روايات

رواية إسمي حياة الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم آلاء اسماعيل

رواية إسمي حياة الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم آلاء اسماعيل

رواية إسمي حياة الجزء الخامس والأربعون

رواية إسمي حياة البارت الخامس والأربعون

رواية إسمي حياة
رواية إسمي حياة

رواية إسمي حياة الحلقة الخامسة والأربعون

كانت نور قاعدة في الجنينة بتشرب شاي مع والدتها لما دخل حسام مستعجل ،سلم عليهم بسرعة و كان هيدخل الفيلا
نادت عليه شهيرة من بعيد
– حسااام استنى انا كنت عايزاك في موضوع
كمل من غير ما يبص حتى و قال ببرود: معلش يا ماما عندي شغل
نور : هو الشغل أهم من امك يا حسام ؟؟ دي كلها خمس دقايق
وقف حسام و بص في الساعة بتاعته : مستعجل يا نور واحد مستنيني جاي اخذ اوراق بس و راجع
دخل الفيلا و زمت شهيرة شفايفها بتذمر
– شايفة اخوكي اتغير قد ايه !! اهو على طول بيعاملني بالبرود ده …صدقني كلامي دلوقت يا نور ؟؟
تعجبت نور من تصرفه و جريت وراه على اوضة المكتب
– جرى ايه يا حسام ؟؟ ماما بتشتكي من تصرفاتك على طول
حسام بسخرية – ليه يعني كنت بأدلق اكل على هدومي ولا بألعب في الوحل ؟ 😏
– انا مش باتريق يا حسام …امك بتقول انك بتعاملها ببرود انا بصراحة ما صدقتهاش لولا اني شفت بعيني
– و الله ؟ شفتي ايه بقى يا ست نور ؟؟
– هي كانت عايزة تقعد معاك و انت ما كلفتش نفسك و بصيت لها حتى !!
اداها ظهره و اتجه للرف بتاع المكتبة و طلع ورقة من كتاب و هو بيقول لها
– معلش يا نور مزاجي مش اللي هو .. و مليش نفس أكلم حد
نور بتذمر : مش على أمك يا حسام .. لو مزاجك اتعكر من الناس كلها ما يتعكرش على أمك .. و لو الناس كلها كسرتك
تجي تترمي في احضانها هي و تشكيلها همك .
نزلت دمعة من عين حسام غصب عنه مسحها بخفة رغم انه حاول يخفيها بس نور شافته
التفت ناحيتها و هو بيحط الورقة ف جيبه بعدين
مسك ايديها الإثنين و بص جوة عينيها و في عينيه حزن و وجع عظيم و قالها بقهر : طب لو كانت هي اللي كسرتني اروح لمين يا نور؟
شال ايديه و سابها و مشي و تلقائيا نزلت من عينيها دمعة
فضلت متسمرة في مكانها و مصدومة : يااااااه يا اخوياااا !!
ده الظاهر وجعك كبييييير اوووي !! تكونش ماما هي سبب قهرتك دي ؟؟ لااا مستحيييييل
– حسام ! اهلا يا ابني ازيك ؟؟
– الحمد لله يا طنط انتي عاملة ايه
– الحمد لله . .حياة كانت فاكراك مش جاي لما شافتك إتأخرت
– معلش يا طنط كان عندي مشوار بس …هي فين ؟
– دخلت اوضتها تنام
– لحد دلوقت ؟؟
– معلش اصلها كانت تعبانة شوية
– طب انا رايح اصحيها …ألا صحيح هو سند فيه
– شوية و جاي ليه ؟
– محتاجه في حاجة مهمة يا ريت يستناني
– ماشي يا ابني
بصت لأثره بشك : معاها حق حياة …شكله تعبان و عينيه فيها حزن كبير …يا ترى ايه حكايتك يا ابني ؟
كانت نور داخلة من برة بتدفع في كرسي شهيرة بعد ما قضوا فترة بعد الظهر هناك
فجأة لفت نظرها كراتين كثيرة بتوظب فيهم سعاد فوق
– ايه الموضوع يا نور ؟؟ يا ترى الكراتين دي بتاع ايه
نور : أكيد دي هدوم قديمة واخذاها ماهي حياة متعودة كل فترة تديها هدوم من عندها
– بت يا سعااااد !!!
نزلت سعاد جري على تحت
– ايوة يا شهيرة هانم
– ايه الكراتين دي كلها و واخذاها على فين ؟
– لا انا مش واخذاها على أي مكان انا بس بأوضبها زي ما حسام بيه طلب
شهيرة بصدمة – حساااام ؟؟! طب فيها ايه الكراتين دي ؟؟
سعاد بتوتر : فيها .. فيها .
– ما تنطقي !!!
سعاد بلجلجة – فيها هدوم و حاجات حسام بيه و الست حياة كلهم زي ما طلب مني حسام بيه 😓
– ايييييه !!! 😳😱
نور بتوتر : روحي انتي شوفي شغلك يا سعاد …تعالي اوضتك يا ماما انتي تعبتي النهاردة
شهيرة بصدمة : هي قالت هدوومهم و حاجاتهم كلهااااااا ؟؟؟!
دخل الاوضة لقاها نايمة زي الملاك اتمدد معاها و حضنها من ورا
شهقت بدهشة لما لقت حد بيحضنها و التفتت بخضة.
همس في وذانها بحب و هو بيملس على بطنها حنان ..
– هششش ما تخافيييش يا روووحي …ده انا
: حسااام !
– ايوة يا قلب حساااام
– انت هنا من امتى !
– حضنها بحب و هو بيبوس وشها برقة : من شوية
وحشتيني اووووي
دفنت وشها في حضنه بشوق : اتأخرت ليه ؟؟
اتنهد بحزن : معلش يا قلبي كان عندي شغل كثير
بصت في عينيه : مالك ؟؟ اليومين دول متغير يا حسام !
– قلتلك شغل بس حبيبي ما تشغليش بالك ..ها قوليلي
– ايه يا روحي ؟
– ولادنا ازيهم ؟؟
حياة بعبث – مشتاقين لبابا و مش عايزين يفضلوا بعيد عنه
فهم حسام انها عايزة ترجع….حاول يغير الموضوع
– هوما لحقوا يزهقوا في بيت خالو ولا ايه ؟؟
– و هو خالو هيكون زي بابا برضو؟؟
باسها من جبينها بحب : معلش يومين بس كمان و هآجي اخذك على بيتك يا قلبي .. عايزك مرتاحة انتي تعبتي كثير
و لو تطلعي مع طنط تغيري جو هيبقى احسن
– ايوة انا نسيت هي طلبت مني اروح معاها على حفل خطوبة
– و ماله يا روحي … روحي معاها و انبسطي .
– يعني انت مبسوط من غيري ؟؟
اغمض عينيه و هو يشتم رائحتها بشوق و يتحسس رقبتها بشفاهه : انا من غيرك ميت …و روحي بتتسحب مني
محتاجلك اكثر من اي وقت .
ضمها بشدة و في لحظة حست بدموعه على رقبتها
– انت بتعيط يا حسام ؟؟ كل ده و بتقولي مفيش حاجة ؟؟
لا انا مستحيل اسيبك و انت في الحالة دي !!
– لا يا روحي .. انا بس حاسس اني في حالة فوضى من غيرك مش اكثر .. بس محتاج اضبط شوية حاجات قبل ما ترجعي لإني طول اليوم برة بارطع متأخر ف مش عايزك تزهقي لوحدك .
– بس يا حسااام … قاطعها بقبلة رقيقة …اتحولت لقبلة شوق طويلة ..بعد عنها و هو حاطط جبينه على جبينه
– انا مش عايز اسمع كلمة زيادة ..انتي هتروحي بكرة الخطوبة و بعد بكرة المساء هآجي اخذك عالبيت اكون خلصت كل مشاغلي ماشي ؟
حياة بإستسلام : ماشي حبيبي زي ما تحب .
– يالا انا ماشي دلوقت ..
قامت معاه و هي ساندة عليه
– طب استنى هتتعشى معانا انا هأشوف ماما و طنط نادية عاملين ايه
– لا مفيش داعي
– مفيش داعي ازاي بص شكلك ذبلان ازاي كإنك مش بتاكل خالص
طلعوا سوا كان سند قاعد في الصالة
سند – أهلا يا ابو نسب اخبارك ايه ؟
– الحمد لله يا سند ..كنت عايزك في موضوع
بص سند لحياة بتعجب
– طب انا هشوف الاكل مش هأتاخر
راحت حياة عالمطبخ و طلع هو و سند برة للجنينة
– شفتي يا نووووور !!! جااالك كلامي !! صدقتيني دلوقت ؟؟
اخوكي على آخر الزمن عايز يسيبني
– ايه الكلام ده يا ماما هو عشان شفتي شوية كراتين يبقوا هيسيبوكي ؟؟؟
– اومال ايه تفسيرها غير كدة ؟؟
– أكيد فيه حاجة غلط … لما يجي حسام هنفهم منه كل حاجة
– لااااا …كل حااااجة واضحة يا نووووور …الحرباية مرات اخوكي فضلت تتمسكن و تتلوى و تمثل في الطيبة لحد ما لفت عليه و مسحت دماغه عالآخر ..اخوكي ما بقاش حسام بتاع زمان يا نووووور .. اخوكي بقى دلدووول الهانم خلاااااص
– ايه يا شهيرة مااالك صوتك واصل لآخر الشارع ليه ؟؟
– تعال يااا رشدي تسمع آخر الأخباااار
رشدي بتذمر : اخبار ايه كمان ؟! ماهو انا بقيت عايش في قناة الجزيرة …. مفيش يوم يعدي الا و فيه جديد 🙄😏
– هتتريق انت كمان ! ابنك هيهج من البيت يا رشدي و انت مزاجك فايق و رايق !!
– يهج ايه دي كمان !
– موظب كل حاجاتهم هو و المحروسة في كراتين …و انا بقول واخذها على بيتهم ليه !!!! اتاريهم مخططين و طابخين حاجة من ورانا
– يا ماما حرام عليكي قلتلك لما يجي حسام و نبقى نفهم منه بلاش تعملي من الحبة قبة بقى !!
– سيبيها يا بنتي …هي امك كدة .. مش بيهنى لها بال الا و هي منكدة عالبيت كله .
– انا نكدية يا رشدي !؟؟؟!
– انا رايح أنام تصبحوا على خير
– مش هتتعشى يا بابا ؟؟!
– هي امك بتسيب نفس لحد عشان ياكل ؟! انا طالع اصلي و أنام بكرة هنبقى نكلم حسام و نفهم أصل الحكاية
– خير يا صاحبي شكلك تعبان ؟ مالك
– مفيش يا سند …انا بس كنت مضغوط اليومين دول في شغل كثير
– ماما قالتلي انك عايزني ….خير ؟؟
– لا خير يا سند ..انا كنت عايز اطلب منك مفاتيح الفيلا
– بس كدة ؟! و ما طلبتهمش من حياة ليه ؟؟
بص يمين و شمال و همس لسند
– أنا هانقل حاجاتنا على الفيلا .. بس مش عايز حياة تعرف حاجة لإنها مش هتوافق.. عشان كدة سايبها هنا اليومين دول
سند بدهشة : طب مادمت عارف انها مش هتوافق .. هتنقلوا ليه ؟؟
تنهد بضيق – مش هاقدر اشرح حاجة دلوقت …بس انا بجد محتاج مساعدتك …و كمان فيه موضوع عايز اخذ رأيك فيه بس مش هنا
سند بقلة حيلة : حاضر يا اخوي . .. انا تحت أمرك
– نتقابل بكرة المساء بعد الدوام في الكفتيريا اللي قدام المكتب بتاعك .
سند بتوجس: ماشي …اللي تشوفه
حياة من جوة : العشاء جاهز يا سند اتفضلوا
بعد مدة رجع البيت
كانت نور قاعدة في الصالة مستنياه
– حساااام
– انتي لسة ما نمتيش؟؟
– مش جايلي نوم …كنت عاونت اسهر معاك شوية
– تعبان و عاوز أنام يا نور
– انت لازم توضحلي اللي بيحصل يا حسام …انت اتحججت بعد الظهر و هربت بسرعة بس مش هتهرب تاني غير لما اعرف
اتنهد بضيق و قال : تعرفي ايه
– ايه حكاية الكراتين دي ؟
– بكرة هتعرفي
– و ليه مش دلوقت
– عشان اللي عندي لازم اقوله قدام الكل .. ما هو أكيد كل دام انتي شفتيها يبقى كل اللي هنا عرفوا بموضوعها !!
– ايوة و ماما من ساعتها و هي على اعصابها و انا هديتها و نيمتها بالعافية .
– هاااانت . بكرة هتعرفي كل حاجة .
طلع اوضته و نور دخلت المطبخ و هي متضايقة
فتحت الثلاجة و يادوب هتاخذ عصير لقت سعاد داخلة المطبخ
– سعاد جيتي ف وقتك يا ريت تعملي لي يانسون من فضلك
– حاضر يا ست هانم
طلعت نور على اوضتها و هي بتفكر في موضوع اخوها ده
في اللحظة دي دخلت سعاد
– الينسون يا هانم
– حطيه عندك
حطته و كانت هتطلع …نادتها نور
– اااه من حق يا سعاااد .. هو ايه موضوع الكراتين ده ؟!
– موضوع ايه مش فاهمة
– الكراتين اللي حسام طلب منك تحطي هدومهم فيها
– مش عارفة يا هانم ..
– بصي تعالي اقعدي و احكيلي بالتفاصيل الممل كل حاجة
– بصي يا ست نور … انا كل اللي اعرفه اننا كنا بنوضب اوضة البيه الجديدة عشان عفش البيبي جاي لاوضتهم القديمة و كان عايز يعملها مفاجأة لست حياة عشان كدة اخذها على بيتهم
– هاا و بعدين ؟؟
– كل حاجة كانت ماشية تمام لحد ما البيه لقى صندوق قديم يخص ست حياة من ساعتها و هو اتقلب حاله ..نزل و بعدين طلع و بعدين نزل تاني و هو بيقولي كل حاجة اتغيرت …وظبي كل حاجة ف كراتين ..مع اننا كنا خلصنا توظيب كل حاجة تقريبا في الدولاب.
– يعني هيكون لقى ايه في الصندوق ده عشان يتقلب حاله كدة ؟
– علمي علمك يا ست هانم
– يعني ما عندكيش فكرة خاااالص ؟؟؟
– كل اللي اعرفه .. ان الصندوق ده فيه ذكريات حزينة للست حياة مش عايزة تفتكرها تاني .. ده اللي قالتهولي لما طلبت مني ابعده عنها .
– طيب متشكرة يا سعاد اتفضلي انتي تصبحي على خير
– و انتي من اهله يا ست نور
– ذكريات حزينة ؟؟ لاااا …الموضوع فيه سر كبير بقى !!
مسكت التلفون و هي بتقول فنفسها محدش هيحل اللغز ده غير حياة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إسمي حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى