترجع في كلامها ويلا علشان نروح عند جدتى البيت أنجز
‏بعد ما قفلت معاه أتصلت ع أميرة تحصلنا ع البيت
‏وقابلت الدكتور المسؤول عن حالة أم عبدالله وكتب لها العلاج اللي تمشي عليه لمدة أسبوع وخليت التمرجى صرفه الروشتة من الصيدلية
‏كان أمير وصل ولقيت سهي وأمير كل واحد منهم موطى وشي ومكسوف
‏غمزت ل طنط مها وقولت لها تعالي يا طنط في عربيتي
‏وقولت اسيبهم هما يركبوا عربيه أمير
‏وكلمت جدتى وعرفتها أن الجماعه معانا
‏نورين…..
‏كنت بتابع اللي بيحصل وعندى إحساس قوى أن عزيز بيحاول يمثل دور الفتي الطيب
‏لكن مافيش طيب يوافق ع انتهاك. حر’مة المو’تى
‏وفجأة كدا قرر يمنع ده أول ما ظهرت سهي في حياته
‏شكلك بتلعب لعبه كبيرة يا عزيز لكن أنا معاك للأخر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة إبليس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى